|
Kirjoittaja |
Viesti |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 24.02.2016 20:38 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Tähän keskusteluun näköjään pakostakin joillain on tarve väen väkisi yrittää keljuilla ja haastaa sanalliseen mittelöön. Lienee aika monelle selviö, että jos yhdistelmä ei etene ylämäkeen kun pito loppuu, niin pahin skenario on että se fysiikan lakien mukaisesti alkaa liukua taaksepäin. Tämä on vältettävissä harjaantuneen silmän, eli hyvän ammattilaisen kokemuksella. Ennen ei yritetty suolalla väkisin tehdä kesäkeliä kuten nykyään jollaiseen nämä puukenkä alffaromeot ovat tottuneet.
Ennen , siis kokeneet kuljettajat jättivät tietyissä oloissa menemästä paikkoihin joista selvästi näki ettei hyvää seuraa, toki nykyään joukkoon mahtuu jos jonkin moista juuliaa jotka puheissaan ovat niin pirun rautaisia ammattilaisia että nukkuessaankin meinaavat tukehtua dieselin krääsään.
Pitäisi ehdottaa Sipilälle että säätää pakkolain että näiden tosi"ammattilaisten" ajoaikapykälään laitetaan lepoaikaan myös ne nukkuessa ajetut kilometrit.
Mitä tulee noiden mamujen etuuksiin bussi hommiin, niin se on ollut tiedossa jo toistakymmentä vuotta esim akk:n kouluttajien tiedossa ja yleisesti hyväksytty tapa työllistää (kotouttaa) mamuja. Samaan aikaan on kantaväestön työttömät linjautonkuljettajat jääneet työttömiksi ympäri suomea vaikka olisivat halukkaita esim muuttamaan pääkaupunkiseudulle.
Rahtialalla taas nykyään vallitsee nuo itäblokin kartellit jonka seurauksena saamme liikenteeseemme täysin ammattitaidottomia reppanoita jotka tämän kabotaasin turvin tappavat suomen kuljetusyritykset pikkuhiljaa.
En tiedä, mutta aloituksen kaltaisia onnettomuuksia takuulla tulle lisääntymään kun ratin takana on vjalidimir vesteettinia tai seppo somali. Olen itsekin rahtarit ry:n jäsen ja siten kannan huolta suomalaisten rahtarien tulevaisuudesta ja työpaikoista. Hallituksen tulisi panostaa suomalaisten kuljetusalan yritysten tukemiseen, saatikka nuolla r''''n persettä.
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 24.02.2016 21:14 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
Ennen oli kaikki parempaa, maitokin.
Liikenneonnettomuuksien vähentyminen on lisääntynyt tosiasia, mitataaan sitä sitten määrällisesti tai ajosuoritteeseen nähden. Ennen osattiin ihan yhtälailla olla kunnioittamatta liukkaita. Muistan kun koulubussi tuli Roukon mäkeä alas poikittain niin että nokka oli toisenpuolen jalkakäytäävällä ja perä toisen. Oli vain hyvää säkäää että pyöräilijä heitti fillarin penkkaan ja hyppäsi itse perässä. Tämä tapahtui kekkosen aikaan. Koiviston aikana olin vapapalokuntalaisena muutamaa kaatunutta autoa siivoilemassa ja vanhoista aviiseista olen lukenut että petsamon tiellä oli talvella autoja välillä useaampikin samassaa mutkassa, kun unohdettiin suoraan jälkeen kääntää. Klassikkokolarit tapahtuivat. 40-luvylla, jolloin taidot olivat parhaaimmillaan.
Mutta onneksi robotiikka tulee ja vie kuskin hommat uusilta, vanhoilta, suomalaisilta ja muualta tulleilta tasapuolisesti. Sen jälkeen Scania, intel ja foreca keskustelevat voiko mäen päälle ajaa vai koitetaanko keväämmällä.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 24.02.2016 21:25 |
Viestit: 2162
|
Oli mukava huomata, että tämä meidän oma koulutusohjelma ei lopulta olekaan se perimmäinen ongelma asiassa. Niin kauan kun siellä ratin takana istuu kanta suomalainen, niin homma tuntuu hoituvan.
Oliko ymmärrettävä, että se mainitsemasi maahanmuuttajien erityiskoulutus tapahtuu siellä Rahtarien kahvipöydässä, vai löytyikö siitä oikein virallinen ohjelma?
Katsoin ihan pahuttani, niin TE-keskukselta löytyi juuri noin 220 avointa raskaanliikenteen avointa paikkaa, joten uskoisi sieltä löytyvän jokunen ihan kanta suomalaisellekin?
Tietysti jos omassa mielessä täysin suljettu yhteiskunta on ihanne ratkaisu, niin mikä olen sitä tuomitsemaan, vaikka itse en sellaisessa ikinä haluaisikaan asua. Rajathan voi silloin pitää täysin suljettuna, niin sisään kuin uloskin päin. Muu maailma varmasti pärjää ilman meitä, mutta pärjäämmekö me ilman muita?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 24.02.2016 22:02 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Rahtarit ry ei ole kurssikeskus. Mutta antaa arvokasta koulutusapua tarvittaessa, muun muassa romeolle jos tunnet tarvetta ? Sulla nyt tuntuu olevan joka lähtöön joku somali takapihalla valmiina ajolähtöön. 
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 24.02.2016 22:16 |
Viestit: 2699
|
Tämä pohdiskeluhan lähti siitä, kun lehdessä oli juttu kuinka polttoöljylastissa oleva nuppiauto ei ollut päässyt liukasta mäkeä ylös, vaan liukunut taaksepäin ojaan ja päin talon seinää.
Miten tuon sitten olisi voinut välttää?
Kuskilla näin jälkeenpäin saattaa asiaan olla vastaus. Mutta vahinko on tapahtunut. Tuollaiset tilanteet tulevat niin äkkiä ja arvaamatta. Mistä hän on tullut tuolle tielle? Onko mahdollisesti ollut vastaantulijoita? Oliko tie hänelle ennestään täysin outo? Asioita, jotka ovat tuossa summautuneet saattaa olla hyvin monia.
Ei raskasajoneuvon kuljettaminen ole niin yksinkertaista hommaa, että täällä Patongissa tuon artikkelin ja kuvan perusteella pystyisi sanomaan, missä ja mitä kuski teki väärin.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 24.02.2016 22:35 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
ranu on aivan oikeassa, jossittelu on turhaa kun on paskat housuissa. Olennaista tässä on se, että sivujuonteena esitinkin nyky kuskien osin riittämättömän ammattitaidon (lue kokemattomuuden). Uskon että monista nyky kuljettajistakin kehittyy taitavia ammattilaisia, mutta ensin pitää edetä hallitusti pienemmästä isompaan periaatteella.
Olen myös aktiivinen moottoripyöräilyn ystävä, vertaisin näitä lajeja keskenään siten, etten antaisi 1600 kuutioista super bikea mopo pojan käsiin.
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 24.02.2016 22:44 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
http://www.lvk.fi/templates/vinha/servi ... 7008c91bccSeuraavasta havaitaan että tarkastelujaksollaa 2000-2009 onnettomuuksien määrä pysyi tasaisessa sadassa. Tämä on huomionarvoista kun muistetaaan että koulutusvaatimus astui voimaan 2009 I Tuoreemmassa tilastossa havaitaan että onnettomuuksien määrä on vähentynyt neljänneksellä ja kuolleiden määrä laskenut yli 40% raskaan liikenteen onnettomuuksissa. Tilastot eivät siis varsinaisesti tue uusien kuljettaajien heikompaa suoritetta. "Kuolleiden määrä raskaan liikenteen onnettomuuksissa on laskenut neljänneksellä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Loukkaantuneiden määrä on laskenut 40 prosentilla." https://www.liikenneturva.fi/fi/file/68 ... n=GyPxq2egMyös kuljettajan iän ja kokemuksen korrelaatiota onnettomuustiheyteen on tutkittu. Esiin ovat nousseet ikäryhmät alle 25 vuotta ja yli 54 vuotta. Kuitenkin keskimäärin onnettomuuden aiheuttaaneella raskaan liikenteen a-kuljettaajalla on ajokokemusta yli 1,1 miljoona kilometriä, jota ei voida pitää vähäisenä määränä. "Alle 25-vuotiaat ja yli 54-vuotiaat ammattikuljettajat olivat keskimäärin useammin onnettomuuden pääaiheuttajana kuin muun ikäiset ammattikuljettajat. Nuorilla ammattikuljettajilla kaikkein keskeisin onnettomuuden syntyyn vaikuttanut riskitekijä oli ylinopeus, kun taas iäkkäämmillä kuljettajilla se oli terveydentila." "Tutkimuksen johtopäätöksissä todettiin taitojen ja tietojen puutteiden olevan suhteellisen harvoin ammattikuljettajien riskitekijöinä. Riskitekijöistä ylinopeus ja turvavyön käyttämättömyys olivat onnettomuuksissa yleisempiä ammattikuljettajilla kuin muilla osallisilla kuljettajilla." Eli keskimääräistä parempi ajotaito ja sen ulosmittaaminen haallitsemattomana riskinä nousi esille. http://www.trafi.fi/filebank/a/14200313 ... 5-2014.pdf
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 24.02.2016 22:58 |
Viestit: 2162
|
Maasturisti on oikeassa!  Tämä Obelixin koira esittää omia näkemyksiään todellisina faktoina, ilman minkäänlaista tutkitua tietoa esittämästään, totuuteen perustumatta. Haluaa tuoda esille oman maailman katsomuksensa jokaisen asian yhteydessä. Jos rekka on suistunut ojaan huonojen keliolosuhteiden johdosta, niin syy siihen löytyy pakolais tai maahanmuutto politiikasta. Omalta kohdaltani tulen antamaan kriittistä palautetta jokaiseen väitteeseen, joka ei pohjaudu totuuteen tai fakta tietoon. On täysin edesvastuutonta yrittää syöttää sellaista tietoa palstan lukijoille!
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 25.02.2016 11:41 |
Viestit: 2699
|
Nykyään, varsinkin tiedotusvälineissä, kaikki kuorma-autot ovat rekkoja. Aiemmin, ja kait vieläkin ammattipiireissä, nimitykset ovat:  1  2  3 1. Nuppi 2. Rekka, jonka perässä tuossa kuvassa on Vasikka 3 Täysperävaunu Akseleita niissä voi olla kuvista poikkeava määrä. Muitakin yhdistelmiä on, mutta niistä sen enempää.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 25.02.2016 12:19 |
Viestit: 1183
|
Voisiko tähän soppaan lisätä vielä suomalaiset rengasmääräykset....
Ulkolaiset rekat ajavat talviliukkaalla Suomen läpi onnettomilla Keski-Euroopan vetorenkailla. Tämä johtuu siitä, että Ruotsi ja Norja vaatii rajallaan talvirenkaat. Siispä Suomen läpi pohjoiseen ja Norjan rajalla vaihdetaan kärry Norjan puolella kulkevaan vetäjään. Siinä kun on kunnon renkaat. Sitten täysi kuorma ajetaan sillä kesärenkaisella taas Suomen läpi Eurooppaan.
Ei kovin hyvin ylitä uutiskynnystä se, että Etelä-Eurooppalaiset kuskit liukkailla Lapin teillä ajavat rekkansa poikittain tielle. Ei siis tien reunaan. Tällä tavalla saadaan liukkauden torjunta paikalle kauempaakin ja nopeasti, kun koko tie saadaan ensin tukittua.
Miksi Suomessa aina ollaan jälkijunassa? Vasta ensi vuonna ehkä tulee talvirengaspakko raskaaseen liikenteeseen. Toki renkaat maksavat paljon. Neljän vetorenkaan setti maksaa jotain vajaa 3000€, mutta kuitenkin. Tällä hetkelläkin on useimmissa suomalaisissa kuorma-autoissa kuitenkin karkeakuvioiset renkaat. Se nyt täällä on todettu jotenkin itsestään selvyydeksi. Joitain muitakin apuja on käytössä. Autoissa on jo luistonrajoittimet TCS. ABS on vakiona ja EBS on tulossa. Mekaanisia luistonestoon vaikuttavia on esim. Rotogrip ketjut, sekä hiekottimet vetopyörien edessä. Näitä voi käyttää ohjaamosta käsin, mutta pitää ennakoida. Toki telin kevenninkin on telivehkeissä käytettävissä, vaikka aivan ylös ei teliä nykyautossa saakaan kuormattuna. Ennakoivia toimia on paripyöräketjut vetorepyöriin ja ainakin yksi ketju ohjaaviin pyöriin. Ketjutkin ovat tosin Suomessa vapaaehtoisia. Varoiksi tulee talvella otettua laatikollinen sepeliä ja pistolapio. Toki ketjukin on hyvä olla jos tarvii jotakuta jeesata pahasta paikasta, tai päin vastoin.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 25.02.2016 12:56 |
Viestit: 5125
|
r_a_n_u kirjoitti: Nykyään, varsinkin tiedotusvälineissä, kaikki kuorma-autot ovat rekkoja. Aiemmin, ja kait vieläkin ammattipiireissä, nimitykset ovat:  1  2  3 1. Nuppi 2. Rekka, jonka perässä tuossa kuvassa on Vasikka 3 Täysperävaunu Akseleita niissä voi olla kuvista poikkeava määrä. Muitakin yhdistelmiä on, mutta niistä sen enempää. Minä kutsun nupiksi vain rekan veturia, eli lyhyttä puoliperävaunun vetäjää? Suomenkielessä on tosiaan myös rekka sana määritelty kattamaan myös kuorma-auton ja täysperävaunun muodostama täysperävaunuyhdistelmä (ilmeisesti kai mikä tahansa perävaunukin?) ainakin yli 20 vuotta ollut "sanakirjan määritelmä", mutta mitenköhän siellä on määritelty rekka kuorma-auton suhteen? Noita yhdistelmiä olen tottunut myös kutsumaan rekoiksi. Wiktionaryssä ainakin kutsutaan myös mitä tahansa umpikorista kuorma-autoa rekaksi? https://fi.wiktionary.org/wiki/rekkaSiihen en ole ainakaan itse siirtynyt/tottunut, umpinaisia kuorma-autoja kun on varsin pieniäkin ja ilman vetokitaa.
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 25.02.2016 15:24 |
Viestit: 2162
|
Mukava huomata, kuinka keskustelun taso muuttuu, kun asioista puhutaan fakta pohjalta ja ehkä totuuden vastaisten väittämien myötäilijätkin tuntevat piston sydämessään faktojen edessä? Vielä kiitos "maasturistille" vaivan näöstä faktojen kaivamisesta! Näin hyvä keskustelu meneekin ja saattaa rönsyillä vaikka rengas keskusteluun. Se on aika uskomatonta, että meidän ilmastossa talvella todellakin vaaditaan raskaankaluston renkailta vain 1,6mm urasyvyyttä läpi vuoden, kun kuitenkin jo henkilöautoilta vaaditaan 3mm joulu-maaliskuun väliseltä ajalta ja M+S merkintä. Liikenneturvallisuuden kannalta varmasti olisi vähintäänkin tarpellista siirtyä Ruotsin ja Norjan malliin, jossa vaaditaan vetopyörien kulutuspinnaksi 5mm talvijaksolla. Skandinaavista käytäntöä tuskin saadaan aikaan, koska Tanska tuskin kokee sitä tarpeelliseksi? Onko todella niin, että valtiovalta ja lainsäätäjät eivät koe sitä tarpeelliseksi, kun se ei kartuta valtion pohjatonta kassaa? Olen itse myös aina mieltänyt "nupiksi" pelkän veto-auton kidalla, mutta kun en ole rahtari, niin saattaa todellakin tarkoittaa jotain muuta heidän sanastossaan? Tästä kuitenkaan ei kanssani saa kinaa aikaiseksi, enkä meinaa mieltäni pahoittaa! 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 25.02.2016 15:57 |
Viestit: 725
|
kokemjne kirjoitti: no ei kyllä pakkia laiteta päälle . kyllä sieltä etitään passeli pykälä jos kerran on tarkoitus mennä edelleen eteenpäin Kyllä nimenomaan laitetaan vai miten onko muita ideoita automaattivaihteisen kanssa?
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 25.02.2016 16:29 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Alffa betauros taas kaivelee riidan siementä, pitäisköhän minunkin yhtä lapsen omaisesti ilmoittaa ylläpidolle että minua kiusataan, kuten joku on itkenyt saamastaan vastineesta. En alennu moiseen raukkamaisuuteen, jos toisten mielipiteet eivät kohtaa omiesi kanssa, niin silti ei pidä alkaa kiukuttelemaan kuin jokin vaippaikäinen. Jos jokaisen kirjoituksen vakuudeksi pitäisi esittää faktakäyrää niin menisi keskustelu aika teoreettiselle tasolle. Joten annetaan kaikkien esittää omat mielipiteensä ja jos et niistä pidä, niin pidättäydy ainakin vittuilusta. Me voimme jatkaa mielipiteidemme vaihtoa ihan privaatisti ilman että vittuillaan toisillemme julkisesti. Jos sulla on kanttia jatkuvasti yrittää keljuilla, niin sulla varmaan riittää mielenkiintoa keskusteluun, jos ei niin pidä. Faktaaa.Ns: rekka on vetoauton ja puoliperävaunun yhdistelmä. Kansanomaisesti "rekaksi" kutsutaan kaikkia perävaunuja vetäviä ajoneuvoja, totuus kuitenkin on, että kuorma auton ja perävaunun yhdistelmä on se täysperävaunuyhdistelmä. Nykyään sallitaan meilläkin moduuli yhdistelmäthttps://www.google.fi/search?q=moduuliyhdistelmä&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa= Linkistä selviää "faktatietoa" juliallekin. Meillä on (toistaiseksi) sananvapaus sanoa ja kirjoittaa omat mielipiteet ilman että pitää esittää kalkyydejä sanojensa vakuudeksi. Tossa sitä kaipaamaasi teoriatietoa. Jos herra romeo ei käytännön tasolla ole tutustunut rahtialaan, mikä kirjoituksista päätellen on havaittavissa niin suosittelen tutustumaan alaan vaikkapa keskustelupalstoilla alan ammattilaisten kanssa. Paino ym rajoja en vaivaudu sulle sen enempää selittään koska olet kuitenkin niin pihalla asiasta että haukut minut taaskin rasistiksi, ei kait maahanmuuttopolitiikalla ole mitään tekemistä raskaankaluston onnettomuusien kanssa ? Paitsi ne ulkomaalaistaustaiset bussikuskit jotka koheltavat pääkaupunkiseudulla. Sillä ei sinällään ole mitään tekemistä asian kanssa. On kuitenkin totta että pääkaupunkiseudun bussikuskeista on jo puolet ulkomaalaistaustaisia, eikä tämä ole rasismia. Totuus on myös että 75 % noista ei hallitse esim talviolosuhteiden vaatimuksia.Virolaiset kuskit ovat lähinnä meikäläistä liikennekoulutusta. Tässä romeolle tota maahanmuuttopolitiikkaa. AKT:n lakkoilu herkkyyttä en silti hyväksy sekin pitänee tässä nyt mainita ettei jää epäselväksi millainen rahtari olen. https://www.google.fi/search?q=moduuliy ... 6QSi2pGIDw
|
|
|
|
 |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 25.02.2016 16:43 |
Viestit: 738
|
Joo o on parempi pysyä lukupuolella ettei joudu palstapolliisin hampaisiin ja saa syytettä rasismista ja kiihotuksesta kansanryhmää vastaa. 
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 25.02.2016 17:07 |
Viestit: 1878
|
idefix kirjoitti: - - - Meillä on (toistaiseksi) sananvapaus sanoa ja kirjoittaa omat mielipiteet ilman että pitää esittää kalkyydejä sanojensa vakuudeksi.- - - Tuo lause sinänsä pitää kutinsa, mutta tässä taitaa ongelmana ollakin se, ettei sananvapaudenkaan varjolla voi suustaan ihan mitä tahansa päästää tai julkisesti kirjoitella. Sen on määritelty jo ihan rikoslaissa, ja viimeisten tässä kohtaa pitäisi mielestäni alkaa kellojen soida. ...ja tässä näitä rakastettuja faktoja: Suomen Rikoslain 10 § (13.5.2011/511) Kiihottaminen kansanryhmää vastaan Joka asettaa yleisön saataville tai muutoin yleisön keskuuteen levittää tai pitää yleisön saatavilla tiedon, mielipiteen tai muun viestin, jossa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin ryhmää rodun, ihonvärin, syntyperän, kansallisen tai etnisen alkuperän, uskonnon tai vakaumuksen, seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden perusteella taikka niihin rinnastettavalla muulla perusteella, on tuomittava kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi. Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L11
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 25.02.2016 17:17 |
Viestit: 5125
|
Taitaa idefixin totuudet olla muutenkin vain omassa päässä keksittyjä... "Meillä on pitkäaikaisia työntekijöitä, monella on jo kymmenen vuotta tullut täyteen." http://www.mantsalanuutiset.fi/artikkel ... pohjoiseenJos tietysti ei mitään tee, ei ikinä mitään satukaan, voi olla tuore kuski tai kokenut kyseessä. Mutta onko kaikki kokeneet kokeneita jo heti aloittaessaan, ennen ainakin rekkakortteja usein hommattiin armeijasta ja kokemusta oli sitten jo yli puolivuotta? Faktaahan on että omat väittämät ei muutu totuudeksi vaikka lauseen aloittaa näin tai "totuushan on", minä muuten ainakin luulen että moni ammattilainenkin ajaa tukkirekkaa eikä kutsu niitä tukkitäysperävaunuyhdistelmiksi.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 25.02.2016 19:54 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Älkää nyt pilatko hyvin alkanutta jarnaa millään faktatiedolla  .
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 25.02.2016 20:39 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Katsotaas nyt hieman, missä olen kiihottanut kansanryhmää vastaan. On eri asia kertoa faktaa kuin mielistellä jotain ulkomaalaisryhmää. Isot miehet haloo. Mihin järki on päästä karannut ?
Ottiko alottamani keskustelu noin kovasti omaan nilkkaan että pitää sivujuonteena alkaa sössöttämään enemmän aiheen vierestä kuin itse aiheesta. Samoin kuten raskaan kaluston kuljettajien ammattitaito on rapistunut, niin samoin on käynyt myöskin pienempien ajokorttiluokkien kuskien kohdalla.
Ammattimiehet kokoajan höpöttää että on pakko mennä potkujen uhalla kelistä piittaamatta miljoonaa, kyllä se on paskapuhetta. Ei kukaan pakota ketään ajamaan kellon kanssa ja kello määrää vauhdin, jos näin mielistelee työnantajaa niin on väärällä alalla. Esitän vaihtoehdon, jos pomo sanoo että ammut itsesi / noudatat olosuhteiden mukaista tilannenopeutta / lakia, niin kumman valitset ? Tuolla linja autopuolella olen törmännyt asiaan että on ajettava 100 kmh vaikka olosuhteet sallisi vain 70 kmh muuten linja myöhöstyy.
Kenellä se loppujen lopuksi on päässä vikaa jos ihmishenkiä menee, sillä kuskilla vai pomolla. Kukahan se oikein on se vastuu henkilö siellä ratin takana ?
Älkää nyt hyvät miehet tehkö täsä jotain dilemmaa.
Kyllä hälytyskellot pitäisi soida enemmänkin esim herra kasevalla. Jos esitän ihan todellisuuteen perustuvaa tietoa, niin ei pitäisi alkaa vääristelemään ja vihjailemaan kiihotuksista kansanryhmää kohtaan.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 25.02.2016 22:34 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Olli---o :n juttuun on pakko vielä kommentoida. "tukkitäysperävaunuyhdistelmä" Jos vähänkään tuntee raskaankaluston termistöä, niin tuollaista sanahirviötä ei ole olemassakaan. Puutavaran kuljetukseen käytetään kuorma autoja, (myös traktoreita) tilanteesta riippuen tavara kuljetetaan joko pelkällä kuorma autolla (vetoauto) tai siihen kytketyllä perävaunulla. Joka voi olla ns: puoliperävaunu tai vetoautoon kytketty ns: normaali perävaunu, jolloin yhdistelmästä tulee täysiperävaunu yhdistelmä.
Puoliperävaunun tunniustat helposti että siinä on vetopää ja vetäjässä vastaavasti on vetopöytä. Normaalissa perävaunussa on vetoaisa ja veturissa vetokita johon perävaunu kytketään. Vetoaisalla varustettu perävaunu voi olla joko kaksi tai useampiakselinen Puoliperävaunun aakselimäärä on kolme ja joitain poikkeuksia lukuun ottaen jopa viisi.
Tarkempaa faktaa on netistä saatavana. On liian työlästä alkaa yksittäisiä vastarannan kiiskejä opastamaan säädöksistä.
Eli "tukkien" puutavaran kuljetukseen yleisesti käytetään puoliperävaunuyhdistelmää tai yleisimmin täysiperävaunuyhdistelmää. Riittääkö tämä fakta tietona ?
"tukkirekka" on siis täysiperävaunuyhdistelmä. Ja toinen vaihtoehto on puoliperävaunuyhdistelmä.
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 25.02.2016 23:32 |
Viestit: 1878
|
En löydä mainitsemaasi vääristelyä. Mitä vihjailuun tulee niin en vihjaile vaan yritän osoittaa ihan suoraan, että viestiketjut joihin mm. sinä idefix osallistut, polarisoituvat aina jossain vaiheessa maahanmuuttajiin tai muihin ei-kantasuomalaisiin liittyväksi mielipiteiden esittämiseksi.
Miksi näin käy? Miksi aina löytyy se sivulause tai kommentti, joka laukaisee tarpeen kirjoittaa eriävä mielipide tai jopa kaivaa lakitekstiä esiin, jossa ihan selvällä suomen kielellä kerrotaan miksi muita ei saa arvottaa taustansa perusteella.
Eikö tuota pahaa oloa voisi oksentaa yhteen vitutusketjuun keskitetysti, pitääkö se likasanko kipata jokaiseen aiheeseen erikseen? Minä en vaan ymmärrä, mutta se lienee minun ongelmani. Ja se etten saa pidettyä turpaani kiinni. En kyllä koulussakaan malttanut olla menemättä väliin, jos jotain kiusattiin. Minussa on sen sortin valuvika.
Rekka-autoista(kaan) en tiedä mitään, vielä vähemmän niillä ajamisesta. Toivon ainoastaan, että ne ketkä moisen rattiin uskaltavat ovat jo siinä vaiheessa sen verran sinut itsensä kanssa, että haluavat osata ajaa sitä möykkyä.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 25.02.2016 23:50 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
idefix kirjoitti: . Samoin kuten raskaan kaluston kuljettajien ammattitaito on rapistunut, niin samoin on käynyt myöskin pienempien ajokorttiluokkien kuskien kohdalla. ... Jos esitän ihan todellisuuteen perustuvaa tietoa, niin ei pitäisi alkaa vääristelemään ja vihjailemaan kiihotuksista kansanryhmää kohtaan. Tilastot eivät tue ammattitaidon horjumista osumien muodossa. Itseasiassa tilanne on päinvastainen. Esim. kuolemantapaukset liikenteessä ovat tänään n. 1/4 siitä mitä luvut olivat 1970 luvun taitteessa. Suhteellisesti suurin pudotus on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, eli ajonvakautuslaittella varustettujen autojen yleistyessä. Tämä vie pohjaa siltä että tekniikka tuottaisi huonompia kuskeja. Lukujen valossa näyttäisi sen sijaan siltä että tekniikka tuottaa turvallisempaa liikennettä. Jos taulukko suhteutettaisiin ajoneuvojen määrään ja liikennetiheyteen, olisi suhteet vielä hurjemmat. http://www.liikenneturva.fi/fi/tutkittu ... ettomuudetViimeisin ajantasainen tilasto on vuodelta 2013, sieltä löytyy myös 10 v vertailutaulukot eri tapauksille. http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisu ... la_web.pdfLisäksi on tilastoitu eri ajoneuvoryhmien suhteellista osuutta kymmenen vuoden jaksoissa. Myös taulukossa s. 10 havaitaan että tiputusta on tapahtunut kaikissa ryhmissä busseja lukuunottamatta. Tähän saattaa olla syynä jälkimmäiseen aikaikkunaan sattunut tuhoisa bussiturma, joka yksin riitti nostamaan ajoneuvoryhmän onnettomuuslukuja. http://www.tut.fi/verne/wp-content/uplo ... lisuus.pdf(edit: linkki unohtui..) Liikenne muuttuu siis kaiken aikaa turvallisemmaksi ja hyvä niin. Robotiikka ja liikenne tulee kehittymään seuraavien 15-20 vuoden aikana suuntaan, jossa jakelua ei enää tehdä kuljettajan ohjaamalla laitteella. Erilaiset kaukohallittavat - ja itseohjautuvat kuljetuslaitteet ovat pienessä mittakaavassa jo arkipäivää sekä Yhdysvalloissa (Amazon) että Euroopassa (DHL). Googlen autokokeilu on jatkunut menestyksellisesti useamman vuoden ja alle viiden vuoden kuluessa Lexuksen ja Teslan adaptiivisen ohjauksen kaltaiset innovaatiot ovat kuluttajamarkkinoilla. Siitä on vain lyhyt hetki täysautomaattiseen liikenteeseen. Vuosi Onnettomuudessa kuolleet 1969 1 006 1970 1 055 1971 1 143 1972 1 156 1973 1 086 1974 865 1975 910 1976 804 1977 709 1978 610 1979 650 1980 551 1981 555 1982 569 1983 604 1984 541 1985 541 1986 612 1987 581 1988 653 1989 734 1990 649 1991 632 1992 601 1993 484 1994 480 1995 441 1996 404 1997 438 1998 400 1999 431 2000 396 2001 433 2002 415 2003 379 2004 375 2005 379 2006 336 2007 380 2008 344 2009 279 2010 272 2011 292 2012 255 2013 258
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 26.02.2016 01:31 |
Viestit: 5869 Paikkakunta: Lahti
|
idefix kirjoitti: "tukkirekka" on siis täysiperävaunuyhdistelmä. Ja toinen vaihtoehto on puoliperävaunuyhdistelmä. Tai täysperävaunulla oleva puoliperävaunu, tosin johan nämä kerran jo kiellettiinkin https://www.youtube.com/watch?v=wPUu7l51wSM
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 26.02.2016 01:45 |
Viestit: 5125
|
idefix kirjoitti: Olli---o :n juttuun on pakko vielä kommentoida. ... Eli "tukkien" puutavaran kuljetukseen yleisesti käytetään puoliperävaunuyhdistelmää tai yleisimmin täysiperävaunuyhdistelmää. Riittääkö tämä fakta tietona ?
"tukkirekka" on siis täysiperävaunuyhdistelmä. Ja toinen vaihtoehto on puoliperävaunuyhdistelmä. En usko että edes Ulvilassa puhutaan täysiperävaunuista, kyllä se vaan on täysperävaunu, ainakin täälläpäin. Mutta lakiin perustuva nimitys tai ajoneuvoluokka se ei ole, vaan laissa se on varsinainen perävaunu. (Puoliperävaunussa "i"-on ja se löytyy ihan laistakin.) Minä kutsun siis tukkirekkoja tukkirekoiksi vaikka ne olisi täysperävaunuyhdistelmiä. Rekoiksi kutsutaan myös vaikka niitä julmettuja 104 tonnisia, moninivelisiä yli 30 metriä pitkiä tukkirekkoja, näemmä Trafin käyttämä termi on HCT-rekka: http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_j ... /hct-rekatOnko nämä ehditty jo kieltää vai oliko se joku aikaisempi muutos? Jos tarvitsee, voin kaivaa vielä Gummeruksen sanakijan määritelmän sanalle rekka, ettei mene mutuiluksi... https://www.sanakirja.fi/mot-gummerus-u ... akirja-286
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Mikä oikein vaivaa nykyajan kuskeja Lähetetty: 26.02.2016 08:50 |
Viestit: 7819 Paikkakunta: Eurajoki
|
Patongissa on useita kirjoittajia, joilta tursuaa sen tasoista juttua ettei niitä satunnaisia asiaviestejäkään tule enää otettua tosissaan. Näitä huumoriketjuja on kuitenkin aika hauska seurata. Kommentoimaan ei kuitenkaan enää jaksa alkaa, yv-kansio on koko ajan täynnä ilman henkilökohtaisuuksiin meneviä vittuiluviestejäkin 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
|