Citiootti kirjoitti:
Ehtoota,
kysymykseni taisi kuulua sarjaan KVVVK (....valmiitaviestiketjuja).
Ei isommin kannata hermoilla, jos ei heti vajaassa kymmenessä tunnissa tule vastausta. Vapaaehtoisuuteen perustuvalla harrastepalstalla, joskus kun ihmisillä on muutakin tekemistä kuin "päivystää" odottamassa visaisia kysymyksiä. Toivottavasti ei mene tästä nyt herneet kovin syvälle...
Citiootti kirjoitti:
Edelleen aprikoin (kun en ole valmiita ketjuja joissa vastaus saattaa piileksiä, edelleenkään kahlannut läpi..) millä anturilla se signaali sille mittarille hommataan - josko vika piilis siellä päässä (?)
Sillä siellä vaihteistossa olevalla, juurikin "perän" tietämillä. Kolme piuhaa anturille menee, syöttö eli 12v, maadoitus sekä signaali joka on nopeuden mukaan vaihtelevaa maan ja 12v:n välillä kun anturi kytkettynä on. Todellisuudessa se anturi vain maadoittaa signaalijohtoa metallia tunnistaessaan, mutta muun mittarin elektroniikan hoitaessa "ylösvedon", siellä sitten näkyy muutakin kuin se 0v...
Yleismittarilla, jännitealueella, voit mitata tuon toiminnankin. Ensin selville että anturille tulee sähköt, sitten vaikka ylösnostettua pyörää pyörittämällä katsot muuttuuko signaalipiuhassa jännite. Jos muuttuu, niin vika on muualla, jos ei niin vika on anturissa...
Hitusen helpompaa toki on anturi mitata, kun sen irroittaa, eikä se onneksi ole edes hankalaa. Yksi kiinnitysruuvi, jonka irroituksen jälkeen anturi tulee vetämällä pois, ja useimmiten piuhassa on sen verran mittaa että anturi tulee tarpeeksi näkösälle...