Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM 90' jämäkkä kuin bemari
ViestiLähetetty: 16.03.2016 21:00 

Viestit: 136
Tulipas heitettyä ensimmäiset ajokilometrit pallojen vaihdon jälkeen ja ajettavuus muuttui aivan naurettavan huonoksi, ei siis minkäänlaista joustoa.
Mielenkiintoista on se, että yleensä kun auton sammuttaa ja hetken päästä(vaikkapa kauppareissun verran) tunnustelee käsin, joustoa tuntuisi olevan. Ei tosin aina tämäkään toistu, vaan joskus alusta pysyy kivikovana vaikka läpi työpäivän. Myös muutaman pienen matkan aikana huomaa, että joustoa löytyy mutta pääsääntöisesti alusta menee kovaan tilaan jo heti ensimetreistä lähtien.

Sulakkeiden kunto on tarkastettu ja magneettiventtiilin(kö?) napsahdus kuuluu myös, kun virrat ottaa pois ja lyö ovet kiinni. Mitkäs muut anturit haistelee jousituksen tilaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 90' jämäkkä kuin bemari
ViestiLähetetty: 16.03.2016 21:34 

Viestit: 79
Oletko kokeillut Citrobic™:ää, eli jousituksen veivaamista ylös-alas? Itse olen ainakin kuullut, että pallojen vaihdon jälkeen olisi suotavaa "ilmata" järjestelmä näin.



XM v6 Exclusive -95

EX. XM Turbo -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 90' jämäkkä kuin bemari
ViestiLähetetty: 16.03.2016 22:04 

Viestit: 324
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Omassa oli kaksi syytä tuohon käytökseen, hydractiven magneettiventtiilin liitin ja diodi. Liitin oireili ensin juuri syksyisin ja keväisin, kun on märkää. Korjasin sen ja vika tuli kohta lopulliseksi: pehmeä tila tuli vain joskus ja aina vain vähäksi aikaa. Tähän auttaa kun laittaa alunperin solenoidissa sijaitsevalle diodille (kärähtäneelle) uuden ehjän kaveriksi, jolloin solenoidi myös pysyy auki. Solenoidi avataan ensin tasavirralla ja sitten pidetään auki pulsseilla, taajuus muutama sata Hz, jos diodi on rikki solenoidi sulkeutuu hetken kuluttua aukeamisesta, omassa meni noin 5-30 s kerrasta riippuen. Toinen merkki diodivauriosta on solenoidin "hurinan" puuttuminen sen auki ollessa (kun jousitus on pehmeä).

Tästä diodista pitäisi googlella löytyä tietoa...

Yksi vika minkä myös olen kuullut olleen joskus, on että hydractiven kytkin keskikonsolissa on likainen ja pitää siksi jousitusta kovassa tilassa.

Jousitusta ohjaa jarrupaineanturi, kaasupolkimen asentotunnistin polkimen varressa, ohjauspyörän asentotunnistin rattiakselissa, nopeusanturi mittarinvaijerin jatkoksessa ja jousituksen korkeusanturi etukallistuksenvakaajassa. Jos haluat eri osien mittaus ohjeet ym, laita sähköpostiosoite YV:llä. Voin koittaa myös etsiä/tehdä diodinasennusohjeen, jos se on vikana.



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 90' jämäkkä kuin bemari
ViestiLähetetty: 16.03.2016 23:31 

Viestit: 272
Paikkakunta: Punkalaidun
Raatokalle kirjoitti:
Tulipas heitettyä ensimmäiset ajokilometrit pallojen vaihdon jälkeen ja ajettavuus muuttui aivan naurettavan huonoksi, ei siis minkäänlaista joustoa.
Mielenkiintoista on se, että yleensä kun auton sammuttaa ja hetken päästä(vaikkapa kauppareissun verran) tunnustelee käsin, joustoa tuntuisi olevan. Ei tosin aina tämäkään toistu, vaan joskus alusta pysyy kivikovana vaikka läpi työpäivän. Myös muutaman pienen matkan aikana huomaa, että joustoa löytyy mutta pääsääntöisesti alusta menee kovaan tilaan jo heti ensimetreistä lähtien.

Sulakkeiden kunto on tarkastettu ja magneettiventtiilin(kö?) napsahdus kuuluu myös, kun virrat ottaa pois ja lyö ovet kiinni. Mitkäs muut anturit haistelee jousituksen tilaa?

Laita etupään pallot takasin, jos muuttuu paremmaks, uusi,(uudet) pallot rikki. Mulle kävi niin. HAIN kaks viikkoa vikaa. Takapäässä sama juttu. Kun auton sammuttaa, menee noin 30 sek. sitten magn.venttiili naksahtaa, ja jousitus pehmenee hieman, tarkoittaa, että aktiivipallo on ehjä. Olin laittanut syksyllä uudet pallot taakse ja jätin auton yläasentoon. Keväällä olin aivan tyrmistynyt, jousipallo kovana. Ei meinaa millään uskoa, sitten löi mehut pallon päästä ulos. Selvä homma. Koita (painella) joka nurkasta ensin, voi huomata siinäkin. VAROITIN tästä muutama vuos sitten. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 90' jämäkkä kuin bemari
ViestiLähetetty: 17.03.2016 09:25 

Viestit: 324
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Jos jousitus toimii edes hetkittäin normaalisti, vika ei voi olla palloissa, koska ne ei voi muuttua enää risasta ehjäksi. Sähköt osaa... Yksi mahdollisuus on että entiset pallot oli väärät tai comfortit, jolloin auto on siedettävän hyvä vaikka aktiivisysteemi ei toimisikaan. Tällöin ensiapuna voi laittaa vanhat pallot takaisin, mutta sähkö vialta tuo kuullostaa ja mielestäni pallokikkailut ei ole oikea tapa "korjata" autoa, vaikka näin jotku tekevät.



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 90' jämäkkä kuin bemari
ViestiLähetetty: 17.03.2016 11:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Minä olen turvautunut juurikin tuohon "jousipallokikkailuun" siksi, etten juurikaan osaa elektroniikkaa testata, saati korjata. Sen sijaan Hydractive2-ohjausyksikön vaihto toiseen auttoi joskus noin vuosi sitten. Jousitus oli varmaan kovassa tilassa kaiken aikaa, ja ajoittain tuntui, että oikea puoli kantoi koko takapään kuorman, vasemman jousisylinterin kolistessa pesässään toimettomana. Lisäksi takapää oli lähes aina liian korkealla. Kokeilin säätää ajokorkeutta korkeudentunnistustankoa kääntämällä, mutta edelleen oli takapää liian korkealla. Kun sitten vaihdoin sen keskusyksikön vuotta uudemmasta purkuautosta, niin sitten vasta takapääkin asettui, ja muuttui jo liian matalaksi, joten jouduin säätämään vipuhässäkän takaisin alkuperäiseen asentoon.

Palloina minulla on nyt CX:n pitkät etupallot 1,8 mm:n porauksella, 55-60 Bar paineella, edessä, ja olen kyllä aika tyytyväinen kulkuun 8-) (kun en paremmasta tiedä :roll: )


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 90' jämäkkä kuin bemari
ViestiLähetetty: 17.03.2016 15:41 

Viestit: 324
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
XM:n elektroniikka on siitä hyvää, että komponentit mitä pitää testata on vastuksia ja jännitelähteitä, joiden testaamiseen riittää normaali yleismittari ja lähes aina vika on liittimessä tai johdossa. Ainoa mitä itse olen joutunut elektroniikkaan tekemään puhdistusten ja katkenneiden johtojen uusimisen lisäksi on ollut diodin lisääminen hydractiven "tietokoneeseen", sen voi lisätä myös johtosarjaan.

Tämä on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa kuin XM:n relemysteerien selvittäminen tai Xantian ovijohtojen korjaus, joten mielestäni siksi ei kannata menettää oleellista osaa XM:n tekniikasta, hydractive oikeilla palloilla huollettuna on oikeasti varsin hyvä alusta, etenkin jos autosta löytyy vielä diravi... Tästä tietenkin löytyy muitakin mielipiteitä ja toimintatapoja, mutta oma ajatusmallini on että korjataan samanlaiseksi tai paremmaksi, kuin oli aikaisemmin. Tätä ei ole auton ominaisuuksien tahallinen poistaminen. Harva väittää ilmastointia korjatuksi, jos se ei tuota kylmempää ilmaa, mutta silti jotkut väittävät automaattisesti säätyvää alustaa korjatuksi, vaikka se ei säädy...

Jos tuon diodi-vian korjaaminen kuulostaa mahdottomalta ajatukselta ja se on vikana omassa hydractive-järjestelmässäsi, voin sen kyllä korjata, ilmaiseksi, jos tulet käymään Tampereella. Oire on että venttiili ei hurise auki ollessaan ja pysyy auki vain vähän aikaa kerrallaan. Toki voin myös auttaa vianetsinnässä, motiivina toimikoon sitikkakulttuurin kehittäminen.



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 90' jämäkkä kuin bemari
ViestiLähetetty: 17.03.2016 16:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
viewtopic.php?f=9&t=16019

Tuossa käytiin monia juttuja Xm:n Hydractivesta läpi, viimeisin viesti omasta väkkärästä jossa oli myös pysyvästi kovaan tilaan jämähtänyt Hydractiven ykösversio...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 90' jämäkkä kuin bemari
ViestiLähetetty: 17.03.2016 18:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
mikaeli kirjoitti:
Toki voin myös auttaa vianetsinnässä, motiivina toimikoon sitikkakulttuurin kehittäminen.


Kiitos tarjouksesta. Olisihan tuo kiva tietää, toimiiko se muuttuva kovuus lainkaan. Häpeä tunnustaa, en ole koskaan huomannut :oops: sport-napilla mitään vaikutusta ajoon.

Tällä hetkellä olen kuitenkin vähintäänkin "remonttirajoitteinen" :roll: , eikä tuo autokaan ole nyt ajossa. Katsotaan tilannetta myöhemmin keväällä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 90' jämäkkä kuin bemari
ViestiLähetetty: 17.03.2016 19:06 

Viestit: 136
Kiitoksia vastauksista. Kunhan viikonloppu koittaa, pitää täristä tallille katsomaan. Aloitan kenties helpoimmasta, eli liittimistä ja niiden puhdisteluista. Jousitusta on kuitenkin tullut veivattua senverran, että ilmattu se on, joten niin helpolla tässä ei päästä.

Sivuhuomiona täytyy sanoa, että ennen pallojen vaihtelua alusta oli todella löysä, ajettaessa melkeinpä levoton kun keula jäi töyssyn jälkeen niiailemaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 90' jämäkkä kuin bemari
ViestiLähetetty: 17.03.2016 20:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Raatokalle kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista. Kunhan viikonloppu koittaa, pitää täristä tallille katsomaan. Aloitan kenties helpoimmasta, eli liittimistä ja niiden puhdisteluista. Jousitusta on kuitenkin tullut veivattua senverran, että ilmattu se on, joten niin helpolla tässä ei päästä.

Sivuhuomiona täytyy sanoa, että ennen pallojen vaihtelua alusta oli todella löysä, ajettaessa melkeinpä levoton kun keula jäi töyssyn jälkeen niiailemaan.

Siellä on mahdollisesti sit yritetty "korjata" tilannetta, eli laitettu löysemmällä vaimennuksella olevat pallot paikkaamaan Hydractiven toimimattomuutta. Ei ihan eka semmoinen tapaus olisi tuokaan...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 90' jämäkkä kuin bemari
ViestiLähetetty: 17.03.2016 22:44 

Viestit: 324
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Noista liittimistä todennäköisimmät vialliset on magneettiventtiilin liitiin auton pohjassa ja nopeusanturin liitin, joka joskus nojaa mukavasti "tulipeltiin" konehuoneessa. Itsellä oli molemmat rikki ja hajoamisen syy yksiselitteisesti liittimien sijainti.

Jos XM:n keula niiailee, autossa on väärät pallot (tai keskipallo), edes pehmeään tilaan lukittuna ainakaan oma -92 henkilömallin V6 ei jää niiailemaan vaikka ajaa hidasteesta tms. Toimiessaan hydractive leikkaa "liian isojen" töyssyjen "jälkioireet" ainakin omassani todella tehokkaasti pois. Tosin menee aikansa tottua siihen, että "väärän pituisissa" hidastetöyssyissä alusta ei ehdi palata pehmeään tilaan ennen korotuksen loppua, jonka kyllä huomaa. Mutta tämä onkin ainoa paikka, jossa olen huomannun alustan olevan "huono".

Hannulle ja muillekin sellainen huomio, että jos pallot on vaihdettu joihinkin muihin, "veltompiin", syynä on ollut lähes varmasti järjestelmän toimimattomuus. Pehmeämmillä palloilla myöskään eroa sportin ja normaalitilan välillä ei välttämättä ajaessa juuri huomaakaan, vaikka järjestelmä toimisikin, koska alusta on "viritetty" niin että se on mukava myös jäykemmässä tilassa. Havainnointia vaikeuttaa hydractive kakkosessa myös se että sport-asento ei pakota alustaa jäykemmäksi, vaan ainoastaan muuttaa "speksejä" niin, että kovempi tila kytkeytyy helpommin. Hydractive 1 autoissa ero on helpompi tiedostaa, kun sport-tila on aina kovempi. Tällöin eron huomaa välittömästi jousitustilaa vaihtaessa.



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: