En useammallakaan haulla löytänyt tähän vikaan otsikoita tai viestejä.
Eli autona toimii Citroen Xsara 2.0HDi Break vm. 2001 110hp/80kW RHZ DW10ATED moottorilla.
Historia: Autoon juuri vaihettu kannentiiviste ja samassa rytäkässä onnistuttu rikkomaan yksi keinuvipu joka piti vaihtaa myös jälkikäteen. Kone lähti hyvin tulille ja kävi oikein mainiosti. Autossa oli vielä vaihtamatta moottorituki kumit, motivaatio ei niihin vielä riittänyt.
Sitten otsikon vikaan. Moottoritukimit kun ovat suhteellisen loppu, liikkuu moottori aika rajusti. Autolla ylämäkeen ajaessa vaihtuikin edessä valot yhtäkkiä ja kiihdytys muuttui moottorijarruksi. Autohan nytkähti komeasti ja samalla syttyi moottorinvikavalo mittaristoon. Autolla ajo muuttui lähes mahdottomaksi, koska kaasua painaessa auto nytkytti hallitsemattomasti eteenpäin kuin olisi kaasua painanut ja päästänyt miten sattuu.
Auton saatuani kuitenkin halliin luin "lexalla" koodit ja antoi vaikka mitä koodeja(ei oltu nollattu kannen irroituksen tai keinuvivun vaihdon jälkeen). Tyhjensin koodit, mutta yksi jäi pysyväksi P0221 joka valitti kaasuasentotunnistimen signaali 2 olevan joko poikki tai oikosulussa.
https://onedrive.live.com/redir?resid=209B925C4331FCEC!120791&authkey=!AED38uI_28sHbvY&v=3&ithint=photo%2cJPGSeuraavaksi käytin päivän selatessa eri foorumeita ja löysin ohjeita ja yhden vertaansa vailla olevan ohjelman nimeltä Tolerance Data, josta sain johtokaavion ja kaasuasentotunnistimen jännitteet kummaltakin signaalilta kaasua painamatta ja kaasupohjassa.
https://onedrive.live.com/redir?resid=209B925C4331FCEC!120811&authkey=!ACQizZdr7VnkM4o&v=3&ithint=photo%2cJPGhttps://onedrive.live.com/redir?resid=209B925C4331FCEC!120807&authkey=!APou9WOKgNVSoZA&v=3&ithint=photo%2cJPGKuorin TPS:n(kaasuasentotunnistimen) johtimien eristeet sen verran auki, että sain yleismittarilla niistä lukemat ylös(Musta runkoon ja punanen johtimeen ja VDC mittaus). Liittimen pohjassa luki myös pinnien järjestys.
Huomasin ainakin heti, että Tolerance Data ei näytä oikeita värejä johtimille, mutta löysin kuitenkin Maadoitusjohtimen = 0.16V "Virtajohtimen"=5V ja Signaali 1 johtimen=0.3V-3.7V(kaasu irti ja pohjassa), mutta viimeinen johdin antoi 12.3V!(vaikka kaasua painoi mitenkä) Tämähän ei täsmännyt minkään kanssa, joten otin TPS:n irti ja putasin sen(ohjeet oli jossain pösö foorumilla) mutta ohjeiden putsaus lähinnä vaikutti herkkyyteen, ei täydelliseen toimimattomuuteen.
Seuraavana päivänä mittasin oletettua signaali 2 johdinta taas ja arvo olikin 2.3V. Tätä ihmeteltyäni päätin hieman ravistaa johtosarjaa ja arvo vaihteli 2.3V ja 12.3V välillä. Eli vika oli nyt selvästi johtosarjassa tai liittimissä. Kontakti spray liittimiin ei vaikuttanut mitenkään, joten aloin purkaa johtosarjaa TPS:n suunnalta. Päästyäni lähelle ECU:a huomasin aivan selvän vian...johtosarja oli hinkannut ties ja kuinka kauan venttiilinkoppaan...
https://onedrive.live.com/redir?resid=209B925C4331FCEC!120794&authkey=!AB9w8d1AphJgXA4&v=3&ithint=photo%2cJPGTässä ilmeisesti pinkki eli signaali 2 johdin on hinkannut joko yhteen 12V johtimen kanssa tai sitten maadoitus saa ECU:n antamaan 12V TPS:lle...jokotai, johdot oli paikattava.
Johdot paikattuani antoi signaali 2 johdin edelleen 2.3V(vaikka kaasua liikutti ei arvo muuttunut), tosin 12.3V ei enää ilmaantunut vaikka heilutteli kuinka.
Tämähän ei siis poistanut vikakoodia vaan mottorinvikavalo jäi elämään, mutta "kenguru" kaasu hävisi koska signaali 2 ei enää antanut silloin tällöin sekavia arvoja ja auto meni signaali 1 ohjeilla.
Auto on nyt limp home- modessa, paitsi kun laittaa lapun lattiaan täsmää signaali 1 ja 2 arvot(99%) tai sitten on muuten vaan ominaisuus ja moottori antaa täydet tehot ja kierrokset.
Tilasin uuden TPS:n kiinasta
http://www.aliexpress.com/item/high-quality-1920AK-throttle-position-sensor-TPS-9643365680/32624423221.html, koska se oli 1/4 hintainen VDO:n versioon euroopasta ja 1/6 hintainen suomen hintoihin verrattuna.
Kun TPS saapuu ilmoittelen miten remontti etenee, jos tästä vaikka jollekkin olisi hyötyä.
Mutta jälkiviisaana voin myöntää, että ne moottorin tukikumit on hyvä vaihtaa ajoissa, vaikka olisi kuinka hauska homma.
Huonolla tuurilla vika on ECU:ssa, eikä TPS:ssä ja vielä huonommalla tuurilla olisi voinut johtosarjan hankauman takiaa pimentyä kerrasta koko ECU.