Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Citroen Xsara 2.0HDi kaasuasentotunnistin vika
ViestiLähetetty: 22.03.2016 22:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3
Paikkakunta: Jyväskylä
En useammallakaan haulla löytänyt tähän vikaan otsikoita tai viestejä.

Eli autona toimii Citroen Xsara 2.0HDi Break vm. 2001 110hp/80kW RHZ DW10ATED moottorilla.
Historia: Autoon juuri vaihettu kannentiiviste ja samassa rytäkässä onnistuttu rikkomaan yksi keinuvipu joka piti vaihtaa myös jälkikäteen. Kone lähti hyvin tulille ja kävi oikein mainiosti. Autossa oli vielä vaihtamatta moottorituki kumit, motivaatio ei niihin vielä riittänyt.

Sitten otsikon vikaan. Moottoritukimit kun ovat suhteellisen loppu, liikkuu moottori aika rajusti. Autolla ylämäkeen ajaessa vaihtuikin edessä valot yhtäkkiä ja kiihdytys muuttui moottorijarruksi. Autohan nytkähti komeasti ja samalla syttyi moottorinvikavalo mittaristoon. Autolla ajo muuttui lähes mahdottomaksi, koska kaasua painaessa auto nytkytti hallitsemattomasti eteenpäin kuin olisi kaasua painanut ja päästänyt miten sattuu.

Auton saatuani kuitenkin halliin luin "lexalla" koodit ja antoi vaikka mitä koodeja(ei oltu nollattu kannen irroituksen tai keinuvivun vaihdon jälkeen). Tyhjensin koodit, mutta yksi jäi pysyväksi P0221 joka valitti kaasuasentotunnistimen signaali 2 olevan joko poikki tai oikosulussa.

https://onedrive.live.com/redir?resid=209B925C4331FCEC!120791&authkey=!AED38uI_28sHbvY&v=3&ithint=photo%2cJPG

Seuraavaksi käytin päivän selatessa eri foorumeita ja löysin ohjeita ja yhden vertaansa vailla olevan ohjelman nimeltä Tolerance Data, josta sain johtokaavion ja kaasuasentotunnistimen jännitteet kummaltakin signaalilta kaasua painamatta ja kaasupohjassa.

https://onedrive.live.com/redir?resid=209B925C4331FCEC!120811&authkey=!ACQizZdr7VnkM4o&v=3&ithint=photo%2cJPG
https://onedrive.live.com/redir?resid=209B925C4331FCEC!120807&authkey=!APou9WOKgNVSoZA&v=3&ithint=photo%2cJPG

Kuorin TPS:n(kaasuasentotunnistimen) johtimien eristeet sen verran auki, että sain yleismittarilla niistä lukemat ylös(Musta runkoon ja punanen johtimeen ja VDC mittaus). Liittimen pohjassa luki myös pinnien järjestys.

Huomasin ainakin heti, että Tolerance Data ei näytä oikeita värejä johtimille, mutta löysin kuitenkin Maadoitusjohtimen = 0.16V "Virtajohtimen"=5V ja Signaali 1 johtimen=0.3V-3.7V(kaasu irti ja pohjassa), mutta viimeinen johdin antoi 12.3V!(vaikka kaasua painoi mitenkä) Tämähän ei täsmännyt minkään kanssa, joten otin TPS:n irti ja putasin sen(ohjeet oli jossain pösö foorumilla) mutta ohjeiden putsaus lähinnä vaikutti herkkyyteen, ei täydelliseen toimimattomuuteen.

Seuraavana päivänä mittasin oletettua signaali 2 johdinta taas ja arvo olikin 2.3V. Tätä ihmeteltyäni päätin hieman ravistaa johtosarjaa ja arvo vaihteli 2.3V ja 12.3V välillä. Eli vika oli nyt selvästi johtosarjassa tai liittimissä. Kontakti spray liittimiin ei vaikuttanut mitenkään, joten aloin purkaa johtosarjaa TPS:n suunnalta. Päästyäni lähelle ECU:a huomasin aivan selvän vian...johtosarja oli hinkannut ties ja kuinka kauan venttiilinkoppaan...

https://onedrive.live.com/redir?resid=209B925C4331FCEC!120794&authkey=!AB9w8d1AphJgXA4&v=3&ithint=photo%2cJPG

Tässä ilmeisesti pinkki eli signaali 2 johdin on hinkannut joko yhteen 12V johtimen kanssa tai sitten maadoitus saa ECU:n antamaan 12V TPS:lle...jokotai, johdot oli paikattava.

Johdot paikattuani antoi signaali 2 johdin edelleen 2.3V(vaikka kaasua liikutti ei arvo muuttunut), tosin 12.3V ei enää ilmaantunut vaikka heilutteli kuinka.

Tämähän ei siis poistanut vikakoodia vaan mottorinvikavalo jäi elämään, mutta "kenguru" kaasu hävisi koska signaali 2 ei enää antanut silloin tällöin sekavia arvoja ja auto meni signaali 1 ohjeilla.

Auto on nyt limp home- modessa, paitsi kun laittaa lapun lattiaan täsmää signaali 1 ja 2 arvot(99%) tai sitten on muuten vaan ominaisuus ja moottori antaa täydet tehot ja kierrokset.

Tilasin uuden TPS:n kiinasta http://www.aliexpress.com/item/high-quality-1920AK-throttle-position-sensor-TPS-9643365680/32624423221.html, koska se oli 1/4 hintainen VDO:n versioon euroopasta ja 1/6 hintainen suomen hintoihin verrattuna.

Kun TPS saapuu ilmoittelen miten remontti etenee, jos tästä vaikka jollekkin olisi hyötyä.

Mutta jälkiviisaana voin myöntää, että ne moottorin tukikumit on hyvä vaihtaa ajoissa, vaikka olisi kuinka hauska homma.

Huonolla tuurilla vika on ECU:ssa, eikä TPS:ssä ja vielä huonommalla tuurilla olisi voinut johtosarjan hankauman takiaa pimentyä kerrasta koko ECU.



Citroen Xsara Break -01 2.0HDi(RHZ/DW10ATED)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Xsara 2.0HDi kaasuasentotunnistin vika
ViestiLähetetty: 23.03.2016 00:07 

Viestit: 151
Mielenkiintoinen kirjoitus ja tapaus. Erikseen kehut selkeästä ja perusteellisesta ulosannista. Toivottavasti vika tokeentuu asentoanturin vaihdolla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Xsara 2.0HDi kaasuasentotunnistin vika
ViestiLähetetty: 29.03.2016 21:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3
Paikkakunta: Jyväskylä
Tänään tuli TNT:n paketti ja oli kyllä erittäin hyvin pakattu, tuskin eurooppalainen vaivautuisi parin kympin osaa pakkaamaan kolmeen pakettiin joista kahdessa kuplamuovi.
Vaihdossa ei tosiaan kauan mennyt, oli ihan bolt-on. Aivan samanlainenkin näytti olevan, ainut ero että sarjanumeroita oli turha etsiä...ne oli "unohtunut" painaa osaan.
Autosta kuittasin lexalla vikakoodit ja tällä kertaa ne myös kaikki poistuivat. Uskomaton tunne kun omistaa täysin vikakoodittoman citikan :lol: ;)
Auto käyttäytyy hyvin kiinan TPS:llä ja ei ole havaittavissa mitään katkoja tai muita. En viitsinyt johtimien eristeitä taas rikkoa, että olisin saanut luettua yleismittarilla lukemat, mutta koska auto toimii täysin ja vikakoodit on tiessään voidaan olettaa että jännitteetkin ECU:lle on nyt niin kuin pitää.

Ilmoitan tähän samaan aiheeseen jos tulee murheita kiinan osalla.

https://onedrive.live.com/redir?resid=209B925C4331FCEC!120823&authkey=!ANRvcPtfB0Bpx-Y&v=3&ithint=photo%2cJPG
https://onedrive.live.com/redir?resid=209B925C4331FCEC!120822&authkey=!AEbVsvwRoCw8O1s&v=3&ithint=photo%2cJPG



Citroen Xsara Break -01 2.0HDi(RHZ/DW10ATED)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Xsara 2.0HDi kaasuasentotunnistin vika
ViestiLähetetty: 18.06.2016 11:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3
Paikkakunta: Jyväskylä
Päivitän tähän että kaasuasentotunnistin toimii vielä moitteettomasti. Nyt on kaikki moottorintukikumitkin vaihdettu ja seuraavaksi pitäisi vaihtaa moniurahihnan automaattikiristin. Ensin meinasin vaihtaa laturin vapaakytkimen, mutta kyseistä hihnapyörää ei edes ollut koko autossa eli seuraavaksi kiristin vaihtoon. Jos ei hihnan "väppäys" lähe sillä niin sitten siirryttävä kampiakselinhihnapyörää vaihtamaan. Mutta tämä citikka lähtee leimalle ensi viikolla ja jos menee läpi niin laitan kiertoon. Siitä saa joku pätevän pakun toimivalla ilmastoinnilla ja toimivalla tekniikalla, itse siirryn "mulkunjatkeen leiriin" ja litraa isompaan automaatti diiseliin.



Citroen Xsara Break -01 2.0HDi(RHZ/DW10ATED)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron