Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Jumperin kannenpultit.
ViestiLähetetty: 23.03.2016 08:20 

Viestit: 222
Hei ! Jumper 1,9 Tdi pääsi kiehahtamaan. Kansi hiotaan ja laitetaan uusi kannentiiviste. Mutta onko välttämätöntä laittaa myös uudet pultit ? Eihän ne ole vioittuneet. Kun kierteet puhdistetaan ja öljytään ja kiristetään ohjeen mukaisesti niin eikö silloin voi laittaa vanhat ehjät pultit ?

Kysyy epätietoinen Savosta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumperin kannenpultit.
ViestiLähetetty: 23.03.2016 10:26 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Laita uudet, ei kannata leikkiä, kun ei siinä paljon säästä. On koettu, tosin BX:ssä, mutta samat on kujeet.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumperin kannenpultit.
ViestiLähetetty: 23.03.2016 11:21 

Viestit: 5125
Mikä kone tarkemmin Jumperissa mahtaa olla, yleensä venyville pulteille on ilmoitettu maksimipituus, mutta tuolla vaikka pösön 1,9 vapaastihengittävälle ilmoitettu hassusti kiristyssykleinä:
Lainaa:
NOTE: The special cylinder head bolts (Item B) do not require re-tightening. The bolts can be removed and re-installed 5 times before replacing with new bolts.

http://www.citroenkerho.fi/xantia/pdf/t ... a/XUD9.pdf

Mutta turbodieselissä on eri kansi ja varmaan pultitkin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumperin kannenpultit.
ViestiLähetetty: 23.03.2016 11:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Maksaa 20€ setti



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumperin kannenpultit.
ViestiLähetetty: 23.03.2016 15:01 

Viestit: 222
Mistä saa 20 €:lla Jumperin 1,9 Tdi:n kannenpulttisatsin ? Katselin eri toimittajien hintoja. 50-75 €.
Tallinnassa 41 €. Kansipahvi Tallinnassa 40 € Suomessa yli 50 €.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumperin kannenpultit.
ViestiLähetetty: 23.03.2016 17:28 

Viestit: 5125
Ja jos jostain oikein halvalla saakin, niin onko ne sitten parempia kuin kerran? kiristetyt alkuperäiset?
Itsellä kokemus tarvikepulteista (ja venttiileistä) oli huono, mutta ihan eri merkki ja aikaakin alkaa olla jo melkein 30 vuotta...
Näemmä jollain muillakin on ollut huonoja kokemuksia, silti ihan eri kone kyllä siinäkin:
Lainaa:
Ainakin jotkut alkuperäiset pultit tunnistaa H:n näköisesta stanssauksesta pultin kannassa, tarvike osissa tätä ei yleensä ole ja jos on niin luulisi laadun olevan ihan kohdallaan. Vastaan on tullut tarvikepultteja jotka eivät kestä yli 75Nm momentteja vaan venyvät kuin lakritsi. Koomista on että alkuperäisten pulttien uusimiseen ei ole mitään syytä ja ojasta allikkoon joutuu jos korvaa ne alkuperäiset kunnossa olevat tarvike p...kalla.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=39754.0

Kai tuohon löytyisi ihan tehtaan ohjekin, kannattaako uusia ja millä kriteerillä uusitaan: joka kerta, maksimi pituus tai kiristysmäärä.

Kannentiivisteistä on moottoripyörässä kokemus että alkuperäiset oli melko paljon laadukkaampia kuin tarvike sellaiset (erityisesti kumiset öljytiivisteet), mutta voi olla ihan yksittäistä tuuriakin.
Kuinka montaa eri paksuutta noita kannentiivisteitä mahtaa olla?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumperin kannenpultit.
ViestiLähetetty: 23.03.2016 18:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Goetze pulttisarja 20,98€ autonvaraosat24.fi ainakin ennen oli kuuluisa männistä ja männänrenkaista kai joittenkin mielestä paskaa. Siis jos on se kone joksi luulen kun on vaan 1,9 Td? Sorry että aiheutin häiriötä.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumperin kannenpultit.
ViestiLähetetty: 23.03.2016 20:05 

Viestit: 222
Kiitos hyvistä ja kalliista neuvoista. Laitetaan uudet pultit. Hyvää Pääsiäistä Kaikille Citikka miehille ja naisille !


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumperin kannenpultit.
ViestiLähetetty: 23.03.2016 20:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Nää on halvemmat neuvot Autopartsmarket.fi pulttisarja Elring 15,98€ saman firman kansitiivarit
20€ ja risat alkaen. Pääsiäisiä ja onnistuneita remontteja. ;)



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumperin kannenpultit.
ViestiLähetetty: 23.03.2016 22:51 

Viestit: 5125
Vielä halvempi neuvo: tee ohjeen mukaan ja vaihda vasta jos on oikeasti tarpeen, kulmakiristettävät yli rajan venytettävät pultit eivät normaalisti menetä lujuuttaan yhdestä käyttökerrasta. Paljon suuremman eron puristusmomenttiin saa jos ei kiristä kunnon momenttiavaimella (momenttikiristyksessä), ei voitele kierteitä ja aluslevyä (jos ohjeistettu) tai kulmat vetää vaan vähän sinnepäin...

Esimerkkinä samanoloinen kone Xantiasta XUD9/DHX (ainakin vuosituhannen vaihteen tuntumassa ollut Jumperissakin samaa konetta, ainakin bilteman rekisterinumerohaulla usein näkee oman auton moottorikoodin):
X = MAXIMUM reusable length = 150.5 mm
http://service.citroen.com/dtt/CDP/donn ... 2_2001.pdf

Lisäksi tuossa pdf:ssä on myös kannentiivisteen paksuuden valintaohjeita (ainakin normaalitilanteessa) sekä erilaista ajoitusohjettakin. Tuo on toki vanha alkuperäinen ohje ja joskus ne noita päivittävätkin (vaikka hihnankireyden osalta uudempiaikaisiksi taajuusmittareiksi SEEM mittareiden oheen) joskus muuttavat ohjeita enemmänkin.

Mutta totta että laadukkailla tarvikkeillakaan ei mitään vahinkoa ei tehdä, eikä tuo nyt tosiaan näemmä rahallisestikaan kummempia merkitse, Goetze on merkkinä kuuluisa ainakin tiivisteistä? männänrengasdivisioonaksi ehkä kutsuvat nykyään osana Federal Mogulia. Sitrosellakin näkyy olevan johonkin Xantian XUD9:iin pulttisarja 27 €, mutta sopivuus? ja valmistajaakaan ei kerrota ja toimituskulu Suomen sisällä on melkein enemmän kuin ulkomailta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumperin kannenpultit.
ViestiLähetetty: 23.03.2016 23:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Vastasin hintakyselyyn kun haluttiin, no se siitä pahoittelut tilan turhasta käytöstä en vaivaa enään.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumperin kannenpultit.
ViestiLähetetty: 24.03.2016 01:14 

Viestit: 5125
Plösöilijä kirjoitti:
Vastasin hintakyselyyn kun haluttiin, no se siitä pahoittelut tilan turhasta käytöstä en vaivaa enään.

Häh? Minusta nuo olivat hyviä neuvoja ja itse ainakin pidän siitä kun vinkataan mistä saa osia halvalla. Eikös tuossa kysyjä jo todennut vaihtavansa pultit, niin kai silloin on kiva saada hintatietoa. Itse kaipaan nettikaupoista tosin myös tietoa onko neuvojalla kokemusta ko. kaupasta ja millainen oli kokemus (Vanhojen moottoripyörien kohdalla on kun tottunut neuvojiin jotka linkkaavat nettikauppoihin joilla ei oikeasti ole osia eikä niitä saa vaikka hinta- ja saatavuustiedot olisikin ja toimitusaika/tapa/kulutkin kiinnostaa).

Mutta hyvä kai tarjota erilaisia vaihtoehtoja. Itse ainakin osaan valita vaihtoehtoisista monista ratkaisuista itselle sopivan, voi olla että kahdessa eri tilanteissakin itsekin valitsen täysin eri tavoin (Kiire/väärän osan mahdollisuus/palautushankaluus/... johti ainakin viimeksi kivijalkakauppaan).

Minulla ei ole tuon koneen kansipulteista yhtään mitään tietoa/omaa kokemusta ja jos jollain on kokemus että ne napsahtavat poikki uudelleen käytettäessä tai venyvät niin sellainenhan olisi hyvä tietää, tässä en ole vielä huomannut sellaista kokemusta?

Valmistajatkin keräävät palautetta ja tietoja merkkihuolloilta ja tarpeen mukaan päivittävät ohjeita - tulee mieleen vaikka jakohihnan vaihtoväli - aina ei kannata noudattaa valmistajan vanhoja ohjeita, voihan olla että on huomattu että Suomessa jakohihnat paukkuu nopeammin ja valmistaja on pudottanut vaihtovälin 20 tkm lyhyemmäksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumperin kannenpultit.
ViestiLähetetty: 24.03.2016 10:05 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Jo edellä kerroin omista kokemuksista, BX 1,6:n pultit ilmeisesti kestäneet kunnolla edes toista kertaa, kun vesivuoto jatkui. Seuraava, kolmas kerta varsinaisesti toden sanoi, kun pultit tiukatessa alkoivat katkeilla, ei kaikki. Jakohihnavaihdot kannattaa ottaa tosissaan, nytkin xantia 1,8 16V:n remmissä jo näkyi väsähtämisen merkkejä, 76tkm ajettuna ja aikoinaan BX:n remmi myös hieman ennenaikojaan vaihdettuna ei ehkä olisi kestänyt suositeltua vaihtoväliä.
PS. Tässä xantussa oli vielä alkuperäiset trissat, hieman<200tkm, tosin n.120tkm:ssä avattuina, putsattuina, rasvattuina. Niin voisi tehdä uudelleenkin, sen kuntoisilta vaikuttavat, ei välyksiäkään. Kun ainoa varsinainen kuormitus on varvit ja kuumuus. Laakeri on laakeri, niin niitä siivotaan kalliimmissakin kohteissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumperin kannenpultit.
ViestiLähetetty: 25.03.2016 01:58 

Viestit: 5125
ealab kirjoitti:
Jo edellä kerroin omista kokemuksista, BX 1,6:n pultit ilmeisesti kestäneet kunnolla edes toista kertaa, kun vesivuoto jatkui. Seuraava, kolmas kerta varsinaisesti toden sanoi, kun pultit tiukatessa alkoivat katkeilla, ei kaikki. ...


Minullakin on kokemuksia moottoripyörän moottorin venyvistä pinnapulteista, eivät katkenneet, mutta pohjasivat kupumutteriin - mutta kun saman valmistajan toisessa (eri kokoisessa, ilmajäähdytteinen ja samalta aikakaudelta) koneessa ei ollut sitä ongelmaa, eli en yleistäisi myöskään BX:n bensa XU5? koneen ongelmaa diesel XUD9 koneen viaksi, ihan eri pultti ainakin on kyseessä - voi tietysti olla että sama suunnittelija on mitoittanut saman pultin aina vaan väärin eri moottoreihin eikä ole korjannut edes ohjeita - en silti heti usko.

XU5:ssa XU5JP (ja XU7JP) en tiedä mitä ohjeita tehdas antaa uudelleen käytölle? Ainakin kahta eri pulttityyppiä on ollut ja erilaisia kiristysohjeita lämmityskäyttoineenkin välillä pultit avaten ja uudelleen kiristys, riippuen pultin kannasta. Ehkä se on ollut ongelmallinen kone noiden suhteen?

Venyvät pultit eivät myöskään hyödy ylikiristyksestä, venyvät vaan lisää, mutta puristusvoima ei kasva. Mutta niitä on käytetty aika pitkään, jos eivät kestä sallittua venymää, niin lienee mitoitus tai valmistusvirhe.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumperin kannenpultit.
ViestiLähetetty: 25.03.2016 02:05 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Lopputulos?



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumperin kannenpultit.
ViestiLähetetty: 25.03.2016 11:59 

Viestit: 5125
catmatti kirjoitti:
Lopputulos?

Eikös tässä ollut vasta suunniteltu korjausta jonnekin parin viikon päähän, eiḱä autokaan ole vielä "hoodeilla"?

Ja ehkä ennen kannenpulttien miettimistä kannattaa myös varmistaa onko mitään vikaa kannentiivisteessä (ellei jo tehty?), vai onko "Jumper 1,9 Tdi pääsi kiehahtamaan." syy ja seuraus jossain ihan muualla?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumperin kannenpultit.
ViestiLähetetty: 25.03.2016 20:51 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
MITÄ?



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: