Kun valitsee sellaisen tapin missä varsi on ohuempi kuin kierteen tekevä osa, niin melkein mikä tappi käy vain (kun sen voi kiertää vartta myöden pohjaan)
Periaatteessahan pultin kierteen pitävän osan ei tarvitsisi olla kauhean pitkä lujassa alumiinissakaan (alumiinilohko?), mutta reikä voi silti olla syvempi, jos kierreosa alkaa vasta syvemmältä?
En tiedä onko tuosta tapista silti kauheasti iloa, pulttien ei pitäisi juuri venyä kierteen osalta ja turmella siten lohkon kierrettä. Mutta kai siellä jotain kierteen kiinnileikkautumisjälkeä voisi olla, mutta auttaako tappi siihen? Tärkeää kuitenkin voidella kierre jos käsketään "Note : Oil the threads and under the heads of the cylinder head bolts. (Use engine oil or Molykote G Rapid Plus)." ja toisaalta myös käydä läpi ja kuivata ettei kierrereiän pohjalla ole liian paljon öljyä tai pakkasnestettä (tai pultti toimii hydraulisena halkaisijana). Jos ei kiirus niin purkamisen jälkeen voisi myös kokeilla pulteilla ensin meneekö ne kaikki takertelematta pohjaan (yleensä tuossa kohtaa ei ole kauhean kiire jos kansi käy koneistamossa)
Mutta mikäs se nousu mahtaa olla, syytä ehkä hieman vaikka googletella, muistaisin että jossain noissa verkkokaupoissa olisi sanottu harvinaisempi nousu M12x1,5 ja pikagoogletus löytää ainakin samaakin (en enempää tutkinut löytyykö mitä muutakin): " Pituus (mm): 148 Ruuvikanta/mutteriprofiili: Torx, sisä Kierteen pituus (mm): 113 Ulkopuolinen kierre (mm): M 12 x 1,5 Moottorinumero: XUD9TE"
Mutta kyllä niissä nettikauppojen tiedoissakin virheitä on, yksi tarjosi samaan koneeseen sekä M12 ja M18 kannenpultteja...
|