Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 23.03.2016 04:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Jaahah, kun on kerran hydraulisia autoja tullut hedonismin paineessa harrastettua vuosikymmenet, ajattelin että on aika kokeilla myös raskaampaa hydromystiikkaa.

Meinaan ostaa viiden tonnin minikaivurin!

Miksi? No, ainahan syitä löytyy. Autotallin pohjaa pitäisi kaivella mökille, ojia puhdistella, irrottaa pari vanhaa kantoa - ehkä rakentaa veneenlaskuluiska jyrkkään ja mutaiseen jokirantaan. Eli ei mitään todellisia syitä jotka oikeuttaisivat millään muotoa perustelemaan tällaisen koneen hankintahintaa. Projektikuntoisetkin alkavat tuollaisesta vajaasta kymppitonnista, ja toimivasta koneesta saa varautua maksamaan luokkaa 18-20 tuhatta Euvostoliittoa + liikevaihtovero. Syy hankintaan on siten puhtaasti se, että haluttaa raskasta hydrauliikkaa saada perseen alle. Vuokrakoneet ovat aina aikaan sidottuja eikä niitä voi "harrastaa" tai ottaa käyttöön kun siltä tuntuu 15 min varoajalla, joten oma se olla pitää.

Painoluokka on tuo viisi tonnia siksi, että foorumeiden kampaamisen jälkeen näyttää siltä että se on harrastarakentajan optimikoko. Sillä kaivaa jo periaatteessa kaiken mitä 18 tonnin koneellakin, kestää vaan kauemmin, mutta harrastajallahan aikaa on. Samaten se on sen verran pieni että sen korjaus ja siirtely on merkittävästi helpompaa kuin tuollaisella kymmenien tonnien mastodontilla. Ja syöhän se vähemmän diisseliäkin per tunti, jos sillä nyt mitään merkitystä on... monet varaosat ovat edullisempia kuin suurempiin koneiseen.

Taas 5-tonnaria pienempi, esim 1500-3500 kilon minikaivuri joita on myynnissä hieman halvemmallakin, on liian pieni esimerkiksi isompiin pohjatöihin tai jokirannan ruoppaukseen. Ulottuvuus ja nostokyky saati murtokyky ei oikein riitä mihinkään. Ne ovat sellaisia kaapelin/salaojan maahankaivuvehkeitä ahtaissa paikoissa, enemmän remonttimiehen apureita kuin oikeita kaivureita.

Lusikka-haarukka, eli 7000-9500 kilon kaivuri-traktori on yksi vaihtoehto, mutta sillä särkee pihaa enemmän, ja myöskin suurempi määrä rikkimeneviä osia esimerkiksi voimansiirrossa (ajopyöriin). Kaivaminen ei ole niin helppoa ja hauskaa kuin oikealla kaivurilla, kuulemma. Ja kun en oikein tarvi sitä etukauhaa mihinkään...

Siksi siis 5-tonninen oikea "minikaivuri" vaikuttaa optimilta.

Mutta asiaan. Ei ole tullut tällaista aikaisemmin ostettua, ja niinpä tuntemus on puutteellista. Yleinen puslien/tappien välyksien testaus ja hydrauliikan paineentuotto ja nopeus (kauhalla kone ilmaan ja paineenmittaus jos mahdollista), telamaton kunnon ja hydrauliikan vuotojen tarkistus, nämähän ovat helppoja ja loogisia.

Mutta mitä muuta pitäisi katsoa? Onko esimerkiksi älykästä keinoa testata tihkuuko yksittäinen hydraulisylinteri öljyä männän ja tiivisteen välistä, jos on juuri putsattu myyntiä varten niin vanhoja valumia ei varmasti näy? Voiko telamaton venymää/kulumaa arvioida mitenkään muuten kuin silmämääräisesti? Onko joko tietty liikesarja jolla koneen välykset selviävät parhaiten?

Kaivinkonetuntijat, olkaa hyvä!



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 23.03.2016 06:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Edistyneempi harrastaja vastaa muutaman sadan tunnin ja suunnilleen kymmenen vuokrakoneen kokemuksella.

Sylintereissä männän varsien suoruus on merkittävää, etenkin jos koneen pääpuomin nostosylinteri on kauhan puolella, niin vuokrakoneissa se painetaan vinoksi joka toinen kerta.

Männän varsien naarmut eivät lupaa pitkää ikää tiiivisteille. Letkujen hapertuneisuus kertoo jotain siitä miten kauan kone on paistatellut auringossa. Suuri osa liitoksista menee tietenkin putkilla. Putkien lommot kannattaa tarkastaa etenkin puskulevyn ympäriltä, sinne kivet tekevät helposti lommoja.

Telojen kunto ja ikä näkyy kulutuspinnasta ja sisäpuolen jäljistä. Vanha tela voi olla niin venynyt ettei se enää kunnolla kiristy ja tipahtelee nopeimmissa käännöksissä.

Sähkölaitteiden toimivuus on oleellista nykykoneissa. Lähes jokaisesssa vuokrakoneessa aivan uusia lukuunottamatta on ollut ongelmia esim. Pikalukituksen ohjauksessa tai kopin kallistuksessa (silloin kun sellainen on ollut tarjolla) liikeradat kannattaa ajaa siis läpi ja odotella että kone lämpiää kunnolla. Koneen voi nostaa ilmaan siten että puskulevy nostaa toisen pään ja kauha toisen. Ehjä kone jää ilmaan siksi aikaa kun käytte kahvilla myyjän kanssa.

Pikakiinnike on mielellään s30-s40, silloin kauhan saa myös käännettyä, mikä on tärkeää tasaustöissä. Roto on iso plussa, mutta ei taida löytyä tuosta hintaluokasta..



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 23.03.2016 08:21 

Viestit: 367
Paikkakunta: Paimio
Voin vastata puolestani 10v koneurakointikokemuksella 5,5tn kumitelakaivurilla. Kone on siis 2006 hankittu vuoden -99 Daewoo S55 minikaivuri, n. 500 tuntia vuodessa on se pyörinyt muun kaluston ohella. Tärkein on konetta ostaessa että se toimii kunnolla, moottori, pumput ja ajopuoli oltava kunnossa koska julman kalliita korjata, mulla mennyt tuosta kääntömoottori ja toinen vetonapa p*skaksi tällä ajalla ja laturia, vesipumppua, virtalukkoa, telarullaa ja kumitelaa sun muuta sylinterin tiivistesarjaa laiteltu. Moottori merkkiä Isuzu ja pumput ja venttiilit merkkiä Uchida hydraulics, olleet täysin vailla korjaustarvetta moottorin apulaitteita lukuunottamatta. Puomistossa oli väljää kun tuli, ja ei se ole ainakaan vähentynyt näinä vuosina joten sille on tehtävä jotakin lähiaikoina, tosin nyt ykköspeliksi tuli uudempi Volvon kaivuri joten tämä varakoneena enemmänkin nykyään. Jos koneessa on jotakin automatiikkaa kaasussa ja hydrauliikassa niin kannattaa katsoa että ne toimivat, ovat nimittäin kalliita laitella. Merkki ja malli kannattaa valita sellainen jossa kunnollinen varaosasaatavuus, halvin merkki ei aina paras ostos pitkän päälle ja Terraparts Englannissa toimittaa moniin isompiin merkkeihin alkuperäisosia järkihinnalla.



2001 Citroën C5 2.0i SX Break
2003 Citroen C5 2,0i SX Berline
1999 Peugeot Partner Van
1999 Peugeot 306 HDI
1998 Peugeot 605 ST V6 Aut
1994 Peugeot 405 1,6 GLi
1990 Citroen BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 23.03.2016 08:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Joo, noiden ajomoottoreiden toiminta on hyvä varmistaa. Yhdessä vuokrakoneessa oli selkeästi toinen puoli ja toinen ajosuunta heikompia. Siitä kuulemma seuraavalla työmaalla ajomootori meni lopullisesti.

Mansen mörinät on huhtikuun alussa, siellä olisi ainakin reilusti koneita näytillä, joitakin (uusia) pääsee kokeilemaankin.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 23.03.2016 19:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Kiitos näistä erinomaisista ohjeista. Eräs traktorikaivurin ostanut kaverini sanoi, että ne välykset tapeissa ovat kaikkein vaarattomin juttu, eivätkä isonakaan haittaa harrastuskaivelua. Hydrauliikan vuodot ja viat, ja nykykoneissa sähköviat lienevät niitä kalliita. Ajomoottorit ja alusvankkurin osat ovat kalliita kaikkiin koneisiin, useiden tuhansien remonteista puhutaan heti.

Menen viikonloppuna katsomaan tällaista konetta, näkyyköhän tästä jo silmällä muuta kuin että romu se on:

http://www.rasketehnika.ee/used/2204324



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 23.03.2016 21:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Aavistuksen maailmaa nähnyt peli.

Suojalevy on nuijittu melko valmiiksi, tarkista ettei sylinterissä ole naarmuja. Pääpuomin sylinteri saatttaa maksaa useamman satasen samoin se suojarauta.

Tuossa ei ole s- kiinnikettä, joten kauhoja ei saa toisinpäin. Hydraulinen lukitus ilmeisesti on, kun letkut menee kauhan kupeeseen.

Onko kallistinta varten hydrauliikka valmiina?
Kallistin on melko pakollinnen varuste, jos teet pintoja konella, kun se kone on aina väärään suuntaan kallellaan silloin kun tasoitellaan.

Eli kallistuva S-30 tai S40 liitin, mieluiten hydelukituksella, niin monikäyttöisyys kasvaa muutaman kertaluokan.

Sitten kun olet saanut oikean liittimen ja pääset kauhoja tinkimään, niin semmoinen tilttikauha on minikoneissa hyvä yleiskauha, eli kuten vaikka kuvassa: http://www.eurosteel.fi/tilttikauhat.htm

-> eli tuommoisella on hyvä tasailla pintoja ja pesään mahtuu hyvin tavaraa. Lisäksi kulmalla saa murrettua, kunhan on se kallistin. Ja tietenkin normaalia maata. Kuiva moreeni tai savi ovat hiukan töpäkkää tavaraa tuommoisella kauhalla vielä 5tn koneellekin.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 24.03.2016 02:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Erittäin hyvä pointti tuo kallistin, kiitokset vielä siitäkin. Onko niin että tuota (ilmeisesti) kauhalukituksen hydrauliikka ei voi suoraan käyttää kallistuksen ohjaukseen? Missä hintaluokassa tuollaiset kallistuvat S30/S40-liittimet ovat, käytettynä, en äkkiä löytänyt esimerkkejä?

Toinen kone jota käyn tirkistämässä viikon sisään on tämä, Latviassa, siinä ei näytä olevan minkäänlaisia hydrauliikkoja kauhan irrotukseenkaan. Herää kysymys millaisia töitä näillä koneilla on tehty ylipäätään, kun kummassakaan ei ole kallistussysteemeitä kiinni - vai onko ne irrotettu myyntiä varten...

http://www.rasketehnika.ee/used/2204450

Yleisesti ottaen näyttää siltä, että baltiassa nämä koneet ovat jopa kalliimpia kuin Suomessa, lisäksi tarjonta on vähäisempää. On tiedossa tapauksia joissa näitä vanhempia kaivureita on haalattu Suomesta tällä puolelle lahtea, juuri hintasyistä. Samaten muuten aihetta löysästi sivuten, yli 10-vuotiaita autoja varsinkin pakettimallisina virtaa myös Suomesta tänne päin, myyntiin tuplahintaan. Kukapa olisi joku vuosi sitten uskonut että niin päin...



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 24.03.2016 07:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
ds-jekkeri kirjoitti:
Erittäin hyvä pointti tuo kallistin, kiitokset vielä siitäkin. Onko niin että tuota (ilmeisesti) kauhalukituksen hydrauliikka ei voi suoraan käyttää kallistuksen ohjaukseen? Missä hintaluokassa tuollaiset kallistuvat S30/S40-liittimet ovat, käytettynä


Kauhalukitus ja kallistus menevät usein omia reittejään hydelinjoina. Voisihan ne sähköventtiilillä jakaakin, mutta se on oma virityksensä.

Mekaaniset kallistajat ovat 1000 eur ylöspäin ja hydelukituksella varmaankin 2000 eur ja ylöspäin. Roto maksaa n. 20000 uutena. Monasti varmaan riisuttu koneesta erillismyyntiä varten. Latvian koneessa ei ole tyvitaittoa. Se on ahtaissa paikoissa hyvä kun koneen saa sovitettua pienempään tilaan kaivupaikan viereen, esim salaojia seinän vierustaan kaivettaessa.

Adaptereita ja kauhoja on nettikoneessa useammalla valmistajalla. Halvempi on tietenkin hakea suoraan sopiva, niin ei tarvitse kauhojen adaptereita vaihdella.
http://www.nettikone.com/laten/kallistu ... ek/1119726

Edit: suosittelen matkaa mörinöille, jossa toista tuhatta konetta pienellä alueella ja bussikyydit rastien välillä. Pääset parempaan käsitykseen mahdollisuuksista kun livenä kokeilet. Ja toinen konsti on vuokrata sopivan oloinen kone ja testata ominaisuuksia muutama päivä, niin hahmottaa sen oikean ominaisuudet ja käyttäytymisen paremmin.

http://mansenmorinat.fi/mansen-morinat-2016/



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 24.03.2016 15:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Kyllä juu, voisi olla asiallista vuokrata ensin uudempia koneita kokeeksi pari-kolme ja sitten vasta koeajella noita vanhoja romuja. No katsotaan miten tässä käy, kumminkin viikonloppuna jotain kokeillaan...

Yleisesti tuo markkina näyttää ainakin täällä baltiassa olevan sellainen, että parhaat tarjoukset napataan pois samana päivänä, eli kyllä ne tutut haikalat uivat näilläkin pienillä markkinoilla. Eilen tuli myyntiin JCB-3CX 1993, hieman projektikuntoinen mutta toimiva ja käytössä, 5500 eur, tänään kun puoleltapäivin soitin oli jo mennyt. Ylihintaiset tietysti roikkuvat myynnissä kuukausitolkulla. Nopea pitää olla että ehtii parhaisiin tarjouksiin.

Sitten on tämä kauha- ja kallistinasia. Kun nyt yksi kauha maksaa helposti 700 - 1500 euroa toimituskuluineen, näyttää siltä että koneen hintaan eivät mukana tulevat kauhat vaikuta paljonkaan. Niinpä kannattaa aina yrittää ostaa kone jossa tulisi nippu kauhoja mukana, esimerkiksi aikaisemmin linkkaamassani minikaivurissa 3 kauhaa joiden arvo varmaan käytettynäkin on jossain 1500-2000 huiteilla. Kallistintakaan eivät osaa aina hinnoitella, jos sen joutuu erikseen ostamaan niin meneekin se tonni-pari lisää. Samaten telojen tai lusikka-haarukoissa renkaiden kunto ei vaikuta läheskään niin paljon hintaan kuin "pitäisi".

Rotoa eli pyörivää kauhakiinnikettä on harrastajan turha haaveilla, sen arvo tunnetaan eikä niitä tule vahingossakaan halpojen koneiden kanssa myyntiin. Käytettynä näyttävät pyörivät 5000 eur+ hinnoissa, joten kyllä pitää todella paljon haluta kauhaa pyörittää että harrastajana kannattaa sellainen värkki ostaa. Kallistin ilman pyöritintä on asia erikseen, siihen ehkä sen tonnin-puolitoista voisi sijoittaakin. Harrastajalle taas se kauhan hydraulinen tai sähköinen irrotus/vaihto ei ole tärkeä, on aikaa ihan mekaanisesti vaihtaa se kauha toiseen.

Markkina on siis hyvin kirjava ja päällisin puolin samannäköisillä ja samanhintaisilla koneilla voi olla varustelussa ja mukanatulevissa kauhoissa ja ajopyörästön kunnossa niin isot erot, että toinen kone on tosiasiassa melkein 2 x arvokkaampi. Näitä vehkeitä ammatikseen trokaavat firmat aina hinnoittelevat koneensa yläkanttiin ja tuntevat joka kumimillimetrin arvon, sen sijaan noita erikoishalpoja tippuu kiinteistöhuolto/kaivuufirmoilta myyntiin jotka haluavat saada vain koneen nopeasti alta pois ja rahaksi, päivissä. Tuo JCB 3CX oli sellainen tapaus, kiinteistöhuoltofirmalla se oli.

Varaosien hinnoissa näyttäisi olevan niin, että nimenomaan koneen liikutteluun (eli pyörät ja voimansiirto traktorissa, telasto ja vetomoottorit kaivureissa) ja hydraulipaineen tuottoon liittyvät osat ovat julmetun kalliita. Yksi kumitela tai traktorin takarengas on 1000 euron paukku, yksi ajomoottori pieneenkin kaivuriin maksaa 2000 euroa+. Traktorikaivurin vaihdelaatikko on sen hintainen että jos se hajoaa kunnolla, on kaivurin arvo nolla... Sen sijaan nuo perushydrauliikan osat kuten sylinterit ja letkut/putket ovat kertaluokkaa edullisempia, satasia per osa. Niinpä näyttäisi että noiden laitteiden väljiä puslia tai vuotavia sylintereitä ei kannata pelätä, vaan enemmänkin katsella että hydraulipumppu, moottori, ohjauslaitteen ja koneen liikuttamiseen tarvittavat osat ovat kunnossa.

Nämä ovat ihan teoreettisia päätelmiä tutkimani perusteella, jos joku ylläolevasta on väärin niin korjauksista ollaan kiitollisia!



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 24.03.2016 21:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Konkurssihuudot ja avk:n http://www.avk.fi varkailta palautuneet ovat edukas vaihtoehto myös. Yrittäjä maksaa mieluiten enempi koneesta jossa on vähennettävää veroa matkassa. Tämä johtaa siihen että alviton kone ei mene kaupaksi edes alvin verran pienemmällä summalla.

Toi 10 k€ luokka on varsin kilpailtu kohta. Kannattaa ainakin mielenkiinnosta katsoa paljonko saisi lisää konetta esim. 15 k€ vaihtareilla. Etenkin alv 0 eli harrastekäyttöön ostajat alkavat harventua.

Ja aina tietysti on monipuolisempi kotimainen tai siis suomalainen vaihtoehto:

http://avantplanet.com/F1/viewtopic.php ... Talvivaara

http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?t=83&p=262



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 25.03.2016 04:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Avant on poisluettu, se on mielestäni enemmänkin aikuisen miehen lelu jos kaivuuhommia haluaisi tehdä enemmänkin. Varmasti se pikku pihatöissä menee, mutta varsinkin se kaivurilisä ei korvaa kunnon kuokkaa.

En meinaa itse sijoittaa 15K harrastekaivuriin, niinpä juuri tuo 10K ja alle hintaluokka himottaa. Se tarkoittaa ilmoituksien seurailua reaaliajassa ja seuraavan "liian edullisen" poimimista omaan laariin...



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 25.03.2016 07:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
ds-jekkeri kirjoitti:
Avant on poisluettu, se on mielestäni enemmänkin aikuisen miehen lelu jos kaivuuhommia haluaisi tehdä enemmänkin. Varmasti se pikku pihatöissä menee, mutta varsinkin se kaivurilisä ei korvaa kunnon kuokkaa



Joo, pitää paikkansa pohjien teossa. Avant on tehokas ja näppärä kun tehdään kaapeliojaa tai seinän vierustaa, mutta jos railon leveys on enemmän, niin sektorikuokalla ei pääse pistelemään kovin kauas. Irroituskyky /murtovoima avantissa vastaa käytännössä hyvinkin vastaavan painoista minikaivuria ja eroja alkaa tulla vasta 3 tn luokassa selkeämmin, mutta sinähän haitkin 5 tn konetta.

Laitetaan nyt vielä kiinalainen byrot-henkinen kevytvaihtoehto näytille. Youtube Metsaman esittää:

Kiven upotusta:

https://www.youtube.com/watch?v=S2NPJuISs-4

Ojan kaivua:

https://www.youtube.com/watch?v=2FiEEpUKY0M

Siirto traktorilla:

https://www.youtube.com/watch?v=SMaV5yuOhug



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 25.03.2016 20:04 

Viestit: 5692
Paikkakunta: Lahti
Tässä on kyllä asenne kohdallaan, kyllä miehellä pitää leluja olla :mrgreen:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 29.03.2016 01:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Tuo kiinalainen kevytvaihtoehto näyttää itse asiassa varsin tehokkaalta, sillä varmasti salaojitukset ja kaapelikanavat kaivaisi vaivatta, ehkä muutakin... saisikohan sellaisella leikkitarpeen pois... näkyy kolmella tonnilla saavan tällä puolella jotain versioita tuosta. Onko sinulla maasturisti omakohtaist kokemusta noista, miten varaosien saatavuus jne, ilmeisesti ihan normaaleilla letkuilla/sylintereillä?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 29.03.2016 07:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Ei ole kokemusta tuosta. Metsämaniin saa yhteyden ainakin Avantplanet.comin kautta ja videoiden perusteella hän jo tietää koneen kestävyydestä.

Tuommoinen kevytkone on yleensä varustettu mekaanisella pöydällä ja toimii kuin junan vessa. Sylinterit ovat ainakin Avantissa asic malleja eli tarvikesylinterillä liikerata muuttuu. En tiedä ovatko kiinalaiset oivaltaneet tuotesuojausta. Hydeliittimiä on useita malleja (tuuma/mm ja n 10 kierrenousua)hiukan em. Syystä. Letkujen teko kuitenkin tavallisesti onnistuu odottaessa asiansa osaavassa hydekaupassa.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 29.03.2016 16:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
No niinhän siinä kävi että tuli tilattua tuollainen uusi minikaivuri, vastaava kuin kellfri mutta Virossa myytävällä Jansen MB300 -kauppanimellä. Otin neljällä kauhalla, eli kaikki kauhatyypit joita saatavilla oli. Toimittavat pihaan ilmaiseksi koottuna, hinnaksi jää alle viisi tonnia.

Montakin syytä jotka tähän vaikuttivat.

1. tuonne alle 10k hintaan ei kunnollisia "oikeita" kaivureita tahdo saada, edes noissa ihan pienissä painoluokissa (5 tonnia). Ovat mahdottoman väljiä, vuotavia tai 70-lukulaisen vanhoja, ja varaosia voi olla vaikeaa ja kallista saada. Traktorikaivureissa on sama homma ja vikakohteita vielä enemmän ajopyörästön ja vaihdelaatikon muodossa.

2. tuollainen kiinalainen "kävelevä" minikaivuri on itse asiassa geometrisesti yllättävän vakaa ja hyvä kone. Jalat ulottuvat niin laajalle, että todellinen kaivuuvoima todellisissa tilanteissa hyvinkin peittoaa jonkun 1000-2000 kilon "mikrokaivurin". Toisaalta nuo pienet "oikeat" kaivurit ovat kuulemma rinteissä aika kiikkeriä sivusuunnassa ja muutenkin - tuo kiinakas taas kestää hulvattomia kallistuskulmia juuri noiden jalkojen laajalle levittymisen takia. Mökilläni on rinteitä...

3. se missä tuo kiinankone häviää kaikille muille konetyypeille on kaivuunopeus, mutta sillä ei ole minulla suurta merkitystä. Saapahan harrastaa kauemmin sitä 20m salaojan kaivamista kun kauhan liikkeet ovat verkkaiset.

4. kopin puute ei häiritse minua - ei tarvi kaivaa sateella tai aikataulupaineessa, kaivelen hyvällä kelillä ja niinpä voi olla jopa hauskempaa kaivella ulkoilmasta nauttien

5. tuunausmahdollisuudet. Tuon minikaivurin nopeutta rajoittaa virtaus, ei paine. Nyt jos tuollaiseen vehkeeseen asentaisi suuremman hydraulipumpun esim 30KW sähkömoottorin nokkaan, ja suuremmat venttiilirungot, voi olla että nopeutta tulisi lievästi sanottuna kovasti lisää. Samalla olisi kätevää kokeilla kauko-ohjausta mahdollisesti lisäpainoja takaosassa. Paljon harrastettavaa...

Raportoin hieman omia kokemuksiani tästä kun kaivuukokemusta on kertynyt!



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 29.03.2016 18:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Onnea valinnan johdosta. Varmaan ihan hyvä valinta harrastuskäyttöön luettelemistasi syistä.

Isompaan tarpeeseen saa ainakin suomessa vuokrattua koneen muutamalla satasella viikonlopuksi isomman möyrinnän tarpeen yllättäessä. (itse olen löytänyt 3tn..16 tn koneita n. 200 eur pv. kyytihinta hiukan vaihtelee koneen painosta riippuen.)

Nyt kun rahaa jäi yli, niin kannattaa panostaa vielä pariin juttuun, eli pikku tärylätkään n. 70..100 kg (bauhaus n. 300 eur/5v takuu) ja itselastaavaan dumpperiin, jolla saa kasoja siirrettyä montusta kauemas ja tarvittaessa hiekkaa putkikaivannon pohjalle.

Linkistä löytyisi heti yksi 4200 eurolla. On tosin Seinäjoella. Ja niin sievä että saattaa olla feikki.

http://www.nettikone.com/ausa/dumpperi/1494559



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 29.03.2016 22:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
maasturisti kirjoitti:
Onnea valinnan johdosta. Varmaan ihan hyvä valinta harrastuskäyttöön luettelemistasi syistä.

Isompaan tarpeeseen saa ainakin suomessa vuokrattua koneen muutamalla satasella viikonlopuksi isomman möyrinnän tarpeen yllättäessä. (itse olen löytänyt 3tn..16 tn koneita n. 200 eur pv. kyytihinta hiukan vaihtelee koneen painosta riippuen.)

Nyt kun rahaa jäi yli, niin kannattaa panostaa vielä pariin juttuun, eli pikku tärylätkään n. 70..100 kg (bauhaus n. 300 eur/5v takuu) ja itselastaavaan dumpperiin, jolla saa kasoja siirrettyä montusta kauemas ja tarvittaessa hiekkaa putkikaivannon pohjalle.

Linkistä löytyisi heti yksi 4200 eurolla. On tosin Seinäjoella. Ja niin sievä että saattaa olla feikki.

http://www.nettikone.com/ausa/dumpperi/1494559


Dumpperi... mikäs... ahaa, tuommoinenhan on ihan ehdoton kampe! Mulla tosin olisi aina tarkoituksena täyttää ne kuopat mitä on kaivettu ja tallin pohjassa koittaa ihan lähelle maisemointiin käyttää ne maat, niin ettei vielä tiedä tuleeko tarvetta. Lusikka-haarukan kauha lienee yhtä tilava kuin tuo dumpperin kärry, mutta eihän se noin ketterä ole tietenkään.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 30.03.2016 07:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Lähinnä tommoisella pikkukuupalla korvataan kottikärryjä. Tavaraa menee kerralla n. 5-10 kärryllistä. Tavaran siirtely on tarpeen esim.aanturi-ja putkilinjojen suhteen, kun melko kapeaan alaan pitää saada 30-50 cm täyttökerros. Putkilinjan tarvitsee usein lisäksi alapuolelle tasauskerroksen, jolloin kaivantojen täyttö on joka tapauksessa tehtävä kuuppa kerrallaan.

Tuohon samaan tarkoitukseen pikkulätkä on hieno peli, kun sillä saa kaivannot tiivistettyä saman tien eikä tarvitse jonottaa vuokraamon konetta. Isompiin aloihin kannattaa tiivistämiseen tietenkin käyttää 400-500 kg tiivistäjää, jolloin selviää vähemmällä ajelulla.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 14.04.2016 04:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Pieni päivitys tähän. Tänään tuli Jansen MB 300 (sama kone kuin Kelfri minikaivuri) rikospaikalle ja suoritin kaivuutöitä.

Kone oli jakomielinen tapaus. Tehoa on kyllä hurjasti painoon nähden, omapainohan kokonaisuudessaan on 500 kilon hujakoilla ja se mistä kulmasta tahansa nostettuna puomi ojossa kyllä paiskoo sitä konetta miten vaan. Mestaman oli jostain kaivanut että "kaivuuteho", mitä sillä sitten tässä koneessa tarkoitetaankaan, olisi 1800 kiloa (murtovoima ehkä?).

Ulkoasu on kiinalaiseksi koneeksi ihan siisti, esillä roikkuvat sähköjohdot ja hydrauliikkaletkut ilman kunnon välikiinnityksiä sitä latistavat kyllä.

Sitten kritiikkiin, jota tulee pitkä lista. Nyt pitää muistaa että nämä kiinalaiset koneet ovat monesti vähän yksilöitä kuten sitikatkin, tässä esimerkiksi tuo venttiilipöydän toiminta on niin epämääräistä että esimerkiksi Metsamanin suorituksia pitää ihmetellä. Toki olen kaivajana aivan ummikko ja vasta-alkaja, mutta silti.

1. Jo päivän kaivuutöiden aikana välykset sivukäännössä (vasen/oikea) lisääntyivät selvästi. Siellä on useimmissa nivelissä rasvanipattomat tapit tukivarsiin kiinteästi hitsattujen/porattujen reikien sisällä, ja jo valmiiksi hieman väljänä. Tällä hetkellä puomin välys vasen-oikea käännössä on 30 cm puomi ulotettuna äärimilleen, joka on kyllä jo paljon. Lotina on jo hyvin kuuluvaa.

2. Venttiilien (siis ohjaussauvojen) toimintaa ei voi sanoa "proportionaaliseksi" tai portaattomaksi. Ensin 5 cm liikettä sauvalla ja mitään ei tapahdu, sitten millimetrin lisäliikauksella on jo täysi liikenopeus päällä. Esimerkiksi pienoismallihelikoptereita paljonkin lentäneenä minulla on aika herkkä tuntuma ohjaussauvoihin yleisesti, siitä huolimatta tällä koneella liikkeistä tulee väkisellä nykiviä on/off tyyppisiä jynksäyksiä. Tästä luontevana seurauksena tasaisen jäljen saaminen on hirmuisen vaikeaa, ja lisäksi kevyt kone hakkaa käyttäjää perseen kautta selkään pomppimalla ja hyppimällä sen nykimisen aikana. Herää kysymys että onko tässä ylipäätäänkään mitään muuta kuin on/off -tyyppisen venttiilit, sitä ei mikään manuaali kerro?

3. Useimpia liikeratoja ei voi käyttää samanaikaisesti, eli venttiilit eivät ole "tuottojaettuja". Kun käyttää yhtä liikerataa ja vetää sitten toisenkin päälle, ensimmäinen pysähtyy vaikka kahva on maksimiasennossaan. Ja tämä myös ilman kuormitusta. Tämä tekee työstä hidasta ja jäljestä portaittaista kun ei voi kunnolla samaan aikaan tehdä kahta liikettä.

4. Kone huutaa ja hydrauliikkapumppu resonoi selän takana siihen malliin että kuulosuojaimet pitää olla, muuten väsyy varttitunnissa. Olisko jotain 95-db se melutaso korvan kohdalla. Jos joku vieressä katsoo hommaa niin ei kuule huutoakaan kunnolla koneen selästä.

5. Jo päivän kaivuutöiden jälkeen kaksi hydraulisylinteriä hikoilee männän stefasta merkittävästi, olisko desi jo nestettä valunut ulos.

6. Liikkuminen kauhan avulla (kävely) on vielä hitaampaa ja pomppivampaa kuin voisi kuvitella. Sata metriä on kyllä ehdoton maksimi mitä sillä kehtaa omin voimin liikkua, ja siihen matkaan saa varata varttitunnin!

7. Vaikka voimaa on, nopeutta ei ole - liikkeet ovat hyvin verkkaisia kaikilla akseleilla, paitsi puomia alaspäin jymäytettäessä yläasennosta kun se ilmeisesti putoaa painovoiman auttamana.

Jos jotakuta kiinnostaa tarkemmat kommentit tai videot työnäytteestä, voin palvella yleisöä.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 14.04.2016 06:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
ds-jekkeri kirjoitti:
Pieni päivitys tähän. Tänään tuli Jansen MB 300 (sama kone kuin Kelfri minikaivuri) rikospaikalle ja suoritin kaivuutöitä.


2. Venttiilien (siis ohjaussauvojen) toimintaa ei voi sanoa "proportionaaliseksi" tai portaattomaksi. Ensin 5 cm liikettä sauvalla ja mitään ei tapahdu, sitten millimetrin lisäliikauksella on jo täysi liikenopeus päällä. Esimerkiksi pienoismallihelikoptereita paljonkin lentäneenä minulla on aika herkkä tuntuma ohjaussauvoihin yleisesti, siitä huolimatta tällä koneella liikkeistä tulee väkisellä nykiviä on/off tyyppisiä jynksäyksiä. Tästä luontevana seurauksena tasaisen jäljen saaminen on hirmuisen vaikeaa, ja lisäksi kevyt kone hakkaa käyttäjää perseen kautta selkään pomppimalla ja hyppimällä sen nykimisen aikana. Herää kysymys että onko tässä ylipäätäänkään mitään muuta kuin on/off -tyyppisen venttiilit, sitä ei mikään manuaali kerro?



Tohon ylinopeaan liikkeeseen voisi toimia kuristin siinä linjassa, joka on konstikkain. Eli kuristin on mekaaninen säätöventtiili, joka hillitsee (ja lämmittää) öljyvirtausta. Mulla olisi tarpeentullen länsimainen ja tehdaskunostettu pöytä jouten, jos kiinalaisesta aika jättää.

Avantilla kaivellessa olen havainnut että kun kone alkaa menna kohteen mukana, kannattaa vaihtaa taktiikkaa, tarkoittaa esim. Kantojen kohdalla sitä ettei napata oitis tyvestä kiinni, vaan pätkäistään ensin pääjuuret poikki n. metrin-puolentoista päästä kohteesta ja sitten vasta kannon kimppuun. Tuon viisastelun toimivuus riippuu tietysti maalajista jne. Eli jos on kovaa maata, niin kyllä siinä kuopanteko liikuttaa konetta.

ds-jekkeri kirjoitti:

7. Vaikka voimaa on, nopeutta ei ole - liikkeet ovat hyvin verkkaisia kaikilla akseleilla, paitsi puomia alaspäin jymäytettäessä yläasennosta kun se ilmeisesti putoaa painovoiman auttamana.


Verkkainen liike tulee samasta paikasta kuin voima, eli pieni kone antaa rajallisen painetuoton jota annostellaan sylintereihin. Jos sylinterin halkaisija kasvaa, niin murtovoima yms. Lisääntyy, mutta samalla liikkeet hidastuvat. Ovat kompromissejä.

Suosittelen sivusiirtojen tekemistä siten että kun kauha on täynnä, niin nostat kuupan ensin koneen lähelle ja lähdet sitten vasta kääntämään. Tappien käyttöikä saattaa tuolla menettelyllä triplaantua.

Kannattaa muuten vilkaista onko tapeilla puslia, vai syödäänkö suoraan runkoa. Puslat maksavat kaupan hyllyllä n. 10 eur/pari, voivat toki vaatia myös tappien sovittamista.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 14.04.2016 13:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Joo ei siellä mitään puslia ole, suoraan puomiin ja kääntöpöydän metalliin poratut reiät. Ja näyttää ette nimenomaan ne reiät ovat venyneet, tapit ovat ihan uuden veroiset.

Mistä löytyisi akkuporakone jolla saa tehtyä puslille 40mm reiät kovateräkseen, heh heh... Taitaa olla kertakäyttökone enemmänkin tämä. Kaivan menemään ja katsotaan kuinka väljä se on kesän lopuksi.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 14.04.2016 14:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Entäs jos ennakkohuoltona ennen kesää tilaisi sorvarilta alikoon tapit + niihin sopivat messinkiholkit? Samalla voisi varmaankin porata rasvanipat niille tapeille, joista se on tehtaalla unohtunut.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 14.04.2016 16:50 

Viestit: 4994
Jotenkin ulkoapäin näyttää aika On-Off tyyppiseltä ja tosiaan mukavasti pomputtelee kuskia hiekkamaassakin (tai sitten kovalla kädellä ohjastetaan):
https://www.youtube.com/watch?v=ZyahT1CfMQI

Jonkinlainen sivuväljyys/heilautus taitaa olla tuossakin näkyvä ominaisuus. Vähän kuin kiinalaisen metallin "kovuus"? Hitsaaminen kovemmalla lisäaineella voisi olla yksi ratkaisu reikien kestoon, mutta vaihtopusla olisi näppärämpi?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Minikaivinkone - viiden tuhannen kilon köntti
ViestiLähetetty: 15.04.2016 08:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Kartio tapit jotka kiristyy reikiin.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: