Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: II-Xantiaan sopiva vannekoko.
ViestiLähetetty: 28.03.2016 11:15 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Nykyisissä, yhdessä Hakka Green-renkaassa säteettäinen pullistuma ja kun renkailla ikää >4v, niin Nokian kanssa ei edes kannata aloittaa keskustelua? Näyttääkin siltä, että yksi, viimeinen ajokausi jää käyttämättä näillä renkailla. Muutenkin näyttää siltä, että uudet nokialaiset jätän myyjille, sen verran on nokialaisilla hankaluuksia ollut. Pääasiassa tasapainoitussellaisia.
Sitten kysymys: Nyt on II-Xantiaa varten joutilaina C5-alupeltivanteet 6,5", sopiiko niille hyvin 185/65-15- kumit. Asiasta ei näy löytyvän vissiä tietoa. (195:t kyllä voisi hankkia.)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-Xantiaan sopiva vannekoko.
ViestiLähetetty: 28.03.2016 13:21 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Eikös C5 ET ole 18 ja Xantia II 8, kyllä 185 noille vanteille menee mut pieneksi ongelmaksi ainakin minusta tulee että rengas ei enää juuri suojaa vannetta, kanttariin ajaessa vanne kärsii helpommin, ja 195/65 on yleensä vielä halvempi vaihtoehto..

Kummassakin Xantiassa on 6,5" ET 15 alut 195/65 renkailla, suosittelen.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-Xantiaan sopiva vannekoko.
ViestiLähetetty: 28.03.2016 22:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Tolla renkaan profiililla pitää löytää aika perhanan korkea rotvalli että vanne ottaa kipeää... ihan hyvin menee 185/65-15, itellä oli sellaset talvigummeina edellisessä activassa.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-Xantiaan sopiva vannekoko.
ViestiLähetetty: 28.03.2016 23:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Tuo ET-luku vaikuttaa yllättävän paljon Xantian ajettavuuteen, enemmän kuin monissakaan muissa autoissa. Lienee myös tuennan ominaisuus, tuossahan ei ole nollapistetuentaa tai muutenkaan mitään edistynyttä geometriaa.

Esim ET 25, joka lähes kaikissa tarvikevanteissa tai esim pösön / uudempien sitikoiden vanteissa on, tekee autosta jotenkin puikulan ajaa. Kiihdytyksissä ja jarrutuksissa keula rupeaa elämään omaa elämäänsä varsinkin kuoppaisella tiellä. Lisäksi autosta tulee paljon tarkempi renkaiden tasapainotukselle väärällä ET:llä, muutamankin gramman epätasapaino tai vanteen hiuksenhieno kierous jykyttää takuuvarmasti satakympin vauhdissa, vaikka esim pösössä sama vanne olisi aivan vapinaton.

Xantioiden ET-luvuista on muutenkin vaikka minkälaista tietoa liikkeellä, jokin aika sitten pidettiin varmana että esim uudemman activa- ja vanhemman activa-vanteen välillä olisi ET-ero mutta ei ole. Toisaalta Xantioiden vanteissa on erilaisia ET-lukuja vannekoosta ja rengaskoosta ja ilmeisesti vuosimallistakin riippuen joissain tapauksissa, aina alle 18 se ET kuitenkin on, useimmiten välillä 10-15.

Nämä ovat hienovaraisia asioita ja näkökulma muuttuu aivan toiseksi riippuen siitä, onko se oma Xantia käyttörieska jolla koitetaan tahkota kilometrit täyteen mahdollisimman halvalla jäähdytysnestettä ja lhm:ää joka puolelle ruikkien, vai ollaanko entisöimässä Activasta ns. maailman parasta yksilöä. Molemmilla tavoilla voi harrastaa enkä moiti kumpaakaan puolta.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-Xantiaan sopiva vannekoko.
ViestiLähetetty: 29.03.2016 08:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Kakkoskoppaisessa ET on 8 kapearenkaisilla (185/65) pikkukoneisilla, ja 15 niissä joissa 205/60 -renkaat.

Activoissa ei ET vissiin muuttunut, olihan jo ykköskorisessa edessä ne leveämmät lokaritkin kuin muissa. Siis Turbossa ja V6 aina.

HDi-koneisella perus-berlinellä ET 10 205/60-renkailla en huomannut mitään ihmettä ajettavuudessa. Olihan tuossakin raideväli 1cm leveämpi kuin vakiovanteilla.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-Xantiaan sopiva vannekoko.
ViestiLähetetty: 29.03.2016 13:31 

Viestit: 767
Mulla on kans eri paria vanteet nastarenkaissa....
Katsoin vaan vanteiden reikien muodoista. .
Kun vaihdoin takaa eteen ja edestä taakse....
hirvee ajettavuus korjaantui laakista...
et jäi katsomatta....
oli niin likaiset vanteet nääs...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-Xantiaan sopiva vannekoko.
ViestiLähetetty: 29.03.2016 19:31 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Joo, näissä alupeltisissä on ET 18, nyt luettuihin tietoihin perustuen ET:tä olisi ehkä liikaa 195:a ajatellen? Tosin eroa alkuperäisiin ET8:iin olisi vain 10mm ja siitäkin osa, ehkä pari milliä "häviäisi" 195:lla? Mutta mikä olisi liikaa ajatellen ajettavuutta ja laakerien kestävyyttä? Olisiko niin, että ajatellen ehdotonta oikeellisuutta olisi vain alkuperäisvanteet ok.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-Xantiaan sopiva vannekoko.
ViestiLähetetty: 31.03.2016 16:46 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Otetaans uusiks. 195-rengas 6"/ET18-vanteessa saa renkaan sisäsivun siirtymään 15mm sisemmälle, ja ulkosivun 5mm sisäänpäin, verrattuna alkuperäispakettiin. Haittaa? Käsijarruvaijereille? Tässä ET18-alupeltivanteessa navan tasopinta on 10mm likempänä vanteen ulkoreunaa, kuin ET8-vanteessa. ET18-vanne on siis 10mm sisempänä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-Xantiaan sopiva vannekoko.
ViestiLähetetty: 31.03.2016 19:20 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Kaikki aluvanteet kumpaakin malliin on yleensä ET 15, eikä minusta ole valittamista 195/65 koon kanssa, tuskin se sopivuus 3mm kaatuu.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-Xantiaan sopiva vannekoko.
ViestiLähetetty: 31.03.2016 19:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Vakiokoko ET15 ja 205 tulee 2mm sisemmäksi kuin ET18 ja 195, joten ei varmasti ole ongelma. 205 ET10 oli takana jo todella lähellä kaarta.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-Xantiaan sopiva vannekoko.
ViestiLähetetty: 01.04.2016 09:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Activan mukana tuli kesärenkaille 17x7.5" ET18 vanteet, ja niiden päällä oli eriparisarja 225/45 kiinakumeja (Zeetex/Sunew), jotka on laskurien mukaan ja tankin täyttöputken hankaumista päätellen liian isot. Vaihdoin vanteille 215/45 Kumhot jotka on jo kohtuullisen lähellä vakiokokoa (205/60-15). En ole ainakaan vielä huomannut mitään haittapuolia siitä renkaan keskilinja on 3mm vakiota sisempänä...




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-Xantiaan sopiva vannekoko.
ViestiLähetetty: 01.04.2016 10:16 

Viestit: 2699
Kait auton valmistanut tehdas parhaiten sen on tietänyt, mikä on sopiva vanne- ja rengaskoko. Mitä mieltä niitä on mennä muuttelemaan? Senkin sata kertaa tästä ollut juttua BX:n rengastuksissa. Niitä kun olen muutamia maailmalta haalinut ja sekä vanteita, että myös renkaita, ollut mitä ihmeellisempiä yhdistelmiä. Ja aina, poikkeuksetta, auton ajo-ominaisuudet korjaantuneet, kun alle olen laittanut tehtaan suosittelemat.

Tottahan niistä kaiken maailman maata viistäviä kivirekiä rustataan, mutta ne ovat eri asia kuin hyvä käyttöauto. Ja tietenkin ajo-ominaisuuksiin vaikuttaa moni muukin asia kuin rengastus.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-Xantiaan sopiva vannekoko.
ViestiLähetetty: 01.04.2016 12:08 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Tehdas ei vielä Xantian aikaan "osannut" valmistaa kevyitä alupeltivanteita, jousittamattoman massan pieneneminen ei ainakaan huononna ajo-omituisuuksia, ja noi Xantian alkuperäisvanteet alkaa olla monesti umpiruosteessakin.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-Xantiaan sopiva vannekoko.
ViestiLähetetty: 01.04.2016 14:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Activan vakioalut on kyllä suht kevyet, mutta niitä Michelin Pilot SX GT -renkaita ei enää tehdä, eikä muitakaan vastaavilla ominaisuuksilla varustettuja renkaita oikein löydy tuossa koossa. Koita siinä sitten olla muuttamatta renkaan tai vanteen kokoa. :P




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-Xantiaan sopiva vannekoko.
ViestiLähetetty: 01.04.2016 14:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Igor kirjoitti:
Activan vakioalut on kyllä suht kevyet, mutta niitä Michelin Pilot SX GT -renkaita ei enää tehdä, eikä muitakaan vastaavilla ominaisuuksilla varustettuja renkaita oikein löydy tuossa koossa. Koita siinä sitten olla muuttamatta renkaan tai vanteen kokoa. :P


Juuri näin. Itselläni on Activaa varten C4:n Loeb Edition aluvanteet 205/50VR17 -renkailla, mutta niissä on ET jo 19, ja ajettavuus kärsii aivan selvästi. 6mm spacereilla ajettavuus on muuten kohdallaan, mutta siinä taas tulee tasapainotusongelmia ja pulttipelleilyä, jne jne. En saanut millään spacereilla sitä vapinattomaksi yli 140 nopeuksissa, tämähän on yleinen spacerien ongelma.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-Xantiaan sopiva vannekoko.
ViestiLähetetty: 01.04.2016 15:42 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Mikäli olen oikein laskeskellut, niin alkuperäisrenkailla otettaisiin auton maavara nollatasoksi, siihen verraten suositellut 195/60 laskevat autoa -3mm. 195/65 renkaat suurentavat maavaraa +7mm.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-Xantiaan sopiva vannekoko.
ViestiLähetetty: 01.04.2016 20:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
ealab kirjoitti:
Mikäli olen oikein laskeskellut, niin alkuperäisrenkailla otettaisiin auton maavara nollatasoksi, siihen verraten suositellut 195/60 laskevat autoa -3mm. 195/65 renkaat suurentavat maavaraa +7mm.


Xantiassa maavara on onneksi säädettävissä. ;)




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: