ds-jekkeri kirjoitti:
Jos ketä jaksaa kiinnostaa, tuossa videossa kuuluu se läkätys hyvin. Alkurähähdyksen jälkeen joka tulee vvt-pyöristä, alkaa kuulua yhden venttiilin naputus ja siellä alla se kuuluisa läkätys videon loppuun asti. Klo-klo-klo-klo... Se voi äkkiseltään kuulostaa ilmastoinnin kompuralta tai apulaitehihnan lökötykseltä, mutta ei se sitä ole. Se on kaikella todennäköisyydellä piston slap. Tuon videon tekijä ei sitä pidä edes äänenä, vaan luulee koneensa olevan alkurähähdyksen jälkeen hiljainen, heh heh. Uutena tuo ääni puuttuu.
https://youtu.be/ZRJzci7qvNAEhkä? Minun korvani kuulee tuossa myös selkeästi erottuvana jonkun (minusta) matalampitaajuisen hihnapään äänen, jakopää/apulaitehihna? Ne olisi paikanpäällä helppo erottaa stetoskooppi/keppi menetelmällä. Mutta kun en ole tosiaankaan kultakorva joka yksilöi ja kuulee koneen kaikki osat etänä... Jos olisi oikea tietokone käsillä kokeilisin varmaan jollain ohjelmalla spektrin tuosta loppupuolesta ja katsoisin osuuko ääni miten yksiin koneen kierrosten kanssa ja perustaajuuden kanssa (ja erottuuko kuinka hyvin spektrissä/saako suodatettua äänen kaistan esiin, joskus onnistuu, joskus ei niin millään).
Periaatteessahan tuo "piston slap" äänen lähde voisi olla helposti myös rajattavissa purkamatta, jos se on tosiaan olisi vain yksi mäntä: irroittaa kyseisen männän ruiskusuuttimen - mutta jos se on keskimmäinen takasylinteri niin saa hieman harrastaa imusarjan kanssa. (mutta toisaalta kuuleeko enää huonosti 5:llä käyvästä koneesta mitään järkevää?). (Ainakin V-2 moottoripyörissä ääni tulee työtahdilla, Yksi MP-valmistaja käänsi epäkeskeiset männät toisin päin tehtaan ohjeissa kesken kaiken, ääni väheni, tehokin kai periaatteessa pikkuisen. Muistelen että Porschen bokserikoneissa tehtiin samalla lailla, offset-pin mäntien suuntaa vaihdettiin jossain vaiheessa (ja oliko ne jossain välivaiheessa toinen koneesta puoli erilaillakin?). Ja jenkki V8:sa oli joskus ilmeisesti yksi virityskeino kääntää offset männät äänekkäämpään suuntaan)
Eli jos ei ole mitään haittaa kestävyyden kannalta, teho säilyy ja öljynkulutus pysyy kurissa, niin miksei saisi vienoa ääntä kuulua, se on teho joka puhuu klopoti-klop?