Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Näistä ns.uuber takseista ajatus.
ViestiLähetetty: 10.04.2016 06:06 

Viestit: 884
Paikkakunta: Naantali
Eikö meille voisi sallia kahden hintaisia taksikyytejä.Kalliita niille jotka haluavat mennä uusilla mersuilla tyylikkäästi sekä halpoja niille joille kelpaa vanhan ruosteisen kiesin kyyti.Eivät kaikki ole niin rikkaita kuin toimittajat ja kansanedustaja luulevat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.
ViestiLähetetty: 10.04.2016 09:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Autoverovähennysoikuden poistuman jälkeen varmaankin tyyriimmät vehkeet kokevat luonnollisen katoaman tolpalta.

Uberilläkin taisi olla vaatimuksia auton iän suhteen, eli myös ammattimaisesti johdetun pimeän taksiliikenteen pitää täyttää laatukriteerit.

Nyberg taksit sen sijaan toimivat laajemmalla kalustokattauksella ja ne ovat jättäneet dynaamisesti netin pois välistä kokonaan. ref. näkymä wanajafestin tolpalta viime kesänä.


Liitteet:
taksi.jpg
taksi.jpg [ 106.28 KiB | Katsottu 7196 kertaa ]

"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.
ViestiLähetetty: 10.04.2016 09:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Autoverovähennysoikuden poistuman jälkeen varmaankin tyyriimmät vehkeet kokevat luonnollisen katoaman tolpalta.

Uberilläkin taisi olla vaatimuksia auton iän suhteen, eli myös ammattimaisesti johdetun pimeän taksiliikenteen pitää täyttää laatukriteerit.

Nyberg taksit sen sijaan toimivat laajemmalla kalustokattauksella ja ne ovat jättäneet dynaamisesti netin pois välistä kokonaan. ref. näkymä wanajafestin tolpalta viime kesänä.


Liitteet:
taksi.jpg
taksi.jpg [ 106.28 KiB | Katsottu 7196 kertaa ]

"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.
ViestiLähetetty: 10.04.2016 10:23 

Viestit: 624
Ei varmaankaan taxikäyttöön ole kiellettyä laittaa vanha/näköinen auto mutta taxiyrittäjä kun saa auton hankinnan verotuksessa poistettua ja itse ajelee sillä varmaankin katsoo omaan työskentely mukavuuteen ja ajattelee saavansa helpommin kyyditettäviä kun matkustajillakin saattaa olla mieltymys hienoon autoon, ainakin lapset säteilevät siitä.
Noormarkussa oli aikoinaan taxiyrittäjä joka kuljetti hienoilla amerikkalaisilla ja verottaja kun aina mätkäisi lisäverolla, ajatteli onko se autosta kiinni ja vaihtoi taxinsa volgaan, volgalla kun harjoitti ammattiaan ei verottajalta tullut lisä vero mätkyjä ja yrittäjä jälkeenpäin ihmetteli volgan luotettavuutta...tästä oli juttua takavuosina jossain autolehdessä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.
ViestiLähetetty: 10.04.2016 13:40 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
Eilinen Iltalehti kertoo, että museoajoneuvolla tehtävään taksiajoon ei tarvita liikennelupaa. Siitä vain käsipystyjä poimimaan kaupungilta kyytiin.

http://m.iltalehti.fi/autot/2016040821384613_au.shtml



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.
ViestiLähetetty: 10.04.2016 17:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 14
Paikkakunta: Tampere

Profiili WWW
amikutoseeni kirjoitti:
Eilinen Iltalehti kertoo, että museoajoneuvolla tehtävään taksiajoon ei tarvita liikennelupaa. Siitä vain käsipystyjä poimimaan kaupungilta kyytiin.

http://m.iltalehti.fi/autot/2016040821384613_au.shtml


Tämä olikin uutta tietoa. Kiitos tästä. Täytyykin pitää mielessä, jos omiani joskus museorekisteriin asti saan.



C5 '05
CX IE autom. '83
2cv6 '77
DS21 '68
ID '66
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.
ViestiLähetetty: 10.04.2016 20:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7817
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
amikutoseeni kirjoitti:
Eilinen Iltalehti kertoo, että museoajoneuvolla tehtävään taksiajoon ei tarvita liikennelupaa. Siitä vain käsipystyjä poimimaan kaupungilta kyytiin.

http://m.iltalehti.fi/autot/2016040821384613_au.shtml

Eikös jonkin aikaa sitten ollut näitä luvattomia kuorma-auto-tilatakseja Helsingissä? Oli jotain käsirysyäkin juustokattoisten kanssa tolpalla?

Viime viikolla Helsingissä hotellista tilasivat pyynnöstä tilataksin, pihaan ajoi iso Sprinter ilman juustoa, kuskin mukaan olivat tilausajopalvelu. Hotellit kuulemma tilaavat kyytejä, hinta asiakkalle sama.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.
ViestiLähetetty: 10.04.2016 21:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Joo, se oli "maxitaksi" kuvio.

eos mihin kaatui, mutta asiasta mielensä pahoittanut yrittäjä ajautui konkurssiin ennen kuin ehti oikeuteen saakka.

http://yle.fi/uutiset/maksitaksiyrittaj ... ta/5590354

PK seudulla palveli kutsuplus HSL liikenteen kokeiluna pari vuotta, mutta sekin kuopattiin. Kutsuplus oli kyllä asiakasystävällinen vaihtoehto. tolpalta tolpalle suunnilleen kahden seutulipun hinnalla (15 km n. 8 eur) ja useimmiten kyydin sai heti kun halusi. Se olikin liian hyvää ollakseen totta. Subventioaste / kyyti oli kuitenkin pienempi kuin ratikkaan tai metroon.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.
ViestiLähetetty: 10.04.2016 21:22 

Viestit: 5125
Taksiluvattomia olivat, mutta ennen muuten luvallista oli kuljettaa kuorma-autoilla (kun taksiliikennelaki koski vain helkilöautoja), muistan silloin katsoneeni lakimuutosta, eli jotenkin oli kiellletty kai muutkin traktorit ja mopoautot mutta en muista miten (joissainhan oli myös tuk-tuk tyyppisiä mopoauton kaltaisia takseja)?


Mutta lakia muutettiin ainakin 2010?, eli kuorma-autot muuttuivat laittomiksi:
http://www.lvm.fi/-/paketti-ja-kuorma-a ... aan-779805

Pari kiertomahdollisuutta sinne jäi, eli museoautot ja sitten oli joku poikkeus tavaran kotiinkuljetuksesta. (Itselle tuli ainakin mieleen pizza-taksit - Mikäs sen mukavampaa kuin mennä ravintolaillan jälkeen kotiin syömään lämmintä pizzaa). (mutta varmaan tuo on rajattu jotenkin epäkäytännölliseksi, muutenhan siinä on ainakin vaatimus että mukana täytyy olla kirjallinen sopimus tavaran kotiin kuljetuksesta, kai kassakuitti olisi sellainen? onkohan siinä jotain muita tapoja ja rajoituksia jotka estävät tuollaisen toiminnan?)

"Kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä annetussa laissa (693/2006) tarkoitetun kotimaan liikenneluvan tai Suomessa myönnetyn yhteisöluvan haltija saa kuljettaa henkilöitä ammattimaisesti N-luokan ajoneuvolla silloin, kun samassa kuljetuksessa kuljetetaan matkustajaa ja sellaista matkustajan ostamaa tai hankkimaa tavaraa, jonka kuljetuksesta on tehty luvan haltijan ja tavaran myyjän tai myyjän edustajan kesken kirjallinen tavaran kotiinkuljetuspalvelua koskeva sopimus. Edellytyksenä on lisäksi, että tavaran ja henkilön yhteiskuljetus on yksittäisen tavaran koosta tai painosta johtuen matkustajan kannalta tarpeellista.

Edellä 3 momentissa tarkoitetun sopimuksen on oltava autossa mukana ja se on pyydettäessä esitettävä poliisi-, tulli- tai rajavartiomiehelle.

Autoissa ei saa käyttää harhaanjohtavasti taksamittaria tai taksivalaisinta muistuttavia välineitä tai tunnuksia.
"

Tässä siis ilmainen liikeidea:
Pizzan tai hamppareiden tms. ja syöjän kotiinkuljetuspalvelu, lauantai illalla snägärin viereen vaan odottamaan yksittäisiä kyydintarvitsijoita.
Ainakin tuon kohdan mukaan saisi pakettiautoksi rekisteröidyllä pizza-taksilla kuljettaa pizzan tms. pikaruuan ohella matkustajia? (ainakin minä lasken pizzalaatikon epämukavan kokoiseksi kuljettaa vaikka fillarilla tai moottoripyörällä.) Oliskin sopivasti tuollainen Xsaran farkku/paku HDI tallissa, siihen ei vaan mahdu kuin yksi matkustaja, mutta tuon yksittäisen tavaran koon takia hampparin tai ranskalaiset voisi myös pakata isompaan pahvilootaan/lämpölaukkuun että tuo kuljetustarve toteutuu...

Tuo "myyjän/edustajan" -tekstin sanamuoto tosin edellyttää jotain myötävaikutusta myös snägäriltä että saa tuon kotiinkuljetussopimuksen hoidettua laillisesti?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.
ViestiLähetetty: 10.04.2016 23:34 

Viestit: 48
maasturisti kirjoitti:

Subventioaste / kyyti oli kuitenkin pienempi kuin ratikkaan tai metroon.

Ehkei kuitenkaan.

Näin lausui Helsingin kaupunginhallitus Kutsuplussasta HSL:lle syyskuussa 2015, jonka jälkeen HSL lopetti kokeilun:

"Nykyisin subventioaste on noin 80 % ja yhden matkan kustannus on HSL:n mukaan noin 20 - 25 euroa. Palvelun kannattavuus ei suunnitellusta ajoneuvojen määrän lisäyksestä (nykyisestä 15 ajoneuvosta 100 ajoneuvoon vuoden 2018 loppuun mennessä) huolimatta nouse riittävästi, vaan kuntien subventiota tarvittaisiin palveluun noin 50 % vielä vuonna 2018. Arvio Kutsuplus-liikenteen kokonaissubvention kehittymisestä vaikuttaa epärealistiselta, kun huomioidaan kuntatalouden säästötavoitteet. Mikäli subventioaste laskisi 50 %:iin, olisi yhden matkan subventio keskimäärin 10 euroa, mikä on selvästi suurempi kuin muiden joukkoliikennematkojen."

Matkustajahan maksoi matkastaan EUR 3,50 + 45 senttiä/km. Alennusta sai, jos oli useampia menossa samasta osoitteesta samaan määränpäähän.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.
ViestiLähetetty: 12.04.2016 09:35 

Viestit: 884
Paikkakunta: Naantali
Minusta on ihan okei, jos ne kalliit taksit katoavat huitsin Nevadaan.En halua millään tavalla osallistua niiden hankintaan,huoltoon tai muihin tukipalveluihin, en ainakaan omassa taksilaskussani.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.
ViestiLähetetty: 12.04.2016 10:53 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
rundvik kirjoitti:
Minusta on ihan okei, jos ne kalliit taksit katoavat huitsin Nevadaan.En halua millään tavalla osallistua niiden hankintaan,huoltoon tai muihin tukipalveluihin, en ainakaan omassa taksilaskussani.


Lisäks ne on melkein kaikki Mersuja ja tähänastisissa kymmenissä taksi-Mersuissa, mihin olen ahterini ahdannut, on ollut huono ja kova kyyti. Jopa ihan nolouteen asti, kun siinä takapenkillä miettii, minkä hintaisessa pelissä sitä istuu.

En liene yksin, sillä luin vastikään jonkun artikkelinkin, jossa taksifirma muutaman vuoden kokeilun jälkeen tilasi enää pelkästään Tojon Anjoviksia, kun kuulemma ovat kestävämpiä, halvempia korjata, käytännöllisempiä tiloiltaan ja asiakkaat tykkää, kun kyyti on miellyttävämpää.

Onhan toki vitosiakin (ja ainakin pari kutosta) PK-seudun taksiliikenteessä, ei ole vaan sattunut alle vielä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.
ViestiLähetetty: 12.04.2016 12:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Täällä Norjassa oli näppärää tilata taksi Oslon lentokentältä. Kosketusnäytöllinen applikaatio, näppäiltiin määränpää ja valittiin hinta (yhtiö). Halvin oli musta mies ja Prius, 200NOK lisää niin valkonen mies ja C-mese. En tiedä mitä yli kaksinkertasella hinnalla ois saanut (700-1800NOK hintahajonta), ehkä kokeilen paluumatkalla ;) .
Samoin hinnat näkyy yhtiöiden nettisivuilla (ja toki sisällä taksissa), Ali tyrkytti omaa kännykkänumeroaan että tilaan siltä suoraan muttei suostunut tinkimään rahasta niin ehkäpä menen jollain mukavammalla.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.
ViestiLähetetty: 12.04.2016 13:55 

Viestit: 165
Paikkakunta: Tampere
Eräs (en muista kuka) loihe lausumaan Facebookissa hiljan jotain siihen tapaan, että siinä missä Suomi sakottaa Uber-kuskia laittoman taksiliikenteen harjoittamisesta ja tuomitsee 12000 euron "rikoshyödyn" valtiolle menetettäväksi, Viro kehittää digitaalisen palvelun jolla Uber-kuskit voivat näppärästi hoitaa lakisääteiset velvoitteensa. Kumpikohan maa mahtaa kuulua digitalisaation voittajiin ja kumpi häviäjiin?



C5 II 3.0 V6 Break
ex: Xantia I 1.8i 16v Berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Näistä ns.uuber takseista ajatus.
ViestiLähetetty: 12.04.2016 14:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Koskas se aikoinaan hallituksien lupaama Tiedonvaltaväylä aukee? Vai tai taitaapi routia kun on huonot pohjat.........



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: