Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 11.04.2016 18:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Putsasinpa tänään ilmanvaihtokonetta, Parmair EX on malli. 10 v olen ihmetellyt poistopuhaltimen tehottomuutta. Poistopuhallin on ebmpapst, 230V (tai itseasiassa muuntajasäätöinen), 145W 1750r/m, 2 mikroF kondensaattoriilla. Käynnistettäessä tulopuhallin, samanlainen, hyrähtää iloisesti käyntiin, mutta poistopuhallin hitaaaaaaa...aasti, vaati yli 15 s, ennenkuin saavutti maksiminopeuden, tulopuhallin alle 2 s.

Kävinpä penkomassa hyllyjä, löytyi vastaavia käytettyjä puhaltimia 105W ja 200W, muka kunnossa olevia... :roll: ja otin samalla 3:n ja 4:n mikroF kondensaattorit mukaan. Vaihdoin samaan puhallinkuoreen 200W:sen moottorin, ja sen vaatiman 4mikroF konkan. :oops: ei toimikaan :twisted: :roll: :evil:
105W:nen toimi, mutta näytti entistä nuhaisemmalta, niinpä rassasin alkuperäisen takaisin, ja taas :( harmittelin tehottomuutta. Kokeilinpa vielä vaihtaa 3 mikroF:n kondensaattorin, ja kas kummaa, puhallin alkoi toimia ihan mallikkaasti, ikään kuin ensimmäistä kertaa samantehoisena tulopuhaltimen kanssa. Täydellä teholla kauimmaisen poistoventtiilin paine-ero kasvoi 12 -> 27 Pa, eli ilmavirta kasvoi lähes 1,5 kertaiseksi.

Kysymykset: Voiko kondensaattori menettää osan varauskyvystään? alkuperäinen piti olla 2 +-5%.
Voiko kondensaattorin varauskykyä mitata yleismittarilla? Itse en keksinyt, kuinka?
Onko 3 mikroF kondensaatorista haittaa kyseiselle moottorille, joka nyt siis toimii paremmin :) kuin kertaakaan 10 vuoteen? Tehdas oli kyllä leimannut moottorin kylkeen 2 myyF... :roll:
Mikä muu syy tai seuraus?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 11.04.2016 20:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
XM-Hannu kirjoitti:
Kysymykset: Voiko kondensaattori menettää osan varauskyvystään? alkuperäinen piti olla 2 +-5%.
Voi ja menettääkin. Meille tulee töihin joidenkin puhallinmallien mukana konkkia, joissa kapasitanssi puolittuu muutamassa vuodessa.
XM-Hannu kirjoitti:
Voiko kondensaattorin varauskykyä mitata yleismittarilla? Itse en keksinyt, kuinka?
Voi. Käännä mittausvalitsin kapasitanssille ja kytke mittajohtimet kondensaattorin napoihin. Aivan kaikista mittareista ei kapasitanssialuetta löydy, mutta ihan perus Fluke 179:täkin löytyy kyllä.
XM-Hannu kirjoitti:
Onko 3 mikroF kondensaatorista haittaa kyseiselle moottorille, joka nyt siis toimii paremmin :) kuin kertaakaan 10 vuoteen? Tehdas oli kyllä leimannut moottorin kylkeen 2 myyF... :roll:
Mikä muu syy tai seuraus?
Puhaltimen moottorin onnistut mahdollisesti polttamaan. Muistelisin, että sfnetissä oli elektroniikka-ryhmän FAQ:issa oli kirjoitusta tästäkin aiheesta, google varmaankin löytää.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 11.04.2016 20:33 

Viestit: 5125
En kyllä yhtään mitään moottoreiden käynnistys/käynti konkkien mitoituksesta tiedä...

Mutta hyvin voisi olla käyntikondensaattori, jolloin hiipuminen voisi vaikuttaa noin ja liian suuri arvo taas nostaa ainakin käämin virtaa (meneekö silti ylikierroksille, ei tietoa?)

Yleismittareissa on tosiaan joskus myös kapasitanssimittausalueita, mutta ei ihan perusversioissa (tai saa niitä varmaan joka paikasta...Motonetistä/Biltemasta...) mutta ei yleensä se kaikista halvin malli. Muuten vaatisi hieman kikkailuja ja laskemista, vaikka mittailua vaihtojännitteillä tai vastuksella kikkailla ja ladata/purkaa jaa laskeskella. Ainakin kannattaa mitata vastus/diodialueella ettei konkka ole oikosulussa, mutta moottorikonkat on yleensä rakenteeltaan sellaisia ettei ne mene helposti oikosulkuun "itsekorjautuvia".

Mutta varmaan mittaria halvempi on ostaa samanlainen konkka, mitä muita arvoja siinä on (tärkeimpänä jännite, eli citikan häiriönpoistokonkka ei käy)ja kiinnitys, koko ja johdotus voi vaikuttaa? Esim:
https://www.elfadistrelec.fi/fi/moottor ... &simi=98.5


Eikä noita taida saada laillisesti asentaa ellei ole rokotusta sähköiskuja vastaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 11.04.2016 22:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
olli__o kirjoitti:
Eikä noita taida saada laillisesti asentaa ellei ole rokotusta sähköiskuja vastaan.


Oomi kertaa käämi=pimeenä koko lääni.

Kait tuo peruskaava pätee yhä, sen opin jo aikoinaan Essonbaarissa. :lol:

Mutta kunhan tuo Fennia ehtii laskea sairaspäivärahat minulle oikein, niin sitten voin harkita investointia uuteen 4 €:n kondensaattoriin. Nythän on vasta 11 viikkoa työtapaturmasta, eihän ne nyt vielä :roll: ole ehtineet... paitsi ilmoittaa, etä jos joutuu käyttämään omaa autoa lääkärissä käyntiin, niin siitä korvataan vain 22cent/km. Onhan se toki selkeämpää maksaa 29,60 taksikyyti per suunta, kuin 15 km oman auton käytöstä, minähän saatan siinä huijata jopa 0,2 km:n verran. Normaali kilometrikorvauksella sehän tekisi 0,45 x 15 = 6,75, joka voisi sisältää ylöspäin pyöristystä jopa 0,09€. Kyllä se selkeä taksikuitti on parempi... kunhan minulla olisi ensin varaa maksaa se.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 11.04.2016 22:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
"Moottorikondensaattori 2 uF 475 VAC, 4.16.10.01.14, Ducati Energia"
Juuri samanlainen, mutta eri valmistajan, kondensaattori on kyseessä.

Tuota merkitsemistapaa mietin kirjoittaessa. En vaan keksinyt siihen hätään, miten löydän näppäimistöltä "myy"-merkin. Tuo u taitaa ajaa paremman merkin asiaa muillakin. Siispä mikro=myy=u. MikroFaradi=uF. Nyt osaan :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 11.04.2016 23:57 

Viestit: 5125
XM-Hannu kirjoitti:
...Siispä mikro=myy=u. MikroFaradi=uF. Nyt osaan :lol:

Kaikenlaisia korvauksia joutuu tekemään - onneksi ei ole tekstin joukossa kiinaa ja japania kovin usein (tai sitten vielä joukossa joku englannista japaniksi litteroitu uudissana). Tänään ihmeteltiin miten/mistä löytäisi henkilön tiedot sähkölukkoja ohjaavasta systeemistä, ei lopulta millään uulla kuin kortin numerolla, nimen aksenttimerkki oli korvautunut jollain kummalla merkillä...

Minäkään en tosin muista harvoin käytettyjä asioita kuin lyhyen hetken, usein kopioin merkkejä vaikka wikistä, mutta oletko huomannut mitä kummaa tapahtuu kun painaa: [ALT-GR] ja [m] (vähän saattaa riippua missä vekottimessa sitä painaa)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 12.04.2016 09:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
µF löytyy tuosta tosiaan Alt Gr + M kohdasta, tässä näppiksessäni ihan jopa näppäimen hattuun kaiverrettuna 8-)

Ja noissa konkissa tosiaan ne liittyvät sen moottorikäämityksen induktanssiin, joka siis pitää sopivan kokoisella kapasitanssilla kumota jotta vaihesiirto ja johtimia kuormittava loisvirta saadaan nollille. Eli liian suuri konkka ja vaihesiirto heittää toiselle puolelle vinoon, liian pieni taasen ei riitä korjaukseen. (Tähän pieni disclaimeri: alan opinnoistani on jo aikaa 25v ja noita koskaan ole oikeassa elämässä tarvinnut, joten hieman saattaa käsitteet ja nimitykset olla pielessä) Ja kyllä, kaikki konkat kuoleentuu ajan kanssa. Ehdottomasti yleisin vikaantumisen moodi about kaikessa nykyelektroniikassa onkin juuri elektrolyyttikonkkien kuivuminen => hakkuripowerit kyykähtää ja sitä myöten koko laite on pimeänä. Konkka maksaa kaupassa alta 2€ ja tuon vuoksi nakataan esim. 1000€ töllö roskiin kun ei tiedetä / osata :(



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 12.04.2016 09:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
µ µ µ... aina voi oppia uutta tämän µ-tietokoneen käytöstäkin :lol: Kiitos.

Siellä Muumimaailman naapurissa sehän kuuluu jo yleissivistykseen :lol: tietää, mistä pikku-myyn löytää. Täällä Tykkimäen kupeessa löytyy vain sammakoita... :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 12.04.2016 16:24 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Laita suosiolla alkuperäismittainen konkka. Liian suuri kapasitanssi saa ao. käämin virran kasvamaan, toki lisää puhtiakin. Ja jos ei uudella konkalla pyöri,,.....pyöriikö muuten hyvin kevyesti, kauan sammutuksen jälkeen. Omaan masiinaan (Vallox 100)olen laakerit vaihtanut em. syystä.. . Ja laakeri tietenkin MNB:n äänitestatut. Ne ovat pyörineet jo parikymmentä vuotta, uudet samanlaiset jo vartoomassa. Alkuperäiset laakerit alkoivat jurista ja hidastella alle 10v:ssa. Siinä välissä oli hetken SKF:n normi 608zz, mutta vaihdoin ne kohta, kun pitivät ääntä heti. Nuo moottorikonkat saattavat olla kulutustavaraa, niitä on vaihdettu muihinkin kodinkoneisiin. Laatu maksaa näissäkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 12.04.2016 20:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Isompi yleismittarini on Lexxa MY 64

http://www.motonet.fi/fi/tuote/493128/D ... ttari-MY64

Yritin mitata 20 µF alueella kolmea eri moottorikondensaattoria. Kaikista tulos puhdas 0. Mitä tein väärin? :( :roll:
Tietääkö kukaan, miten tuolla mitataan kapasitanssia? Käytetäänkö samoja johtoja, kuin jännitemittauksissa?

Tosin kaikki nuo kondensaattorit ovat yli 10 vuotta vanhoja, mutta että puhdas 0 µF... :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 12.04.2016 21:06 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Samanmoinen mittari lojuu pöydällä :D

Ne konkan jalat pitää saada sinne pitkulaisiin reikiin missä on Cx merkintä.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 12.04.2016 21:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
OK. Siihen CX -kohtaan taisi tulla joku liitinkin, josta lähtee johdot, ja joka :oops: tietenkin :oops: on hukassa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 12.04.2016 23:09 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kondensaattorin voi summittaisesti kokeilla myös vastusmittarilla, eri vastusmittausalueilla. Ja verrata tunnettuun konkkaan. Miten nopeasti arvo muuttuu, Kun konkka välillä oikosuljetaan, tai käännetään mittajohtojen napaisuutta. Viisarimittari parempi, näkee osoittimen liikkeen...Suurimmilla mittausalueillakaan ei pitäisi ohmeja näkyä, kunnossa olevasta konkasta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 13.04.2016 00:03 

Viestit: 5125
XM-Hannu kirjoitti:
OK. Siihen CX -kohtaan taisi tulla joku liitinkin, josta lähtee johdot, ja joka :oops: tietenkin :oops: on hukassa...

Ei ole liitintä/johtoja ainakaan minun eri merkkisessä, idea taitaa olla siinä että johdinten impedanssi ei häiritsisi mittausta pienillä arvoilla, joissain laitteissa joilla etsitään vikoja suoraan piirilevyltä on kiinteät mittausviikset. Mutta µF luokassa ei taida johdot juuri mitään vaikuttaa.

Mutta ikävä viritellä vaikka lyhytjohtimisia aksiaalikomponentteja tuohon, eli soveltuu paremmin pystymallisiin. Verkkojännitteen tms. konkkia mitattaessa kannattaa kuistaa että käytössä olleet pitäisi purkaa, siinä voi olla jännitettä pidempäänkin ja pienetkin konkat voi pitää ison jännitteen - nuo erilliset konkkamittauspiirit ei välltämättä kestä isoja jännitteitä ja muutama sata volttia voi olla mittajallekin vaarallista tai ainakin ikävää ...korjattava pokkari aikoinaan lensi nätissä kaaressa kun salaman varattu konkka purkautui kämmenen kautta (tuli silti kuntoon varsinaisestakin viasta)...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 13.04.2016 20:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Lisää epätieteellisiä mittauksia :roll: ...
Työnsin niihin CX-koloihin peltiliuskat. ja kondensaattorien johdot liuskoja vasten. Mittarin näyttämät 20µF:n mitta-alueella:

1. (2µF) 0,27
2. (4µF) 0,02
3. (4µF) 0,00
4. (4µF) 0,00

Saattaapa nuo kondensaattorit olla aikansa eläneitä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 13.04.2016 22:58 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kun ottaa vielä huomioon tyypillisen ylikapasitanssiin, joskus jopa kymmeniä%:ja, konkassa merkitty toleranssi. Mutta valmiitahan nuo?. Mittaa myös uusi konkka, vertailun vuoksi. Mitä näyttää vastusmittaus noista "nollakonkista", onko ääretön, vai oikkari. Onko mittauskontaktit olleet ok.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 14.04.2016 18:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Kyllä kaikkien noiden vastusmittaustulos (resistanssi) oli ääretön.
Kävin ostamassa uuden 2µF konkan, vähittäismyyntihinta 10,50€. Myyjäliikkeen mittarilla mitaten sen C oli 2,08. Kotona vaihdoin vielä omaan Lexxa-mittariini uuden pariston, mutta en siitä huolimatta saanut konkalle mitään järkevää mittaustulosta.

Nyt konkka on vaihdettu puhallinmoottorin kupeeseen, ja hyvin toimii :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 14.04.2016 22:36 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Olisi saanut, jos olisit lennossa vaihtanut mittajohdot ristiin....:) Sinähän ensin konkka varataan mittarin jännitteellä, käännössä purkautuu, menee nolliin ja alkaa varaus, toisinpäin....Muutosnopeus riippuu vastusmittausalueesta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 14.04.2016 23:16 

Viestit: 472
Mutkikkaammissa sähkölaitteissa voi olla yllättävän paljon "turhia osia", siis sellaisia että niiden rikkonaisuus tai puolikuntoisuus ei estä toimintaa. Omasta, aika hyvin kuuluneesta putkiradiostakin löysi monttööri kourallisen risoja osia. Yhden putken ja kuivaneita elektrolyyttikondensaattoreita. Nyt kuuluu turhankin lujaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 15.04.2016 07:55 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Nuo radion osat, niiden väsyminen ovat aivan normaalia kulumista. Kuten autonrenkaiden kuluminen. Putkilla on tietty käyttöikä ja lyytit kuivuvat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 15.04.2016 07:58 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
XM-Hannu kirjoitti:
Kyllä kaikkien noiden vastusmittaustulos (resistanssi) oli ääretön.
Kävin ostamassa uuden 2µF konkan, vähittäismyyntihinta 10,50€. Myyjäliikkeen mittarilla mitaten sen C oli 2,08. Kotona vaihdoin vielä omaan Lexxa-mittariini uuden pariston, mutta en siitä huolimatta saanut konkalle mitään järkevää mittaustulosta.

Nyt konkka on vaihdettu puhallinmoottorin kupeeseen, ja hyvin toimii :)


Tästä tuli mieleen, että onkin hyvä tarkistaa, mitata Vallox 100:n konkat. Kun on käytössä ollut jo v:sta -87. Laakereita vasta uusittu. Suodattimet oma lukunsa. Näyttäisi siltä, että kodinkoneiden konkat saattavat olla tietynlaatuisia, tietyn käyttöikäisiä, jotta.... ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kondensaattori, pari kysymystä
ViestiLähetetty: 15.04.2016 09:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
2CV:n katkojan kärkien yhteydessä olevien kondensaattoreiden kohdalla on ollut viime vuosina ongelmana se, että nykykonkat eivät kestä, ja väki onkin joutunut kaivelemaan vanhoja käytettyjä konkkia. No, osa on tietty siirtynyt kärjettömiin sytytysratkaisuihin, mutta mistähän saisi oikeasti hyvälaatuisia konkkia. Tekeekö niitä kenkään enää??



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: