kapani kirjoitti:
jasu kirjoitti:
Olisiko kumia vaihtaessa tullut epähuomiossa nykäistyä akselista siten että sisäpään nivel on purkautunut, ja siksi ei päästä pyörännapaa oikealle paikalleen..?
Jos noin on käynyt, niin mikä neuvoksi? Meneekö työntämällä takaisin? Onko lukkorengas sisänivelessäkin?
Sisäpuolen kumi on kyllä venynyt pituutta, voisi kieliä ko. Ongelmasta.
Suojakumi irti sisemmästä osasta, selvittelyä mikä on pois paikaltaan ja miten kuuluisi osien olla, osat takaisin paikoilleen ja uutta rasvaa sekaan. Sitten kumi takaisin ja nauttii ehjästä osasta...
Nivelessä on liikkuvassa osassa kolme tappia, joissa jokaisessa tappiin laakeroitu kuula. Kiinteämmässä osassa, siis siinä mikä vaihteistosta tulee, on kuppi missä kolme kolosta noille kuulille. On tullut vastaan (eri malleissa/merkeissä) neulalaakeroituja sekä liukulaakeroituja. Jos neuloilla, niin tarkkaan etsii kaikki neulat takaisin, mikäli ovat karkuun päässeet. Jos liukulaakeroitu, niin katsoo vain kumminpäin kuula oli ja asettaa takaisin. Jos siis kuula tapista on pois päässyt putoamaan...
Useimmat mitä on vastaan tullut, purkautuu kun vetää ulospäin, muutama renkaalla lukittukin on tullut nähtyä mutta niihin pätee muuten sama mutta sen lukituksen kanssa pitää enemmän ihmetellä. Muistelisin että C5:n nivel purkautuu ilman lukituksia, mutta varmaksi en sano. Periaatteessa se ei mitään lukituksia tuohon tarvitse, kun vaihteistosta tuleva akseli on kiinni tukilaakerin avulla, ja pyörällepäin lähtevä on kiinni ulkonivelen pitämänä, ja tuossa sisemmässä nivelessä kuitenkin pitää olla liikevaraa jousituksen takia pituussuuntaankin...
Seuraavaksi sitten joku sanoo ettei noin voi käydä. No, itselle sattui ekan auton kanssa, moottoria vaihtaessa pääsi toisen vetarin sisänivel purkamaan neulalaakeroidun kuulansa vaihteistoon. Siitä tämä autoilu sitten lähtikin, ja niiden ruuvaaminen... Viimeksi taas näin kävi joku vuosi sitten kun harrastepelin sisänivel päätti irrota vaihteistosta, ennen irtoamistaan ilmeisesti päästi yhden kuulan poistumaan, aika hupsusti tuntui veto siirtyvän vipottavan nivelen kanssa... Noiden väliin sattuu sitten sekalaisia kokemuksia purettujen osien kanssa...