|
Kirjoittaja |
Viesti |
ranskatar
|
Viestin otsikko: XM:n nesteet häviää Lähetetty: 14.04.2016 22:26 |
Viestit: 40
|
XM 2.5td -98
Jäähdytinnesteet alkoivat eilen häviämään sytyttäen varoitusvalon. Paisuntasäiliön täytön jälkeen sama juttu noin 50 km ajon jälkeen. Mitään vuotoja en löytänyt. Öljy näyttää normaalilta. Moottorilämpötila niinikään normaali. Tänään varoitusvalon sytyttyä pysähdyin heti ja nokkapelti ylös. Nestettä oli tullut paisuntasäiliön korkin kautta ulos. Korkin avatessa siinä ei ollut mitään painetta ja paisuntasäiliö oli tyhjä. Termostaattiko jumissa vai mitä lähden korjaamaan?
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: XM:n nesteet häviää Lähetetty: 15.04.2016 00:25 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Oman kokemuksen mukaan (2.1td + useampi "väärän" merkkinen) yksi ääni kannentiivisteelle. Käy tyhjää ihan normaalisti tekemättä huomattavaa painetta jäähdytysjärjestelmään, mutta kun kuormittaa (vastamäki tai kiihdytys) puhaltaa säiliöstä nesteet pihalle. 
|
|
|
|
 |
SitikkaSimo
|
Viestin otsikko: Re: XM:n nesteet häviää Lähetetty: 15.04.2016 15:03 |
Viestit: 272 Paikkakunta: Punkalaidun
|
Koita onko sen puoleinen maton alunen märkä, jossa menee lämppärin kennon läpivienti, jos märkä, niin läpiviennin o-renkaat on kovettuneet ja vuotaa.
|
|
|
|
 |
ranskatar
|
Viestin otsikko: Re: XM:n nesteet häviää Lähetetty: 15.04.2016 16:19 |
Viestit: 40
|
Kuivalta tuntuu, eikä pakkasnestekään haise. Mitä tapahtuu jos paisuntasäiliön korkki ei toimi? Tai termostaatti ei aukea? Noi normaalit lämmöt vähän hämää.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: XM:n nesteet häviää Lähetetty: 15.04.2016 19:24 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Kyllähän siitä kansi taitaa halki olla  hyvällä tuurilla pahvi. Tuota teki edellisessä 2,5 :ssa ja ajelin vielä 50 tonnia ennen kannen vaihtoa. Kuormalla vuotaa venttiilien välisistä halkeamista paineita jäähdytysjärjestelmään. Vuodon suuruudesta riippuu kauan pärjäät sen kanssa. Vaarana kokoajan letkuvuodot. Jos teet reijän korkkiin tai poistat tiivisteen, voit pärjätä pitkäänkin pintakaasulla ajellen. Kettumainen kansi vaihtaa paikallaan.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
ranskatar
|
Viestin otsikko: Re: XM:n nesteet häviää Lähetetty: 16.04.2016 00:41 |
Viestit: 40
|
Kylläpä myrkyn lykkäs. Katsastaakin pitäis tämänkuun aikana ja abs-valoakaan en saa sammumaan. Tai siis en löydä vikaa. Mikä sen kannen halkaisee tai pahvin polttaa? Jos se kansi on halki niin mistä ehjä tilalle?
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: XM:n nesteet häviää Lähetetty: 16.04.2016 06:59 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Jos vika kannessa, syytetään suunnittelijaa. Suunnittelee sellaista, jota ei voi kunnolla tehdä ja väärästä seoksesta. Kannenpultit joskus vaan väsyvät (materiaali) matkan myötä. Ajotapakin lyhentää auton matkaa, samoin pumpun ruuvaaminen. On vielä pari muutakin vaihtoehtoa..... Paljonko autolla ajettu?
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: XM:n nesteet häviää Lähetetty: 16.04.2016 08:04 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Tuo kansi on surullisen kuuluisa. Lähinnä ongelmia aiheuttanee monimutkainen jäähdytysjärjestelmä jolle on ensiarvoisen tärkeää oikein suoritettu ilmaus esim. nesteenvaihtojen yhteydessä. Tahtoo jäädä ilmataskuja kanteen jotka aiheuttaa vaurion. Myös muu systeemi vesivälijäähyineen tupla termostaatteineen ja huonolaatuisine syyläreineen on sellainen että jos sitä ei pidä kunnossa ongelmia on edessä. Vaihtokansi omassa oli alkuperäiseen verrattuna huomattavasti pehmeämpi ja siten ehkä sitkeämpää tavaraa? Tarvitaan pullo, mieluiten läpinäkyvä, paisarin päälle ja kuumaksi käyttö ja hieman kierrättelyä ja muiden ilmanippojen aukomista, kunnes kuplat alkavat hiljalleen poistua systeemistä. Pullolla näkee myös hyvin jos vuotaa, kuplat ei vaan lopu.. Kansia pitäisi kyllä olla vielä saada, itse maksoin kotimaiselta pajalta hankittuna 700 johon kuului seetit ja ohjurit. Mulla meni paikallaan ollessa pari kolme viikkoa vaihtoon joten moottorin irrotus on järkevin tapa. Silloin kannattaa harkita myös vaihtokonetta koska näyttää että näitä koko autoja saa halvemmalla kuin uutta kantta! Pösön konettakin joku möi taannoin patongissa.
Absit on usein reistailleet ja syynä aina pyöräanturit tai rele.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Raatokalle
|
Viestin otsikko: Re: XM:n nesteet häviää Lähetetty: 16.04.2016 09:02 |
Viestit: 136
|
Wesa kirjoitti: Tuo kansi on surullisen kuuluisa. Lähinnä ongelmia aiheuttanee monimutkainen jäähdytysjärjestelmä jolle on ensiarvoisen tärkeää oikein suoritettu ilmaus esim. nesteenvaihtojen yhteydessä. Tahtoo jäädä ilmataskuja kanteen jotka aiheuttaa vaurion. Myös muu systeemi vesivälijäähyineen tupla termostaatteineen ja huonolaatuisine syyläreineen on sellainen että jos sitä ei pidä kunnossa ongelmia on edessä. Vaihtokansi omassa oli alkuperäiseen verrattuna huomattavasti pehmeämpi ja siten ehkä sitkeämpää tavaraa? Tarvitaan pullo, mieluiten läpinäkyvä, paisarin päälle ja kuumaksi käyttö ja hieman kierrättelyä ja muiden ilmanippojen aukomista, kunnes kuplat alkavat hiljalleen poistua systeemistä. Pullolla näkee myös hyvin jos vuotaa, kuplat ei vaan lopu.. Kansia pitäisi kyllä olla vielä saada, itse maksoin kotimaiselta pajalta hankittuna 700 johon kuului seetit ja ohjurit. Mulla meni paikallaan ollessa pari kolme viikkoa vaihtoon joten moottorin irrotus on järkevin tapa. Silloin kannattaa harkita myös vaihtokonetta koska näyttää että näitä koko autoja saa halvemmalla kuin uutta kantta! Pösön konettakin joku möi taannoin patongissa.
Absit on usein reistailleet ja syynä aina pyöräanturit tai rele. Onko tässä jotain erikoista mitä pitäisi tietää, vai onko se mallia: ilmausnipat auki, käyttää autoa niin kauan kunnes flektit hurisee, kaikista ilmausnipoista tulee nestettä ja lämmöt näyttäisivät olevan OK? Tai suurinpiirtein näinhän se on tainnut muissa autoissa mennä, kun olen ropeltanut. Joskus luin ulkomaiselta foorumilta neuvoa ilmaukseen ja siellä neuvottiin kierrättämään parillakin eri kierrosalueella X määrän aikaa, siihen päälle vielä pari muutakin kikkakakkosta. Vaikutti hankalalta.
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: XM:n nesteet häviää Lähetetty: 16.04.2016 09:10 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Myydään kaksi 2,5TD:n sylinterinkantta. Varustettuna kahdella farmarimallisella korilla muine hiluineen. Hinta 1400€. Ks myynti-ilmo toissaalla. 
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
ranskatar
|
Viestin otsikko: Re: XM:n nesteet häviää Lähetetty: 02.07.2017 12:42 |
Viestit: 40
|
Päivitystä tähän vanhaan viestiin: Kansi oli halki ja päädyin hankkimaan uuden kannen. Eräs ropeltaja vaihtoi kannen sekä nokkahihna ja vesipumppu vaihdettin. Aikaa kului vuosi ennenkuin sain auton takaisin. Ja katsastamatta on edelleen kun en saa abs-valoa sammumaan. Takajarrulevyt on ihan syöpyneet, joten ne vaihdan ja samalla tutkin abs-anturoita josko saisi valon sammumaan. Auton käy nätisti ja toimii. Olen vähän autolla ajellut katsastamattomuudesta huolimatta ja hyvin tuntuisi pelaavan. Ainoa huoli on ollut remontin jälkeen alkanut sirinä/vinkuna, joka nousee kierrosten mukaan. Olisko turbosta? Liittyykö kansiremppaan? Tuossa eräänä päivänä vlkahti vesivalo ja sammui melkein heti. Kotona lisäsin vettä paisuntasäiliöön ja vedenpinta kun nousi niin huomasin sen olevan öljyssä. Sormella kun vedin säiliön sisäpinnalta niin aivan mustaa öljyä ihan kuin olisin dipannut jäteöljytynnyrissä. Ongelma on siinä, että en tiedä onko öljy vuoden takaista vai uutta. Tarkoitus oli saada kulkine leimaan ja sen jälkeen vaihtaa öljyt, löhmit, nesteet ym. Kansiremppamiehen touhuista en tiedä mitään. Miten nyt etenisin tässä hommassa? Huolestuttavinta on, että harkitsin jo autokauppaan menemistä.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: XM:n nesteet häviää Lähetetty: 02.07.2017 18:05 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Toivottavasti on ollut asiansa osaava kannenvaihtaja.. Öljy voi toki olla vanhaa tai päässyt kantta irrotettaessa vesikanaviin ja lähtee nyt liikkeelle? Jos uudet öljyt "puhtaat" ja tuo mustaa, niin voi olla vanhaa. Yksi vedenpintahäly ei vielä talvea tee. Jos ilmattu huonosti voi pinta laskea äkisti. Pinta laskee kaasutettaessa ketjujen joustaessa kun pumppu nostaa painetta, etenkin kylmänä termarit kiinni ja jos vesi alarajalla, voi häly tulla siitä. Vanhat vesiletkut kansivaurion yhteydessä tuppaa myös venähtämään nin attä kudos pettää ja pullistuvat kovasti. Tämä vaikuttaa tietty nestepintaan. Katso etenkin alavesiletku, ettei näytä lämpösenä rugby pallolta? Toivotaan ettei isompaa?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
ranskatar
|
Viestin otsikko: Re: XM:n nesteet häviää Lähetetty: 02.07.2017 18:26 |
Viestit: 40
|
Täytyypä laittaa kulkine käyntiin ja tutkailla vesiletkut. Jos letkut vaikuttaa hyviltä eikä ole pullistumia niin pitäisikö jäähdytysjärjestelmä jotenkin pestä? Ja vaihtaa öljyt sekä suorittaa ilmaus vimpanpäälle?
|
|
|
|
 |
|
|