Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM pyöränlaakerit
ViestiLähetetty: 11.04.2016 10:46 
Käyttäjän avatar

Onko tietoa mitä eroa on -> 1997/05 ja 1997/06 -> etupyöränlaakereilla? Esim SKF:n versioina VKBA 1414 / 3490, näyttäisi mitat olevan samat?
Voisiko ero olla sovitteissa, välyksessä(esijännitys) tai tiivisteessä?
Uudempi ois halvempi..

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa

Viestin otsikko: Re: XM pyöränlaakerit
ViestiLähetetty: 11.04.2016 14:41 

abs magneettikehä?

Poissa

ViestiLähetetty: 11.04.2016 15:09 
Käyttäjän avatar

ABS-kehä on vetarissa, ja sama veto-akseli käy Y3 / Y4,
napa-osaan tuli jokin muutos myöhemmissä XM:issä, ja sen takia laakerikin on "eri", näin olen antanut itselleni kertoa 8-)

CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa

ViestiLähetetty: 12.04.2016 08:37 

Profiili WWW
Motonetissa näyttäisi vanhempi malli olevan halvempi. Lauantaina juuri hain laakerin Järvenpään Fixuksesta. Hinta alle 50€ ja löytyi hyllystä.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.04.2016 13:37 

Profiili WWW
Möivät sitten Fixsuksella väärän laakerin, joten siltä osin edellisessä viestissä on virheellistä tietoa.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.04.2016 17:23 
Käyttäjän avatar

Masa kirjoitti:
Motonetissa näyttäisi vanhempi malli olevan halvempi. Lauantaina juuri hain laakerin Järvenpään Fixuksesta. Hinta alle 50€ ja löytyi hyllystä.

Samaisesta Järvenpään Fixuksesta ostin edellisen laakerin ja kesti rapiat 10000. Oli joku Powerxxx? merkkinen, mutta otin sen tarkoituksella kun samaan aikaan oli keskustelua noista ei-merkkilaakereiden kestosta, ja halusin todeta.., toisella puolen SNR on kestänyt jo useamman vuoden vaihdon jälkeen eikä ääntele yhtään. Nyt SKF hakusessa ja siinä tuo vanhempi on Misterissä kalliimpi.

Xantia Activa Tct -96
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa

ViestiLähetetty: 12.04.2016 21:21 
Käyttäjän avatar

Autopartsmarket 37€ ja rapiat SNR oem laatua y3 ja y4 malliin.

Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa

ViestiLähetetty: 13.04.2016 08:20 

Profiili WWW
Joku Powerdrive näytti tuo vanha olevan. Kesti n. 25000km. Nyt laitoin SNR:n.

Poissa

ViestiLähetetty: 17.04.2016 00:21 
Käyttäjän avatar

Wesa kirjoitti:
toisella puolen SNR on kestänyt jo useamman vuoden vaihdon jälkeen eikä ääntele yhtään. Nyt SKF hakusessa ja siinä tuo vanhempi on Misterissä kalliimpi.
Toivottavasti eivät XM:n SKF:t ole yhtä "hyviä" kuin Xantian. Yksi metelöi heti uutena, seuraava taisi aloittaa sen vasta parin päivän jälkeen... onneksi löytyi varaosakaupan hyllystä myös yksi SNR, jonka kanssa ei sitten mitään huolia ollut.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 17.04.2016 08:35 

Xantiassani on edessä "uudet laakerit, SNR:t", vaihdettu -09 ja -10, tkm 122 ja 134. Nyt ajettu 197tkm ja ok.. Se vaan, että laitoin heti alkuunsa lisää rasvaa laakereihin, tämän merkitys? Takana alkuperäiset, lisärasvoin samoihin aikoihin nekin.

Poissa

ViestiLähetetty: 26.04.2016 22:43 
Käyttäjän avatar

Laitoin nyt SNR:n uudemman ->97 laakerin -96:seen autoon. Mitat täysin samat. Ainoa ero oli tiivisteiden päällä oleva peltisuoja, tosin tuo edellinen Koivusen halpalaakeri Powerdrive ei välttämättä ole paras vertauskohta. Aika kuiva oli vanha laakeri ja kumpikin rata ympäriinsä pientä pittingiä olleen pahin ulkorenkaan ulommalla radalla yläsektorissa joka kuormittuu sisäkaarteen puolella. Eli tässäkin vasen laakeri äänsi vasemmalle käännettäessä eniten. Tuo halpislaakeri ei silmään näytä hyvältä kromipitoiselta laakeriteräkseltä kuten 100Cr6 vaan on tummempaa ilmeisesti vähemmän seostettua ja korkeampihiilistä, -lue halpaa..

Xantia Activa Tct -96
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa

ViestiLähetetty: 29.04.2016 23:56 
Käyttäjän avatar

Itse olen saanut Jäkhamin Fixuksesta vain SNR-laakereita XM:iini vuosien varrella.

Mutta, todella omituinen juttu.... Olen omistanut noin 4 XM:ää ja jokaisesta olen vaihtanut vain yhden laakerin ja se on AINA ollut kuskinpuoleinen etupyörä. Ei voine olla sattumaa.

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa

ViestiLähetetty: 30.04.2016 10:38 
Käyttäjän avatar

Cikatti kirjoitti:
Itse olen saanut Jäkhamin Fixuksesta vain SNR-laakereita XM:iini vuosien varrella.

Mutta, todella omituinen juttu.... Olen omistanut noin 4 XM:ää ja jokaisesta olen vaihtanut vain yhden laakerin ja se on AINA ollut kuskinpuoleinen etupyörä. Ei voine olla sattumaa.

Kaveri, joka ropailee autoja illat viikonloput pitkät (30 vuotta jo), sanoi että automerkistä riippumatta lähes aina on vaihtoon mennyt apukuskin puoleisen etupyörän laakeri.

C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa

ViestiLähetetty: 30.04.2016 11:27 

Apukuskin puolen laakerien vikaantuminen ekana tuntuu loogisemmalta oikeankätisen liikenteen maissa joissa teitä suolataan, koska tiet on kallistettu ojaan päin ja oikealla on keskimäärin enemmän lätäköitä. Ehkäpä Cikatin XMmissä ne oikeat oli jo kerran vaihdettu ja seuraavana menee vasemmat.

Poissa

ViestiLähetetty: 30.04.2016 12:50 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Mulla meni molemmat etupyöränlaakerit samaan aikaan, puolen vuoden paikallaanolon aikana. Ennen seisotusta kummastakaan laakerista ei kuulunut mitään ylimääräistä, muutama viikko käyttöönoton jälkeen molemmat alkoivat oireilla ja verstaalla jossa vaihdatin laakerit irtonapoihin kommentoivat etteivät olleet ikinä nähneet niin surullisen oloisia laakereita. Ruosteista vettä molemmissa, sen siitä sai kun talven piti ajamattomana hangessa...

Toinen niistä vaihdetuista kesti vajaan pari tuhatta kilometriä, jonka vaihdon jälkeen molemmilla tuli ajettua lähemmäs sata tonnia ja matkasivat kaverille sitten varaosiksi molemmat navat. Olisi kyllä kannattanut ennemmin pitää itsellä varaosina ne, mutta aina ei ajatus toimi kunnolla...

Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa

ViestiLähetetty: 30.04.2016 20:10 
Käyttäjän avatar

Cikatti kirjoitti:

Se on toi Haarajoen liittymän motarilta poistuva ramppi joka niitä syö. On aika koukuttava vetää pitorajalla :D

Xantia Activa Tct -96
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa

ViestiLähetetty: 30.04.2016 20:23 
Käyttäjän avatar

Cikatti kirjoitti:
Ei pidä väheksyä laakerin valmistuksessa pinnan työstösuunnan ja käytössä pääasiallisen pyörimissuunnan vaikutusta kestoon. Laakerivalmistajatkaan eivät aina kunnioita asiakkaita merkitsemällä pyörimissuuntaa, vaikka laakeri olisi asennettavissa molemmin päin.

Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa

ViestiLähetetty: 01.05.2016 09:18 

Onkin huomio! Siihen nähden ja nimittäin "väärä" pyörimissuunta saattaa ollakin hanttiinpistävämpää. Kun laakeri pyörii "vastakarvaan" Eihän siitä katitkaan tykkää. :)

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ]