Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Patonkilaisten duunit Kiinaan?
ViestiLähetetty: 07.05.2016 18:05 

Viestit: 497
YLE otsikoi hiljattain: “Mitkä ammatit säilyvät Suomessa ja mitkä eivät?” Etla oli listannut joukon ammatteja, jotka on joko helposti tai sitten vaikeasti siirrettavissa ulkomailla tehtavaksi.

Listassa pisti silmaan omalle kohdalle hyva uutinen. Sen mukaan ryhma Arvioitsijat ja vahinkotarkastajat ei ole ulkomaille siirrettavissa. Tama ei kuitenkaan valitettavasti pida paikkaansa. Itse toimin takavuosina Englannissa paakonttoriaan pitavan maailmanlaajuisen kauppa- ja merenkulkualan tarkastuksia hoitavan firman takalaisena edustajana. Jokunen vuosi NL:n hajottua he perustivat Riikaan toimiston, joka nykyisin hoitaa muun Baltian ohessa tarkastustehtavat myos Suomessa. Siihen loppui aikoinaan Control Unionin pesti.

Ellei olisi kyse vakavasta asiasta huvittaisi listalla mainitut vaikeasti ulkomaille siirrettavissa olevat merikapteenin, peramiehen, konepaallikon, konemestarin ja kansimiehiston toimet. Oman havaintoni mukaan tama “vaikea” siirto on rahtipuolella tehty jo lahes sataprosenttisesti. Matkustajapuolella sanoisin, etta on vain ajan kysymys. Laivaporukan kansallisuus vaihtuu yhta nopeasti ja helposti, kuin ehditaan vetaa lone star salkoon ja maalata Monrovia kotisatamaksi ahteriin.

Etla:n Siirrettavissa tai helposti siirrettavissa –kategorioissa on ihan ymmarrettaviakin ammattinimikkeita. Sehan on sama, missa maassa tietokonetta nakuttelee ja papereita selaa. Trafinkin puhelinkeskus on kuulemma Espanjassa. Tahan kategoriaan on kuitenkin luettu ammatteja, joiden harjoittaminen ulkomailla vaatisi aikamoisia ponnisteluja.

Esimerkiksi listan mukaan helposti siirrettavissa oleva Raakapuun kasittelija tarvitsisi mukaansa metsan, etta voisi raakapuuta ulkomailla kasitella. Helposti ulkomaille siirrettavia olisivat Etla:n mukaan myos kemian- metalli- sellu ja paperiteollisuuden ja elintarviketeollisuuden prosessityontekijoiden hommat. Tama tarkoittaisi kasittaakseni koko kyseisten teollisuudenalojen siirtoa ulkomaille, eika pelkastaan tyontekijoiden tyopanoksen muualla hoitamista.

Miten on patonkilaiset, lahteeko duuni alta Kiinaan?
Ks. http://yle.fi/uutiset/mitka_ammatit_sai ... ta/8855212


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonkilaisten duunit Kiinaan?
ViestiLähetetty: 07.05.2016 22:20 

Viestit: 5125
Taisi olla enemmänkin viihteellinen kuin tiukan tieteellinen ja mitä tarkoittaa ulkomaille siirtäminen, onko vaikka Helsingin seuden virolaiset erilaiset rakennuspuolen miehet sellaisia?

Tai esimerkkinä vaikka vaikeasti siirettävänä ammattina "Urheilijat". Äkkiä tulee mieleen vaikka jääkiekko jossa taitaa olla ainoa melkein ammattilaisurheilijoista koostuva sarja. Kyllä ne urheilijat helposti siirtyvät NHL:ään tai ulkomailta tulee vastaavasti aika paljon pelaajia liigaan (ehkä enemmänkin ottaisivat, mutta taitaa olla rahakysymys).

Toki sitä liigaa pelataan kotimaassa, mutta ei kai sekään olisi mikään pakko, vertaa vaikka KHL?

Tai helposti siirrettävä "Kääntäjät, tulkit ja muut kielitieteilijät". Luulisi että ainakin suomen kääntäjällä kohtuullinen suomenkielen taito olisi ainakin suotavaa ja tulkin lienee syytä olla paikallakin, eli mitä silläkin mahdetaan tarkoittaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonkilaisten duunit Kiinaan?
ViestiLähetetty: 08.05.2016 10:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
2cv-Olli kirjoitti:
Miten on patonkilaiset, lahteeko duuni alta Kiinaan?
Ks. http://yle.fi/uutiset/mitka_ammatit_sai ... ta/8855212
Mikähän tuolta listalta nyt olisi lähinnä omaa työtä, kai joku "sähkötekniikan (erityis-)asiantuntijat" ja siirrettäväksi tai vaikeasti siirrettäväksi moisia väitetään. Kuitenkin sähkökäyttöjen huolto-, korjaus-, myynti-, asennus-, käyttöönotto- ja suunnitteluhommat olisivat varmasti siirrettävissä Kiinaan ja kyllä työnantajallani sielläkin väkeä on. Suomen teollisuuden osalta nämä hommat vaan kannattanee ennemmin hoitaa paikallisesti - eli niin kauan kuin muu teollisuus pysyy Suomessa, on jotain toivoa. Sen pysyvyyteen voisi mainita, että tänäkin vuonna on kyllä tullut tehtyä uusien laitteiden käyttöönottoja täällä kotimaassa ja paljon on tälle vuodelle tilattuja hommia vielä tulossa. Ja kyllä meitä täältä jostain syystä jaksetaan juoksuttaa ympäri palloa sekä maa- että meripuolen hommissa, joten kai suomalainen työvoima on vielä riittävän halpaa... :roll:

Vaan tuosta itse listasta muutama pikainen huomio:
YLE kirjoitti:
Johdon sihteerit ja osastosihteerit Ei siirrettävissä
Toimitusjohtajat ja pääjohtajat Siirrettävissä
Käytön operaattorit Siirrettävissä
Tekniset piirtäjät Helposti siirrettävissä
Johtajat siis siirtyvät, mutta sihteerit pysyvät kuitenkin Suomessa? Käytön operaattori taas voi olla haastava siirtää, jos se käyttökohde pysyy Suomessa. Toki etävalvomomahdollisuuksia on, mutta paikan päällä tehtäviäkin hommia yleensä on. Omasta työstäni osa on tuota teknistä piirtämistä. Veikkaisin tulevan turhan kalliiksi hypätä Kiinassa lentokoneeseen ja tulla katsomaan, mitä sinne piirustuksiin tulee laittaa (kyllä, se on välillä ihan metrimitta kädessä heilumista ja johtojen peukalo-/etusormimenetelmällä seuraamista).



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonkilaisten duunit Kiinaan?
ViestiLähetetty: 08.05.2016 10:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Itse IT-hommissa ja omalla kohtaa siirrettävyydestä hankalaa tekee asiakaskunta, joka vaatii suomea äidinkielenään puhuvat ja nimenomaan suomessa pääasiallisesti toimivat ohjelmisto-toimittajat. Sen verran heille on jo näistä off-shore toimittajista kertynyt kokemuksia, jotta mitta on tullut täyteen ja siihen he eivät enää siis lähde 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonkilaisten duunit Kiinaan?
ViestiLähetetty: 08.05.2016 15:50 

Viestit: 5859
Paikkakunta: Lahti
HiTec kirjoitti:
Itse IT-hommissa ja omalla kohtaa siirrettävyydestä hankalaa tekee asiakaskunta, joka vaatii suomea äidinkielenään puhuvat ja nimenomaan suomessa pääasiallisesti toimivat ohjelmisto-toimittajat. Sen verran heille on jo näistä off-shore toimittajista kertynyt kokemuksia, jotta mitta on tullut täyteen ja siihen he eivät enää siis lähde 8-)


Nämä hommat voi tosin teettää suomenkielisillä jossain halvemmassa maassa, kuten Trafin puhelinpalvelu Espanjassa, palkat on käsittääkseni -30% suomitasosta mut lähtijöitä ilmeisesti riittää.

Kiinassa niitä lähtijöitä sitten riittää toiseenkin suuntaan, jos henkilökunnan vaihtuvuus on 80% vuodessa ei kauheasti tarvi ihmetellä jos osaaminen on välillä hukassa, yleensäkin se kiinalaisten osaaminen, maassa jossa takavuosina sai 20 vuotta työleiriä omatoimisesta ajattelusta ei toi oma-aloitteisuus välttämättä ole kovin suurta.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonkilaisten duunit Kiinaan?
ViestiLähetetty: 08.05.2016 16:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Itse kun työskentelen alkutuotannon parissa eli erottelen tarvekiveä peruskalliosta niin en koe hirveän suuria pelkoja työpaikan (siis fyysisen paikan, louhoksen) ulkomaille siirtymiseen. Työ itsessään voi siirtyäkin, kalliota kun on muuallakin, ei ihan yhtä kovaa mutta kalliota kuitenkin. Toki ulkomaista työvoimaa voi alalle tulla mutta siltä ei voi suojautua kuin ylläpitämällä omaa ammattitaitoa ja työmoraalia.

Jalostus on tonneissa mitattuna ulkoistettu jo aikapäiviä sitten, Kiinaan. Kotimaan markkinoille toki Suomessakin jalostetaan mutta raakakiven kysynnän kannalta sillä ei juurikaan ole merkitystä vaikka työllistääkin kotimaassa jonkin verran väkeä. Omaa työllisyystilannettahan tässä piti miettiä :D



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonkilaisten duunit Kiinaan?
ViestiLähetetty: 16.05.2016 19:25 

Viestit: 152
Kuopankaivajaa ja viemärirassia on pirun paha ulkoistaa mihinkään. Elleivät sitten tule tänne tekemään niitä ilmaiseksi. Minä, kun jo melkein teen.



ex: Peugeot 205 XR 1,4 -90
ex: Citroen Xsara Picasso 1,6 -01
ex: Citroen Xsara Break 1.6 -02
Nyk: Citroën Xsara HB 1.6 -03
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonkilaisten duunit Kiinaan?
ViestiLähetetty: 16.05.2016 20:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Menivät jo. Eivät tosin Kiinaan vaan Intiaan, Romaniaan ja Panamaan. Nykyään seuraan hommia lähinnä katseella ja vahdin, että hommat hoidetaan. Toisinaan tekisi mieli siteerata Kekkosta, mutta eivät raukat kuitenkaan ymmärtäisi... :twisted:



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonkilaisten duunit Kiinaan?
ViestiLähetetty: 16.05.2016 22:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
svc kirjoitti:
Toisinaan tekisi mieli siteerata Kekkosta, mutta eivät raukat kuitenkaan ymmärtäisi... :twisted:
Oletko testannut tätä nuoremman polven suomalaisiin? :lol:



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Patonkilaisten duunit Kiinaan?
ViestiLähetetty: 16.05.2016 23:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Olen. Ei toimi heillekään. :D



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: