|
Kirjoittaja |
Viesti |
XmTd94
|
Viestin otsikko: Xm sähköropleemi Lähetetty: 01.09.2009 07:55 |
Viestit: 126 Paikkakunta: Pirkanmaa
|
Hanskalokeron alta kuuluu sillointällöin jonkin releen rapsetta. Toisinaan se rapisee hyvin taajaan jonkin aikaa ja sitten pärähtää. Pärähdyksen jälkeen sähköt häviää, ei toimi vilkut, lasinnostimet, radio, ABS-jarrut ja vikavalo jää päälle. Korjaantuu hetken kuluttua itsekseen tai uudelleen käynnistettäessä. Aiemmin vika on esiintynyt kerran pari vuodessa mutta nyt lähes viikoittain. Mitä purkkia tuolta lokeron alta pitäisi syynätä tarkemmin?
C5 2.0 Hdi Tourer-08 AT
|
|
|
|
 |
Amppman
|
Viestin otsikko: Re: Xm sähköropleemi Lähetetty: 09.09.2009 13:29 |
Viestit: 221 Paikkakunta: Kajjaani
|
Niin arvon lajitoverit  mitähän releitä tuolla hanskalokeron alla on, mulla on alkanut kuulumaan sieltä myös rapsetta ja samaan aikaan vilkuttelee veden ja hydepaineiden merkkivaloja, niin ja kuljin on mallia kasvonkohotus -95 ja 2.0 bensakoneella
|
|
|
|
 |
Amppman
|
Viestin otsikko: Re: Xm sähköropleemi Lähetetty: 12.09.2009 18:13 |
Viestit: 221 Paikkakunta: Kajjaani
|
Siis onko ihan oikeasti näin  ettei kellään ole mitään tietoa mitä tuolla "hansikas" lokeron alla on, joka siis pitää ääntä
|
|
|
|
 |
Kenguru
|
Viestin otsikko: Re: Xm sähköropleemi Lähetetty: 12.09.2009 20:32 |
Viestit: 471 Paikkakunta: Kouvostoliitto
|
No itseasiassa siellä hanskalokeron alla on aika monta komponenttia. Kyllä siellä taisi olla yksi tai kaksi relettäkin. Itelläni ei kummassakaan XM:ssä sielät ääntä ole kuulunut joten paha on mennä sanomaan. Kannattaa varmaan ottaa lokero pois ja koittaa jäljittää ääntä pitävä komponentti.
C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
|
|
|
|
 |
12Soupapes
|
Viestin otsikko: Re: Xm sähköropleemi Lähetetty: 14.09.2009 09:00 |
Viestit: 255
|
Se on ensisijaisesti UEO (Unidentified Electrical Object), näitä on XM:ssä lähes rajaton määrä. Mutta tosiaan, hanskalokeron alla on XM:ssä useita releitä tai releen kaltaisia purkkeja, määrä riippuu vielä varustetasosta ja vuosimallista. Oireista päätelleen vika voisi olla myös muualla, virtalukossa tai sähkönsyötössä muuten, rele vain pärrää kun jännite ei ihan riitä.
Arkikäytössä: XM V6 A Pallas Berline -91 XM TurboD12 A Break -98 Xantia 2.0i aut Break -98
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Xm sähköropleemi Lähetetty: 14.09.2009 12:42 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
XmTd94:lle voisin eppäillä kaavioissa olevaa "differential lock relay" -nimellä olevaa relettä, joka ei nimensä mukaan todellakaan ole missään yhteydessä tasauspyörästön lukkoon, vaan saa ohjauksensa latauksen merkkivalolta ja maadoituspuolelle. Tämä sitten antaa toimintaluvan monille laitteille, kuten mm. sisäpuhaltimelle ja monille muillekin varusteille... Toinen mikä omia aikojaan rapistella voisi, on puhaltimien ohjauspurkki, tosin sitten luultavasti tulisi virheilmoituksia näytölle/merkkivaloille moottorinlämmöistä..?
Amppmanin tapauksessa taas on enempi vaihtoehtoja, uudempikoppaisessa on releitä aika paljon enempi siellä lokeron alla, eikä ihan ole muistikuvia että mitä kaikkia siellä on. Monta kuitenkin, joista yksi ainakin on ilmastoinnin/puhaltimen syöttörele (ainoa leveämmillä kontakteilla), ei vaan ole (vielä) tullut uuskoppaisen kanssa niin paljoa painittua että olisi tullut selviteltyä mitä tuolta löytyy...
Tosin tuohon samaiseen puhaltimien ohjauspurkkiin oireet viittais tuossakin..? Sellainen musta, tupakkiaskin kokoinen, muistaakseni 17 tai 19 pinnisellä liittimellä on se...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Amppman
|
Viestin otsikko: Re: Xm sähköropleemi Lähetetty: 14.09.2009 15:03 |
Viestit: 221 Paikkakunta: Kajjaani
|
Jep jep nyt kun tarkemmin olen katsonut niin tuon rapseen aikana palaa tai vilkuu juurikin tuo veden vähyydestä ilmoittava valo ja ylikuumenemisesta ilmoittava merkkivalo, eli ilmeisesti ilmastoinnin/puhaltimen syöttörelehän siellä varmaankin rapisee, mahtaakohan olla kalliskin rasti
|
|
|
|
 |
XmTd94
|
Viestin otsikko: Re: Xm sähköropleemi Lähetetty: 18.09.2009 18:26 |
Viestit: 126 Paikkakunta: Pirkanmaa
|
No nyt rele pärähti jälleen ja tälläkertaa näytti kuumemittarin kuvaa ja väitti koneen käyvän kuumana ja käski pysähtyä heti. Flektit pyörivät täysillä vaikka jäähdytysneste ei edes kättä lämmittänyt. Irroitin hanskalokeron ja tutkin releitä ja tuon vihreän 12V/50A releen ohitusleikattu maadoitus oli löysällä. Kiristin maadoitusruuvin ja vaihdoin uuden releen. Käynnistyksen jälkeen kaikki pelasi ok, mutta kun laitoin ajovalot päälle niin ilmastointi/puhallinpaneeli pimeni, valot ei syttyneet ja auton alla lisäpallojen venttiilit naksuivat (jos sport-jousitus on päällä niin symboli sammuu). Jos valokytkimen laittaa päälle ensin ja sitten kääntää virrat päälle ja käynnistää niin kaikki pelaa ok (ainakin tämän päivän...)
Liitteet: |

IMG_0640.JPG [ 20.08 KiB | Katsottu 7944 kertaa ]
|
C5 2.0 Hdi Tourer-08 AT
|
|
|
|
 |
XmTd94
|
Viestin otsikko: Re: Xm sähköropleemi Lähetetty: 18.09.2009 22:57 |
Viestit: 126 Paikkakunta: Pirkanmaa
|
...ja pärähtiköhän nyt ihan eri rele kuin aiemmin, koska nyt ei hävinnyt sähköjä ABS-jarruilta, lasin nostimilta/laskimilta, rariolta jne?? Ja onko kenelläkään tietoa onko tuo vihreä rele alkuperäinen kun on 12V/50A? Marmoritiskillä tarjottiin tilattavaksi 12V/45A-relettä. Nyt on varareleenä 12V/40A mutta tuntuu lämpenevän melkoisesti. Jasu, nyt olis oiva paikka korvata se kompura  "Katkaise 2cjj ja maadoita se pisteeseen xx, liitä 4Yff releen ty7jj nastaan xx ja ikuna ei sähköt enää vaivaa...." 
C5 2.0 Hdi Tourer-08 AT
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Xm sähköropleemi Lähetetty: 18.09.2009 23:58 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
XmTd94 kirjoitti: Jasu, nyt olis oiva paikka korvata se kompura  Et usko miten tätä on tullu mietittyä..! Ehkä tämä vielä ratkiaa jossain vaiheessa, kun saa ajatukset selkeiks..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
XmTd94
|
Viestin otsikko: Re: Xm sähköropleemi Lähetetty: 24.09.2009 21:48 |
Viestit: 126 Paikkakunta: Pirkanmaa
|
En jaksa enään... Kaikki releet, sulakkeet ja sähköön viittaavat liitokset(luulen niin) tarkastettu/vialliset vaihdettu...mitattu/silmäilty/haisteltu... ja rele(et)pärrää aina vaan...joskus...sillointällöin...toimii/ei toimi...puhallin,ilmastointi,valot abs,radio,lasinnostimet tahi laskimet...tänään toimii,aamulla ei...tai suattaapi olla että toemii tai sitten ei... siirretään osastolle Myydään....
C5 2.0 Hdi Tourer-08 AT
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Xm sähköropleemi Lähetetty: 25.09.2009 09:31 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Tiedätkö auton historiasta jotain... onko autoon kenties edellinen omistaja kuollut tms? XM:ssäsi selvästi kummittelee joku.... pitäis saada manaaja ajamaan se pois... 
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: Xm sähköropleemi Lähetetty: 25.09.2009 15:05 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
Kami kirjoitti: XM:ssäsi selvästi kummittelee joku.... pitäis saada manaaja ajamaan se pois...  Kyseinen henkihän on vakiovaruste, eikä sitä kannata pois ajaa, mitä sitä sieluttomalla autolla nyt tekisi? 
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
Ishmael
|
Viestin otsikko: Re: Xm sähköropleemi Lähetetty: 25.09.2009 20:13 |
Viestit: 343
|
Palloidiootti kirjoitti: Kyseinen henkihän on vakiovaruste, eikä sitä kannata pois ajaa, mitä sitä sieluttomalla autolla nyt tekisi?  Niinpä - sille pitää jutella mukavia, positiivisella äänensävyllä, rauhallinen tatsi käynnistyksestä alkaen... Läheppä ajeleen ärräpäät mielessä, kiireellä kaahaat het alusta alkaen - jo vain alkavat paikat napsumaan, kilisemään sekä kolisemaan... jättääpi pian tien päälle jos pahaksi heittäytyy - onneksi XM ei ole lentokone, jäisikö sitten pilven päälle... 
"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Xm sähköropleemi Lähetetty: 25.09.2009 20:24 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
XmTd94 kirjoitti: siirretään osastolle Myydään.... Tarsko alkaa kiinnostua? XM:n kanssa vaan joskus tarvitsee vertaistukitryhmää. Hiisi, kun osaisi jotenkin tuon kanssa auttaa. Melkein veikkaisin, ettei vika ole noissa releissä, vaan jossain, joka niitä virtoja ohjailee? Edellinen Y4 huusi "slow down" ja "engine overheat", jos innostui liiaksi kiihdyttämään. Ja lämmöt oli taatusti oikeasti kurissa 
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
XmTd94
|
Viestin otsikko: Re: Xm sähköropleemi Lähetetty: 22.10.2009 20:26 |
Viestit: 126 Paikkakunta: Pirkanmaa
|
Kun tuo Xm on minun ainoa työmatkakulkine (kävellä ei viitti ja bussilla on niin hankalaa...) eikä kauppa käy niin päätin vielä yrittää.
Putsailin vielä kertaalleen kaikki löytämäni sähköliitokset/maadoitukset/releet/liittimet, (mukaanlukien tietokoneen isot liittimet) ja uusin vielä pari relettä joissa oli ylikuumenemisen merkkejä. Välineinä käytin puukkoa, hiomapaperia, hapettuman poistosprayta ja kontaktisprayta.... Ja kas kummaa, nyt on ajeltu pari viikkoa ilman ensimmäistäkään sähköropleemia! En tiedä korjaantuiko jokin sähköinen kontakti vai saiko se jonkin edesmenneen omistajan (paha)henki Bilteman sprayta silmilleen ja päätti poistua. Matka jatkuu vertaistuesta kiittäen...(ja puuta koputtaen...)
C5 2.0 Hdi Tourer-08 AT
|
|
|
|
 |
|
|