rundvik kirjoitti:
Alkaa näyttää siltä mikään ei täällä muutu ,paitsi ne lillukan varret.Naapurimaissa on jo tehty rohkeita avauksia sähköautojen kannan lisäämiseksi verohelpotuksin ja rahatuin.
Minun mielestä sähköautot saavat Suomessa liikaa huomiota, mikä osin johtunee siitä, että ne ovat tällä hetkellä niin "cool". Sähköautotekniikka on mielenkiintoista ja varmasti hyvä asia, tämän kirjoituksen tarkoitus ei ole viedä kunniaa sähköautoilta mitenkään pois. Minäkin olen haaveillut sähköautosta. Suurinpaan osaan minun arkiajoista tuollainen 400km toimintasäde riittäisi aivan hyvin. Sähköautot siis hyvä juttu, MUTTA.
Sähköautoilua perustellaan yleensä (ainakin Suomessa) ympäristöystävällisyydellä. Hirveällä hingulla luodaan latauspaikkoja muutamalle 50 000€ autolle. Autovalmistajathan eivät toistaiseksi edes halua sähköautojen kysynnän äkisti kasvavan, kun liukuhihnalta ei ehditä työntämään akkuresurssien puutteessa "massavauhdilla" sähköautoja. Yleensähän nuo sähkömallit ovat varustelultaan sieltä hinnaston yläpäästä, kikka jolla saadaan hämättyä ostajaa akkutekniikan kalleudesta ja akkupulasta.
Jos oikeasti Suomen liikenteen päästöja haluttaisiin pudottaa ja luoda samalla lisää työpaikkoja ja tuotekehitystä, niin minusta pitäisi panostaa enemmän biokaasuun ja tukea valtion puolesta niiden laitosten kehittämistä ja rakentamista. Ajatelkaapa: maatilojen koneet voisivat käyttää oman tuotantolaitoksen tuotteita. Maaseudun posti- ja jakeluliikenne voisi samalla tankata näiltä asemilta. Kaupunkien jätekeskuksilla olisi jäteautoille, teiden kunnospitokalustolle ja mahdollisesti paikallisbusseille omat "tankkauspaikat". Biokaasu soveltuisi hyvin liikenteelle, jolla on tarkat ennalta määrätyt reitit: eli yleensä joukko-, jakelu- ja jätehuoltoliikenne.
Pikkuhiljaa näitä biokaasutuotantolaitoksia alkaisi putkahdella pitkin Suomea ja jakeluverkostoa voitaisiin laajentaa. Näin tankkauspisteitä saataisiin taajamiinkin esim. paikallisbusseille, -takseille, yms. Ja sitä tehden vähitellen myös yksityisautoilijoiden saataville.
Kaikki em. lisäisi myös työvoimaa, keksintöjä ja kehitystä. Mutta ei. Tesloille vaan töpseleitä verorahoin