olli__o kirjoitti:
hogander kirjoitti:
hogander kirjoitti:
Nyt on automaattisen ilmastoinnin jäähynesteen lämpötila-anturin vastusarvot hakusessa. Onko tietoa mitä pitäisi olla missäkin lämpötilassa? Anturi on siis se joka on siinä virranjakajan alla.
N. 2.5k@100C ja 2k@20C. Nämä siis mitatut arvot.
Kuulostaa ainakin äkkiä kummilta arvoilta, arvauksena luulisin että voisi olla vaikka 2,5 kΩ NTC, joka on siis 25 °C:ssä 2,5 kΩ, mutta 100 °C:ssä jotain muutama sata ohmia (riippuu komponentin käyrästä).
Vai onkohan kuitenkin joku muu, lähteekö propelli pyörimään kun tästä anturista irroittaa johdon (∞ Ω), NTC:llä luulisi olevan toisin päin, eli lähtisi jos maadoittaa johdon? Mutta PTC:t on aika harvinaisia tuollaisessa käytössä?
No näin minäkin tuota pohdin, mutta:
1. Mittasin vastuksen autosta kun kone oli kuuma: 2.54kohm
2. Ostin uuden anturin ja mittasin nuo yllä olevat arvot siitä. Käytin kattilaa, jossa kiehuvaa vettä ja sitten huoneen lämmössä
3. Propellit lähtee pyörimään täysillä, kun nyppään autossa olevasta anturista johdon irti. Myös mittaristoon ilmestyy varoitusvalo ylikuumasta koneesta.
Näiden pohjalta päädyin siihen, että vastus todella on PTC ja se on ehjä.
Todella outoa, että ilmastoinnin älyboxi osaa ohjata noin pitkälle oikein noita propelleja, mutta ei kuitenkaan osaa niitä laittaa pyörimään kun Jäähyneste on kiehumispisteessä.