Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Sinkityn pellin paikkamaalaus?
ViestiLähetetty: 29.05.2016 21:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Näyttää C5 X7 olevan sama vaiva kuin Xantiassakin, eli maali ei ole riittävän tiukasti kiinni pellissä. Etulokarin reunasta on irronnut joku 2x4cm pala maalia oven vierestä joka olisi nyt tarkoitus jotenkin meikata. Samoin takakaaressa on ihan ruostekukka joka pitäisi siistiä ja paikkamaalata. Miten maalin saa pysymään tuossa sinkityssä pellissä, mulla on käsitys ettei maalaus olisi ihan niin simppeliä kuin normaalin pellin tapauksessa?



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sinkityn pellin paikkamaalaus?
ViestiLähetetty: 30.05.2016 20:44 

Viestit: 109
Paikkakunta: 04300/15800
Moicca. Minä myös kaipaisin tietoa miten tehdä pohja työt Jumpyyn joka galvanoitua? vai sinkittyä peltiä. Työn teen ihan vaan pensselillä. Akselien väliset helmat ja taka ikkunoiden välit kun auto ollut aikaisemmin jollain venäläisellä ja kalterit ikkunoissa jotka jossain välissä otettu pois ja siitä jäänyt jäljet takaoviin. Helmat saaneet jossain välissä vähän kipeää jotka voisin maalata mustaksi kun tietäis mitä pohjalle ja pintaan. Iloista kesän alkua patonkilaisille :-))


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sinkityn pellin paikkamaalaus?
ViestiLähetetty: 31.05.2016 07:36 

Viestit: 367
Paikkakunta: Paimio
Pösön Partner lienee vastaavasta pellistä kasattu. Omassa yksilössä oli auto hankittaessa melko alueet helmoista kulunut ihan pellille asti. Maalauksen suoritin hiomalla porakoneen teräsharjalla irtonaisemman ruosteen ja muun hötön pois ja maalamaalla pensselillä kaksi kerrosta kaksikomponenttista epoksimaalia ja siihen päälle helmasuoja. Kaksi talvea jo mennyt ja ei pilkkuakaan ruostetta tai irronnutta maalia. Helmasuoja on kulunut epoksimaalin päältä joistakin kohdista pyölrän takaa joten sitä on ehostettava tänä kesänä.



2001 Citroën C5 2.0i SX Break
2003 Citroen C5 2,0i SX Berline
1999 Peugeot Partner Van
1999 Peugeot 306 HDI
1998 Peugeot 605 ST V6 Aut
1994 Peugeot 405 1,6 GLi
1990 Citroen BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sinkityn pellin paikkamaalaus?
ViestiLähetetty: 31.05.2016 09:22 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
Xantippa kirjoitti:
Näyttää C5 X7 olevan sama vaiva kuin Xantiassakin, eli maali ei ole riittävän tiukasti kiinni pellissä. Etulokarin reunasta on irronnut joku 2x4cm pala maalia oven vierestä joka olisi nyt tarkoitus jotenkin meikata. Samoin takakaaressa on ihan ruostekukka joka pitäisi siistiä ja paikkamaalata. Miten maalin saa pysymään tuossa sinkityssä pellissä, mulla on käsitys ettei maalaus olisi ihan niin simppeliä kuin normaalin pellin tapauksessa?


Onko Sitikan peltien laatu mennyt huonompaan suuntaan I- ja II-koppaisten jälkeen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sinkityn pellin paikkamaalaus?
ViestiLähetetty: 31.05.2016 10:06 

Viestit: 5126
Epoksipohjamaalia suosittelee sinkitylle myös tuo "Automaalauksen ja pohjatöiden pikaperusteet 2013"
http://www.automaalit.net/WebRoot/Gagar ... t_2011.pdf

Mutta baatinee sitten vielä välikerroksen ennen pintamaalia.

Toisaalta kaikkia sinkittyjä ei suositella epoksimaaleja, oliskohan sitten kuumasinkityt joissa voi sinkissä olla kosteutta joka reagoi epoksin kanssa ja tulee pieniä kaasukuplia alle.

Peltien laadussa taitaa isoa osaa näytellä nuo maalit ja korimassat ja niiden hyvyys, toki sinkityskin siellä lisänä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sinkityn pellin paikkamaalaus?
ViestiLähetetty: 31.05.2016 10:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
yason kirjoitti:
Xantippa kirjoitti:
Näyttää C5 X7 olevan sama vaiva kuin Xantiassakin, eli maali ei ole riittävän tiukasti kiinni pellissä. Etulokarin reunasta on irronnut joku 2x4cm pala maalia oven vierestä joka olisi nyt tarkoitus jotenkin meikata. Samoin takakaaressa on ihan ruostekukka joka pitäisi siistiä ja paikkamaalata. Miten maalin saa pysymään tuossa sinkityssä pellissä, mulla on käsitys ettei maalaus olisi ihan niin simppeliä kuin normaalin pellin tapauksessa?


Onko Sitikan peltien laatu mennyt huonompaan suuntaan I- ja II-koppaisten jälkeen?


Muistelen että jonkin tutkimuksen mukaan näin olisi. Kohta on vuoden ollut maalittomana toi etulokarin kulma eikä se kyllä ole ruostunut. Takakaaressa oleva ruostekukka ihmetyttää, se puskee ihan maalin läpi.

Onpas aika tyyristä tuo epoksipohjamaali, ja pakkauskootkin aivan liian suuria meikäläisen tarpeisiin. :shock:



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sinkityn pellin paikkamaalaus?
ViestiLähetetty: 31.05.2016 12:08 

Viestit: 5126
Ei sen pitäisi mitään järkyttävän hintaista olla ...20...40... €/l? , mutta enpäs tiedä saako pienissä pakkauksissa, joskus ollut ulkomailla myös spray purkeissa (joku ihme-viritys kovetteen lisäämiseksi pohjassa) mutta hinta taitaa silti olla kovempi kuin vaikka Bilteman litran törpöllä (ja spray on kertakäyttöinen kun kovete on sekoitettu):
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemika ... 000023393/

Eikä sitten mitään käsitystä tuon biltsun tuotteen toimivuudesta tai laadusta, markkinoivat sitä ensisijaisesti veneen gelcoatin suojaksi, mutta näkyy maininta galvanoidusta pellistäkin...?

Mutta hintaa noista tulee jos täytyy vain joku peukalon kokoinen paikka tehdä ja joutuu ostamaan pohjamaalin, välimaalin ja pintamaalin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sinkityn pellin paikkamaalaus?
ViestiLähetetty: 02.06.2016 23:08 

Viestit: 119
Sinkitty pelti kestää vielä kauemmin kun vetää hiontojen jälkeen lisää sinkkiä pintaan vaikka Wurthin sinkkimaalina (käytän itse). hiotussa sinkkipinnassa pitäisi kyllä pysyä maali hyvin, mutta huomasin itse epoksissa sen että korin joustavista osista tahtoo hieman murtua irti. Tähän mennessä alustan paras maali on minulla ollut polyuretaanimaali, josta tulee erittäin kestävä pinta. Maali kun sattuu olemaan jonkin verran joustavaa niin kestää hyvin kiinni ja itse materiaali on erittäin sitkeää eikä murru kivisuihkuissa kuten epoksi helpommin tekee.

Bilteman uretaania on tullut vuosia käytettyä, mutta se huvi loppui nyt. Teknoksen uretaanit on suunnillen saman hintaisia kolmen litran purkeissa ja itse perusaine säilyy kyllä pitkään, mutta kovetinta voi joutua ostamaan vuosien mittaan kun se ei säily ikuisesti.

Tein joku aika sitten C5:n helmoihin koneharjaus-sinkkimaalaus-uretaanimaalaus-alustamassaus -käsittelyn ja tuo on näyttänyt kestävän. Aikaisempi Tikkurilan rautakiillepigmentoitu tankkiepoksi ei ollut riittävän vahva ruostesuoja yksin, vaan sen alle pääsi ruoste ryömimään ja muutama kivi oli irrottanut maalia pinnasta.

Yhteen naarmukorjaukseen taas tuli vedettyä sinkkimaalin ja kitin päälle suoraan auton pintaväriä suihkepullosta ja siihen päälle bilteman uretaanilakkaa vesiväripensselillä. Kohta kun on aika pieni niin uretaanilakka ei ainakaan näy ja se oli yllättävän hyvin itsestään tasoittuvaa lientä. Kitti ja sinkkiharmaa sattui olemaan ko. värille sopiva taustaväri niin ei tarvinnut mitään pohjamaalia. Pohjamaalina se Bilteman epoksi lienee pienien purkkien edullisinta tavaraa, mutta voi olla kovaa tavaraa käsin hiottavaksi kun on veneen pohjaan tarkoitettua.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: