Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Renault Kadjarilla ajelun kokemuksia
ViestiLähetetty: 16.06.2016 18:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Hollanninlomaksi Amsterdamin kentälle varattu vuokracactus oli päivittynyt uuteen lähes ajamattomaan Kadjariin (Kiitos Hertzin).
Kysyin onko muita vaihtoehtoja, oli Punto. Otin rellun.

Kun tuolla nyt tuli ajeltua vajaa viikko ja 850km, niin laitetaan jotain juttua ja mielipidettä autosta.
Ensivaikutelma oli että "tarpeettoman iso yhden miehen ja matkalaukun kuskaamiseen." Näkyvyys ulos on kuitekin suhteellisen hyvä.
Kysymyksessä oli FWD bensakoneinen 6v manuaali, navilla, bluetoothilla ja puolinahoilla.
Parkkihallin seinästä totesin heti, että xenonit on siis nokalla jos pimeä yllättää.
Hallista ulos ajaessa tuli ikävä Cactuksen näppäryyttä ensimmäisen kerran.

Moottoritielle päästyäni hämmästelin auton hiljaisuutta. 130km/h ja ei oikeastaan mitään isompaa melunlähdettä.
Sain Navin toimimaan haluamallani tavalla puolen tunnin matkan jälkeen, luurin naitettua bluetoothin kanssa ja musiikit soimaan ilman ongelmia.
Olin varsin tyytyväinen Kadjariin ja tuuppasin menemään kohti Almeloa. Matkaa olisi vajaa 170km.
Kun tienpinta muuttui karkeammaksi, niin hiljaisuus katosi samantien. Oli se toki vielä hiljaisempi kuin Cactus, mutta illuusio meni pilalle.

Pysähdyin huoltikselle. Mittaristossa ei olekaan sitikoista poiketen symbolia sille kummalla puolella autoa tankin täyttöaukko on.
Olin tottunut jo, että asian voi tarkistaa sieltä. Koska auto oli "väärinpäin" mittarilla kävin vain ostamassa pullovettä tyylikkään eurooppalaisesti.
Autoon palatessa tykkäsin avaimettomasta lukituksesta rellussa, koska siinä on selvä nappi kahvassa eikä hipaisuhelvettiä, kuten tojoissa.
Vesipullo mahtui juuri ja juuri ovilokerossa olevaan juomapullosyvennykseen. Ja pullo oli kapeampi kuin kotimainen vissypullo.
Keskikonsolin mukitelineessä ei voi pitää kuin ajatuksia, muuten vaihtamisesta ei tule mitään ainakaan manuaalilla.

Aurinkolaseille olin kehitellyt paikan myös ovilokerosta ja niiden kaivaminen kapeasta ja syvästä lokerosta aiheutti ensimmäiset vitut hollantilaiseen maalaisilmastoon.
Totesin ovilokeron lähestulkoon käyttökelvottomaksi.

Suuntavakaus suoralla tiellä oli hyvä. Kaarteissa auto tuppasi huojumaan ja vaappumaan. Jousitusta ei voi kuitenkaan sanoa pehmeäksi millään asteikolla.
Vilkun merkkiääni on todella vaimea. Pari kertaa piti mittaristosta katsoa kovemmissa vauhdeissa että onko vilkku päällä vai ei. Eli onnistuinko vinkkamaan kaistanvaihtovilkkua vai en. Viiksen toimintasäde ja tuntuma oli omituinen muutenkin.

Alkoipa satamaan vettä ja huomasin että sadetunnistin toimii hienosti ja sille on herkkyyssäätö viiksessä. Pisteet siitä.
Kertapyyhkäisyä etsin aikani ja totesin, ettei sitä ole. En tutkinut ohjekirjaa. Voi olla että olisi ollut. Mittaristossa kasvoi vasemmassa reunassa puu ja keskellä luki isolla ECO. Navigaattorin opastukset sai mittaristoon pienellä oikeaan reunaan, kun aikansa paineli rattinappuloita. Parkissa Almelossa tutkin tarkemmin säätöjä ja sain mittariston jenkamittarin ja hiukan vähemmän levottoman teeman päälle.

Parkkipaikka hotellilla oli ahdas. Sain auton kuitenkin helposti ruutuun. Parkkitutkat löytyivät eteen ja taakse, kuten myös kamera suuntaviivoilla taakse.
Päästyäni respaan sanottiin, että "auto pois siitä." Onnistuin myös peruuttamalla tuomaan auton labyrintin perältä takaisin kadulle parkkiin.
Tavaratila on helppokäyttöinen, joskin tämän kokoluokan autoon todella pienikokoinen. En tiedä litroja, mutta Cactukseen menee mielestäni aika lailla samanverran tavaraa näkösuojan alle.

Seuraavana päivänä olikin matka Giethoorniin, joka sisälti pieniä ja kapeita teitä, paljon liikenneympyröitä, sekä sekavia navigaattoriopasteita.
Aamulla päätin tutkia tarkemmin paria asiaa, jotka rassasivat mutta joista olin varma että niille löytyy säätö.
Saako volumen muuttumaan nopeuden mukaan? Saa. Se oli pois päältä.
Saako musiikkikappaleen ja navin yhtäaikaa ruudulle? Saa. Sille on oma nappula kojetaulussa, jossa on talon kuva. Tietysti...
Parin pitstopin jälkeen tuli huomattua, että musiikki menee aina auton sammuttamisen jälkeen radiolle. Stopin jälkeen pitää kaivaa aina Menu->Media->Bluetooth->Puhelimen nimi->Painaa Play jos haluaa jatkaa soittoa siihen mihin jäätiin. Ensimmäinen kunnon miinus. Käytän toimintoa paljon ja tämä painelurumba alkoi rassaamaan.

Olin myös jo aiemmin epäillyt kosketusnäyttöä/radion käyttöjärjestelmää hitaaksi. Se on hidas, hitaampi kuin Cactuksessa, mutta myös jättää ihan selkeitä painalluksia noteeraamatta. Pari kertaa onnistuin toistamaan kuvion, että painaessa kuvaketta kuvakkeen väri muuttui painalluksen merkiksi, mutta mitään ei tapahtunut. Vasta toinen painallus aiheutti reagoinnin. Sama päti rattinappuloihin. Jos kiihdytti reippaasti ja painoi cruisen päälle kun mittaristossa luki haluttu nopeus, läheskään aina cruise ei mennyt päälle. Piti painaa uudestaan. Toinen miinus. Ei jaksaisi mittaristosta seurailla uskoiko auto nappulan painalluksen vai ei. Liikennettä pitää Hollannissa muutenkin seurata eri tasolla ja tavoin kuin suomessa.

Liikenteestä sen verran, että vasemmalle kaistalle unohtumisesta ja kännykän räpläämisestä on kiinteä 360 euron sakko, joka näyttää auttavan asiaa. Liikenne sujui selvästi paremmin kuin Suomessa moottoriteillä. Myös ylinopeudesta sakotetaan herkästi ja poliiseja näkyy maisemassa ja liikenteen seassa paljon. Ylinopeutta ajavia oli kuitekin yllättävän paljon ja BMW-osuus niistä suht.sama kuin kotimaassa, eli yli 50%.

Giethoornissa oli paljon hidasteita kylään saapuessa ja ne Kadjar otti hyvin. Etututka on liian herkäksi säädetty ja kiljui että ajat seinään, kun välistä pääsi vielä matkalaukkua vetämällä hotellia kohti. Takapyyhkijäautomatiikkaa pakki päällä yritin etsiä ja poistaa, en löytänyt. Talvella se ei pääty hyvin jos ei onnistu.

Giethoornista lähdin E22:sta padon päältä ajaen kohti Bredaa. Pieni kiertotie siis. Tuuli ja Kadjar eivät ole kavereita. Cactus on parempi sivutuulessa - selvästi parempi.
Toki tuuli oli puuskissa erittäin voimakasta hetkittäin. Bredassa totesin taas, että kaupungissa kääntösäde on huono ja pysäköidessä ei hahmota auton mittoja vaan on tutkien armoilla. Pari kertaa astuin autosta ulos (tapa jonka opin jenkkiautoaikana) ja katsoin mahtuuko. Mahtui hyvin vaikka tutkalla oli jo paskat housulla ja kabiinissa onneton piipitys. Annoin parkkitutkille miinukset turhasta hysteriasta. Kaupungissa ja pysäköidessä muistin myös miksi minulla ei ole manuaalivaihteinen auto. Laatikko oli myös oikeasti huono. Ykkönen liian lyhyt mihinkään, kakkonen juuri liian pitkä ettei ryömimisnopeudesta pääse eteenpäin ja kutonen ihan liian pitkä. 80km/h oli 5. vaihteen juttu selvästi. Laatikko myös ujelsi ja sirisi kutosella aika ajoin kuuluvasti. Auton mittarissa oli alle 7000km.

Penkkiä säädin joka päivä. Päädyin sellaiseen parittajacadillactyyppiseen houkuttelevan makaavaan asentoon jossa kaljamaha näkyy sivuikkunasta.
Kaikissa muissa asennoissa joku ei ollut hyvin. Jos ei muuta niin kytkinjalan polvi hakkasi kojetaulun alapintaan. Pari kertaa kun sattui kunnolla hermoon niin säädin ratin ylös ja penkin alas. Se auttoi, mutta ergonomia oli historiaa sen jälkeen. Paskat jakkarat. Piste. Automaattina ehkä löytyisi sopivampi asento. Ehkä.

Peilit olivat hyvät ja kuolleen kulman varoittimen punaiseen valoon peilissä tottui nopeasti. En keksinyt mistä sen olisi saanut pois päältä. Ekan pari päivää se tuntui auttavan oikeasti, mutta sen jälkeen huomasin (senkin) tekevän omiaan. Varoituksia tuli vaikka sivulla ei varmasti ollut yhtään mitään, eikä olisi ollut pitkään aikaan.
Taustapeili taas on onnettoman pieni eikä siitä oikein näe kuin takapenkin niskatuet tai omasta päästä kulman. Onneksi minulla on pyöreä pää, niin sain senkin säädettyä jotenkuten.

Bredasta matka jatkui Eindhoveniin ja hautasin Kadjarin todella täynnä olevaan parkkihalliin. Se tarkoitti sitä että ehdin kerätä aimo jonon ennen kuin sain "sujautettua" auton pieneen parkkiruutuun. Vapaita ruutuja keskustan halleissa on vähän ja pitää hyödyntää ensimmäinen johon törmää. Muutenkin Kadjar on tarpeettoman iso auto Hollannin kaduille ja halleihin. Tutkien kiljuminen on myös aika rasittavaa autoa pysäköidessä. Voisi huutaa vasta kun on aihetta, eikä kun on metrikaupalla esteeseen.

Eilen palautin auton Schipholiin ja Hertzin setä kysyi, että "no?"...näytin sormella valkoista automaatticactusta vieressäni ja sanoin, että "Tällä mielummin..."

Renault Kadjar Energy TCe 130 manuaali.
+ Hiljainen
+ Hyvät valot
+ Sadetunnistin toimii hienosti
+ Vakiokaiuttimet asialliset
+ Monipuoliset mediaominaisuudet
+ Navin opastus ok varauksin
+ Sivupeilit

- Käyttöjärjestelmä liian hidas ja mokailee
- Jos painan nappulaa oletan että auto uskoo sen
- Navi kertoi, että 5km päässä on liikenneympyrä. Miksi?
- Bluetoothin kautta mediaa toistaessa resume play ei vain toimi ollenkaan
- Laatikko hanurista
- Tavaratila pienehkö
- Sivutuuliherkkyys
- Hysteeriset ajoavustimet, menettävät merkityksensä avustimina nopeasti
- Ajoasento
- Säilytystilojen huono toteutus
- Ei piilossa olevaa USB-liitäntää (aina luuri/ipod irti ja taskuun, ettei jää näkyville)
- Yleinen fiilis

Eli. En ostaisi. Ajan Cactuksella paljon mielummin.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Renault Kadjarilla ajelun kokemuksia
ViestiLähetetty: 16.06.2016 19:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Kulutus 8,9l/100km lompakolla mitattuna on myös aivan liikaa.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Renault Kadjarilla ajelun kokemuksia
ViestiLähetetty: 16.06.2016 22:57 
Jostain kumman syystä edellinen vastaukseni katosi bittiavaruudessa. Noin 1600 km Kadjarilla 1.5 diesel+volkkarin kauhuvaihteistolla, jota myös leikkisästi automaatiksi kutsutaan on tähän mennessä ranskanmaalla ajeltu. Rellukka on muuten mukava, mutta saatanallinen alustamelu karkealla asfaltilla häiritsee. Suomessa on vain karkeaa pintaa, joten Kadjarin ostajan pitää hyväksyä korkea melutaso. Keskemmällä Eurooppaa tiet ovat sileämpiä, joten valheellinen kuvitelma hiljaisuudesta saattaa syntyä. Varusteita ja hyviä sellaisia löytyy täysilaidallinen. Radio/ navigaattori/ ym. systeemien käyttö kosketusnäytöltä on lievästi ilmaistuna helvetin hankalaa, mutta jos jaksaa selailla sekavia valikkoja, niin lopulta löytää haluamansa.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Renault Kadjarilla ajelun kokemuksia
ViestiLähetetty: 16.06.2016 23:03 
Nätillä ajolla tuo pikkunaku kulkee alle viiden litran/ 100km.
Voimavaroistaan tuo nykydieseleiden tapaan antaa väärän kuvan. On ihan sama kiihdytätkö pintakaasulla vai jalka lattiassa.
Ei muuten ole xenon-valoja, vaan hillittömän kirkkaat led-valot.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Renault Kadjarilla ajelun kokemuksia
ViestiLähetetty: 16.06.2016 23:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Ai ne on ledit...se, että ne syttyivät hitaahkosti sai ajattelemaan xenoneita.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Renault Kadjarilla ajelun kokemuksia
ViestiLähetetty: 18.06.2016 23:28 
Tänään takaisin Suomeen. Kadjar oli varsin miellyttävä tuttavuus, ei isompaa valittamista, paitsi tietenkin puuttuvat jouset, melutaso karkealla alustalla ja radio/ navigaattorin vaikea käyttö. Ajoavustuslaitteet toimivat hienosti, paitsi automaattinen pysäköintijärjestelmä, jota minä onneton tunari en oppinut käyttämään.

Melkoinen pomppo tuo on huonolla tiellä, mutta napakasti pysyy käsissä.

Varusteita käytössämme olleessa yksilössä oli riittävästi. N.1700km taittui hienosti, mitä nyt DSG, Renaultilaisin EDC? alkoi ajoittain kevyesti ravistelemaan 1, 3 ja 5 vaihteilla kuumana. Lienee normaalia 1500km ajon jälkeen ko. vaihteistossa?

Loppukliimaksi lomareissulle oli kuitenkin päästä lentoasemalla 3.0 HDI C6:n ruoriin 450km kotimatkalle. Aluksi tosin piti laittaa jousitus jäykkään tilaan, koska kontrasti jousettomaan autoon oli niin suuri.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Renault Kadjarilla ajelun kokemuksia
ViestiLähetetty: 19.06.2016 18:40 

Viestit: 1496
Natero kirjoitti:
Kadjarilla 1.5 diesel+volkkarin kauhuvaihteistolla...


Huikolta ja Naterolta virkistävää tekstiä Citroën-maailman ulkopuolta. Minusta Renault käyttää nykymalleissa Getragin-automaatteja. Tuo VW:n Dsg on kai ihan eri kuin Renaultin kauppanimellä tunnettu EDC. Tekeekö VW muuten lootansa itse vai teettääkö ne jollakin toisella?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Renault Kadjarilla ajelun kokemuksia
ViestiLähetetty: 19.06.2016 20:28 

Viestit: 5862
Paikkakunta: Lahti
Eikös tämä ole teknisesti Nissan ja laatikotkin sitä perua.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Renault Kadjarilla ajelun kokemuksia
ViestiLähetetty: 19.06.2016 22:23 
http://articles.sae.org/13584/
DCT-nimeä käytetään artikkelissa ja Getragin kehittämä se on.
Talvella Espanjan lomalla alla oli 70000km ajettu Megane EDC/ DCT-laatikolla ja se täristi jo varsin voimallisesti etenkin kuumana.
Volkkari vääntää omat vastaavat kauhulaatikkonsa ihan ite.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Renault Kadjarilla ajelun kokemuksia
ViestiLähetetty: 19.06.2016 22:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Manuaaliaski ei varmasti ole Getrag. Sen verran huono se oli.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Renault Kadjarilla ajelun kokemuksia
ViestiLähetetty: 20.06.2016 07:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Ihan mielenkiintoista luettavaa toisenkin ranskiksen koeajoraportit. Ainoo vaan, että piti kuuklettaa millainen vekotin tuo on kun ei mallinimi sanonut kyllä yhtään mitään. :shock:

No joo, tuossahan vois olla melkein minkä tahansa valmistajan tunnus keulalla. Myös Citroënin, samaa huttua vaikuttais tekevän kaikki nykyään.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Renault Kadjarilla ajelun kokemuksia
ViestiLähetetty: 20.06.2016 20:16 
http://www.renault.fi/henkiloautot/kadjar/
http://www.renault.fi/


   
 
 Viestin otsikko: Re: Renault Kadjarilla ajelun kokemuksia
ViestiLähetetty: 09.07.2016 11:38 
Kadjar osoittautui kehnoksi autoksi. Eilen tuli sakkolappu Ranskasta. Nopeusrajoitusmerkin tunnistus ei toimi, jos merkki on puun oksan takana. Lähes viisikymmentätuhatta kilometriä olen ulkomailla ajellut ja nyt tuli sakko. Kadjarin syy!


   
 
 Viestin otsikko: Re: Renault Kadjarilla ajelun kokemuksia
ViestiLähetetty: 09.07.2016 21:40 

Viestit: 884
Paikkakunta: Naantali
Moni sakkokamera sijaitsee lentokentällä autovuokraamon läheisyydessä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Renault Kadjarilla ajelun kokemuksia
ViestiLähetetty: 10.07.2016 02:04 
Tuon rikoksen tein Caenissa.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Renault Kadjarilla ajelun kokemuksia
ViestiLähetetty: 10.07.2016 03:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Sika.

Röh.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Renault Kadjarilla ajelun kokemuksia
ViestiLähetetty: 10.07.2016 03:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Itseasiassa sain Zwollesta lapun...eli paska vehje siltä osin.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: