Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: "Uudet" perävaunumääräykset.
ViestiLähetetty: 24.07.2016 21:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
HiTec kirjoitti:
svc kirjoitti:
Omamassa ei vaikuta korttivaatimuksessa.
Onko noin, sillä ainakin aikaisemmin jos omamassa oli pienempi kuin vedettävän massa, tarttettiin korttiin pelkkää B enempi potkua :?
Nykyään on.
Nykyinen ajokorttilaki mainitsee BE-luokasta vain:
Lainaa:
"6) BE, johon kuuluvat ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg"

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä rajoittaa kyllä sallittuja kytkentämassoja joissain tilanteissa. Pelkkä neliveto ei enää riitä, vaan auton on oltava tyypitetty maastoautoksi.
Lainaa:
32 §
Hinattavan ajoneuvon kytkentä autoon
---
1 c) maastohenkilöautoon (M1G-luokka) kytkettäessä enintään auton valmistajan hyväksymän massan tai 1,5 kertaa vetoauton kokonaismassan suuruinen, pienemmän näistä arvoista ollessa määräävä.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Uudet" perävaunumääräykset.
ViestiLähetetty: 24.07.2016 21:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1941
Paikkakunta: Helsinki
Käytännön esimerkiksi vaikka tämä: http://www.nettiauto.com/volkswagen/touareg/8126278
Touareg 3.0 V6, joka repii 3.500kg, vaikka kokonaismassaa itsellään onkin vain 2860kg. Eli vetomassa on suurempi kuin kokonaismassa ja kovin usein nuo ovat nimenomaan 4wd = 4wd ei itsessään siis vaikuta korttiin, mutta sen vetomassat (joissain tapauksissa) kyllä 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Uudet" perävaunumääräykset.
ViestiLähetetty: 25.07.2016 08:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
HiTec kirjoitti:
Käytännön esimerkiksi vaikka tämä: http://www.nettiauto.com/volkswagen/touareg/8126278
Touareg 3.0 V6, joka repii 3.500kg, vaikka kokonaismassaa itsellään onkin vain 2860kg. Eli vetomassa on suurempi kuin kokonaismassa ja kovin usein nuo ovat nimenomaan 4wd = 4wd ei itsessään siis vaikuta korttiin, mutta sen vetomassat (joissain tapauksissa) kyllä 8-)
Tuo tarvinnee BE ajoluvan. B/96 ei riitä.
Ajovarmalla on aika selkeä listaus vaadittavista luvista. Nykyisin ei kai sillä oli merkitystä luvan suhteen, jos vetoauto on kevyempi, kuin perävaunu.

https://www.ajovarma.fi/ajokorttiluokat



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Uudet" perävaunumääräykset.
ViestiLähetetty: 25.07.2016 11:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
svc kirjoitti:
Mikä tuon erimerkkimaasturisi kokonaismassa on? Omamassa ei vaikuta korttivaatimuksessa.


Discovery 2: omamassa: 2 255 kg, kokonaismassa: 2 880 kg, vetomassa (jarrullinen): 3 500 kg



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Uudet" perävaunumääräykset.
ViestiLähetetty: 25.07.2016 16:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
HiTec kirjoitti:
Kuvailemassasi tapauksessa veturin omamassa on vedettävää pienempi, joka tilanne on mahdollinen vain 4wd kanssa. Kaikissa muissa tapauksissa vetomassa on korkeintaan omamassan suuruinen - tai ainakin poikkeukset tässä ovat todella harvinaisia, itse en ole vielä moista tavannut.
Näitä "todella harvinaisia" poikkeuksia ovat esim. Saab 9-5 ja myöhemmät 9000:t, sekä ainakin osa Citroen BX-, CX- ja Xantia-malleista. BX on ollut markkinoilla myös nelivetoisena ja ainakin yksi Xantiakin valmistettu.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Uudet" perävaunumääräykset.
ViestiLähetetty: 25.07.2016 16:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1941
Paikkakunta: Helsinki
Les Excentriques kirjoitti:
HiTec kirjoitti:
Kuvailemassasi tapauksessa veturin omamassa on vedettävää pienempi, joka tilanne on mahdollinen vain 4wd kanssa. Kaikissa muissa tapauksissa vetomassa on korkeintaan omamassan suuruinen - tai ainakin poikkeukset tässä ovat todella harvinaisia, itse en ole vielä moista tavannut.
Näitä "todella harvinaisia" poikkeuksia ovat esim. Saab 9-5 ja myöhemmät 9000:t, sekä ainakin osa Citroen BX-, CX- ja Xantia-malleista. BX on ollut markkinoilla myös nelivetoisena ja ainakin yksi Xantiakin valmistettu.

Korjattakoon vielä sen verran että tarkoitin kokonaismassaa, vaikka kirjoitinkin omamassa :oops:



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: "Uudet" perävaunumääräykset.
ViestiLähetetty: 26.07.2016 15:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Ja kuten monta kertaa edelläkin on tullut esille, TraFin sähköpostiviestikin vahvistaa

"BE-ajoluokka oikeuttaa sinua ajamaan ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto (jonka kokonaismassa on enintään 3500 kg ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä) ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3500 kg."

Näin.



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: