|
Kirjoittaja |
Viesti |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 09:17 |
Viestit: 1878
|
^Pakko olla peltipolven kanssa samaa mieltä, ei sitä hintaa tule mietittyä jos joka aamu on kiva lähteä liikenteeseen eikä sinne sekaan päästyään vieläkään harmita se juuri sillä autolla ajaminen. Ei täältä mitään mukaan saa ja mielihyvällekin on laskettava joku hinta.
Sen verran kyllä komppaan myös 2cvkimmoa, että kyllä minuakin ärsyttää se asenne (toisinaan) autokauppiaiden kanssa puljatessa, että jos jotain ollaan myymässä niin se on ihan aito helmi mutta sama laite vaihtoon tarjottaessa on sitten se malliston vähiten haluttu/keskimääräistä enemmän ajettu/joku muu tekosyy. Ei siinä oikein halua edes lähteä keskustelua jatkamaan, kun annetaan heti kättelyssä ymmärtää miten idiootti asiakas onkaan, kun kuvittelee tuota tänne raahaamaansa kampetta pitävän jonakin vaihdonvälineenä. Surullista, siinä kyllä pitää olla liikkeellä/autokauppiaalla jotain todella haluttavaa rivissä, jotta jaksaa niellä kiukkunsa ja alkaa yrittää kaupanhierontaa kyseisessä paikassa.
Onneksi voi valita vapaasti!
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 10:20 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
No just viimeksi kävin autokaupassa vierailulla ja hieman oli autokauppias kummissaan kun sanoin suoraan että en pidä autokaupoista pätkän vertaa ja siksi haluaisin käydä siellä mahd. harvoin = nyt olisi tarkoitus ostaa uutta, jotta seuraavan näitä asioista tarttee pohtia vasta yli 10v jälkeen uudelleen, edellinen bränikkänä hommattu auto oli talossa 14v ajan. Vaan ihan asialliseen keskusteluun tuossa kuitenkin päästiin ja varmaan tässä jonkinlaiseen diiliinkin vielä aikanaan päästään, mutta onko se juuri tuo myyjä, tai tuo kauppa, tai edes tuo merkki, sitä ei vielä kukaan tiedä 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 11:25 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
Edellisellä ajoin 9 vuotta vaikka vannoin ajavani sillä 10, nykyisellä sit lähti 12 vuosi, ja saatan ajaa vielä vuoden lisääkin Perheen nuorisoauto ostettiin 500€ ja nyt se lähtee varmaan 5 vuoden käytön jälkeen tarpeettomana paaliin, helman hitsauttamalla sen sais vielä leimaan mut ennemmin paalaan kun katselen joutavia renkaapotkijoita pihassa. Vähän pistää miettimään pitäisikö ostaa vaan jatkossa jotain 500€ autoja jos niillä noin pitkään pääse, muijalle vois ostaa jonkun vähän paremman torikassin varalle, ei se sillä kyllä juuri ajaisi, varalla on kyllä Beksikin eikä silläkään juuri kukaan aja. 500€ autolla on hyvä ajella, ei juuri haittaa jos joku marketin parkkipaikalla vähän paiskoo ovia kylkeen, ei juuri itketä 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 11:37 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
betaromeo kirjoitti: Sehän me tiedetään, että olen "pöljä" ja sen takia en varmasti olekaan maksanut niitä veroja ostohinnasta, vaan päästöihin perustuvasta laskennasta, jopa uuden kohdalla, pikkuisen vaikuttavat ikä ja ajetut kilometrit vanhemmissa. Eli, jos viron serkku lahjoittaa sen "Perslingon" mulle niin ei verojako "viisasmies"? Siis maksat verot hinnasta jonka kotimainen kilpailija määrittää, tai ns. kilpailu. Jos mennään Jenkkeihin ja ostetaan 5 miljoonalla lentokone niiin se on ostohinta + rahti ja siihen tulli ja ALV päälle. Kun mennään ja ostetaan sielä 500€ autonropponen niin kotimaassa paritusinaa ukkoa etsii sille viikkokausia vertailuhintaa ja laskee verotusarvoa laskin savuten. Kumma kun takavuosina se autoverokin laskettiin maahantuontihinnasta jonka maahantuoja itse ilmoitti eikä ketään kiinnostanut pätkääkään vaikka veromäärissä oli mitä ihmeempiä omituisuuksia, Volvoa tuotiin maahan samalla verolla kuin Opel Kadettia 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 12:20 |
Viestit: 3462 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Natero kirjoitti: Joutavaa jauhantaa lähestulkoon koko ketju. Bisnes is bisnes and Moses is Moses. Siitä vaan kitisijät autoliikettä perustamaan... Palkkatyöläisen on niin helppo huudella tessin takaa. Toistaiseksi... Et sääkään autoja näytä myyvän päätoimisesti.
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 14:22 |
Viestit: 2147
|
Xari kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Sehän me tiedetään, että olen "pöljä" ja sen takia en varmasti olekaan maksanut niitä veroja ostohinnasta, vaan päästöihin perustuvasta laskennasta, jopa uuden kohdalla, pikkuisen vaikuttavat ikä ja ajetut kilometrit vanhemmissa. Eli, jos viron serkku lahjoittaa sen "Perslingon" mulle niin ei verojako "viisasmies"? Siis maksat verot hinnasta jonka kotimainen kilpailija määrittää, tai ns. kilpailu. Jos mennään Jenkkeihin ja ostetaan 5 miljoonalla lentokone niiin se on ostohinta + rahti ja siihen tulli ja ALV päälle. Kun mennään ja ostetaan sielä 500€ autonropponen niin kotimaassa paritusinaa ukkoa etsii sille viikkokausia vertailuhintaa ja laskee verotusarvoa laskin savuten. Kumma kun takavuosina se autoverokin laskettiin maahantuontihinnasta jonka maahantuoja itse ilmoitti eikä ketään kiinnostanut pätkääkään vaikka veromäärissä oli mitä ihmeempiä omituisuuksia, Volvoa tuotiin maahan samalla verolla kuin Opel Kadettia  En taas ymmärrä yhtään, mitä ajat takaa, mutta meillä Suomessa autoveron määrittää valtio ja sen keräämisen hoitaa tulli. Aikanaan sen veron suuruuden määritti hinta ja nykyään suurimmaksi osaksi se on päästö perusteinen. Sillä hinnalla, minkä olet maksanut autosta, ei ole mitään vaikutusta, sen autoveron määrään. Ymmärsikö "viisasmies" sen nyt?  Näin siis silloin yksinkertaisesti, kun auto tulee EU:n alueelta. Muualta tullessa lisäksi peritään tullimaksu, johon silloin vaikuttaa myös hankintahinta. Se ,että tulli haluaa edelleen nähdä kuitin autosta, on se, että alv on suoritettu ostettaessa EU:ssa jossain. Väitteesi siitä, että Suomessa olisi ns. Tax Free hinta korkeampi maahantuojien ahneuden vuoksi, on myös täyttä puppua. Autotehtaat on osin kompensoineet meidän älyttömiä autoveroja, myymällä meille autoja halvemmalla, kuin esim. muualle Eurooppaan Aikanaan esim. BMW:n autot olivat meillä Euroopan edullisimmat verovapaana. Olen itse myynyt suomalaiselle kaverille BMW 530D auton Muncheniin liki BMW tehdasta, kun sai sen täältä edullisemmin. Jossain vaiheessa jopa saksalaiset tajusivat sen ja tehdas ilmoitti hyvin selvästi, jos yhtään uutta Suomeen lähtenyttä autoa ilmestyy takaisin sinne, niin todelliset ongelmat alkavat, eli se on ihan tämä meidän rakas valtio, joka sinun rahat ryöstää, eikä autojen maahantuojat tai myyjät.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 14:37 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
betaromeo kirjoitti: En taas ymmärrä yhtään, mitä ajat takaa, mutta meillä Suomessa autoveron määrittää valtio ja sen keräämisen hoitaa tulli. Aikanaan sen veron suuruuden määritti hinta ja nykyään suurimmaksi osaksi se on päästö perusteinen. Ihan noin yksioikoinen tuo kuvio ei kuitenkaan ole, sillä valtio määrittää vain sen autoveroprosentin niiden päästöjen mukaan, mutta itse autoveron euromäärää laskettaessa taasen se on se virallinen maahantuoja joka on aikanaan määrittänyt "samanlaisen" auton hintatason, josta tuo veron euromääräkin siis lasketaan. Eli sillä auton hankintahinnalla ei sinällään ole merkitystä tuohon veron määrään, mutta tuo virallinen maahantuoja pystyy kuitenkin näin ylläpitämään protektionismia kun se pääsee määräämään tuon ns. verottoman hintatason. Kuka muka ja missä on sanonut ettei tuossa "verottomassa" hinnassa olisi kuitenkin jo mukana joku siivu maahantuojan omaa katettakin, ne varsinaiset, aidot ja todellakin verottomat tehdashinnat kun eivät ole julkista tietoa 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 14:57 |
Viestit: 2147
|
HiTec kirjoitti: betaromeo kirjoitti: En taas ymmärrä yhtään, mitä ajat takaa, mutta meillä Suomessa autoveron määrittää valtio ja sen keräämisen hoitaa tulli. Aikanaan sen veron suuruuden määritti hinta ja nykyään suurimmaksi osaksi se on päästö perusteinen. Ihan noin yksioikoinen tuo kuvio ei kuitenkaan ole, sillä valtio määrittää vain sen autoveroprosentin niiden päästöjen mukaan, mutta itse autoveron euromäärää laskettaessa taasen se on se virallinen maahantuoja joka on aikanaan määrittänyt "samanlaisen" auton hintatason, josta tuo veron euromääräkin siis lasketaan. Eli sillä auton hankintahinnalla ei sinällään ole merkitystä tuohon veron määrään, mutta tuo virallinen maahantuoja pystyy kuitenkin näin ylläpitämään protektionismia kun se pääsee määräämään tuon ns. verottoman hintatason. Kuka muka ja missä on sanonut ettei tuossa "verottomassa" hinnassa olisi kuitenkin jo mukana joku siivu maahantuojan omaa katettakin, ne varsinaiset, aidot ja todellakin verottomat tehdashinnat kun eivät ole julkista tietoa  Siitä kuitenkin markkinat pitävät aika hyvin huolen. Meidän markkinoilla jo täysin mahdotonta pienissä ja keskisuurissa autoissa lähteä keinotekoisesti nostamaan hintoja, merkkejä ja maahantuojia niin paljon. Suurempi ongelma taitaa olla sen hinnan saaminen kilpailijoiden kanssa samalle tasolle, jonka vuoksi joitakin malleja ei yksinkertaisesti kannata tuoda, kun tiedetään, ettei tule menemään siihen hintaan kaupaksi. Tietysti elämänsä voi tehdä hyvinkin hankalaksi, miettimällä, kuka voittaa mitäkin, vaikka puhelimet, valmistuskustannukset minimaaliset maksettuihin hintoihin. Valinnan voin kuitenkin vielä tehdä itse, sen mukaan minkä koen tarpeelliseksi, jopa tietäen ostaessani myyjän ja valmistajan tienaavan sillä enemmän, olematta siitä kateellinen, vaan miettimällä, miten tuotteeni olisi niin hyvä, että tienaisin samoin. 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 15:10 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
betaromeo kirjoitti: Tietysti elämänsä voi tehdä hyvinkin hankalaksi, miettimällä, kuka voittaa mitäkin No näin tein minäkin tänä keväänä kun tilautin uuden asuntovaunun suoraan Saksasta => vielä kaikkien kulujen jälkeenkin säästin useamman tuhatlappusen kotimaisen jälleenmyyjän hintoihin vrt. vaikka käytinkin välittäjää. Itse hakemalla olisin säästänyt vielä senkin siivun, mutta tähän ajan hetkeen tuo oli paras valinta tuolloin. Toki osa tuosta säästöstä muodostuu ALV:ien erosta Suomi vs. Saksa, mutta siltikin tuo maahantuojan kate kirjoitetaan 2-numeroisella prosenttiluvulla, joka mielestäni on ihan liikaa => jäi siinä sivussa Suomen valtioltakin nuo ALV:it siis meikäläiseltä saamati 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 15:29 |
Viestit: 4994
|
Ei ne tehdashinnat varmaan ikinä täysin julkista tietoa ole, samaa autoa joskus tehdään vielä eri puolilla maailmaa. Mutta kyllä ne silloin aikoinaankin jotain arviota siistä saivat ja selvittivät että vaikka kymmenen vuotta sitten Suomessa oli Eueroopan alimpia.
Nykyään tehdashinnat lienevät keskitasoa, johtuu osin varmaan siiitä että se veroton hinta näkyy uusissa autoissa. Noita verottomia hintoja (jossa siis maahantuontikulut ja myyntikate on yleensä mukana, joskus täytyy summata vielä toimituskuluja tms.) voi varmaan sitten vertailla maihin joissa ei ole autoveroa (mutta aika työlästä se on, täytyy katsoa että on ihan sama malli ja varustelu ja vielä verrata montaa eri mallia ja laskea keskiarvoja ja miettiä kampanjat ja markkkinatilanne) Mutta tuollaisen kummajaisen huomasin: Citroen C3:n hinta Suomessa arvioituine autoveroineen päivineen on halvempi kuin Saksan citroen.de sivuilla mainittu alkaen-hinta, selitys varmaan löytyisi kun katsoisi varustetasoa. Ja kaikkea ei vie maahantuoja/myyjä, muutaman satasen...tonnin hintaeron myös voi selittää ALV ero, joka Suomen autoverottomassa hinnassa kuitenkin kai jo on.
Eli kaivelemaan hintaesimerkkejä autoverottomista maista (Saksa, Luxemburg ja ennen ainakin Viro? mitäs muita on? (mites muut automaat Ranska, Ialia, Englanti, Espanja ja itämaat...))
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 15:32 |
Viestit: 2147
|
HiTec kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Tietysti elämänsä voi tehdä hyvinkin hankalaksi, miettimällä, kuka voittaa mitäkin No näin tein minäkin tänä keväänä kun tilautin uuden asuntovaunun suoraan Saksasta => vielä kaikkien kulujen jälkeenkin säästin useamman tuhatlappusen kotimaisen jälleenmyyjän hintoihin vrt. vaikka käytinkin välittäjää. Itse hakemalla olisin säästänyt vielä senkin siivun, mutta tähän ajan hetkeen tuo oli paras valinta tuolloin. Toki osa tuosta säästöstä muodostuu ALV:ien erosta Suomi vs. Saksa, mutta siltikin tuo maahantuojan kate kirjoitetaan 2-numeroisella prosenttiluvulla, joka mielestäni on ihan liikaa => jäi siinä sivussa Suomen valtioltakin nuo ALV:it siis meikäläiseltä saamati  Hyvä esimerkki miten markkinat toimivat. Montako vastaavaa vaunua menee yli 80 miljoonaisen kansan Saksaan tai meille Suomeen. Neuvottelu asetelmassa jo hiukan eroa ja sen suomalaisen kauppiaan on väkisin koitettava saada enemmän katetta, jotta pysyisi jotenkin hengissä. Pelkään pahoin, että pitkässäjuoksussa ei pysy? Muistan aikanaan, kun tuntui, etten millään pärjää yhdelle meidän suomalaisten suurelle yksityiselle autokauppiaalle ja kerran ollessamme kaupungin yössä, niin kysyin asiasta? Tuli vastaus, ostin 400 uutta käteisellä, kun oli tilinpäätös, niin oli sillä hintaan hiukan vaikutusta!  Teki sen vielä samassa mittakaavassa muutaman muunkin merkin kanssa. Näin se maailma vain toimii ja en olisi ihan varma, ettei meidänkin autoveroon tulisi vielä vuodenvaihteessa isompia mullistuksia? Eli se Bentley tuskin tulee meidän pihalle vielä tänä vuonna! 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 16:02 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
betaromeo kirjoitti: Sillä hinnalla, minkä olet maksanut autosta, ei ole mitään vaikutusta, sen autoveron määrään. Ymmärsikö "viisasmies" sen nyt?  Näin siis silloin yksinkertaisesti, kun auto tulee EU:n alueelta. Muualta tullessa lisäksi peritään tullimaksu, johon silloin vaikuttaa myös hankintahinta. Se ,että tulli haluaa edelleen nähdä kuitin autosta, on se, että alv on suoritettu ostettaessa EU:ssa jossain. Väitteesi siitä, että Suomessa olisi ns. Tax Free hinta korkeampi maahantuojien ahneuden vuoksi, on myös täyttä puppua. Autotehtaat on osin kompensoineet meidän älyttömiä autoveroja, myymällä meille autoja halvemmalla, kuin esim. muualle Eurooppaan Joillekin pitää kaikki vääntää rautalangasta, esimerkillä vaan koitin osoittaa että miten on kummaa kun 10000x kalliimpi tuote voidaan verottaa ihan ostohinnan mukaan ilman mitään vaikeuksia mut autoa ei. Taas tuo jälkimmäinen, aikoinaan autovero perittiin maahantuontihinnasta joka oli liikesalaisuus, paitsi kotimainen Saab jonka vero laskettiin jotenkin hinnasta joka vastasi maahantuontihintaa, kukaan ei ole vieläkään kertonut miten toi laskelma tehtiin, tai Lada jota Konela toi maahan vaihtamalla niitä Luhdan lumppuihin, voihin ja laivoihin. Aikoinaan kun tuonti vapautui tuli autoille verotaulukoita joissa saman automallin vero heitteli kuukausittain ihan miten sattui ja suomipoika etsi saksassa mersua joka on valmistettu oikeana kuukautena kun lokakuun auton sai syyskuun autoa pienemmällä verolla, tässähän ei tietenkään ollut mitään hämärää, syyskuussa tehdas oli vaan enemmän säälinyt köyhää yliverotettua suomalaista ostajaa ja myynnyt autoja halvemmalla.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 16:06 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
betaromeo kirjoitti: Hyvä esimerkki miten markkinat toimivat. Montako vastaavaa vaunua menee yli 80 miljoonaisen kansan Saksaan tai meille Suomeen. Neuvottelu asetelmassa jo hiukan eroa ja sen suomalaisen kauppiaan on väkisin koitettava saada enemmän katetta, jotta pysyisi jotenkin hengissä. Pelkään pahoin, että pitkässäjuoksussa ei pysy? Mun mielestä tuo on pikemminkn erittäin hyvä esimerkki siitä kuinka lyhytnäköistä tuo suomalaisen kauppiaan toiminta onkaan. Se että siinä vaunun hinnasta halutaan tonnitolkulla voittoa, ajaa porukan ostamaan ne suoraan saksasta ja näin jää sekin siivu sitten saamati, niin kauppiaalta kuin ALV-menetyksenä suomen valtioltakin. Vaan jos tuo hintaero olisikin vain satasia, niin tuskin kovin moni enää niitä jaksaisi tänne itse tuottaa, vai mitä? Ja kun sitten katsotaan tuollaisen vaununkin elinkaarta, niin se jokunen tompsu siinä myyntihinnassa on loppupelissä aika pieni osa kun rinnalle laitetaan vuosihuollot, korjaukset, lisävarustelu... vai mitä? Eli se on sen kotimaisen toimijan pelkkää paskamaista ahneutta, hinnoitella nuo tuotteensa noin korkealle ja toivoa että mitään mistään tietämätön asiakas ne sieltä liikkeen pihalta pois kovassa kuumeessaan ostaisi. Ja ei muuten onnistunut ainakaan meikäläisen kohdalla. Pitäköön tunkkinsa! Myös tuo vertailu "neuvotteluasemaan" tms. on täyttä paskaa, sillä ihan tasan samalla tavalla tuo kotimainen kauppiaskin olisi voinut käydä sen vaununsa tuolta saksalaiselta jälleenmyyjältä edullisesti hakemassa, jos muka tehdas ei niitä tuota edullisemmin hälle suostu myymään. Tällöin tuo kotimainen kauppias toimisi itse vaunun välittäjänä ja lopputulos olisi siis vähintäänkin sama kuin itselleni nyt kävi, lopullinen vaunun hinta olisi tonnitolkulla nykyistä halvempi. Mutta kun ei niin ei 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Japa
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 16:57 |
Viestit: 236 Paikkakunta: Oulu
|
olli__o kirjoitti: Eli kaivelemaan hintaesimerkkejä autoverottomista maista (Saksa, Luxemburg ja ennen ainakin Viro? mitäs muita on? (mites muut automaat Ranska, Ialia, Englanti, Espanja ja itämaat...)) Autovero kun muuttui päästöperusteiseksi, niin kaveri oli innolla uutta 3-sarjan bemari ostamassa. (Omisti vastaavan jo ennestään eli ei sitikkamiehiä sentään  ). Katsottiin silloin päästöjen ja Saksan hinnaston mukaan, että hinta laskee liki kymppitonnin. Eipä tietenkään laskenut vaan veroton hinta oli lopulta Suomessa tuhansia euroja kalliimpi! Nyt näyttää sama auto, BMW 320d, olevan Suomessa 35930€ ja Saksassa 31554€. Verolliset 42589,87€ vs. 37550€, eli veroissa ei suurta eroa ??? Bemarissahan vertailu on helppoa, kun niissä ei juuri varusteita ole, vaan ne ostetaan kaikki erikseen 
Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00 EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 17:31 |
Viestit: 4994
|
Japa kirjoitti: olli__o kirjoitti: Eli kaivelemaan hintaesimerkkejä autoverottomista maista (Saksa, Luxemburg ja ennen ainakin Viro? mitäs muita on? (mites muut automaat Ranska, Ialia, Englanti, Espanja ja itämaat...)) Autovero kun muuttui päästöperusteiseksi, niin kaveri oli innolla uutta 3-sarjan bemari ostamassa. (Omisti vastaavan jo ennestään eli ei sitikkamiehiä sentään  ). Katsottiin silloin päästöjen ja Saksan hinnaston mukaan, että hinta laskee liki kymppitonnin. Eipä tietenkään laskenut vaan veroton hinta oli lopulta Suomessa tuhansia euroja kalliimpi! Nyt näyttää sama auto, BMW 320d, olevan Suomessa 35930€ ja Saksassa 31554€. Verolliset 42589,87€ vs. 37550€, eli veroissa ei suurta eroa ??? Bemarissahan vertailu on helppoa, kun niissä ei juuri varusteita ole, vaan ne ostetaan kaikki erikseen  Eikun Saksan bemarin verollinen hinta on Saksan ALV (siis 19 % lisää) Mutta Suomen veroton hinta on "Autoveroton hinta € sis. alv. 24 %" eli jo sillä alvilla. Eli jos Saksan hinta on kaupan katteineen, niin Saksan hinta on kalliimpi, eli verrataan ALVillisia, ja koska ALVeissa on on eroa, niin tehdashinta on vielä ALVieron verran korkeampi. (ja ilmeisesti on katteineen, koska saksalaisessa tekstissä todetaan että kuljetuskulut ei kuulu, eli suomalaisittain ne toimituskulut, niistä ei kai veroja makseta enää, siksi erillinen luku?) Eli minun tulkinnan mukaan 320d vertailukelpoiset AVLvilliset mutta ilman autoveroja, niin luvut ovat: Suomessa 35930 €, ALviton hinta 28976 € Saksassa 37550 €, ALviton hinta 31554 € Eli Suomi voittaa ja Saksa on paska maa, vai miten se meni  (tai siis suomalainen jälleen-/vähittäismyyntiporras joutuu kärvistelemään yli 2500 € pienemmällä katteella, tai sitten Saksalaiset ovat jättäneet sen verran enemmän tinkivaraa tai ...) Mutta joo, todettakoon vielä että yhdesta yksittaisestä autosta ei kannata vetään mitään johtopäätöksiä, jos useamman kymmenen hyvin erilaista vertailee niin ehkä sitten jo keskiarvoista?
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 18:15 |
Viestit: 1114
|
Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Six feet?
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 19:21 |
Viestit: 944 Paikkakunta: Vihti
|
HiTec kirjoitti: Mun mielestä tuo on pikemminkn erittäin hyvä esimerkki siitä kuinka lyhytnäköistä tuo suomalaisen kauppiaan toiminta onkaan. Se että siinä vaunun hinnasta halutaan tonnitolkulla voittoa, ajaa porukan ostamaan ne suoraan saksasta ja näin jää sekin siivu sitten saamati, niin kauppiaalta kuin ALV-menetyksenä suomen valtioltakin. Vaan jos tuo hint
Keskiverto uuden vaunun hankkija on eläkeläinen jolle saksasta vaunun hankinta on totaalista utopiaa. Kauppiaalle varmaan yks hailee jos 1/50 hakee hinnoittelun takia vaununsa saksasta. Sen verran hyvin saa vanhuksia ryöstettyä.
|
|
|
|
 |
Japa
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 19:23 |
Viestit: 236 Paikkakunta: Oulu
|
olli__o kirjoitti: Eikun Saksan bemarin verollinen hinta on Saksan ALV (siis 19 % lisää) Mutta Suomen veroton hinta on "Autoveroton hinta € sis. alv. 24 %" eli jo sillä alvilla.
No niinpäs olikin! Suomessa pitäisi siis ilmoittaa vielä kolmas, alviton hinta, niin voitaisiin suoraan verrata hintoja 
Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00 EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 19:37 |
Viestit: 2147
|
Mukava huomata, miten paljon pöhinää tämäkin sai aikaan ja ehkä kuitenkin huomataan, että meidän mitättömän pieni markkina-alue huomioidaan, jopa tehdas tasolla. Toyota ainakin aikanaan, oli valmis linjalla varustamaan meille tulevat autot isommalla akulla ja startilla. Suomen myynti edusti tehtaan tuotannosta 0,1%, mutta Suomi oli alkujaan ensimmäisiä maita, missä saivat jalansijaa Euroopassa. Tuohon HiTec:n vaunu asiaan en osaa ottaa enempää kantaa, koska on vieras alue, mutta pysyn vieläkin kannassani siitä, että niillä osto määrillä on iso merkitys. Aivan hyvin voi myös suomalainen kauppias yrittää tavoitella liian suurta katetta per yksikkö, mutta se tie on nopeasti kuljettu loppuun tänä ATK aikana. Toiseksi en myöskään tiedä, onko uusi rekisteröimätön vaunu ollut ylivuotinen? Kuitenkin mukava, että hankintaansa tyytyväinen ja maailma pienenee koko ajan ja meidän on sopeuduttava siihen, tai joka ei sopeudu kuolee pois. Tuolla ylempänä oli hyviä huomioita meidän autotalojen ja myyjien palvelun tasosta ja myönnän sen edelleen olevan sitä, vaikka sen eteen on yritetty tehdä paljon vuosien saatossa. Meistä täällä olevista patonkilaisista lähes kaikki ovat miehiä ja meillä kovin kummallisia kokemuksia, mutta voin taata, jos saisimme tänne asiasta muutaman naisen äänen, niin niissä vasta ihmettelemistä olisikin. Olen joskus tehnyt kokeen ja naisen saama hyvityshinta vaihtoautosta hyvinkin 5000€ pienempi, kuin miehen. Paras ollut meidän Golf GTi aikanaan, kun rouva kävi vaihdattelemassa sitä uuteen, niin merkkiliike olisi hyvittänyt siitä 22.000 ja myin auton yksityisenä seuraavalla viikolla 33.000 nuorelle asianajajalle. Kävin näyttämässä kauppakirjan ko. liikkeessä heidän kirjallisen tarjouksen kera myyntipäällikölle, jolta ei oikein tuntunut tulevan selitystä asiaan, eikä myöskään uuden osto tapahtunut siellä! 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 21:57 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
betaromeo kirjoitti: Tuohon HiTec:n vaunu asiaan en osaa ottaa enempää kantaa, koska on vieras alue, mutta pysyn vieläkin kannassani siitä, että niillä osto määrillä on iso merkitys. Aivan hyvin voi myös suomalainen kauppias yrittää tavoitella liian suurta katetta per yksikkö, mutta se tie on nopeasti kuljettu loppuun tänä ATK aikana. Toiseksi en myöskään tiedä, onko uusi rekisteröimätön vaunu ollut ylivuotinen? Kuitenkin mukava, että hankintaansa tyytyväinen ja maailma pienenee koko ajan ja meidän on sopeuduttava siihen, tai joka ei sopeudu kuolee pois. Vaunu on aivan bränikkä, tämän vuoden tuotannosta ja ihan viralliselta saksalaiselta ko. merkin jälleenmyyjältä. Ja mikä parasta, mukana on myös ihan suomenkieliset manuskatkin kaikkine asiamukasine takuu- yms. leimoineen varustettuna = tässä(kin) tapauksessa on siis kyseessä vain suomalaisen jälleenmyyjän ylisuurien katteiden tavoittelu, vaikka todellisuudessa kuten sanoin, maltillisemmalla katetavoitteella olisin minäkin ostanut vaununi suomesta Onko siis muka parempi tavoitella pilviä ja antaa tavaran kerätä pölyä varastossa, kuin että tyytyy pikkasen pienempään, mutta tavara kiertää tasaiseen tahtiin 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 22:16 |
Viestit: 2147
|
Onko siis muka parempi tavoitella pilviä ja antaa tavaran kerätä pölyä varastossa, kuin että tyytyy pikkasen pienempään, mutta tavara kiertää tasaiseen tahtiin  [/quote] Jos kysyt henkilökohtaista mielipidettäni, niin olen aina kannattanut nopeata kiertoa, pienemmällä katteella. En edes nykyään oloneuvoksena harrastaessani autokauppaa jaksa katsoa pitkään samaa tuotetta ja pidempään esim. auton tai vaikka asunnon ollessa myynnissä se happanee. Tiedän myös useita kauppiaita, jotka ovat täysin vastakkaista mieltä ja siitä käyty jopa kiivastakin keskustelua, mutta jokainen tekee tavallaan. Ilmeisesti vaunukauppias on juuri toiminut toisin, kuin olisin itse toiminut tapauksessasi. Olisin saatanut ottaa mielelläni sinunkin tonnisi omaan taskuuni ja katsonut tuleeko Jack Pot jostain muualta? 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 22:55 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
Plagu kirjoitti: Keskiverto uuden vaunun hankkija on eläkeläinen jolle saksasta vaunun hankinta on totaalista utopiaa. Kauppiaalle varmaan yks hailee jos 1/50 hakee hinnoittelun takia vaununsa saksasta. Sen verran hyvin saa vanhuksia ryöstettyä. Karavaanarit on aika sosiaalista porukkaa, siellä voi leirintäalueen grillikatoksella aina iltaisella kehua kuinka paljon halvemmalla sain suoraostolla vaununi, alkaa ryöstettävät vanhuksetkin loppua. Mut ei ole vaunumyyjät ainoita, aika monessa muussakin kaupassa suomalaista kustaan silmään ihan urakalla, rakennuspuoli yks pahimpia.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 23:21 |
Viestit: 2147
|
Xari kirjoitti: Plagu kirjoitti: Keskiverto uuden vaunun hankkija on eläkeläinen jolle saksasta vaunun hankinta on totaalista utopiaa. Kauppiaalle varmaan yks hailee jos 1/50 hakee hinnoittelun takia vaununsa saksasta. Sen verran hyvin saa vanhuksia ryöstettyä. Karavaanarit on aika sosiaalista porukkaa, siellä voi leirintäalueen grillikatoksella aina iltaisella kehua kuinka paljon halvemmalla sain suoraostolla vaununi, alkaa ryöstettävät vanhuksetkin loppua. Mut ei ole vaunumyyjät ainoita, aika monessa muussakin kaupassa suomalaista kustaan silmään ihan urakalla, rakennuspuoli yks pahimpia. On tuo sinun elämä kurjaa, tänään jo autojen maahantuojat suo kusettanut, vaunumyyjät ja vielä rakennuspuoli! Ota nyt ihan iisisti, istu sohvalle ja ota kalja.  Ai niin, ne on panimolla tietysti kussu siihen sun pulloon? 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Paljonko autokauppias tarvitsee katetta? Lähetetty: 04.08.2016 23:40 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
Elämä menee aika loistavasti, jotenkin vaan tuntuu että jollain se on vähän vaikeaa, mut aina joskus voi elämä koetella, silloin voi tulla jollekin harrastuspalstalle purkamaan omaa pahaa oloaan Mut tuohon rakennuspuoleen, kun on kesä ja ulkomaalausajat, Tallinnan Bauhausista saa suomalaista ulkomaalia alle puolella hinnalla, samalla voi hakea ne kaljat, pulloon kustuna tai ei 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
|