Luulen että perinteinen öljysora on jo kielletty, niistä haihtui suuri osa tilavuudesta liuottimia ilmaan ja muualle.
Mutta se oli muutenkin pohjoismainen erikoisuus. Tarve on silti yhä olemassa, eli nykyään ne on pehmeämmistä bitumi- ja muista sideaineista tehtyjä "Pehmeitä asfalttibetoneja" (ja betoni ei tarkoita tuossa mitään sementtiin viittaavaa vaan normiasfaltinkin nimessä käytetään samaa) nykytyypit PAB-B, PAB-V ja PABK ja vanhaa öljysoraa kutsuttiin (joskus) PAB-O:ksi
Mihin nuo on hyviä ja tarpeen: jos pohja on kehno, niin tavallinen asfaltti ei kuitenkaan kestä ja sen kunnostus ja uusiminen olisi kalliimpaa kuin pehmeän päällysteen, ja Suomessa on paljon teitä joissa ei pohjassa kantavuus riitä, routivat tai vesi pääsee tienpohjaan eikä niitä kannata kunnostaa pohjia myöden, mutta silti halutaan päällyste.
Noita SOPpeja taas on täällä "parannettu" muuttamalla ne takaisin sorateiksi, ilmeisesti niiden kunnostuskulut nousee moninkertaiseksi muutaman vuoden jälkeen.
http://alk.tiehallinto.fi/upiiri/tied2002/220802.htmVanha kotitie oli aikoinaan perinteistä öljysoraa, uutena ei kestänyt ratin kääntämistä paikoillaan, edes hieman vanhempana ei kestänyt kuorma-autolla samaa tai moottoripyörän sivujalkaa ei kannattanut laittaa kesällä öljysoralle, voi mennä läpi. Se on uusittu ehkä kymmenkunta vuotta sitten jollain vähän paremmalla, mutta tuskin kuitenkaan oikealla asfaltilla.