|
Kirjoittaja |
Viesti |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Jousipallon rakenne Lähetetty: 04.08.2016 16:44 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Kaipaisin tietoa minkälainen on lhm:n reitti putkesta jousipallolle. Onko jollain niin tuoreena mielessä rakenteen mitat, että voisi vaikka paperille raapustaa? Varsinkin kiinnostaa se kuristuskohta, jota jotkut viistoaa.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Jousipallon rakenne Lähetetty: 04.08.2016 19:32 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Tässä ketjussa on halkaisukuva jousipallosta: viewtopic.php?f=9&t=14708&hilit=pallo+halkais%2AKuristuskohta on pallon suulla olevassa vaimenninosassa oleva keskireikä. Eri palloissa keskireikä on eri kokoinen, yleensä 0,6 - 1,6 mm. Tyypillisesti Comfort.palloissa isompi reikä. Mutta öljy virtaa vaimennuselementin läpi myös muista reijistä.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Jousipallon rakenne Lähetetty: 05.08.2016 06:48 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Jep, öljy menee pääosin niiden jousilevyjen peittämistä aukoista joiden pinta-ala muistaakseni useampi kymmenkertainen keskireikään nähden. Tietyn paine-eron jälkeen jousilautasten peittämät aukot alkavat päästää enemmän ja enemmän öljyä, esim hidastetöyssyissä valtaosa öljystä menee niiden kautta. Normisitikoissa jouset päästää 50/50 sisään ja ulos mutta hydractivessa suhde voi olla 30/70 ja vastaavat vaimennin venttiilit löytyy keskipallolta. Keskireijän tarkoitus on tasata paine-erot vaimenninventtiilin yli ja hoitaa pienten virtausnopeuksien vaimennus. Pyöristyksellä saadaan sama vaikutus kuin reiän suurentamisella, mutta virtaa eri lailla eri suuntaan. French car Forumilla hyvä ketju aiheesta, mutta en nyt tähän hätään löytänyt linkkiä.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Jousipallon rakenne Lähetetty: 05.08.2016 17:35 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Ok, kiitos tiedosta. Olisin nörtteillyt ja pyöräyttänyt tuosta virtaussimulaation viisteellä ja ilman, mutta menee iltatöinä liian hankalaksi, jos noita läppiä pitäisi alkaa mallintamaan.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Jousipallon rakenne Lähetetty: 05.08.2016 18:14 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Tuossa keskustelu jossa paljon asiaa venttiileistä: frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=55077&start=15 Tuo simulaatio olisi hyvä joka tapauksessa, jos saat edes suuntaa selville sen vaikutuksesta? Itse olen ajatellut että pieni upotus normi terällä, esim D1,5 hydractiven palloon, jossa reikä noin 0.5-0.7 ja suunnilleen yhtä syvä, toimisi paremmin kuin pyöristykset? Ajatus että pallosta ulosvirtaus ei kärsisi niin paljoa aukenevan pyöristetyn reijän pinnalta irrotessa ja pyörteillessä. Eli upotuksessa aukenemiskulma, jonka virtaus näkee, olisi loivempi nurkasta nurkkaan ja tulisi siististi ulos. Noilla itsellä XM:ssä olevilla loivilla viisteillä pyöristyksineen, pintapehmeys on hyvä mutta tuntuu että loivissa pudotuksissa pyörä ei tule oiken hyvin ulos, menee kyllä sisään vastaavissa. Lisäksi mututuntuma liukkaalla kertoo että mekaaninen pito olisi heikentynyt..
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Jousipallon rakenne Lähetetty: 05.08.2016 21:18 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Tuossahan se sanotaan, mutta varmistuksena kuitenkin, että reiän mitta on tosiaan vain 0,5...0,7 mm? Alkujaan reiän reunat ovat terävät ja nyt haluttaisiin verrata pyöristyksen ja viisteen eroa? Eli pyöristys olisi trumpetin suuaukon tapaan ja viiste olisi, no, viiste. Molemmat ulottuisi noin puoliväliin reikää? Kovin on pieniä mittoja...
Jotta ei menisi turhan monimutkaiseksi ja saataisiin joitain tuloksia, niin varmaan riittää, että laittaa tietyn virtauksen menemään ko. kohdan läpi ja vertailee painehäviöitä.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
|