Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 2 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: D-mallin vakaajan välitangot
ViestiLähetetty: 31.08.2016 20:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Iltaa,

Kysymykseni koskee D-mallin etuvakaajan ulkopään niveliä. Omassa autossa havaitsin reilummanpuoleisen klapin toisen välitangon alapäässä sattumoisin muun remontin ohessa. Katsastuksessa ei tuohon ole puututtu, taitaa kyseinen osa olla sen verran hyvin jemmassa. Pengoin äkkiseltään muutaman nettikaupan valikoimat läpi mutta ei osunut noita niveliä kohdalle, ainoastaan korin puoleisia puslia. Onkohan noita ulompia heloja tai koko tankoja kuitenkin saatavissa jostain?



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-mallin vakaajan välitangot
ViestiLähetetty: 31.08.2016 21:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Siis jos oikein ymmärsin, niin tarkoitat niitä pallonivelennäköisiä palikoita jotka yhdistyy toisiinsa kierreholkilla..?

Kuva
Tässä kuvassa osanumero 5 josta lähtee alaspäin kallistuksenvaimentimelle pystytanko, vaimentimen päässä vastaava mutta ylöspäin osoittavana..?

Kuva
Tässä näkyy vähän paremmin se kallistuksenvaimentimen nivel. Muistelin että olisi semmoinenkin kuva missä on nivel avattuna, mutta en tähän hätään löytänyt sitä...

Juuei, näitä ei tietääkseni irrallaan saa. Eikä lähde myöskään ilman rälläkkää irti. Mutta, on silti purettavissa kuluvilta osin, ja säädettävissä välyksettömiksi. Alemmassa kuvassa näkyy, huonosti tosin, mutta siitä ehkä on nähtävissä rakennetta. Lukkosokka pois, pieni hentoinen, jonka jälkeen voi pyörittää nivelen ulkopinnasta "mutterin" pois jonka alta löytyy pieni spiraalijousi, joka taas painaa nivelen kuppia palloa kohti. Kuppia ja jousta on ainakin aikanaan saanut, ehkä nykyäänkin, ja purkuosasta voi hyvinkin löytää eheämmän. Pienet välykset saa pois, kun sokan poiston jälkeen "mutteria" kiristää siten että edelleen liikkuu nihkeästi. Liikaa kiristämällä yllättäen jäykistää jousitustakin..!

Se miksi sitä ei saa kokonaan pois, johtuu siitä että pallo on laitettu ensin nivelkupin läpi ja vasta sitten on pallo niitattu vastakappaleeseen kiinni. Ei irtoa, irrallisia osia käsissä pyörittelin, ja kun riittävästi oli vuosikymmenten patinaa pinnasta poistanut, niin rakenne paljastui. Aika kovasti on tyssätty, ja mikäli ehjänä saisi irti niin uudelleenkiinnitys pitäisi keksiä...

Noissa onneksi on myös rasvanipat, eli periaatteessa ovat ikuisia säätö- ja rasvausmahdollisuuksiensa takia...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 2 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: