Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM 1990 takapäähauskaa
ViestiLähetetty: 04.09.2016 11:45 

Viestit: 36
Putki römpsähti takapäästä, tunkkaus ylös ja totamus: ei onnistu tuosta noin vain.

Hiljalleen iltaisin kerkiän edistämään projektia, nyt olen ottanut taka-apurungon (? en ole autoasentaja) ja pudottanut sitä jenkatankojen varaan niin, että rungon päällä oleviin putkiin pääsee hyvin käsiksi.

Ajattelin aluksi vaihtaa kaikki putket, mutta monet niistä tuntuvat olevan tosi hyväkuntoisia, siis ei ruostetta päällä, sileä maalipinta - joten miksipä vaihtamaan.

Ongelmakohta on vain ylösnousussa, jossa edestä tuleva putkinivaska tekee ysärin ja nousee. Vuotokin on siellä ja ne putket ovat ruosteessa siltä matkaa.

Koska en ihan järkkyjä ole panostamassa tässä vaiheessa, ajattelin seuraavaa: teen liitoskohdan etupäästä tuleviin putkiin, niihin kaikkiin, ja vaihdan kuhunkin pätkän takarungon päälle. Tässä mietin, että kai ne pitäisi vetää venttiileille yms asti. Mutta sitten huolestuin, että mitäköhän tapahtuu, kun ruuvaan venttiilien putkiliitoksia auki. Ne näyttävät vähän ruosteisemmilta, voivat toki olla hyvässäkin kunnossa - likaisia nyt lähinnä. Aiheutanko itselleni vain hankaluuksia irroittamalla ne?

Aiemmin olen korjannut pätkiä, poistanut huonon osan ja laittanut helmiliitoksilla uuden. Siitä sitten vitutuksen ynnä muun mukaan voi vaihtaa aina uuden joko koko putken tai jatkoksen, jne.

Parashan olisi vaihtaa koko putki kerralla aina, mutta mulla nyt ei ole nosturia ja ihan hirveitä aikaa, joten teen vähän hissukseen.

Mitä mieltä raati on.

https://67.media.tumblr.com/78aa3921820636ab0d006b3d9b596da8/tumblr_ocz16gC4Fq1vf7foio1_1280.jpg

Uteliaille, auto on 1990 2.0i bensalla ja manuaalilla, tosi kivakuntoinen yms.



XM, 1990, 2.0i 8V, manuaali
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 1990 takapäähauskaa
ViestiLähetetty: 04.09.2016 16:49 

Viestit: 36
Kävin rapsimassa putkeja irti ja etupäästä tuleva 3.5-millinen putkiviisikko näyttää kaipaavan vaihtoa.

Kuitenkin, melko pian kun putket pääsevät helman juureen ja lähtevät eteenpäin, ne ovat kyllä aika hyvässä kunnossa.

Niin että ehkä lyön sinne 5 x 1-1.5m pätkää.

Venttiilissä/haarassa/tjs kiinni oleva pää näyttää syövän sellaisen liitospalasen. Löysin pakista 4.5 mm moisen jonka olin joskus tilannut: molemmissa päissä on valmiiksi iskettynä helmi. Ovatko nuo sellaisia liittimiä, että ne on jotenkin erikseen tehtävä putkeen etukäteen, vai voiko ne kiristää paikan päälle kuten tavallinen putki-putki helmiliitos?



XM, 1990, 2.0i 8V, manuaali
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 1990 takapäähauskaa
ViestiLähetetty: 04.09.2016 18:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2739
Paikkakunta: Koria
Kyllähän nuo vielä aika hyviltä näyttää, omassa on etenkin aktiivijousituksen 10 mm:n putket paljon pahemmin ruostuneet :oops:

Niin, eikös noita "pieniä" putkia ole 3 eri kokoa: 3,5 - 4,5 ja 6(?)mm. Ja juntturien kierteet m8x1,25, m9x1,25 ja m10, viimeisen nousua en muista. Helmiliitokset tietysti oikean kokoisin liittimin. Jousituksen putkia kai saa jatkaa helmiliitoksin, jarrujärjestelmän putkia kai ei. Vaikka kukapa niitä päällisin puolin erottaa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 1990 takapäähauskaa
ViestiLähetetty: 05.09.2016 10:50 

Viestit: 36
XM-Hannu kirjoitti:
Kyllähän nuo vielä aika hyviltä näyttää, omassa on etenkin aktiivijousituksen 10 mm:n putket paljon pahemmin ruostuneet :oops:

Niin, eikös noita "pieniä" putkia ole 3 eri kokoa: 3,5 - 4,5 ja 6(?)mm. Ja juntturien kierteet m8x1,25, m9x1,25 ja m10, viimeisen nousua en muista. Helmiliitokset tietysti oikean kokoisin liittimin. Jousituksen putkia kai saa jatkaa helmiliitoksin, jarrujärjestelmän putkia kai ei. Vaikka kukapa niitä päällisin puolin erottaa...


Mm niin juu mutta ajattein että kun nyt runko on irti niin hoitelempa ne kaikki parempaan uskoon kun ei se nyt niin kauheasti maksamaan.

Soitin nyt kuitenkin sitroselle ja eli nuo nipat jotka tulee venttoileihin pallon jalkoihin yms. on prässättävä siellä eikä niihin saa helmiliitoksia, tätä yritin hakea mutta homma selvisi jo.

Kehui että niiden 5 putken seassa pitäisi olla yksi 4.5mm mutta vaikka kuinka mauserin kanssa heiluin niin kaikki viisi ovat 3.5mm.niiden lisäksi yksi muoviputki...epäilyksen siemen on kylvetty

Entäs noi "kiemurat". Voisin lukea hydraulic le guiden mutta jos niiden funktion voi joku tietävä kertoa lauseella kahdella niin kiinnostaa. Kas noiden kiemuroiden edessä on vähän huonona tuota putkea. Onko kiemurat tehtävä.manuaalisesti jos vaihtamaan ryhtyy vaiko ovatko ne jotain erillisiä "osia"?



XM, 1990, 2.0i 8V, manuaali
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 1990 takapäähauskaa
ViestiLähetetty: 05.09.2016 11:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Rojekti kirjoitti:
Kehui että niiden 5 putken seassa pitäisi olla yksi 4.5mm mutta vaikka kuinka mauserin kanssa heiluin niin kaikki viisi ovat 3.5mm.niiden lisäksi yksi muoviputki...epäilyksen siemen on kylvetty

Entäs noi "kiemurat".

Katsoin yhtä osaluetteloa, josta jäin sellaiseen uskoon että mikäli autossa on ABS niin silloin taakse tulisi 4,5mm putki(a) mutta ilman ABS:ia kaikki olisi 3,5mm. Väärässä voin olla, ja tehtaan tuntien, siellä voi olla vähän mitä sattuu...

Muoviputki on paluuta varten, korkeudensäätimen ja jousisylintereiden ohivuotoja varten. Korkeudensäädön paluu on metallia, joka muuttuu letkuksi lähellä LHM -säiliötä, tässä virtaa sen verran enemmän ettei muovisella ehken pitkää ikää olisi...

Kiemurat? Jarruputkien? Ne on siellä jousto-osana, näin on vältetty kumiletkun tarve. Ja jos alkuperäisempää korvausputkea hankit, niissä on mutkat ja kiemurat valmiina, monissa tarvikeputkissakin. Jos taas hankit cu-ni -putkea, niin niihin pitää mutkat jne taiteilla itse, vaikka alkuperäistä mallina käyttäen. Eikä nuo ohuet putket pokkaria tarvitse, käsin käännellen tulee hyvät, ja sen kiemuraosuuden saa näppärästi sopivan putken päälle kiertämällä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 1990 takapäähauskaa
ViestiLähetetty: 05.09.2016 12:09 

Viestit: 36
Ok, kiitän. ABS:ää tässä ei kyllä ole, joten eiköhän sitten ole uskottava mauseria.

Muoviputkeen tuleekin kolmoisliitin, ja siihen liittyy kolme muuta vihreää muoviputkea.



XM, 1990, 2.0i 8V, manuaali
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 1990 takapäähauskaa
ViestiLähetetty: 18.09.2016 10:31 

Viestit: 36
Putket vaihdettu. Viisi niitä oli ja kaikki 3.5mm.

Näin jälkiviisaasti kysynkin millaista ruostesuojausta noihin yleensä laitetaan? Nohevana poikana sössin tuollaista katon saumapikeä sinne tänne.



XM, 1990, 2.0i 8V, manuaali
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: