Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM käsijarru
ViestiLähetetty: 07.09.2016 18:14 

Viestit: 36
Ennen kuin syöksyn auton alle, varmistelen. Käsijarru pitää surkeasti.

Viime vuonna ryömin auton alla ja ohjeen mukaisesti kiristin vaijerin. Se auttoi sen verran että hätinensä meni katsastuksesta läpi, mutta kyllä tuossa joku vika on, sittemmin ei enää pidä lainkaan. Jos kiristi liikaa, alkoi hieman haraamaan, joten avasin vähän.

Olisko heittää osviittaa, mistä mennä ensimmäisenä selvittelemään?



XM, 1990, 2.0i 8V, manuaali
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käsijarru
ViestiLähetetty: 07.09.2016 20:07 

Viestit: 6
Paikkakunta: Ylivieska
Jarrupalat / levyt kun kuluvat yli tietyn pisteen, käsijarrun vipusysteemi satulassa menee "yli", eikä palauta enää.



XM Y4 -96 2.1TurdoD Autom
Xantia II Break HDI -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käsijarru
ViestiLähetetty: 07.09.2016 21:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Vaijeria kiristämällä et saa Xm:ssä lisää jarruvoimaa. Ennemminkin vain ikävyyksiä. Vaijereiden säätö on silloin oikein kun käsijarrumekanismi palautuu vapaasti "toppariinsa" eikä jää kantamaan. Jos on jarruvoima vähissä, niin syy on muualla kuin vaijereissa, elleivät sitten ole jumissa kuorien hapertumisen ansiosta...

Kuva
Tuollaiset voimat löytyi vuosi takaperin omasta -92 Xm:stä. Jarruihin tuli päivitys muistaakseni jo -91, sitä vanhemmissa on pykälän pienemmät jarruvermeet kuin uudemmissa, ja sitten ihan viimeisissä vielä isompaa jarruosaa laittoivat. Helppo parannus jarrutehoihin on että haalii tuommoiset "välimallin" jarruosat, ovat yleisimmät eli helpoimmat löytää. Jos siis on joku vika miksei jarruista löydy tarpeeksi tehoa...

Ainoat viat mitä on käsijarrun kanssa ollut viimeisen 11 koetun vuoden aikana, on ollut vaijereissa. Kuori rikki, sitä kautta vettä sisään, ja sitten vaijeri ruostuu ensin kuoreen kiinni ja sittemmin poikki. Kumma kun siitä tuli sanomista leimaamossa, kun toinen vaijeri oli jumissa ja toinen poikki, näitä automaattivaihteisen riemuja kun tulee käytettyä noita käytännössä kerran vuodessa eli katsastuksessa...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM käsijarru
ViestiLähetetty: 18.09.2016 17:39 

Viestit: 36
Vaijerit ovat kunnossa. Palauttaa hyvin molemmin puolin, ei jää laahaamaan.

Kiristin vaijereita molemmilta pyöriltä niin ettei jäänyt kantamaan käsijarrun ollessa vapaa. Toinen puoli kiristyi aavistuksen paremmin, toinen ei niin mainiosti. Käsin en kiristyksen jälkeen jarrulevyä (ilman rengasta tosin) saanut pyörimään lainkaan vaikka pinnistelin. Ennen kiristystä käsijarru ei tehnyt yhtään mitään, siis ei haukannut lainkaan. Työntämällä auto ei liiku. Ennen kiristystä taasen ei jarruttanut yhtään. Jarruvoima ei vaan tunnu kauhean reippaalta, siis jotain ihan muuta kuin vaikka tuon käyttis-Alton käsijarru joka pysäyttää auton kuin seinään pikku liikkeessäkin.

Normijarrut toimii todella upeasti ja jarrupalaa on jäljellä hyvin.

17kk sitten katsastin ja piti vähän kiristää. Tuolloin en tosin ollut koskenut niihin ennen katsastusta.

Onko se nyt sitten niin, että 90' XM:n käsijarru ei yksinkertaisesti haukkaa tuon kovemmin kiinni? Ei tuo mua haittaa, en edes käytä käsijarrua hirveästi, mutta katsastusmiestä varmaan häiritsee.



XM, 1990, 2.0i 8V, manuaali
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: