Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 06.09.2016 23:39 

Viestit: 497
Uusi Suomi kirjoitti tänään:
Poliisin uusi valtakunnallinen linjaus aiempaa herkemmästä puuttumisesta ylinopeuksiin astuu voimaan lokakuun alusta. Uuden ohjeistuksen mukaan seuraamuksena on rikesakko, jos ylinopeutta on seitsemän kilometriä tunnissa.Tähän asti rikesakon on saanut ylinopeudesta, joka ylittää kahdeksan kilometriä tunnissa. Taustalla on valtioneuvoston periaatepäätös, jonka mukaan kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä liikenteessä pyritään puolittamaan vuoteen 2020 mennessä.

Talouselämä kirjoitti viime viikolla:
Rikesakkotuoton tuplaamista haettiin nostamalla rikesakkoja roimasti vuosi sitten. Valtio odotti sakkomaksujen korotusten nostavan rikesakkokertymän peräti 45 miljoonaan euroon vuodessa. Tänä vuonna rikesakoista on kuitenkin kertynyt tuloja vasta 14 miiljoonan euron edestä. Rikesakko kallistui viime syksynä aiemmasta 70-115 eurosta 140-200 euroon. Samoihin aikoihin sakkojen nostamisen kanssa autoijoiden kaasujalka alkoi keventymään, sillä sakkomäärät kääntyivät selvään laskuun.

Veikkaampa, että seuraavaksi tapahtuu näin:
1. Kuljettajat pitävät yhäti kevyempää kaasujalkaa niin, että budjetoitu sakkotulo jää sakotuskynnyksen 2 km laskusta huolimatta kertymättä.
2. Lasketaan siis sakotuskynnystä edelleen, ja tuplataan rikesakko 280-400 euroon.
3. Ellei tämäkään auta, lasketaan nopeusrajoituksia kauttaaltaan aluksi 20 kmt.

Kyllä lopulta keinot löytyvät sakkotulojen varmistamiseksi... ei kun siis löytyvät keinot liikenneturvallisuuden edistämiseksi valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisesti.... vai kumpi tässä uudistuksessa nyt olikaan takana?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 07.09.2016 09:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Koomisin lausunto eilen oli:
Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen: "Tällä (muutoksella) pyritään laskemaan keskinopeutta, Kolehmainen sanoo Ilta-Sanomille.

Hän siis kiistää, että tarkoituksena olisi lihottaa valtion kassaa. Ainakaan poliisin näkökulmasta." :lol: :lol: :lol: :lol:



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 07.09.2016 10:21 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Suututtaa :evil: Tämmöisten (1 km/h) asioiden kanssa kyllä näperrellään. Mutta rattijuopoille ja toistuvasti kioskivarkauksia tekeville (mm. juoksukaljat) ei saada mitään rotia. Kai tuolla yhdellä km/h:lla sitten maailma pelastuu :shock:



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 07.09.2016 10:26 

Viestit: 884
Paikkakunta: Naantali
Poliisille on asetettu sakotuksessa myös tulostavoitteet.Tämä sen takia, koska edellinen hallitus(kok+demarit) oli tekemässä savostakin isoa banaanivaltiota.Kerrankin on meillä pääministeri ja oikeusministeri jotka yritävät saada helsingistäkin kaikki laiskat töihin.Olkeepa tyytyväisiä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 07.09.2016 11:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2162
rundvik kirjoitti:
Poliisille on asetettu sakotuksessa myös tulostavoitteet.Tämä sen takia, koska edellinen hallitus(kok+demarit) oli tekemässä savostakin isoa banaanivaltiota.Kerrankin on meillä pääministeri ja oikeusministeri jotka yritävät saada helsingistäkin kaikki laiskat töihin.Olkeepa tyytyväisiä.


Ei kerkiä paljon helsinkiläiset laiskottelemaan, jotta pystyvät maksamaan tulontasausverot köyhemmille kunnille, jotta ne voivat olla tehottomia!

Mitä tulee pääministeriin ja oikeusministeriin, niin ainoa mitä ovat saaneet aikaan, päätöksiä ja niiden perumisia. :lol:



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 07.09.2016 11:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2202
Paikkakunta: Laukaa
Jos liikenneturvallisuus paranee alentuneiden nopeuksien vuoksi, syntyy valtion kassaan säästöä vähentyneiden sairaanhoito-ym. menojen pienentyessä. Silloinhan ei tulopuolellakaan ole enää painetta lisäsakkotulojen hankkimiseksi. Eikös se näin mene :?: :)



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 07.09.2016 11:42 

Viestit: 884
Paikkakunta: Naantali
Ei yhtään mitään uutta auringon alla;demarit äänestivät hallituksessa ollessaan myös omia päätöksiään vastaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 07.09.2016 11:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Kännykkään ajon aikana juttelijoille pitäs sakot 10 kertaistaa ja kortti pois niitä riittää.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 07.09.2016 13:18 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Plösöilijä kirjoitti:
Kännykkään ajon aikana juttelijoille pitäs sakot 10 kertaistaa ja kortti pois niitä riittää.


Miten mä töihin pääsen ilman korttia?



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 07.09.2016 15:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Tässä ylinopeussakkoasiassahan ollaan menty metsään jo siinä, että "kaahailemalla" saa kovemmat sakot kuin esimerkiksi pahoinpitelemällä jonkun henkilön. Joku vääräleuka voi todeta, että "liikenneturvallisuutta sakottaen parantamalla kukaan ei pahoinpitele vahingossa toista henkilöä autollaan" on jo mielestäni verrattavissa siihen, että pahoinpitelyn ajattelustakin sakotettaisiin...mikrosiruja niskaan odotellessa :lol:

Kyllä mä taajama-alueilla, koulujen ja päiväkotien lähellä kannatan nopeusvalvontaa, mutta kun tää nykymalli on jotain ihan muuta.

Päiväsakkojen progressiivisuuskin on hyvä juttu tiettyyn pisteeseen asti, mutta valitettavasti taannoinen Wahlroossin kommentti kuljettajan käytöstä Suomessa sakko-oikeusmurhan takia sai ajattelemaan siltäkin kantilta. Tosin, onhan sillä työllistävä vaikutus, jos pohatta joutuu palkkaamaan kuskin, kun ei halua maksaa mahdollisia järjettömän suuria sakkoja. :geek:



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 07.09.2016 17:52 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
Akaile kirjoitti:
Koomisin lausunto eilen oli:
Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen: "Tällä (muutoksella) pyritään laskemaan keskinopeutta, Kolehmainen sanoo Ilta-Sanomille.

Hän siis kiistää, että tarkoituksena olisi lihottaa valtion kassaa. Ainakaan poliisin näkökulmasta." :lol: :lol: :lol: :lol:


Kissa on päässyt ajat sitten pussista, möläyttivät julkisuuteen, että sakotusta viilataan täysin fiskaalisista syistä.

Ihan turhaa enää yrittää esittää jotain liikenneturvaperusteluja, poliisin, virkamiesten tai poliitikkojen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 08.09.2016 19:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Sillä kioskinryöstäjällä on harvoin rahaa, vaikka sille löisi millaisen miljuunan sakon.
Siksi valtio rahastaa niiltä joilla todennäköisesti on rahaa ja jotka todennäköisesti maksavat sakkonsa.

Meillä on haaraliike Tallinnassa. Kiusaus on päivä päivältä kovempi muuttaa sinne.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 08.09.2016 20:18 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Akaile kirjoitti:
Tässä ylinopeussakkoasiassahan ollaan menty metsään jo siinä, että "kaahailemalla" saa kovemmat sakot kuin esimerkiksi pahoinpitelemällä jonkun henkilön.


Kaahaamalla saa kovemman sakon kuin ajamalla kolarin, oletetusta vaarasta on kovempi rangaistus kun aiheutetusta.

Ylinopeudesta lähtee kortti vaikka se oli ammatin edellytys mut rattijuoppuodesta voit selvitä alkolukolla.

Toiseksi jos ylinopeus on vaarallista niin miksi poliisi ajaa ylinopeutta :shock:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 08.09.2016 21:05 

Viestit: 511
Tätä vois kommentoida. Olisivat laskeneet päiväsakkokynnystä alemmas (nyt 20km/h) vaikka 15km/h niin tippuisi reilummin rahaa pussiin. Tuo 1km/h pelleily on turhaa. Jos nyt jo on ajonopeudet pääasiassa laskeneet, kun rikesakkoa korotettiin niin parempi vaikutushan tuolla sakotusrajan laskemisella olisi. Itse soittelin tässä poliisille useampaan otteeseen valvonta pyyntöa, kun tuo työmatkani päätie on ollut jo kohta toista kuukautta asfaltointityön alla, mikä kummastuttaa kovin, työautoni tuulilasiin on tänä aikana tullut kymmenkunta kiveniskemää, kun olen lainkuuliainen ja köyha ja pyrin ajamaan alle sakoituskynnyksen olevilla nopeuksilla. Nyt tuon asfaltointityön aikana on ollut tuolla moottoritiepätkällä 100km/h rajoituksen sijasta 80 ja osin 50km/h, mutta tuntuu olevan muille ihan sama mikä se rajoitus on. 50km/h alueella oli kaistojen välissä olevassa asfaltin reunassa irtokiviä irronut uden asfaltin laitosta ja sittrn, kun nämä sankari ohittelijat vaihtavat kaistaa takaisin oikealle nostavat renkaat näitä kiviä lentoon ja lopputulos onkin selvä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 09.09.2016 07:24 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
En ymmärrä tätä vauhkoamista tuosta 1 km/h laskusta... :-o
Kysymys kuitenkin kuuluu, että pitääkö sitä sitten ajaa ylinopeutta?!? Häh?! Ihan peiliin voi sitä katsoa...
Edelleen tuo kynnys on sen verran järkevällä korkeudella että ei ihan pelkällä nilkan puutumisella sen kovempaa kyllä vahingossa voi ajella. Kyllä ne ylitykset on ihan tarkoituksen mukaisia. Tulee sitten työmatkalaisilla tuolla entisellä 8 km/h rajoituksen ylityksellä päivittäisen ajoajan säätöä peräti 1 min 12 s ja 15 ms... :-D
Ja nyt tämän ilkeämielisen muutoksen takia enää 1 min 11 s ja 1 ms.. :-D
Jep, kyllä minäkin yleensä pidän n. 5 km/h yli rajoituksen valtateillä.
Taajamissa ei ole mitään järkeä pitää nopeutta yli rajoituksen. Usein ainakin Turkkusse liikennevalot ja liikenne itsessään aiheuttaa sen että on paras ajella n. 10 km/h alle.

Mutta juu, totta tuo että sakoillahan valtio yrittää paikkailla alijäämää budjetissa... Hölmö se joka haluaa niitä maksella ---> eli ajaa tahallaa ylinopeutta.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 09.09.2016 09:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Kami kirjoitti:
Kysymys kuitenkin kuuluu, että pitääkö sitä sitten ajaa ylinopeutta?!? Häh?! Ihan peiliin voi sitä katsoa...


Suomessa on aika monta kilometriä tyhjää tietä maantieteestä ja kellonajasta riippuen. Esimerkiksi yleisnopeusrajoitus 80km/h on sovitettu vastaamaan keskimääräisiä keliolosuhteita ja liikennevirtoja. Ts. tyhjän tien aikaan tämä keskimäärätilannetta hallinnoiva rajoitus ei täytä tarkoitustaan. Toinen juttu on sitten tuo teiden ylläpito, eli nopeusrajoituksella varmistetaan myös tien vastaavuus siinä ajettavaan nopeuteen, eli tulee ns. halvemmaksi rakentaa tietyntyyppisiä teitä vastaamaan tiettyä maksiminopeutta. Ja taas toisaalta jos ja kun tiestön kunto heikkenee niin korjaamisen sijasta pudotetaan nopeusrajoituksia, että pystytään välttämään lisälaskut riisikipon jousituksen hajoamisista. Tässäkin on kysymys enemmän rahasta kuin varsinaisesta kansalaisten turvallisuudesta. Toki se on helpompi myydä meille turvallisuus-nimikkeellä.

Kun taas verrataan nopeusrajoituksiamme vaikkapa ranskaan ja saksaan, kyllä, olemme köröttelijöiden luvattu maa. Siellä onnettomuusmäärät eivät korreloi korkeampia rajoituksia, sillä samaan aikaan liikennemäärät ovat moninkertaiset härmään verrattuna ja esimerkiksi saksassa ja belgiassa teiden kunto ei kyllä päätä huimaa...

Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, oikeampi kysymys onkin, että miksi sitä ylinopeutta ajetaan? Tähän lääkkeeksi olen ennenkin ehdottanut kesä ja talvirajoitusten romuttamista ja ajan, liikennemäärän ja keliolosuhteiden mukaan muuttuvia rajoituksia kaikkialle Suomeen. Toimiessaan tämä järjestelmä olisi osaamisineen todellinen vientivaltti tuotteena. Montako peltipoliisia ja sakkokorotusta tarvitaan vastaavaan liikenneturvallisuuden parantamiseen?

Tämä muistutukseksi siitä, kun järjestelmämme ei toimi: https://www.youtube.com/watch?v=gVTUHkFO95M



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 09.09.2016 10:07 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
Kami kirjoitti:
Edelleen tuo kynnys on sen verran järkevällä korkeudella että ei ihan pelkällä nilkan puutumisella sen kovempaa kyllä vahingossa voi ajella. Kyllä ne ylitykset on ihan tarkoituksen mukaisia. Tulee sitten työmatkalaisilla tuolla entisellä 8 km/h rajoituksen ylityksellä päivittäisen ajoajan säätöä peräti 1 min 12 s ja 15 ms... :-D


Voisivat samalla laskea toleranssin nollaan ja nostaa nopeusrajoituksia kympillä. Olis ainakin kiistatonta ja selkeää, että oliko yli vai ei. Sitten voisi enää väitellä siitä, että onko nopeusrajoitus oikea vai ei, kun nyt väitellään lisäksi siitä, onko se järkevää vai mielipuolista ylittää se rajoitus 5-10km/h verran.

En usko, että kukaan minuuttien takia ajaa siellä rikesakkorajoilla. Viivytyksiä tulee aina, viimeistään taajamassa. Kyllä ne törpöimmätkin sen ymmärtävät, että ei siinä paljoa voita. Se syy, miksi autoilijoilla tuntuu nopeus karkaavan kulminoituu hyvin siinä moottoritien työmaalla sunnuntai-iltapäivänä, kun ketään ei näy missään ja körötellään 30km/h ja autot tuntuvat tyhjällä tiellä kiipeävän sinne 60-80km/h vauhtiin vähän työmaan betoniporsaiden asettelusta riippuen.

Eli tie sanoo yhtä ja rajoitus ihan toista. Tätä on Suomessa paljon. On leveä, hyvä tie, mutta 60km/h rajoitus, kun voisi olla 80km/h. PK-seudullakin on monta monikaistaista väylää ja kehätietä, jotka on rempattu leveämmiksi ja tasaisemmiksi ja kaistoja lisätty eli teitä, joilla voisi olla 90-100km/h, mutta onkin vain 80km/h. Kas kummaa, ihmiset pyrkivät ajamaan 90-100km/h, vähän lompakon paksuudesta ja riskinsietokyvystä riippuen.

Kaupungissa taajamassakin on olemassa niitä 30km/h katuja, joissa autojen reaalinopeus on lähempänä 25km/h eli rajoituksen alle. Ei vaan voi ajaa niin kovaa, kun on kapea katu ja jalankulkijoita ja kaikkea muuta. Sitten on niitä taajamakatuja, joissa on esimerkiksi nominaalinen 40km/h rajoitus, mutta jotka on selvästi tehty 60km/h vauhtia varten ja eikös ihmiset vaan "kaahaile" juurikin 50-60km/h.

Syy siihen, miksi köröttely on tuskaa on sama kuin yrittäisit kävellä kilometritolkulla maantiesuoraa, joka ei tunnu loppuvan milloinkaan. Nopeus on ihan liian hiljainen suhteessa tilaan ja maisemat eivät vaihdu. Ihminen ei saa virikkeitä. Aivot tylsistyvät. Reaktioaikaa on liikaa. Mitään ei tapahdu. Ihminen jaksaa tätä muutamasta minuutista muutamaan kymmeneen minuuttiin, mutta jossain vaiheessa loppuu pitkäjänteisyys ja nopeus nousee. Ihminen miettii, että ehkä jos tämän yhden suoran tästä pikakelaa ohi, niin sitten jaksaa taas. Oho, tuli hidastelija vastaan. Hei, jotain tekemistä. Kytätään ohituspaikkaa. Kaasu pohjaan ja mikä ihana vapaus, kun vauhti nousee eikä tarvitse jumittaa possujunassa! Jarruttaminen unohtuu ja mieli tottuu pian siihen nopeuteen, mikä tien olosuhteiden mukaan on kohtuullinen, mutta rajoituksen mukaan ylinopeus. Sen jälkeen ajaminen onkin jatkuvaa jarrulla seisomista, kun mieli tekisi mennä ja järki sanoo, että siihen ei ole varaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 09.09.2016 10:15 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Se on hyvä puhua jos ei ikinä poistu kotinurkilta, vituttaa ajella vähänkin kauempana kun saa kytätä rajoituksia jatkuvasti, tai oikeasti kauempanahan on hyvä ajella :mrgreen: yksikin rajoitusmerkki kun jää huomaamatta niin tulee pamppua urakalla :evil:

Onneksi alkaa kohta talvirajoitukset, alan ajelemaan taas pilkulleen, vituttaa sitten muitakin tämä köröttely, vähän siedätyshoitoa se vaatii mut 2 viikon köröttelyn jälkeen alkaa pallit surkastumaan ja jo kolmannella viikolla pui sujuvasti nyrkkiä kaikille ohitteijoille että saatanan kaaharit :lol:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 09.09.2016 10:28 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
Xari kirjoitti:
Se on hyvä puhua jos ei ikinä poistu kotinurkilta, vituttaa ajella vähänkin kauempana kun saa kytätä rajoituksia jatkuvasti, tai oikeasti kauempanahan on hyvä ajella :mrgreen: yksikin rajoitusmerkki kun jää huomaamatta niin tulee pamppua urakalla :evil:


Jos ajaa riittävän lähellä sakkorajaa niin ainahan on tuo riski, että jos ei huomaa merkkiä, voi napsahtaa. Tuolloin ei toleranssikaan vaikuta. Ainoa tapa sallia itselleen huoleton kruisailu on ajaa niin hiljaa, että vaikka pieni hetkellinen koomahetki nostaisi vahingossa nopeutta 20km/h ei vielä sakkoja tule. Tuollaisene masokismiin nyt vaan ei juuri kukaan pysty...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 09.09.2016 11:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
yason kirjoitti:
Xari kirjoitti:
Se on hyvä puhua jos ei ikinä poistu kotinurkilta, vituttaa ajella vähänkin kauempana kun saa kytätä rajoituksia jatkuvasti, tai oikeasti kauempanahan on hyvä ajella :mrgreen: yksikin rajoitusmerkki kun jää huomaamatta niin tulee pamppua urakalla :evil:


Jos ajaa riittävän lähellä sakkorajaa niin ainahan on tuo riski, että jos ei huomaa merkkiä, voi napsahtaa. Tuolloin ei toleranssikaan vaikuta. Ainoa tapa sallia itselleen huoleton kruisailu on ajaa niin hiljaa, että vaikka pieni hetkellinen koomahetki nostaisi vahingossa nopeutta 20km/h ei vielä sakkoja tule. Tuollaisene masokismiin nyt vaan ei juuri kukaan pysty...

Varmaan on hyvä asettaa tasanopeus 85Km/h satasen alueella. Silloin ei vahingossakaan aja miinaan risteysrajoituksissa, jossa on tolpat. Ne 60 tolpat on jo hiukka ahtaammissa paikoissa.
Tulee samalla jo sopeutuneeksi talvinopeusrajoituksiin.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 09.09.2016 11:35 

Viestit: 221
Paikkakunta: Villeneuve
yason kirjoitti:
Kami kirjoitti:
Edelleen tuo kynnys on sen verran järkevällä korkeudella että ei ihan pelkällä nilkan puutumisella sen kovempaa kyllä vahingossa voi ajella. Kyllä ne ylitykset on ihan tarkoituksen mukaisia. Tulee sitten työmatkalaisilla tuolla entisellä 8 km/h rajoituksen ylityksellä päivittäisen ajoajan säätöä peräti 1 min 12 s ja 15 ms... :-D


Voisivat samalla laskea toleranssin nollaan ja nostaa nopeusrajoituksia kympillä. Olis ainakin kiistatonta ja selkeää, että oliko yli vai ei. Sitten voisi enää väitellä siitä, että onko nopeusrajoitus oikea vai ei, kun nyt väitellään lisäksi siitä, onko se järkevää vai mielipuolista ylittää se rajoitus 5-10km/h verran.

En usko, että kukaan minuuttien takia ajaa siellä rikesakkorajoilla. Viivytyksiä tulee aina, viimeistään taajamassa. Kyllä ne törpöimmätkin sen ymmärtävät, että ei siinä paljoa voita. Se syy, miksi autoilijoilla tuntuu nopeus karkaavan kulminoituu hyvin siinä moottoritien työmaalla sunnuntai-iltapäivänä, kun ketään ei näy missään ja körötellään 30km/h ja autot tuntuvat tyhjällä tiellä kiipeävän sinne 60-80km/h vauhtiin vähän työmaan betoniporsaiden asettelusta riippuen.

Eli tie sanoo yhtä ja rajoitus ihan toista. Tätä on Suomessa paljon. On leveä, hyvä tie, mutta 60km/h rajoitus, kun voisi olla 80km/h. PK-seudullakin on monta monikaistaista väylää ja kehätietä, jotka on rempattu leveämmiksi ja tasaisemmiksi ja kaistoja lisätty eli teitä, joilla voisi olla 90-100km/h, mutta onkin vain 80km/h. Kas kummaa, ihmiset pyrkivät ajamaan 90-100km/h, vähän lompakon paksuudesta ja riskinsietokyvystä riippuen.

Kaupungissa taajamassakin on olemassa niitä 30km/h katuja, joissa autojen reaalinopeus on lähempänä 25km/h eli rajoituksen alle. Ei vaan voi ajaa niin kovaa, kun on kapea katu ja jalankulkijoita ja kaikkea muuta. Sitten on niitä taajamakatuja, joissa on esimerkiksi nominaalinen 40km/h rajoitus, mutta jotka on selvästi tehty 60km/h vauhtia varten ja eikös ihmiset vaan "kaahaile" juurikin 50-60km/h.

Syy siihen, miksi köröttely on tuskaa on sama kuin yrittäisit kävellä kilometritolkulla maantiesuoraa, joka ei tunnu loppuvan milloinkaan. Nopeus on ihan liian hiljainen suhteessa tilaan ja maisemat eivät vaihdu. Ihminen ei saa virikkeitä. Aivot tylsistyvät. Reaktioaikaa on liikaa. Mitään ei tapahdu. Ihminen jaksaa tätä muutamasta minuutista muutamaan kymmeneen minuuttiin, mutta jossain vaiheessa loppuu pitkäjänteisyys ja nopeus nousee. Ihminen miettii, että ehkä jos tämän yhden suoran tästä pikakelaa ohi, niin sitten jaksaa taas. Oho, tuli hidastelija vastaan. Hei, jotain tekemistä. Kytätään ohituspaikkaa. Kaasu pohjaan ja mikä ihana vapaus, kun vauhti nousee eikä tarvitse jumittaa possujunassa! Jarruttaminen unohtuu ja mieli tottuu pian siihen nopeuteen, mikä tien olosuhteiden mukaan on kohtuullinen, mutta rajoituksen mukaan ylinopeus. Sen jälkeen ajaminen onkin jatkuvaa jarrulla seisomista, kun mieli tekisi mennä ja järki sanoo, että siihen ei ole varaa.


Just noin!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 09.09.2016 11:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Tähän etäisesti liittyen, jostain kumman syystä ainoa huomautus liiasta vauhdinkäytöstä on tullut Dyanella, vaikka taloudessa on parikin vähän reippaampaan etenemiseen suunniteltua/tarkoitettua ajopeliä. Enemmän ehkä tuuria, kun ei satunnaiset liikkuvat mittausyksiköt ole sattuneet kohdalle, mutta pelkästään tilastojen valossa voisi väittää että meidän taloudessa kaahataan vain 602cc 32-kaakkisen koneen omaavalla ajopelillä, ei kummallakaan 170-kaakkisista vajaan kolmelitraisista...

Pitäisikö siis kohdaltani poistaa nuo mopokoneiset, kun semmoisella ajosta tulee sanomista..? :lol:

Ja joo, on samaisella "kaahaamisesta" ollut lähempänäkin, jopa lisenssinlähtö. Eivät vaan halunneet uskoa että semmoinen keksintö voisi kulkea 134km/h 80km/h alueella, muistelivat pysäytyspartion kaverit keskenään että "eikös tuommoisen huippunopeus ollut 102km/h? Mulla oli joskus just tuommonen, ja lukema jäi mieleen" ja siihen olikin hyvä huudella ikkunanrakosesta että "niin minäkin muistelen"... Tästä on jo kohta pari vuosikymmentä aikaa, uskaltaa leukailla...

Ehkä tosiaalta nuo kertoo siitä että kyseisellä väkkärällä tulee soviteltua sitä nopeutta sopivaksi, ajettua enemmän tunteella kun tietää ettei nopeus ihan kamalaksi karkaa. Paitsi sitten kun on mennyt (taas kerran) virittämään, unotuu se ettei enää tarvitsekaan aina ajaa kaikki pelissä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 09.09.2016 12:25 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
jasu kirjoitti:
Pitäisikö siis kohdaltani poistaa nuo mopokoneiset, kun semmoisella ajosta tulee sanomista..? :lol:


Xantialla ja C5:lla olen huomannut sen, että kun auto menee tasaisesti ja hiljaa, niin nopeutta ei oikein hahmota. Vasta nopeusmittarin vilkaisu paljastaa, että motarilla tulikin kiihdytettyä rampista 140km/h eikä 120km/h. Noh, tuohonkin on tottunut hiljalleen. Monissa muissa autoissa on se etu, että satasen paremmalla puolella alkaa hurja renkaiden kumina, tuulen suhina, moottorin ulvonta ja kaikki peittyy hiljalleen tärisevään ja nypyttävään tiehen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 09.09.2016 15:51 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Aakku kirjoitti:
yason kirjoitti:
Xari kirjoitti:
Se on hyvä puhua jos ei ikinä poistu kotinurkilta, vituttaa ajella vähänkin kauempana kun saa kytätä rajoituksia jatkuvasti, tai oikeasti kauempanahan on hyvä ajella :mrgreen: yksikin rajoitusmerkki kun jää huomaamatta niin tulee pamppua urakalla :evil:


Jos ajaa riittävän lähellä sakkorajaa niin ainahan on tuo riski, että jos ei huomaa merkkiä, voi napsahtaa. Tuolloin ei toleranssikaan vaikuta. Ainoa tapa sallia itselleen huoleton kruisailu on ajaa niin hiljaa, että vaikka pieni hetkellinen koomahetki nostaisi vahingossa nopeutta 20km/h ei vielä sakkoja tule. Tuollaisene masokismiin nyt vaan ei juuri kukaan pysty...

Varmaan on hyvä asettaa tasanopeus 85Km/h satasen alueella. Silloin ei vahingossakaan aja miinaan risteysrajoituksissa, jossa on tolpat. Ne 60 tolpat on jo hiukka ahtaammissa paikoissa.
Tulee samalla jo sopeutuneeksi talvinopeusrajoituksiin.


Tai samantien ajaa viittäkymppiä niin ei sattumalta vastaan tuleva taajamakaan aiheuta rahanmenoa :lol:

Alinopeushan ei ikinä vaaranna ketään, kenellekkään ei ikinä tule yllätyksenä että joku saattaa mennä puolet muita hitaammin.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksi eri syytä sakotuskynnyksen laskemiseen?
ViestiLähetetty: 09.09.2016 18:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
Xari kirjoitti:
Aakku kirjoitti:

Tai samantien ajaa viittäkymppiä niin ei sattumalta vastaan tuleva taajamakaan aiheuta rahanmenoa :lol:

Alinopeushan ei ikinä vaaranna ketään, kenellekkään ei ikinä tule yllätyksenä että joku saattaa mennä puolet muita hitaammin.
Ei se tule yllätyksenä sitten, jos tarpeeksi moni ajaa sitä viittäkymppiä. :D



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Akseli ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: