Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 32 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 15.09.2016 15:45 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Kyseessä siis ykkössarjan bsi vancan sekasikiö hässäkällä (vuosimallit 2000-2004)
Kuva

Kyseistä yksikköhän ei voi siirtää suoraan b-osana autosta toiseen, joten se pitää ensin nollata, tämähän ei tietenkaan autovalmistajien varaosamyynnin kannalta ole suotavaa joten virallisia keinoja siihen ei ole. Onneksi nokkela keksii keinot.
Kyseisissä Sagemin valmistamissa bsi yksiköissä on data tallennettu motorolan MC68HC912DG piiriin, joka on mcu sisältäen sekä flashmuistin, eeprom muistin sekä prosessorin. Haluamme muokata tuota eeprommin sisältöä joten ei muuta kuin, hommiin.
Tarvikkeet:

-Perusjuotosasema
-laite joka osaa lukea edellämainittua mcu:ta käytän tässä x-prog m lukijaa näitä saa esim aliexpressista luokkaan ~50eur
-Tietomakone.

Ensimmäiseksi poistetaan bsi yksiköstä takakansi, sehän on ainoastaan lukuisilla klipsuilla kiinni.
Kuva
Tämän vaiheen jälkeen hämmästellään hetki ja pohditaan että mitäs kytketään ja minne.
X-PROG M antaa ohjeeksi tälläisen:

Kuva

Näppärää, mutta kun tuo levy on juoteltu kasaan niin että pitäisi ensin hirmuvaivalla juotella se palasiksi eikä huvittaisi, noh onneksi google on lähempänä kuin 100 jänistä.

Kuva

Huh ei tarvitse silputa levyä osiksi vaan joku on jo valmiiksi kaivanut sopivat pisteet joihin juotella, ei muuta kuin kolvi kuumaksi

Kuva

Tässä vaiheessa onkin hyvä tempaista x-prog m:n oma ohjelmisto tulille
Kliksutellaan oikea piiri select device valinnan alta, HUOMIO että luet varmasti eeprom muistin, jos vahingossa luet ja tyhjennät flashmuistin niin se pyyhkii bsi:n ohjelmiston

Kuva

Odotellaan että härveli hoitaa hommansa ja mitäs ihmettä, tuloksena on pelkkää tyhjää... no kelataanpas tuon dumpin loppuun:

Kuva
Ah tuollahan on jotain sotkua, no ei välitetä siitä vaan painellaan koko sotkun päälle FFFFFFFFFFFFFF

Kuva

Tämän jälkeen Write, piuhat irti boksista, ja lexialla sopeutus uutena boksina, ja wruum wruum....


ja BONUS osio:

Kai noista dumpeista jotain dataakin irtoaa, noh avataanpas tuo dumppi vaikka hexworkshoppiin (toki olettaen että tallensit sen ennen tyhjennystä) :lol: :

Kuva
Höh ei tuosta kyllä hullukaan mitään tolkkua saa.
Koitetaanpas yhtä kikkaa, mitäs tuo inverse bits nappula tekeekään:
Kuva
ja zädäm:
Kuva
Ohhoh siinähän seisoo auton pin-koodi täysin selväkielisenä kuten myös valmistenumero.


Sitten tietenkin jotkut ikävät ohjelmistot tarjoavat mahdollisuuden tälläistenkin tietojen mulkkaukseen:

Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 15.09.2016 20:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Tähän mennessä Patongin paras tekninen artikkeli. Erona esim mhhauton jne vastaaviin artikkeleihin se, että kaikki työvaiheet ja työkalut on selitetty auki. Noilla "ammattilaisfoorumeilla" laiskuuttaan tai tahallaan jätetään olennaisia työkaluja, työvaiheita tai softia mainitsematta.

Tästä ohjeesta sen sijaan saa selvää ihan aloittelijakin. Mestarin merkki on se että osaa selittää asiansa ymmärrettävästi ummikollekin ilman kapulakieltä.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 16.09.2016 00:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Ostan heti kun tulee maksava asiakas. Nää on tehtaalla NFP


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 16.09.2016 08:52 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Tuskin on tarvetta, mutta hyvät on ohjeet ja iso kumarrus vaivannäöstä!



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 16.09.2016 09:40 

Viestit: 151
Iso hatunnosto täältäkin!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 16.09.2016 11:29 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Tuo oli tiedossa että ovat NFP ja vähän siksi tuon kirjoittelinkin, käsittämätöntä että auton toimivuuden kannalta välttämätöntä osaa ei saa 12-13 vuotiaaseen autoon. Samaten ainakin ensimmäisen sukupolven 607:n ja c8/807:n bsi:t ovat nfp, varmaan muitakin tuon ikäluokan psa kulkineita on joihin ei saa. Esim bmw:llä saa kaikkia varaosia jopa 70 luvun malleihin...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 16.09.2016 15:09 

Viestit: 64
Paikkakunta: Askola
Kiitos Plagulle hienosta ohjeesta. Tyhmällä on vielä pari kysymystä.
Jos asennan "virginoidun" BSI:n autoon, onko ajetut kilometrit myös nollautuneet BSI:n puolelta ja käyttöön tulee mittaristossa näkyvä lukema?
Ja miten avaimien kanssa, käykö vanhat avaimet ja vanhan BSI:n PIN vai pitääkö avaimiin vaihtaa sirut ja käyttää virginoidun BSI:n piniä?



Xsara Break 1.6 16V -04 paalattu
C5 Break 2.0 16V -04 paalattu
Xsara Break 2.0 16V -03 ajossa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 16.09.2016 15:22 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Aivan, eli virginoitu bsi vastaa ns tehdasuutta.
Mittarilukema imeytyy mittaristosta, pinkoodi on tyhjä tämähän on tallennettu normaalisti sekä ecuun & bsi:hin ja se täytyy siis olla tiedossa koska muuten bsi ei pariudu sopeuttaessa ecun kanssa, jos pinkoodi ei ole hallussa se kannattaa lukea risasta bsi:sta (olettaen että on sen verran ehjä että onnistuu) toki sen saa tongittua myös ecusta mutta se on taas eri tarina. Avaimet pitää sopeuttaa uusiksi mutta koska pinkoodi on sama ei tarvitse vaihdella siruja tms.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 16.09.2016 16:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Mitäs kaikkea pitää muuttaa ja tehdä että c5/c6:sta tulee "immo off" ilman varoitusvaloja ja vikakoodeja. Eli pelkällä rauta-avaimella voisi käynnistää ja kaukosäädin lukitukseen jne toimii, mutta noiden PINnien ja avaimien chippien kanssa ei tarvisi pelata.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 16.09.2016 16:55 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Immon poisto on oma lukunsa, mutta karkeasti se tehdään se hoidetaan aina ecussa, riippuu täysin ecun mallista miten se tehdään ja onko edes mahdollista.
Siitä tuleeko autossa sitten herjoja tuntuu riippuvan kuun asennosta joissain malleissa tulee osassa ei. Esim otsikon ensimmäisen korimallin c5 jota tämä bs hommakin koskee, sytyttää service valon, ja jos pidät virtoja hetken starttaamatta tulee monitoiminäyttöön immo herja, auto kuitenkin starttaa normaalisti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 16.09.2016 21:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 993
Paikkakunta: Seinäjoki

Profiili WWW
Plagu kirjoitti:
ISiitä tuleeko autossa sitten herjoja tuntuu riippuvan kuun asennosta


Berlingon ecussa on vikakoodi ja pysyy tuosta :P


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 17.09.2016 12:45 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Jeth kirjoitti:
Plagu kirjoitti:
ISiitä tuleeko autossa sitten herjoja tuntuu riippuvan kuun asennosta


Berlingon ecussa on vikakoodi ja pysyy tuosta :P


Näinpä, eikä tuohon ole parempaa "fixiä" tiedossa, nuo 1 kampaiset edc15:t toimivat aina noin, tärkeintä lie kuitenkin että auto käy ja kukkuu.

Mutta esim 3 kampainen ei jätä vikakoodia, sama ecu 307:ssa ei sano mitään, mutta jos sen siirtää c5:een niin service valo palaa. Nämä "kuljettaja" infot kun tulevat bsi:ltä niin riippuu täysin bsi:stä mitä herjoja se kertoo.
Tuntuukin että mitä karvalakimpi auto sen vähemmän herjoja. Kyllähän nuo bsi:n antamat herjatkin varmasti on poistettavissa, mutta enpä ole kuullut että kukaan noita bsi:n softia olisi missään mulkannut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 19.09.2016 20:50 

Viestit: 69
Hyvä juttu aiheesta! Toivottavasti BSI ei koskaan kosahda. Jos niin kuitenkin käy, niin hyvä tietää menetelmät auton korjaamiseksi.

Voisiko tällä menetelmällä kloonata BSI:n muistin sisällön toiseen täsmälleen samanlaiseen ja valmistaa tällä tavalla itselleen varaosan? Tuskin tällaiseen ryhdyn, mutta asia vaan kiinnostaa.

Toinen kysymys: mistä tuon paljon puhutun avainkoodin oikein saa? Olen ostanut autoni käytettynä pieneltä jobbarilta, joten mitään avainkorttia ei ole koskaan näkynytkään. Antaako merkkihuolto koodin henkilöllisyystodistusta vastaan tiskiltä? Koodiahan tarvitaan jos mielii parittaa avaimia - tekipä sen sitten itse, taikka huolto. Onko muuta keinoa kuin lukea se BSI:n dumpista?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 19.09.2016 22:14 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Bsi:n kloonausta varten pitää kloonata myös flash muisti ja vielä erikseen oleva eeprom johon käsiksi päästäkseen pitää juottaa bsi auki, ei ole vaivan arvoista minusta.

Toisen mallisissa bsi:ssä riittää usein pelkkä eeprommin kloonaus ja välillä ne ovat helpostikkin saatavilla, mutta nämä ykköskoppaset c5:t on vähä nuivempia.

Avain koodista niin jotku merkkihuollot antaa rahaa vastaan toiset sanoo että tuo tänne, sitikkapuoskari osanee sanoa tehtaan kannan asiaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 19.09.2016 22:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Koodit on luottamuksellisia eikä niitä saa luovuttaa eteenpäin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 19.09.2016 22:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Sitikkapuoskari kirjoitti:
Koodit on luottamuksellisia eikä niitä saa luovuttaa eteenpäin.


Mikähän peruste tähänkin on. Avainkortti tulee auton mukana ja jos sen on edellinen omistaja hukannut, miksei auton uusi laillinen omistaja saisi numeroa tietää. Peugeot-liikkeet muuten saavat myös tuon numeron tietoonsa ja sieltä ne on minullekin kerrottu.

Rupeaa yhä enemmän korpeamaan tämä autonvalmistajien salailupolitiikka. Se on ihan suoraan suunnattu yksityistä kuluttajaa ja autoharrastajaa vastaan. Ammatikseen autoja korjaava on hankalassa saumassa kun näkee meiningin törkeyden mutta vastaankaan ei voi kapinoida tai menee lisenssit ja leipäpuu.

/C:stä.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 19.09.2016 23:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Olisko syynä se ettei koodit mene rosvojen kynsiin. Jokaisessa koodiviestissä tulee tällainen:

TÄRKEÄÄ. Muistutus yleisistä käyttöehdoista (otteita):
• Tämä palvelu on tarkoitettu yksinomaan Peugeotin/Citroënin valtuutetun korjaamoverkoston/myyntipisteiden jäsenille.
• Koodin paljastaminen kolmannelle osapuolelle on ehdottomasti kielletty.
• Henkilö, joka hakee salakoodin, on vastuussa sen käytöstä ja asettaa hänet täten vastuuseen.
• Citroën/Peugeot France (muu maa) säilyttää kaikkien koodipyyntöjen tallennukset yksittäisen koodien hakua koskevan tutkinnan varalta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 19.09.2016 23:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Sitikkapuoskari kirjoitti:
Olisko syynä se ettei koodit mene rosvojen kynsiin. Jokaisessa koodiviestissä tulee tällainen:

TÄRKEÄÄ. Muistutus yleisistä käyttöehdoista (otteita):
• Tämä palvelu on tarkoitettu yksinomaan Peugeotin/Citroënin valtuutetun korjaamoverkoston/myyntipisteiden jäsenille.
• Koodin paljastaminen kolmannelle osapuolelle on ehdottomasti kielletty.
• Henkilö, joka hakee salakoodin, on vastuussa sen käytöstä ja asettaa hänet täten vastuuseen.
• Citroën/Peugeot France (muu maa) säilyttää kaikkien koodipyyntöjen tallennukset yksittäisen koodien hakua koskevan tutkinnan varalta.


Omistaja auton, rekisteriotteen, toimivan avaimen ja henkilöllisyystodistuksen kanssa ei siis ole riittävä todistus ettei ole "rosvo". Valmistenumeron ilmoittamalla saa pin-koodin mhhautosta päivässä ilmaiseksi, merkkiliikkeestä ei rahallakaan.

Eiköhän tuo kolmas osapuoli tuossa tarkoita jotain muuta kuin omistajaa... mutta autotehtaat tuntien voi ollakin niin että omistaja on se "kolmas osapuoli", aisankannattaja jonka tehtävä on vain maksaa kaikki ja pitää suu kiinni.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 20.09.2016 07:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Mitäs se auton kuljettaja tekee moisella koodilla kun sitä tarvitaan vain merkkitesterillä uuden avaimen koodaukseen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 20.09.2016 08:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Sitikkapuoskari kirjoitti:
Mitäs se auton kuljettaja tekee moisella koodilla kun sitä tarvitaan vain merkkitesterillä uuden avaimen koodaukseen?

Niin oliko siinä kiinalexian omistamisessa ja yksityiskäytössä jotain laitonta?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 20.09.2016 08:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Kyseisen koodin saa digital-kaos.co.uk, mhhauto.com jne.jne.



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 20.09.2016 09:22 

Viestit: 5125
Teuski kirjoitti:
Sitikkapuoskari kirjoitti:
Mitäs se auton kuljettaja tekee moisella koodilla kun sitä tarvitaan vain merkkitesterillä uuden avaimen koodaukseen?

Niin oliko siinä kiinalexian omistamisessa ja yksityiskäytössä jotain laitonta?

Eikös se vieläkin ole laitonta, eli ohjelmistoja ei saa kopioida ilman lupaa edes yksityiskäyttöön, vaikka musiikkia tai kirjoja saakin, eikä ohjelmistojen suojauksia saisi purkaa vain siksi että jaluaa käyttää sitä.

Sitä en tiedä rangaistaanko noista juurikaan, tuskin, mutta on paljon muitakin tekijänoikeusrikkomuksia tai rikoksia joista ei kovin usein rangaista, vaikka youtube puolillaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 20.09.2016 09:33 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Sitikkapuoskari kirjoitti:
Mitäs se auton kuljettaja tekee moisella koodilla kun sitä tarvitaan vain merkkitesterillä uuden avaimen koodaukseen?


Voi ne avaimet parittaa vaikka autocomilla tai zedbullillakin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 20.09.2016 10:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Sitikkapuoskari kirjoitti:
Mitäs se auton kuljettaja tekee moisella koodilla kun sitä tarvitaan vain merkkitesterillä uuden avaimen koodaukseen?


Tiedoksi kaikille että tänä päivänä Diagbox 8.2 ja uudemmat ovat kaikille service.citroenin käyttäjille ostettavissa hintaan 35/euroa per auto per viikko. Ei tarvi ostaa sitä useamman tuhatta vuodessa maksavaa "diagbox-asemaa". Siellä on asennus- ja käyttöohjeet kaikki mukavasti olemassa ja ostoskoriin vain yksi 35 euron tokeni niin pääsee lataamaan db:n.

Tuolla virallisella versiolla pääsee flashaamaan nekin ecut jotka eivät manuaalimoodissa onnistu. Esim bhi, css, jne..

Ja kyllä, pääsee parittamaan Kiinasta 3 eurolla tilatut uudet avaimet. Merkkiliikkeessä uusi avain kaketsuineen ja parituksineen maksaa mallista riippuen 250-400 euroa joka on laillistettu RYÖSTÖ.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 BSI yksikön "virginointi"
ViestiLähetetty: 20.09.2016 13:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
ds-jekkeri kirjoitti:
Sitikkapuoskari kirjoitti:
Mitäs se auton kuljettaja tekee moisella koodilla kun sitä tarvitaan vain merkkitesterillä uuden avaimen koodaukseen?


Tiedoksi kaikille että tänä päivänä Diagbox 8.2 ja uudemmat ovat kaikille service.citroenin käyttäjille ostettavissa hintaan 35/euroa per auto per viikko. Ei tarvi ostaa sitä useamman tuhatta vuodessa maksavaa "diagbox-asemaa". Siellä on asennus- ja käyttöohjeet kaikki mukavasti olemassa ja ostoskoriin vain yksi 35 euron tokeni niin pääsee lataamaan db:n.

Tuolla virallisella versiolla pääsee flashaamaan nekin ecut jotka eivät manuaalimoodissa onnistu. Esim bhi, css, jne..

Ja kyllä, pääsee parittamaan Kiinasta 3 eurolla tilatut uudet avaimet. Merkkiliikkeessä uusi avain kaketsuineen ja parituksineen maksaa mallista riippuen 250-400 euroa joka on laillistettu RYÖSTÖ.


Oli ehkä liian jyrkkää tekstiä minulta. Korjataan:

Ammattikorjaajat, varsinkin pienissä firmoissa, ovat tärkeää porukkaa. Heidän kuuluu saada normaali korvaus työstään. Työkalut ja koulutus ovat kalliita, ja ovat hankalassa välikädessä tehtaiden ja kuluttajien välissä.

Mutta se mitä tässä vastustan ja kritisoin on se, että omatoimisilta harrastajilta yritetään estää oman autonsa korjaaminen ja diagnosointi halvalla. Mitä vanhemmasta autosta puhutaan, sitä törkeämpää se on. 2000-luvun autojen kanssa pelaaminen on ihan mahdotonta ilman merkkikohtaista testeriä joka kytkeytyy kaikkiin tietokoneisiin. Tämän ominaisuuden pitäisi olla autoissa ilmaiseksi tarjolla kaikille, vähintään diagnosointia ja vikakoodien nollausta varten.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 32 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: