Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia jarruvalokytkin Autom.
ViestiLähetetty: 20.09.2016 10:39 
Käyttäjän avatar

Laitetaas tännekin, mikäli joku törmää samaan.
Viime viikolla olin mukana katsastamassa vaimokkeen Xantiaa. Katsuri sanoi dynolla, että "jarruvalot syttyvät liian hitaasti, jarrut jo päällä kun valo vasta syttyy!". Olin aivan varma, että nyt kusetetaan taas miestä ja keksimällä keksitään vikoja hylkyä varten. Katsastus kuitenkin jatkui hyvässä hengessä, eikä hylkäystä ihme kyllä tullut. Meni kaksi päivää ja olin kiireessä lähdössä kohti määränpäätä. Auto käyntiin ja ote automaatin kepakosta; eipä liiku mihinkään. Uusi starttaus, josko pieni Re-boot autttaisi. Ei, ja samalla huomaan, että jarrua painaen automaatin solenoidi ei napsu. Siinä sitten kiroilun saattamana rättärin rattiin ja kojelautaa taputtelemaan "vanhassa vara parempi". Tästä sitten murheellisena kertomaan vaimokkeelle, että hänen rakas autonsa ei liikkunut metriäkään ja todennäköisesti vika on siinä jarruvalokytkimessä.

Seuraavana päivänä lupauduin kaivamaan sen kytkimen esiin, jotta on tiskille edes mallia mukaan. Näin tein ja havaitsin, että polkimen kumin alla on mikrokytkinmäinen muoviboksi, joka käsin painettaessa napsutteli solenoidia ja poltti jarruvaloja erittäin satunnaisesti.
Olen siis vanhemman kaluston kanssa tottunut, että polkimen rauta irtoaa kytkimestä ja tämä aikaansaa valojen syttymisen...

Säästeliäänä mulkkuna päädyin kuitenkin avaamaan tuon kytkimen boksin ja havaitsin, että kytkinnastojen pinnat ovat kyllä happamat ja muovirunko aavistuksen sulannut ilmeisesti huonosta kontaktista johtuen. Timanttiviilasin nuo kontaktipinnat ja sulattelin knöölin tinaa tuohon toiseen kontaktipintaan, jolla se korottuu kompensoimaan tuota muovipainajan sulaneisuutta. Takas paikalleen ja a vot! Sehän toimii! Ei maksanut montaa senttiä tämä korjaus ja kuulemani mukaan tuo komponentti on kallis nykyään. 270tkm mittarissa juuri pyörähtäneenä; kannustan kanssaveljiä ja sisaria kuulostelemaan napsetta jarrupolkimen painalluksen seurauksena... Ihan hyvä turvamekanismi noin niinkuin peräkolaria ajatellen. Katsastajasedälle kerrankin iso kiitos!

Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa

Viestin otsikko: Re: Xantia jarruvalokytkin Autom.
ViestiLähetetty: 20.09.2016 11:49 

Mainio tarina!

Erityinen kiitos luonnehdinnasta "säästeliäs mulkku". Tunnistin itseni. :)

Poissa

ViestiLähetetty: 20.09.2016 13:18 
Käyttäjän avatar

Beksi-Eki kirjoitti:
Mainio tarina!

Voihan sen kirjoittaa hienomminkin: luonnonvaratietoinen yksilö :lol:

Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa

ViestiLähetetty: 20.09.2016 15:25 
Käyttäjän avatar

Beksi-Eki kirjoitti:
Mainio tarina!

Juu tämä on puhdasta itseironiaa siitä syystä, että nykyään saa propellihatun maineen, kun ei heitä kaikkea roskiin ja hae uutta kaupasta. Propellihattuus ei sinänsä tee mulkuksi, mutta kyllä välillä havaitsee kädettömiä korpeavan, kun onnistuu jotain palauttamaan henkiin naurettavin kuluin...ihan niinku se ois niiltä jollain tapaa pois? :roll:

Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa

ViestiLähetetty: 20.09.2016 17:22 

Itse asiassa itse fiksaaminen on kädettömiltä monesti pois koska kädettömien talousjärjestys pyöriii toisenlaisilla reunaehdoilla. Jos ei muuten, kädetön voi olla kateellinen siitä että toinen ei joudu maksamaan yhtä paljon luokattomasta roinasta kuin itse joutuu.

Poissa

ViestiLähetetty: 20.09.2016 18:37 
Käyttäjän avatar

akailen teksti on varsin osuva ja kiinnostava .
piikikkyyttäkin löytyy mukavasti mausteeksi .......... :twisted:

Poissa

ViestiLähetetty: 24.09.2016 14:51 
Käyttäjän avatar

Hyvä juttu :)
Kyllä se näin on, se tekee joka osaa, ja se harmittaa niitä, joiden tie kulkee korjaamolle :lol:

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ]