Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Bosch keksi pyörän uudestaan
ViestiLähetetty: 25.10.2016 13:10 

Viestit: 497
"Ruiskuttamalla vettä moottoriin säästetään polttoainetta", kirjoittaa US tänään ja jatkaa. "Bosch on kehittänyt vesiruiskutusjärjestelmän, joka Boschin tiedotteen mukaan vähentää polttoaineen kulutusta jopa 13 prosenttia" "BMW-M4 GTS on ensimmäinen tuotantoajoneuvo, jossa vesiruiskutusjärjestelmä esitellään."

Muistan itse armeija-ajoiltani 70-luvulta silloiset neuvostovalmisteiset ohjusveneet. Niissä kussakin oli pääkoneina kolme kpl 56-sylinteristä bensakonetta. Näissäkin oli vedensyöttö sylintereihin silloinkun haluttiin täydet tehot ja maisemat pikakelaukselle.

https://www.uusisuomi.fi/autot/206848-r ... ttoainetta


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bosch keksi pyörän uudestaan
ViestiLähetetty: 25.10.2016 13:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Aika mahtava moottori 56sylinterä?



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bosch keksi pyörän uudestaan
ViestiLähetetty: 25.10.2016 13:17 

Viestit: 497
Plösöilijä kirjoitti:
...56sylinterä?

Joo, ne oli lentokoneen tähtimoottoreita, ja niitä oli joka paatissa kolme sarjaan kytkettyinä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bosch keksi pyörän uudestaan
ViestiLähetetty: 25.10.2016 13:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Tuima-luokan pääkone M504 B2
5000 hp nopea meridiesel.
Peruskonstruktio (M501, 6000 hp) on suunniteltu ilmailukäyttöön.

56 sylinteriä, iskutilavuus 200 l, 8 rivinen (7 lohkoa) nestejäähdytteinen tähtimoottori.
Max kierrosluku 2000 rpm. Yksi Compound ahdin (max. 11 000 rpm) viskokytkimellä. Jokaisessa sylinterissä neljä venttiiliä, 9 pisteruiskutus, oma erillisen nokan käyttämä korkeapainepumppu, säätyvä ruiskutus ja venttiiliennakko. Alumiinilohkot teräksisellä sylinteriputkella.

Suunnitteluvuosi 1946, Ominaiskulutus 154-164 g/hp/h,
Huoltoväli 25 h (100 h) max. 2500 h

Entinen Tuima-luokan ohjusvene

Alkuperäinen tyyppimerkintä: Projekt 205 ER

Naton käyttämä tyyppinimi: Osa 2

4 kpl miinaveneitä jotka palvelleet Merivoimissa 1974-2000: Tuima (11), Tuisku (12), Tuuli (14), Tyrsky (15). Hankittu Neuvostoliitosta 1974-75 uusina. Modifioitu ohjusveneistä miinaveneiksi 1991-95. Tuima ja Tuuli ovat modifioitu raskaammin, Tuisku ja Tyrsky kevyemmin.

Lisää kuvia

Kaikki Tuima-luokan alukset on myyty uudelle omistajalle.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bosch keksi pyörän uudestaan
ViestiLähetetty: 25.10.2016 14:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
2cv-Olli kirjoitti:
"BMW-M4 GTS on ensimmäinen tuotantoajoneuvo, jossa vesiruiskutusjärjestelmä esitellään."


Öh, eikös Saab 99 Turbo S:ssä ollut tehdasasenteinen vesiruiskutus jo joskus 1980 tienoilla?

https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_99#Performance

http://saabworld.net/attachment.php?s=3448fbfb5e89bff00868ff7bda8b08c3&attachmentid=7619&d=1334321801



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bosch keksi pyörän uudestaan
ViestiLähetetty: 25.10.2016 14:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
Öh, eikös Oldsmobile F85:ssa vesiruutta ollut tarjolla jo 1962? Näin muistelisin näitä syntymävuoteni tärkeitä virstanpylväitä.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bosch keksi pyörän uudestaan
ViestiLähetetty: 25.10.2016 14:19 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Yksi thp mootttorillisten perusharrastuksistahan on vesiruiskun lisääminen jotta saadaan estettyä imukanavien karstoittuminen, mikä on mielestäni huomattavasti tärkeämpi ominaisuus kuin 13% (todellisuudessa 1.3%) polttonaineen säästö.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bosch keksi pyörän uudestaan
ViestiLähetetty: 25.10.2016 14:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Toyhota celikassa ainakin yhessä mallissa



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bosch keksi pyörän uudestaan
ViestiLähetetty: 25.10.2016 14:37 

Viestit: 236
Tehkää hyvät ystävät ero pre- ja postturbo suihkutteluiden välillä?!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bosch keksi pyörän uudestaan
ViestiLähetetty: 25.10.2016 15:31 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Plösöilijä kirjoitti:
Toyhota celikassa ainakin yhessä mallissa


Olikos celikassa sama kuin joissain suparuissa että ruiskutellaan välijäähdyttimen pinnalle vettä, sehän on täysin eri hommeli.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bosch keksi pyörän uudestaan
ViestiLähetetty: 25.10.2016 22:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Taisipa olla vesi-metanoliruiskutusjärjestelmä Focke-Wulf 190:n BMW 801-D2 moottorissa jo vuonna 1942.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: