|
Kirjoittaja |
Viesti |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: XM hydractive2 solenoidi Lähetetty: 26.11.2016 16:10 |
Viestit: 199
|
Pitäisikö tuon aktiiviventtiilin solenoidin lähteä irti avaamalla ensin tuosta 24 mm:n avainvälistä. Eli pyöriikö tuo kela vapaasti tuon venttiilirungon ympärillä? Ulkolaisilla sivustoilla, ainakin joillakin, kehoitetaan ensin avaamaan tuo 16 mm:n avainväli, mutta se pääty lienee lukittu kierreliimalla kuitenkin? Lähinnä tyhmä kysymys siksi, että muutenhan tuo sähköpistokkeen kohta estää pyörimisen... Ei oikein houkuta ruveta irroittelemaan koko venttiiliäkään, sen verran murean näköiset putkiliitosten mutterikannat. Ja saakohan tuosta (24 mm) mutterikannasta millään avaimella kiinni etupäässä/takapäässä? Joku lienee tehnyt/avannut, kokemuksia/näkemyksiä/kuvia?
Liitteet: |

image.jpg [ 60.77 KiB | Katsottu 10902 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: XM hydractive2 solenoidi Lähetetty: 26.11.2016 17:28 |
Viestit: 5125
|
|
|
|
 |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: Re: XM hydractive2 solenoidi Lähetetty: 26.11.2016 18:01 |
Viestit: 199
|
On kuvan mukainen, nyt vaan lähinnä kiinnostaa miten kukakin on taikonut solenoidin irti auton alla: a) irroittamalla koko roskan pöydälle b) purkamalla solenoidin paikallaan, eli ensin avamaalla tuon paluuletkun pään venttiilistä (16mm avain) c) vai pyörittelemällä koko solenoidin venttiileineen irti (24 mm), jolloin kelan täytyy päästä pyörimään venttiilin runkoon nähden.
Tähän kelan mahdollisuuteen pyöriä nyt kaivataan vastausta.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: XM hydractive2 solenoidi Lähetetty: 26.11.2016 18:24 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Kela pyörii kyllä vapaasti. Itse olen aloittanut tuosta 16:sta, joka voi olla niin tiukassa, että lähtee myös alapäästä pyörimään, eli aukeaa tuo 24. Kun kela on irti, niin lenkillä tai pidemmällä hylsyllä 24 irti. On alumiinia se 24. Jos tuo 16 lähtee ensteks, tulee sisältä neljä palikkaa. Kaksi jousta (joista ohuempi on se jota venytetään), kelan ankkuri ja siitä läpi menevä neula. Pidä järjestys ja neulan asento mielessä, mahdollisia kombinaatioita muutama... On sitten vaikea kasata jouset ym vaaka-asennossa. Itse olen kasannut tuon valmiiksi ja kiertänyt 16:sta kiinni runkoon. Loppukiristys kapealla kiintoavaimella. Jos 16:sta kiristää liikaa se alumiinirunko turpoaa kierteen kohdalta ja kela ei tuu ulos tai mene sisään seuraavalla kerralla.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: Re: XM hydractive2 solenoidi Lähetetty: 26.11.2016 19:39 |
Viestit: 199
|
Hyvä., kiitokset tiedoista. Tämä riittää tällä kertaa tuohon aukaisuun. Sitä pienempää jousta kai muutama milli venytetään? Onko joku ihanne mitta olemassa, vai jokin pituus suhteessa neulaan...?
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: XM hydractive2 solenoidi Lähetetty: 26.11.2016 20:03 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Muutama milli. Liiasta ei haittaa, viis olla ehkä jäykempi jousikin tuossa, jos olis puristumistilaa? En muista mutta muutama milli tai tarkoittaa jotain 10-11->13?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Rychnowo
|
Viestin otsikko: Re: XM hydractive2 solenoidi Lähetetty: 26.11.2016 20:11 |
Viestit: 199
|
Jossain ulkomaisella sivustolla oli mainittu n. 30% lisäys pituuteen, toisessa oli pituuden muutos 10 mm -> 13 mm, kolmannessa puhuttiin jonkun toisen osan pituuden suhteesta jousen pituuteen...
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: XM hydractive2 solenoidi Lähetetty: 27.11.2016 19:38 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Ensin uuniin koko HA-venttiili ja sen jälkeen 24 mm:stä auki. Muutama kuva tuli napsastua vaimon Xantiasta solenoidia ehjään vaihtaessa ja ne löytyvät unkista. Se solenoidi on muuten sama Xantiassa ja XM:ssä. Itse HA2-venttiilissä jotain eroa taisi olla ainakin varaosanumeroiden perusteella.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: XM hydractive2 solenoidi Lähetetty: 28.11.2016 17:51 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Uuni hyvä jos saat helposti sen venttiilin irti. Kuumailmapuhallinkin siihen 16:n päähän voisi pehmentää liimaa sen verran että se lähtee nätisti auki?
Noiden venttiilien ero xantian ja xm:n välillä on ymmärtääkseni vain niissä sisällä olevissa vaimenninkapseleissa. Toki varaosanumeroita uudemmissa xantian venttiileissä vaihtuu myös niiden paksujen putkien liitoksen mukaan. Venttiilit käy ristiin jos vanhasta käyttää ne putkiliitinmuhvit ja niiden alla olevat vaimenninpötikät.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM hydractive2 solenoidi Lähetetty: 08.02.2017 22:24 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Purkasin tänään H2 takaventtiiliä. Aivan h....tin tiukassa oli kaikki. Jousipalloa kun kiskaisin viilapenkissä metrin vääntövarrella, niin työpöydän  kansi irtosi, ennen kuin pallo lähti auki. Aukesi sekin lopulta. Mutta... sitä solenoidin 24 mm mutterikantaa ei enää ollut, vaan kaikki kulmat olivat alumiinin hapettumisen vuoksi hävinneet. Kun sitten laitoin sen entisen 6-kulmakohdastaan kiinni viilapenkkiin, niin mureneminen jatkui vihreän tiivisteen uraan asti. Osa taitaa olla nyt entinen.  Eipä ollut tuota ohjetta mukana, että lämmittäminen auttaa sen 16 mm:sen avaamiseen. Täytyy lähipäivinä katsoa, missä kunnossa etupään palikka on...
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM hydractive2 solenoidi Lähetetty: 16.02.2017 18:13 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
nyt on yksi kuvan mukainen venttiili purettuna  osat vasemalta oikealle: alumiininen runko-osa, pienempi 10mm jousi, kaksipäinen neula lyhyempi pää vasemmalle, D 8mm klunssi,, pidempi jousi, ruuvattava tulppa jossa paluuletkun lähtö. Onko järjestys oikein? Tuosta kuvasta puuttuu se pienempi jousi.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM hydractive2 solenoidi Lähetetty: 16.02.2017 20:30 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
tai sitten se jousi on paikallaan tuossa veulan vasemmassa päässä...
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM hydractive2 solenoidi Lähetetty: 17.02.2017 23:58 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Olihan savotta, irroittaa takakelkasta H2 murikka, kun ei ole autonosturia. Rikkoutumiset onneksi jäivät kohtuullisen vähäisiksi, Vain vasen 10 mm:n putki kiertyi poikki. Sekä konsolin ruuvit jouduin katkaisemaan rälläkällä. Solenoidin 24mm mutterikanta oli hpertunut myös niin, että yhdestä sivusta pilkisti ulos vihreä O-rengas. Ehkä siinä se vuodon syy, josta kirjoitinkin kauan sitten. Taka keskipalloa en ole koskaan ennen saanut vaihdettua, nyt viilapenkissä n.600-800 Nm väännöllä aukesi. Metrin vääntövarrella, toinen metrin varsi selän takana estämässä ruustukin kääntymistä. kahdella kädellä kaikin voimin työntö, jo naksahti auki. Ja pallo täynnä hydeä, ei siis kaasua... Omasta hyllystä löytyy 42 , ja 60 Bar varaajapallot. Meneekö kenties liian pehmeäksi tuolla 60:llä. Entä uskaltaisiko niiden H2 yksikön vaimentimien keskireikiä vielä porata suuremmiksi, ja vähän viistää? Entä saako niitä solenoidi-venttiileitä enää mistään? Tai voisiko niitä kohtuukustannuksin korjauttaa: esim.TIG:llä lisää alumiinia syöpyneen tilalle, ja sorvissa pinta tasoksi, ja uusi tiivisteura?
|
|
|
|
 |
xs2jammu
|
Viestin otsikko: Re: XM hydractive2 solenoidi Lähetetty: 22.02.2017 19:50 |
Viestit: 983 Paikkakunta: Vihti
|
XM-Hannu kirjoitti: Entä saako niitä solenoidi-venttiileitä enää mistään? Tai voisiko niitä kohtuukustannuksin korjauttaa: esim.TIG:llä lisää alumiinia syöpyneen tilalle, ja sorvissa pinta tasoksi, ja uusi tiivisteura?
Saa ihan orkkisvaraosana, mutta hinta on vähän suolainen 329,00.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM hydractive2 solenoidi Lähetetty: 22.02.2017 20:28 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Päädyin kaapelimiehen konstiin, tiivisteliimaa kierteisiin.
Tänään mittailin moneen kertaan solenoidiventtiilin osia, Tosiaankin jouset, ankkuri ja neula on kasattavissa moella eri tavalla. Neulan liiketila on aivan minimaalinen, 0,5 - 1 mm. Tuossa edellisen kuvan kokoonpanossa ankkuri ei myöskään mahdu siistymään juuri 0,5 mm:ä enenpää. isompi jousi on melkoisessa puristuksessa, ja vaatii näppituntumalta parin kilon voiman,muuttaakseen jousituksen pehmeään tilaan. Kuinka paljon tuollainen solenoidi jaksaa vetää?
Jos haluaa modata tuon pysyvästi pehmeään tilaan, niin silloin vain isompi jousi pois. Tällöin pienempi jousi pitää paluun suljettuna, keskipallo on mukana jousituksessa kaiken aikaa.
|
|
|
|
 |
|
|