Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 25 turbo1 prestige ei käynnisty
ViestiLähetetty: 28.11.2016 17:19 

Viestit: 57
Onko vihjeitä miten 25 bensa turbo 1 vm-86 ruiskua kannattaisi tutkia, esim miten tutkitaan bensan saanti, pumppu lienee sähköinen auton alla? Auttaako startti spray ja mihin sitä kannattaa ruuskuttaa. Kone siis pyörii startilla, vähän lupaili muutaman kerran mutta ei käynnisty. Auto seissyt pitkään. Mielestäni pyörittää vähän hitaasti. Putsasin maakaapelin liitoksen mutta ei auttanut... Tulpat vaihdoin uusiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 25 turbo1 prestige ei käynnisty
ViestiLähetetty: 29.11.2016 00:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Eikös turbo 1:ssä ole läppätyyppinen ilmamäärämittari kuten GTI:ssä? Pääseekö siinä avittamaan läpän aukeamista sormilla starttihetkellä? Auttaa ainakin GTI:ssä käynnistymiseen jos läppä jumittaa pitkän seisomisen jälkeen.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 25 turbo1 prestige ei käynnisty
ViestiLähetetty: 29.11.2016 02:55 

Viestit: 57
Missä läppä on ja miten sitä väännetään?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 25 turbo1 prestige ei käynnisty
ViestiLähetetty: 29.11.2016 11:41 

Viestit: 142
Paikkakunta: Kangasala
citikka14 kirjoitti:
Missä läppä on ja miten sitä väännetään?

Jos siellä on se tuuliviirityyppinen läppähärveli niin sijainti on heti ilmanputsarin perässä. Jos joku on jo avannut "elektroniikan" kannen niin sitä kautta pääsee helpoiten käsiksi. Kuvassa -86 urpo kakkosen vastaava. Potikan vartta vastaapäätä on tukeva sarvi josta on hyvä käännellä. Kuvassa sarvi jää mustan piuhan taakse. Tota kautta kun kääntää niin voi startatessa myös vaikuttaa seossuhteeseen. Jos ei ole tarvetta startin aikana käännellä eikä halua irroittaa anturin kantta niin herkistely onnistuu irroittamalla systeemi paikoiltaan ja tökkimällä läppää ilman tulo puolelta.

T2:ssa MAFfin irroittaminen vaatii ilmanputsari kotelon sisällä olevan neljän pultin avaamista. Käytännössä ilmanputsari/MAF yhdistelmä pitää irroittaa autosta että pultteihin pääsee käsiksi. Ellei ole kätilön kädet ja muutamia ylimääräisiä niveliä kyynärvarressa.

K-a-r-i


Liitteet:
t2maf.jpg
t2maf.jpg [ 58.57 KiB | Katsottu 7780 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 25 turbo1 prestige ei käynnisty
ViestiLähetetty: 29.11.2016 12:08 

Viestit: 142
Paikkakunta: Kangasala
koe kirjoitti:
Kuvassa -86...

Ei kun siis -87. Tosin liekö väliä.
Piti vielä sanoa että jos pyörittää hitaasti niin... onhan akku kunnossa?
K-a-r-i


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 25 turbo1 prestige ei käynnisty
ViestiLähetetty: 30.11.2016 16:52 

Viestit: 57
Kipinää tulee tulppiin se tuli testattua. Startissa varmaan vikaa koska kaikilla akuilla (jopa uudella) pyörittää vähän laiskasti. Ruiskutin start-spräytä, mutta varmaan väärään paikkaan kun ei kuitenkaan edes lupaillut. Luulen että vika on polttoaineen tai ilman saannissa. Missä bensapumppu ja suodatin ovat? Mihin koneessa tulee polttoaineen syöttö sisään, josko sen voisi avata ja testata että pumppaako pumppu ainetta ollenkaan?? Ainakaan bensapumpun ääntä ei kuulu??


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 25 turbo1 prestige ei käynnisty
ViestiLähetetty: 30.11.2016 17:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
takapalkin kyljessa kiinni. jos et tiedä minne bensan pitää tulla , niin älä jatka ronkkimista . mutta vinkiksi . se tulee siihen moottorin päällä olevaan ns. jakotukkiin josta lähtee jokaiselle suuttimelle oma lähtönsä . löytyy helpoimmin kun kattoo missä kohtaa imuputket menevät kanteen. siihen menee myös johdotus jokaiselle suuttimelle.
ja eti sieltä konehuoneesta hieman suurempikokoinen rele voi olla sininen tai musta , ja hyvin moninapainen , kyljessä saattaa lukea saksaksi steuer relays tai jotain sinneppäin. napoja on muistaakseni 6 tai 7 ...........se ohjaa koko sytty ja ruiskusysteemiä . siitä lähtee monta johdinta ,mutta paksummat muistaakseni siniset ovat tuolle sytylle ja ruiskulle . numerointia en muista ,mutta mm. releen kyljessä on maininta mm, tekstillä TD sille tulee ohjaus sytyltä . ja pumppu EI käy ellei starttaa . saa ohjauksen startilta . mutta kykeytyy käynnistyttyä käyttämään suoraa sähköä . siinä relekannassa on muuten tavallisen 5 napaisen releen nastat ,mutta 1 tai kaksi ylimääräistä pienempää liitosta . numerointikin pitäis näkyä releen kyljestä . koska on sakutyylinen numerointi ,niin muistaakseni kytkemällä 30 ja 87 sekä 87b yhteen jollakin hyppylangalla ja kuuntelemalla vaimeaa suhinaa siinä suuttimien yhdys putkessa . jos ei kuulu . niin pumppu ei pyöri joka ei olisi yllätys. jos pääset alle niin kopauttelemalla pumppua saattaa lähtee pyörimään. kun ne nastat ovat kytkettyinä . mutta EI saa yrittää startata <8 ei tosin lähtis käyntiinkään ) ja siinä releessä EI ole vikaa välttämättä ,mutta kaikissa liitoksissa senkin edestä.
nuo temput koskevat moottoreitä M25/659 turbolla ja ilman , sekä M25/662 ( muistaakseni + ei ollu suomen tuonnissa , mutta läytyi keskieuroopasta ja ruåttista kuulemma ja oli ns KATTI versio.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 25 turbo1 prestige ei käynnisty
ViestiLähetetty: 30.11.2016 17:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
mittaa se akkujännite ENNEN starttausta ja startatessa ........ ja sieltähän pakosarjan alta löytyy startti ja laturikin melkein .
ota joku apukaapeli ja laita toinen pää akun MIINUSNAPAAN ja toinen pää mahdollisimman lähelle starttia . ja mikään ei estäne maadoituskaapelin molempien napojen siivoamistakaan ...toinen pää löytyy muistaakseni vaihdelaatikon päältä jonkun pultin alta 13mm ... ja laiskaan pyöritykseen vaikuttaa myös kaapeliliitosten lämmittäminen ,kun on huonot kontaktit......... selviää helposti kun startatessa joku pitää kiinni vuoronperään akun navoista .......
mutta ensin se jännitemittaus .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 25 turbo1 prestige ei käynnisty
ViestiLähetetty: 30.11.2016 21:06 

Viestit: 142
Paikkakunta: Kangasala
Puhun edelleen väärän mallin perusteella (-87 gti t2, m25/666). Ruiskun rele on saman johtosarjan päässä kuin MAF ja kaasuläpän asentotunnistin. Johtosarja tulee konehuoneen oikeaa reunaa (ojan puoleista). Mulla rele roikkui ajovalon päällä, moottoritilan reunaan ruuvattuna. En tiedä onko alkuperäinen paikka, mutta tuskin paljoa heittää kun johdoissa on rajallisesti liikkumavaraa.

Alla omat muistiinpanot kun purin/putsasin/ehjästin moottoritilan johtosarjat. Bensapumpulle lähti se keskimmäinen. Sama menee MAFin ja kaasuläpän jännitteeksi.
Koodi:
731 Ruiskun rele
----------------

    Relekanta päältä
      _   ,---.   _
    (   ) | - | (   )              8 (out)
     '''  '---'  '''
    ,---. ,---. ,---.
    | I | | - | | I |         6    5    4 (TD)
    '---' '---' '---'
      _   ,---.   _
    ( I ) | I | ( I )         3    2    1 (starter control)
     '''  '---'  '''         (gnd)(bat)

- releestä löytyvät (ja pari muuta) numerot tulkittuna wikipedian mukaan
    50  : starter control
    31  : bat- / gnd
    15  : preheat in
    30  : bat+
    87b : default on
    TD  : "time delay" ehkä?


1:2M2,142/4  2:2Lc(???) 3:4M3 4:142/1 5:3N"16", bensapumppu, 5N"16"
6:2M1 8:6Lc2, 4M1, 142/9



Pumpun piuha kulkee ruiskun johtosarjan (IC) mukana ruiskun ECUn tuntumaan, kartturin jalkatilaan, josta haara ja liitin yhdelle piuhalle kohti pumppua. Kun oman yksilön sain niin pumppu otti sähköt hanskalokeron valosta, eli pyöri aina kun virrat päällä. Kuului selkeä surina sisään. Joten yksi tapa kuulostella pumppua lienee antaa jännitettä ko. piuhan päähän.

Ja tosiaan, hieman eri malli, en ole edes papereista selannut miten isoja eroja. Ja painovirheiden mahdollisuus muistiinpanoissa on aina olemassa.

K-a-r-i


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 25 turbo1 prestige ei käynnisty
ViestiLähetetty: 01.12.2016 17:52 

Viestit: 57
Kiitos hyvistä ohjeista. Näenkö jostain että tuleeko bensaa moottorille esim irroittamalla letkun jakotukista??


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 25 turbo1 prestige ei käynnisty
ViestiLähetetty: 02.12.2016 00:10 

Viestit: 142
Paikkakunta: Kangasala
citikka14 kirjoitti:
Kiitos hyvistä ohjeista. Näenkö jostain että tuleeko bensaa moottorille esim irroittamalla letkun jakotukista??

Juu, sieltä sitä suihkuaa. En tiedä millä voimalla. Letkun pää kanisteriin. Jos samanlainen konfiguraatio kuin minulla, tuloletku on kuskin puoleisessa päässä oleva. Sen pultin lävistämän pyörylän ylä ja ala puolella on kuparinen tiivisterengas. Se alempi haluaa kadota. Vanhan kadotin irroittaessa., yhden uuden kiinnittäessä...

K-a-r-i


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 25 turbo1 prestige ei käynnisty
ViestiLähetetty: 03.12.2016 01:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
Jos bensaa tulee irroitetusta letkusta startatessa, niin
painemittari t-kappaleen kera bensaletkuun olisi kova sana, selviäisi sekä pumpun että paineensäätimen kunto. Jos paine nousee heti 2-3 barin korville, toimii molemmat. Jos
paine nousee vasta, kun lytistää paineensäätimen paluuletkun pihdeillä, niin pumppu on ok
mutta säädin vaihtoon. Jos paine ei nouse lytistämisestä huolimatta, on pumppu vainaa
tai tukos jossain tankin ja tukin välillä. Ja se vuosia seissyt bensa siellä tankissa kannattaa
lorottaa kanisteriin samalla, kun bensaletku on irti. Akulta suoraan sähköä pumpun piuhaan
ja antaa lorista. Parempi tietty olisi laskea kaikki paskat pois pohjapropun kautta, vettä siellä
on kuitenkin pohjalla.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 25 turbo1 prestige ei käynnisty
ViestiLähetetty: 03.12.2016 13:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Mites kipunan laita? Tuplapuolaisessa voi kaks pyttyä saada kipinää ja kaks ei jolloin kyllä lupaa mutta ei oikein käynnisty. Oon kyllä saanut nilkuttamaan kahdellakin.. Koita irtotulpalla. Tulppa irralleen johonkin sopivaan maattopaikkaan, älä pidä kädellä!



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: