Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Citroen Activa 2 (TM 9/1991)
ViestiLähetetty: 27.11.2016 23:44 

Viestit: 725
Katselin vanhoja Tekniikan maailmoita ja siellähän oli prototyyppi Citroen Activan esittely vuodelta 1991. Kyllä on todella oltu aikaansa edellä noilla ominaisuuksilla jota tuossa on. ZPJ4 -moottori teknisesti ottaen ehkä vielä mielenkiintoisempi yhdistelmä aktiivialustan kanssa kuin ES9J4 ja kovin on tyylikäs autoksikin, ehkä hieman överi tuohon aikaan. Onneksi kehitelmää ei kokokaan tyrmätty ja pistetty ö-mappiin. Melko kauan kesti että activa-alusta tuli sitten viimein markkinoille.

Valitan heikkoa resoluutiota. Palvelu pienentää kuvat automaattisesti mutta teksteistä saa vielä juuri ja juuri selvää.


Kuva

Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991)
ViestiLähetetty: 28.11.2016 08:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7827
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Janne L kirjoitti:
kovin on tyylikäs autoksikin, ehkä hieman överi tuohon aikaan.

En oikein tiedä kummastakaan, markkinoilla oli jo pari vuotta ollut hyvin samanoloinen Ford Probe ja överimpää muotoilua samaan tyyliin pisti sarjatuotantoon vaikka Subaru SVX:llä...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991)
ViestiLähetetty: 28.11.2016 22:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Janne L kirjoitti:
Valitan heikkoa resoluutiota. Palvelu pienentää kuvat automaattisesti mutta teksteistä saa vielä juuri ja juuri selvää.
Olisiko noita saatavilla jossain ei-selainriippuvaisessa paikassa?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991)
ViestiLähetetty: 29.11.2016 00:06 

Viestit: 725
Lähetän halukkaille vaikka sähköpostitse!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991)
ViestiLähetetty: 29.11.2016 00:20 

Viestit: 217
Paikkakunta: Oulu
Teuski kirjoitti:
Janne L kirjoitti:
kovin on tyylikäs autoksikin, ehkä hieman överi tuohon aikaan.

En oikein tiedä kummastakaan, markkinoilla oli jo pari vuotta ollut hyvin samanoloinen Ford Probe ja överimpää muotoilua samaan tyyliin pisti sarjatuotantoon vaikka Subaru SVX:llä...


Ja 80-luvulla kun tuli nämä "munamallin sierrat" neki oli aikaansa edellä muotoilua



Citroen C5 2L HDi 136 -09 perhevankkuri, Ford Mondeo Mk3
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991)
ViestiLähetetty: 30.11.2016 21:24 

Viestit: 87
Photobucket on aika kämäinen minusta, suosittelen lataamaan kuvat vaikka Imguriin jos vain käy päinsä. Se tukee isompaa resoluutiota ja loihtii klikattavat thumbnailit.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991)
ViestiLähetetty: 30.03.2018 11:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1722
Paikkakunta: Korpilahti
täälläkin kirjoitettu aiheesta:

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/muistatko-taman-citroenin-activa-tarjosi-alustojen-aatelia-jo-30-vuotta-sitten/

ja jos tuommoisia scannattuja artikkeleita löytyy, niitä voi laittaa Citikkagalleriaan:
https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/index.php?/category/317



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991)
ViestiLähetetty: 30.03.2018 11:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Erittäin tyylikkään näköinen konseptiauto.. täytyy tyytyä tähän viivottimella piirrettyyn.. :mrgreen:



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991)
ViestiLähetetty: 01.04.2018 08:48 

Viestit: 108
Citroenin menneiden aikojen suuruus olisi antanut aihetta olla eriyttämättä DS:sää omaksi merkiksi. Kaasunestejousituksen hylkääminen oli typerä temppu, ainakin tämä korvaava jousitus on koeajamassani Cactuksessa melko huono.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991)
ViestiLähetetty: 01.04.2018 14:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Tuossa Moottori-lehdessä on mainittu että Activaa olisi kehitelty "vain" 30 vuotta sitten, mutta historiasta löytyy kyllä maininta että aktiivista kallistuksenvaimennusta on kokeiltu jo kuusi kuukautta DS:n ensiesittelyn jälkeen, siis jo vuonna 1955...

KuvaKuva
Arvatkaas kummassa tuota kokeiltiin..?
http://www.citroenet.org.uk/miscellaneo ... ics-2.html

Kertovat tuolla että kuusi DS:ää olisi varustettu "Activa" -tekniikalla vuosien 1955-1968 välillä, ja kokeiltu myös Sm:ssä vuonna 1973...

Tuotantoon sitten vasta hieman myöhemmin, 90-luvun lopulla. Harmi ettei sen enempää noita tehty...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991)
ViestiLähetetty: 01.04.2018 16:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1334
Paikkakunta: Järvenpää
Sääli ettei päässyt tuotantoon jossain hieman atraktiivisemmassa koppa- ja alustayhdistelmässä kuin xantian joustintukisysteemissä..

Hienous tuossa systeemissä on sen yksinkertaisuus ja toimintavarmuus joka hyödyntää suurelta osin "vakioita" H2- palikoita. Myös jekkerin esiin nostama nerokkuus järjestelmän vähäisen energiakulutuksen muodossa on tekijä jota arvostaa esim. verrattuna uudempiin Soarer tyyppisiin ratkaisuihin. Tuo kun olisi niin helposti rakennettavissa mihin vaan kiesiin..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991)
ViestiLähetetty: 01.04.2018 17:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Onko tuosta DS-protojen Activa-mekanismista jotain tarkempaa kuvausta? Jotenkin kuvittelisi että ilman tietokoneälyä systeemi olisi paljon monimutkaisempi / toimisi joissain tilanteissa epäloogisesti.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991)
ViestiLähetetty: 01.04.2018 21:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
^Sitä kallistelun estoa ei tietokoneella ohjata, vaan ihan perinteisellä korkeussäädinventtiilillä joka tunnustelee etutukivarsien asentojen eroja. Kummastakin etutukivarresta tulee oma "viiksi" jotka pikku vivuston kautta käyttää venttiiliä mikäli joustoliike eri puolilla on eri. Tietokone ohjaa sitten sekä jousituksen että kallistuksenvaimennuksen kovuutta...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991)
ViestiLähetetty: 01.04.2018 21:06 

Viestit: 32
Tässä on kirjasta L´album de la DS sivulla 83 Paul Magèsin suunnitelma aiheesta. En osaa ranskaa, mutta eikös tässä ole joitakin potentiometrejä jotka ilmoittavat auton korin asennot ja välittävät tiedot jonkinlaiseen "sähköboksiin"? Täältä sitten taas lähtevät ohjauskäskyt sähkökäyttöisille venttiileille, jotka päästävät hydrauliikkanestettä paineenvaraajasta järjestelmään tai järjestelmästä pois hydrauliikkanesteen säiliöön. Ja tämä suunnitelma on päivätty jo tammikuussa 1944.


Liitteet:
systeme antigite 1944.jpg
systeme antigite 1944.jpg [ 97.72 KiB | Katsottu 9842 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991)
ViestiLähetetty: 03.04.2018 15:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Wesa kirjoitti:
Sääli ettei päässyt tuotantoon jossain hieman atraktiivisemmassa koppa- ja alustayhdistelmässä kuin xantian joustintukisysteemissä..

Hienous tuossa systeemissä on sen yksinkertaisuus ja toimintavarmuus joka hyödyntää suurelta osin "vakioita" H2- palikoita. Myös jekkerin esiin nostama nerokkuus järjestelmän vähäisen energiakulutuksen muodossa on tekijä jota arvostaa esim. verrattuna uudempiin Soarer tyyppisiin ratkaisuihin. Tuo kun olisi niin helposti rakennettavissa mihin vaan kiesiin..


Kyllä semmoinen Soarer UZZ32 silti kelpaisi. :) Harmi vaan että se on jopa V6 Activaa harvinaisempi...




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991)
ViestiLähetetty: 04.04.2018 22:20 

Viestit: 473
Tämä artikkeli toi mieleen sen kun tulin ylioppilasjuhlien jälkeen kotiin humalassa. Juuri tätä (tai jotain vastaavanaiheista, jotenkin muistelen että Lotus mainittiin siinä artikkelissa) lueskelin kun odottelin että sängyn kallistuksenvaimennus saisi sen pysähtymään sen verran että uskaltaisin nukkua.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991)
ViestiLähetetty: 04.04.2018 22:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Säxä77 kirjoitti:
Tämä artikkeli toi mieleen sen kun tulin ylioppilasjuhlien jälkeen kotiin humalassa. Juuri tätä (tai jotain vastaavanaiheista, jotenkin muistelen että Lotus mainittiin siinä artikkelissa) lueskelin kun odottelin että sängyn kallistuksenvaimennus saisi sen pysähtymään sen verran että uskaltaisin nukkua.

Samaa kokemusta joskus.. onneksi muistin kuulleeni tähän konstin. Nimittäin toinen jalka sängyn reunan yli ja jalkapohja maahan. Loppuu se sängyn pyöriminen :mrgreen:



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: