|
Kirjoittaja |
Viesti |
eskere
|
Viestin otsikko: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 12.12.2016 23:00 |
Viestit: 2189 Paikkakunta: Laukaa
|
Nettiautoa ei pitäisi selailla. Kun kuitenkin siihen viime lauantaina sorruin, osui silmiiini kiinnostava Zx Volcane automaatti ilmastoinnilla ja vakkarilla. Auto seisoi korjaamon pihassa Savon pääkaupungissa. Soitto myyjälle vakuutti minut entistä varmemmin, että tässä on hyvin säilynyt ja pelastamisen arvoinen, harvinaisempi ZX. Auton pohja on hitsaamaton, sisusta ehjä ja siisti, kyljet lommottomat ja hyvä maalipinta päällä. Leimaa huhtikuulle -17 ja alla uudenkarheat talvirenkaat. Pahin vika oli moottorin jakopään sekoaminen, jonka vuoksi auto oli hinattu korjaamolle, jossa oli venttiilikoppa otettu auki ja todettu että vikaa on. Kustannusarvio remontista oli noussut sellaisiin lukemiin, että autosta päätettiin hankkiutua eroon lähes kymmen vuoden mukavan matkanteon jälkeen. Myyjän luotettavalta kuulostaneen selvityksen jälkeen sovimme puhelimessa kaupat autosta. Tänään läksin traileli perässä C5:lla pienessä lumisateessa kohti Kuopiota noutamaan Vollea. Pakkasen jäykistämä "potilas" tuntui kokoaan raskaammlta kun sitä työnnettiin miehissä trailerille. Nyt auto on kotitallissa sulamassa, ja olisi tarkoitus ryhtyä selvittämään mitä kaikkea kunnostusta moottori vaatii, jotta Volcane olisi taas ajokunnossa. Päällisin puolin suorittamassani nopeassa ulkonäkötarkastuksessa auto todella vastasi myyjän myyntipuheita ja oli siistin oloinen hyvin säilynyt yksilö 23-vuoden takaa 
Liitteet: |

IMG_3157 (Copy).jpg [ 47.05 KiB | Katsottu 31035 kertaa ]
|

IMG_3198 (Copy).jpg [ 57.64 KiB | Katsottu 31035 kertaa ]
|

IMG_3180 (Copy).jpg [ 74.53 KiB | Katsottu 31035 kertaa ]
|
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Pete H
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 12.12.2016 23:16 |
Viestit: 923 Paikkakunta: Etelä-Savo
|
Hieno pelastus.
Muista hymyillä, Pete 040-7334478
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 13.12.2016 05:07 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
Pisteet tästä!
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 13.12.2016 06:12 |
Viestit: 624
|
|
|
|
 |
Posambique
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 13.12.2016 12:48 |
Viestit: 203 Paikkakunta: Helsinki
|
Onnittelut, mahtavaa!
Xsara 1.6i Porsche 944 -86 EX-BX 16 GTi -91
|
|
|
|
 |
Lime
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 13.12.2016 21:07 |
Viestit: 62 Paikkakunta: Kaarina
|
Onnittelut!
Älä huolestu, kyllä se rikki menee.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 13.12.2016 23:01 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
"Hattu nousi" tänään Volcanesta. Jako oli korkeintaan hampaan pielessä. Ainakin viidestä venttiilistä ruosteenirroitusöljy vuoti läpi. Lievää palamisen jälkeä muutamassa venttiilissä hätäisesti katsoen, loppudiagnoosi kun venttiilit irtoaa. Ainakaan kylmänä ei venttiilit kantaneet...
Pakoputki oli hupaisan valkoinen pakosarjan liitoksesta taaksepäin, siis sisäpuolelta. Ikinä ei ole tuollaista väriä putkesta vastaan tullut...
Lievää mystiikkaa tässä vaiheessa, mutta selvinnee aikanaan..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 13.12.2016 23:54 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Hyvät penkit 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 14.12.2016 22:13 |
Viestit: 2189 Paikkakunta: Laukaa
|
Sylinterinkansi irtosi ennätysnopeasti kun Jasu ilmoittautui mukaan irrotushommaan. Kannentiivisteessä ei vuotoja näkynyt, vaikkakin tiiviste oli muuten hapertunut ja aivan lopussa, ja tihkusi hiukan pakkasnestettä jäkopään puolelta. Samoin kansi näytti ehjältä. Pakosarjasta löytyi pieni hiushalkeama, joka on hitsattavissa kuntoon. Venttiileissä on melkoisesti kuivaa karstaa, mikä paljolti johtuu moottorin matalammista kierroksista ajettaessa automaattilaatikon ansiosta. Joskus vain pitäisi antaa koneelle kierroksia vaihteen käsikäytöllä. Muuta syytä kuin pakoventtiilien karstoittuminen, ei silmämääräisesti löytynyt puristusten katoamiseen. Sylinterit olivat vielä meko hyvät, hoonausjäljetkin osin näkyvillä, ei naarmuja, eikä männät heiluneet ylimääräisesti. Nyt mietintämyssy päähän, mikä osa tulee vielä koneistamalla kuntoon ja mitä hankkia uutta 
Liitteet: |

IMG_3221 (Copy).jpg [ 50.97 KiB | Katsottu 30397 kertaa ]
|
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Siert
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 15.12.2016 22:24 |
Viestit: 362 Paikkakunta: Eindhoven
|
Hieno auto!
Onko tullut mieleen ollenkaan vaihtaa siihen tehokkaampi tai viritetty kone? Ei mitään muusta syystä kuin että olisi ehkä kiva harrastusprojekti.
1978 Citroën GS Club
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 15.12.2016 23:09 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Siert kirjoitti: Onko tullut mieleen ollenkaan vaihtaa siihen tehokkaampi tai viritetty kone? Vihjailin siihen suuntaan, pakoputkea irroitellessa alapuolelta, että "tuolla moottorin takana olisi hyvä tila vaikka ahtimelle". Isommin ei tuntunut herättävän innostusta... Tuonnehan menisi kivasti vaikka 2.0TcT, jos 16-valve parilitrainen ei riittäisi? Tosin mahdollinen tuleva käyttäjä, jolle tätä on ajateltu, tulee kyllä alkuperäistyyppiselläkin moottorilla hyvin toimeen, ja osaa arvostaa automaattivaihteita manuaalia enemmän...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 16.12.2016 08:33 |
Viestit: 1517 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Hieno projekti ja Suomen oloissa hyvin harvinainen varusteversio autosta. Kannattaa pitää kunnossa! Sen verran täytyy vielä todeta, että kyllä 2-litrainen 16-venttiilinen on oikein sopiva pata ZX:ään 
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 16.12.2016 10:07 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Jos saan Jasu pyytää niin laittakaa sitten moottoripornokuvia uusista osista ja kasaamisesta. On mukava katsella, kun auton sydän saa uusia elimiä.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 16.12.2016 20:55 |
Viestit: 2189 Paikkakunta: Laukaa
|
Tiivisteiden saanti kanteen on jo hakusessa. Omasta hyllystä löytyi kannentiiviste, mutta pako- ja imusarjan tiivistettä + muita tiivisteitä ei ollutkaa saatavilla enää Jyväskylän Motonetissä. Onneksi täydellinen tiivistesarja sentään oli myymälässä hintaan 99€. Hyvän kanta-asikkaan joululahja oli -10% yli satasen ostoista jonka ilolla käytin nyt kun pari jarrukliineripurkkia vielä mukaan mahdutin.
Mittailin nokka-akselia ja siinä tuli jobinpostia. Yhdestä nokasta on kadonnut 3mm ja vain yksi on 48mm korkea, joka lienee lähinnä oikeaa mittaa, muut olivat tuosta väliltä. Joskus aiemmissa remonteissa on tullut vastaan Bx Gti:ssä vastaava nokan häipyminen, silloin oli vain koko nokka kadonnut.
Nokka-akselin päässä, hihnapyörän alla oli "putkitonkien" jäljet, mitenkähän ne on siihen tulleet? Vai kuuluuko ne olla siinä, en ole vain aiemmissa nokissa sellaisia huomannut.
Nyt näyttää siltä, että olisin valmis hankkimaan toisen kannen, joka olisi hyväkuntoinen tai ainakin ehjän nokka-akselin. Sopiva nokka löytyy Citroenin nelipisteruiskuista, BX Gti:stä Tzi:stä tai Pösön nelipisteruiskuista. Jos jollain on ko. kantta irrallaan niin tarjota saa yv:llä tai p o4oo kasi43144.
Liitteet: |

Zx nokka-akseli.jpg [ 59.56 KiB | Katsottu 29988 kertaa ]
|

Zx nokka-akselin pään jäljet.jpg [ 33.84 KiB | Katsottu 29988 kertaa ]
|

Zx 19i tiivistsarja.jpg [ 60.88 KiB | Katsottu 29988 kertaa ]
|
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 17.12.2016 09:01 |
Viestit: 1517 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Purin hiljattain yhden 1.6 ja 1.9 koneen ja molempien nokissa oli tuollaiset jäljet.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
xmfani
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 17.12.2016 11:39 |
Viestit: 573 Paikkakunta: Loimaa
|
Loimaalla 2 kpl 1.8 8v konetta,toinen jo hiukan purettu,joten osia olis. Hieno suoritus,siihen olis myös 1.8 16v kone,tosin auto tulis mukana Eikä hitsattu
jarmojuhani.cederlund@gmail.com Loimaa
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 17.12.2016 17:43 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
eskere kirjoitti: Nyt näyttää siltä, että olisin valmis hankkimaan toisen kannen, joka olisi hyväkuntoinen tai ainakin ehjän nokka-akselin. Sopiva nokka löytyy Citroenin nelipisteruiskuista, BX Gti:stä Tzi:stä tai Pösön nelipisteruiskuista. Jos jollain on ko. kantta irrallaan niin tarjota saa yv:llä tai p o4oo kasi43144. Eikä kannata unohtaa vanhan nokka-akselin kunnostusmahdollisuuksiakaan. GT-Motor Hilsingissä tekee ihmeitä vanhoillekin kamppeille, eikä häpeä uutta. Täyttö, muotoilu ja fosfatointi.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 17.12.2016 18:20 |
Viestit: 4679 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 17.12.2016 21:27 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
Ylöjärven moottorityö on korjannut pari akselia minulle
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 18.12.2016 23:18 |
Viestit: 738
|
Uusi nenä aleksi 207€
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 21.12.2016 21:29 |
Viestit: 2189 Paikkakunta: Laukaa
|
Nenäkeppi ongelma on ratkaistu omalla kalustolla. Päätin uhrata yhden Beksin Zx:n hyväksi  Vuosia takapihalla tallessa ollut BX -89 19 TRS luovutti sylinterinkantensa. Onneksi ilmat suosivat ulkoilmatyöskentelyä, lähes nollakelissä tarkeni pari tuntia sohjossa touhuta. Purin kannen, hioin venttiilit ja laitoin pesun jälkeen takaisin nippuun, pari pakoventtiiliä korvasin Zx:n kannen venttiileillä. Kansi itsessään on aivan sama kuin Volcanessa, nokka-akseli millin matalemmilla nokilla, mutta hyväkuntoisena parempi kuin alkuperäinen. Tuossa aiemmin ihmettelin nokan päässä olevia putkitonkien jälkiä. Olettaisin, kun myös tässä bx:n nokassa oli vastaavat jäljet, että nokan päähän kiinnitetään kokoonpanossa tehtaalla jokin vempain jolla nokkaa pyöritetään välyksien tarkastamiseen ja säätämiseen. Zx:n jakopään sekoamisen syy oli aika harvinainen; nokka-akselin hammaspyörä oli ilmeiseti huonosti kiristetty paikoilleen, jolloin se oli alkanut luistaa ja kiilan katkettua, oli luistanut enemmän ja lopulta jako mennyt kunnolla sekaisin. Enpä ole aiemmin tämmöistäkään tavannut. Oliko jako muuttunut pikkuhiljaa vai nopeasti, siitä minulla ei ole tietoa. Mutta selittäisikö se tuon valkoisena hohtavan pakoputken karstan, eli kone olisi käynyt laihalla seoksella jonkin aikaa, sekä sen että imuventtiilin lautasien reunat olivat lämpövärjäytyneet. Vai onko olemassa lämpökäsiteltyjä imuventtiilejä? No, jokatapauksessa kolme ongelmaa korjaantui kun beksi luopui kannestaan, imuventtiilit, nokka-akseli ja sen hammaspyörä.
Liitteet: |

Zx projektiin kansi (Copy).jpg [ 72.29 KiB | Katsottu 29182 kertaa ]
|

Zx venttiilit (Copy).jpg [ 54.38 KiB | Katsottu 29182 kertaa ]
|

Nokka-akselin pyörät (Copy).jpg [ 62.65 KiB | Katsottu 29182 kertaa ]
|
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 21.12.2016 21:31 |
Viestit: 2189 Paikkakunta: Laukaa
|
Nyt kansi odottaa paikoilleen asentamista. Saa nähdä, päästääkö mummu minut talliin vielä ennen joulua? 
Liitteet: |

Zx kansi (Copy).jpg [ 71.17 KiB | Katsottu 29182 kertaa ]
|
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 22.12.2016 15:45 |
Viestit: 944 Paikkakunta: Vihti
|
Eiköhän jako oo seonnu perinteisesti pomppaamalla hihna yli ja sitten kun venttiili on kohdanut männän on se lyönyt nokan kiilan poikki.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 22.12.2016 15:58 |
Viestit: 2189 Paikkakunta: Laukaa
|
Plagu kirjoitti: Eiköhän jako oo seonnu perinteisesti pomppaamalla hihna yli ja sitten kun venttiili on kohdanut männän on se lyönyt nokan kiilan poikki. Männissä ei ollut minkäänlaisia venttiilien kohtaamisjälkiä.
Liitteet: |

IMG_3291 (Copy).jpg [ 62.8 KiB | Katsottu 29030 kertaa ]
|
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: ZX Volcane -93 aut. pelastus Lähetetty: 29.12.2016 17:00 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Käväistiinpä muuten pikkupätkä ajamassa tällä... Omin voimin tallista ulos, ja Xm:n askartelun jälkeen vielä omillaan käynnistyen sekä ajamalla takaisin talliin...
Jotain taidettiin tehdä siis oikein..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
|