|
Kirjoittaja |
Viesti |
2cv-Olli
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 28.05.2016 01:30 |
Viestit: 497
|
Aivan ihastuttavat moottoriäänet antavat suorat kuutoset. Olen tällaisilla tosin ajanut vain vanhoilla 280-Datsunilla ja 525-Bemarilla. Näissä oli aivan loistava äänimaisema ihan normaaliautoissa, vaikkakin ajotuntuma näissä muuten oli ihan persiistä. V-kuutosten soundi samoin kuin jenkki V-kasien ääni rassaa vaatimatontakin nuottikorvaa.
|
|
|
|
 |
2cv-Olli
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 29.05.2016 04:21 |
Viestit: 497
|
...vaan toisaalta en oikeastaan ihmettele tätäkään: IL kirjoitti eilen "Valtavan somekohun aiheuttaneen rasistisen pesuainemainoksen" aiheuttamasta maailmanlaajuisesta närkästyksestä. Humoristisessa mainoksessa pyykkiä pessyt neito pesee afroamerikkalaisen näköisen nuoren miehen ihastuttavaksi vaaleaihoiseksi kiinalaisnuorukaiseksi. https://www.youtube.com/watch?v=oc7Rd4JOKZk Samaan aikaan italialaisessa samanlaisessa pesuainemainoksessa neitokainen pesee italialaisennäköisen nuorukaisen pesukoneessa, ja pesuohjelman päätyttyä koneesta tulee ulos ihastuttava afroamerikkalaisen näköinen nuorukainen. https://www.youtube.com/watch?v=PjuamNkZ5YQOpiksi patonkilaisille poliittisesti korrektista asennoitumisesta: Vaikka molemmissa saman tehtaan tekemissä mainoksissa oli humoristinen ote pesuaineiden vaikutuksistan samoilla otteilla ja asenteella, ensimmäinen pesuainemainos oli tuomittava rasistinen mainos mutta jälkimmäinen ei.
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 15.09.2016 11:09 |
Viestit: 1878
|
Kaskon hintaa eri autojen välillä. Sama vakuutus samoilla reunaehdoilla samassa yhtiössä -> 2007 Saab 9⁵ ~500 € ja 2013 Citroën C5 ~150 €. Nyt tässä sitten miettii pitäiskö kilpailuttaa tai kyseenalaistaa, laskisko Saabin maksut vai nousisko Citikan? Uskaltaako tehdä mitään.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 15.09.2016 22:57 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
kaseva kirjoitti: Uskaltaako tehdä mitään. Kyllä ne selkeesti vakuutusyhtiössä tietää, että keski-ikää lähestyvä mies on vaarallisempi Saabissa kuin Citikassa. 
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 16.09.2016 08:21 |
Viestit: 1878
|
^Heh! Juuri tuonkaltainen ajatuskulku lähti omassakin päässä heti liikkeelle. Ja voi siinä hieman perääkin olla, kyllähän tuo Saab "suosii" urheilullisempaa ajotapaa helpommin kuin Citikka... Tai ainakin sillä tulee ajettua vähän ripeämmin, jostain syystä. Pitänee noudattaa Jaakko Tepon ohjetta ministereille: "älkää tehkö mitään, niin ei tule virkavirheitä." 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 10.11.2016 21:58 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
jasu kirjoitti: Bensaletkujen kestämättömyyttä...  Tuonkuntoisia oli pannuhuoneessa  Ja tällaisia taas tankin lähistöllä Kaikki noin kolmevuotiaita, silloin ostettu toivoen että "kestäisipä edes viis vuotta". Eikä ole haettu halpiskaupasta, ja myyjä esitti vastaavan toiveen... No, nyt meni Gatesin Bioyhteensopivaa letkua tilalle, katsotaan miten se kestää..? Jatkan ihmettelyä. Gatesin letkut näkyy ainakin vielä olevan eheitä, mutta entäpä Puuilosta ostettu letku minkä pitäisi nykybensaa kestää..? Tuohon Wanhus-Tiinaan kun tuli laitettua letkut, uutta kamaa kesällä ostaen, ja asennettu kesäkuun puolivälissä. Tänään sitten alla ihmetellessä huomasin että ihan on noiden kuvien näköistä letkua tankilta lähtevät muutaman kuukauden vanhat letkut. Uusiksi menee. Eikä oikein pääse valittamaan tälläkään kertaa liian kuumasta tai suoran auringonvalon vaikutuksesta, ovat myöskin suoralta osaltaan jälleen pykineet uskomattomaan kuntoon... Ostattaa vissiin tuota Gatesia lisää, ja kaikki kesällä asennetut saa vaihtaa uusiin. Jotenkin koomista tämä, kysyessä noita ostaessa väittivät ettei tällaista ongelmaa olla pitäisi. Vaan milloinkahan tuon sitten itse oppisi, ettei edes harkitse enää noita "halpisletkuja" mihinkään..? Kyllä sitä taas tuntee ittensä vallan fiksuksi... 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 10.11.2016 22:52 |
Viestit: 5124
|
jasu kirjoitti: jasu kirjoitti: Bensaletkujen kestämättömyyttä... ...
Jotenkin koomista tämä, kysyessä noita ostaessa väittivät ettei tällaista ongelmaa olla pitäisi. Vaan milloinkahan tuon sitten itse oppisi, ettei edes harkitse enää noita "halpisletkuja" mihinkään..? .. Eikä se ole hinnastakaan kiinni, ostin aikoinaan moottoripyörään samasta tarvike-kaupasta kahta eri letkua, toinen kangaspäällysteistä ja toinen kumipintaista. Uusin vanhempaan pyörään melkein kaikki letkut tuolla kangaspäällysteisellä -> seuraavana vuonna ajaessa alkoi "pöksyt kastumaan". Tuota halkeilevaa ja vuotavaa kangaspäällysteistä letkua oli myös ohuempana alipaineletkuina eikä nekään olleet enää priimaa, mutta sen sijaan kumipäällysteinen oli ihan virheetöntä. Sitä samaa kumipäällysteistä letkua laitoin uudempaan pyörään jota ajoin erilaisilla alkoholiseoksillakin pitkään, eikä ikinä mitään ongelmaa. Mutta kun tuota kumin kestoa ei ulkonäöstä näe tai myyjät eivät tiedä sen kummemmin kuin vasta kuukausien/vuosien jälkeen palautteesta, niin varmempaa tosiaan luottaa että jonkun oikean merkin alla tehtyjen letkujen kumilaadut on testatumpia ja tasalaatuisempia.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 19.11.2016 20:54 |
Viestit: 5124
|
Olikos se siis tuo Semperit merkkinen letku joka pyki noin nopeasti? Kannattaa ehkä käydä liikkeessä reklamoimassa, joskus ne ottavat onkeensa ja ostavat parempaa tilalle.
Semperit ei kai ole edes halpisletku vaan Eurooppalainen vanha valmistaja (ei tosin (enää?) sama kuin rengasmerkki)? Mutta sitten on tietysti vielä tuoteväärennykset ja kyllä tietysti isotkin merkit joskus tekee sutta ja sekundaa.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 23.11.2016 17:11 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
olli__o kirjoitti: Olikos se siis tuo Semperit merkkinen letku joka pyki noin nopeasti? Kannattaa ehkä käydä liikkeessä reklamoimassa, joskus ne ottavat onkeensa ja ostavat parempaa tilalle. Oli. Tänään käväsin Puuilossa täydentämässä tarvevarastoja, niin vein pätkän letkua mukanani. Myyjä katseli ihmetyksen vallassa, kun kukaan ei ole koskaan asiasta aiemmin valittanut. Käytiin myös asennuspaikan olosuhteita läpi, lattiapellin alla, valolta suojassa, viileässä kun moottorikin on toisessa päässä ajoneuvoa sekä käytettyä polttoainetta ja aikaa kauanko kesti tuohon tulokseen. Ei pitäisi muutamassa kuukaudessa kuulemma tuollaiseksi mennä, siitä oltiin samaa mieltä... Aikoi kuitenkin selvittää vähän enemmän, jotta jatkossa välttyisivät tuollaisen näkemiseltä. Mainitsin letkun hinnan ehkä vaikuttavan valittamisepäherkkyyteen, letkun maksaessa 2,50€/metri valituskynnys on yllättävän korkea, verrattuna liki kymmenkertaisen Gatesin hintaan...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 23.11.2016 21:39 |
Viestit: 5124
|
Hyvä! Joskus on kaikilla merkeillä ongelmia, ei mersukaan tee itse raaka-aineita, tuollainen ainakin löytyi googlesta varoituksena lentokoneen polttoaineletkuista ja SAemperitistä: http://www.bmaa.org/news_item.php?wnID=9668Eli ainakin yksi "erä" on ollut kuraa, ei kerrota tarkempaa syytä. Onkohan raaka-aineet muuttuneet vai valmistuspaikka/maa tai joku muu? Kumit ja muovit voivat olla herkkiä vähän kaikille vioille, sitikan ovi/luukkujohtojen kylmän/taivuksen kestoon on törmännyt moni (muukin), eikä ole ainoa automerkki tai luvattuman haperot muovit ovat muuallakin myös yleisiä (no niin on muutkin valmistusmateriaalit, vaikka betonitkin joskus haperoita...)
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 23.11.2016 21:50 |
Viestit: 2161
|
Kovin pahaa myrkkyä tuo etanoli tuntuu olevan. Naapurin 80 luvun Honda moottoripyörään vaihdettiin kaikki kalvot ja tiivisteet keväällä ja jouduttiin ottamaan kaasarit auki kesällä, niin kaikki kalvot olivat aivan "räkää" ja oli kuitenkin käytetty 98E:tä. En ainakaan itse keksinyt muuta syytä, mikä ne pehmentänyt jo tuossa ajassa?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 23.11.2016 22:23 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
^Etanoli ei ole ollenkaan niin paha kuin bensan lisäaineistus. Ongelmia letkujen ja tiivisteiden kanssa alkoi tulla jo hyvän aikaa ennen etanoliaikakautta, ja ennen niin hyvä nitriilikumi ei ollutkaan enää bensan kanssa yhteensopivaa...
Tiivisteiden ns. hovihankkija valisti joskus tuosta asiasta, kun manasin samaan tapaan etanolia. Tiivistetoimittajille oli joku tiedotekin asiasta toimitettu, jossa lisäaineistuksen muuttumista ja sen seurauksia valotettiin...
Ja tähän kun lisätään sitten se että kaikessa yritetään päästä halvimmalla, niin tuskin se voi olla heijastumatta letkuvalmistajiinkin..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 12.12.2016 21:07 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Ihmettelen, mikä kumma tuulilaseissa nykyään maksaa. Vakuutusyhtiö kertoi, että ajokkina olevan hetekan lasin vaihto maksoi 709 eur. Lasissa ei ole mitään tunnistimia, ei mitään lämmitintä eikä ole aterminen. Alle kymmenen vuotta sitten beksin peruslasi lasiliikkeessä vaihdettuna 170 eur... 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
mister
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 12.12.2016 21:22 |
Viestit: 511 Paikkakunta: Huittinen
|
Työkaverin autoon vaihdettiin pari vuotta sitten vakuutusyhtiön piikkiin tuulilasi, olisko ollut 600€ paikkeilla, kun sai lapun vaihtotyöstä. Kyseli sitten piruuttaan toisesta liikkeestä mitä olisi maksanut jos olisi tuonut auton sinne suoraan ilman vakuutusta: alle 300€  Eli taitavat liikkeet pyytää vakuutusyhtiöiltä hieman ylimääräistä työstä 
|
|
|
|
 |
Eeska91
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 13.12.2016 17:29 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Oulu
|
mister kirjoitti: Työkaverin autoon vaihdettiin pari vuotta sitten vakuutusyhtiön piikkiin tuulilasi, olisko ollut 600€ paikkeilla, kun sai lapun vaihtotyöstä. Kyseli sitten piruuttaan toisesta liikkeestä mitä olisi maksanut jos olisi tuonut auton sinne suoraan ilman vakuutusta: alle 300€  Eli taitavat liikkeet pyytää vakuutusyhtiöiltä hieman ylimääräistä työstä  Tottakai ne pyytää  Helppoa rahaahan se on korjaamolle. Lasinvaihto ei nyt oo mitään rakettitiedettä.
Citroen C5 2L HDi 136 -09 perhevankkuri, Ford Mondeo Mk3
|
|
|
|
 |
2cv-Olli
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 13.12.2016 20:08 |
Viestit: 497
|
jasu kirjoitti: ^Etanoli ei ole ollenkaan niin paha kuin bensan lisäaineistus... Mahtaako eri bensayhtiöillä olla tiivisteisiin erilailla reagoivat lisäaineet? Espanjan rättisitikkatapaamisessa jokunen vuosi sitten vaihdoin rättärini alkuperäisen kaksikurkku-Solexin tilalle samantapaisen uuden Mehari-kaasuttimen. Noin 4000 km paluumatka Suomeen Italian kautta koukaten sujui hyvin, vaan täällä alkoivat lyhyen ajan kuluttua tyhjäkäyntiongelmat. Tyhjäkäyntisuuttimeen kertyi mustaa muhjua tukkien sen. Viidettä kertaa suutinta puhdistaessani huomasin suuttimen kumitiivisteen hapertuneen. Suutinta tukkinut muhju oli ilmeisesti tiivisteestä kotoisin, koska tiivisteen vaihdolla ongelma meni ohi. Käsittääkseni bensa sisältää etanolia kaikkialla Euroopassa, mutta siellä ei tiivisteongelmaa syntynyt kotimatkan runsaan 10 tankillisen ajolla. Mutta täällä jo pari tankillista sai tämän tiivisteen pettämään...
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 13.12.2016 23:03 |
Viestit: 5124
|
Ennen vanhaan bensoissa oli paljonkin eroa, nykyään ne on Euroopassa saman standardin alaisia (EN228), mutta ei ne silti kaikkialla samaa ole, eikä edes Saksassa samalla asemalla, ainakin kesällä ja talvella myytävän koostumuksissa on eroa.
Toisaalta bensayhtiöt myy bensaa eri maihinkin, Neste teki joskus kaiken Suomen bensan ja vei aika moneen muuhunkin maahan.
Veikkaan ettei ole kovin suuria eroja eri yhtiöiden ja maiden laadussa. Mutta ennen vanhaan olikin, syöpyihän Bemarin ja Jaguaarin Nikasil-sylinterit vielä vuosituhannen vaihteessa, kun ei osattu olettaa että joku voi myydä niin rikkipitoista bensaa kuin jotkut halpaketjut tekivät vaikka Englannissa. Pikkuhiljaa noita rajoja on rukattu tiukemmiksi.
Salajuonia voi aina epäillä, mutta jos ei tuosta ole kovin montaa vuotta, voi ostopaikasta ja ajasta riippuen se "Suomalainen" bensa yhtä hyvin ollakin vaikka Preemiltä Göteborgista.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 13.12.2016 23:48 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Silareista en niin muuten välitä, mutta bensaletkuissa se on ollut pop jo useamman vuoden. Toki vain kaasarivehkeissä, kun paineet eivät ole niin kovaa luokkaa. Elintarvikelaatu menee himppasen liukkaaksi saadessaan bensaa niskaansa, mutta senkään kanssa en ole vielä ongelmiin joutunut. Hapertuva musta jööti sen sijaan koristeli konehuoneen kahdesti bensalla ja keskeytti hetkellisesti matkani.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
2cv-Olli
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 18.12.2016 02:08 |
Viestit: 497
|
olli__o kirjoitti: ...voi ostopaikasta ja ajasta riippuen se "Suomalainen" bensa yhtä hyvin ollakin vaikka Preemiltä Göteborgista. Siihen aikaan, kun tuo kaasuttimen tiiviste hajosi, tankkasin rättäriini täällä kotipuolessa vain Shellin 99-oktaanista. Ja se on juuri tuota Göteborgista kotoisin olevaa "suomalaista" bensaa. Sittemmin olen varmuuden vuoksi käyttänyt vain Nesteen 98:a, jota jakelevat Neste ja TB. Göteborgin jalostamon omistavat St1/NEOT ja ossuuskauppa eli S-ryhmä, ja sieltä tulevia tuotteita jakelevat Shell, St1 ja ABC. 99-bensa oli ainoa Göteborgin tuote, mitä bensasitikoissani taannoin käytin. En siis enää sitäkään. Göteborgilaista dieseliä en diisselisitikoihini ole sen laatuongelmien vuoksi koskaan laittanut. ABC:llä tankatun talvidieselin ongelmista on nettikeskusteluissa ollut paljon puhetta. Veikkaisin, että ongelmien syynä on eri keskitisleiden epätäydellinen sekoittuminen polttoainelogistiikassa, jonka seurauksena aseman mittarista voi tulla esim. kesälaatua myös talvisin?
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 18.12.2016 17:48 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Kyllähän ne bensaletkut kestävät, oli enempi- tai vähempietanolista, mutta sen lisäksi olisi ihan mukava saada auto käyntiin ilman pitkää sahaamista. Sen takia saa jäädä 95E10 tankkaamatta jatkossakin. 2cv-Olli kirjoitti: Siihen aikaan, kun tuo kaasuttimen tiiviste hajosi, tankkasin rättäriini täällä kotipuolessa vain Shellin 99-oktaanista. Aikoinaan kaasarimoottorisella japsikinnerillä ajellessa Shellin 95 toiminut myöskään. Ei meinannut käynnistyä, mutta sen vastapainoksi oli pitkä jälkikäynti.  Mutta tämä yli kymmenen vuotta sitten...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 26.12.2016 02:24 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
Voisiko joku valaista ST1 dieselongelmista vaikka linkillä johonkin keskusteluun? Tankkaan näet siellä ja dieseliä autoliiton alennuksen vuoksi.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 26.12.2016 19:39 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Huikko kirjoitti: Voisiko joku valaista ST1 dieselongelmista vaikka linkillä johonkin keskusteluun? Tankkaan näet siellä ja dieseliä autoliiton alennuksen vuoksi. Saako AL kortilla enempi alea kuin hevosenomistajain keskusliiton kortilla, tai ST1 kanta-aasikortilla? Eli tyypillisesti sen 1-1,5c/l.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Eeska91
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 26.12.2016 20:59 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Oulu
|
Kaapelimies kirjoitti: Huikko kirjoitti: Voisiko joku valaista ST1 dieselongelmista vaikka linkillä johonkin keskusteluun? Tankkaan näet siellä ja dieseliä autoliiton alennuksen vuoksi. Saako AL kortilla enempi alea kuin hevosenomistajain keskusliiton kortilla, tai ST1 kanta-aasikortilla? Eli tyypillisesti sen 1-1,5c/l. Jos saa nii miksei kaikki oo siinä jäsenenä. Tbllä ympäri vuoden 2c/l alennu.
Citroen C5 2L HDi 136 -09 perhevankkuri, Ford Mondeo Mk3
|
|
|
|
 |
|
|