Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Opastusta kirjanlukulaiteen ostoa aikovalle?
ViestiLähetetty: 14.12.2016 16:45 

Kyseessä suomenkielisen kaunokirjallisuuden lukeminen, jos tuolla rajauksella merkitystä?

Laitteitahan on eri merkkisiä.
Kokemuksia?
Sekä myönteisiä että kielteisiä.

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

Viestin otsikko: Re: Opastusta kirjanlukulaiteen ostoa aikovalle?
ViestiLähetetty: 14.12.2016 19:12 

Joskus kirjastossa oli lainattavissa lukulaite kokeiluun ja lainasinkin ennen kuin ostin oman.

Tuolla kielellä ja sillä mitä kirjallisuutta tykkää lukea on väliä, joihinkin "kauppoihin/kirjoihin" suomalaista kirjallisuutta ei saanut oikein millään ja hinta oli kalliimpi kuin paperisena.

Itse pidän eKirjan lukulaitteesta, se on pienempi kuin iso pokkari ja muistaa paremmin paikan johon jäi, minun lukija on vaan kovin vanha Sonyn Reader joka on julkaisijoiden ulkopuolinen, mutta se on ideaalinen jotka lukee ilmaista avointa kirjallisuutta tai netistä tms. "löydettävää" kirjallisuutta, suomenkielellä ei taida juuri paljoa löytyä, mutten ole etsinytkään.

Sony Reader (jotain kirjaimia ja 650) on jo 4..5 vuotta vanha, mutta olenkohan lukenut tuolla yhtään suomenkielistä kirjaa. Luettu tuolla ehkä noin 100 kirjaa, ikävä puoli tuossa on että monella SD-kortilla toimessa tuo ei enää muistanutkaan mitkä kirjat on uusia ja mitkä lukemattomia, eli niistä piti ruveta pitämään itse kirjaa mitkä oli luettu. Akku toimii vieläkin viikkoja. Kirjojen lataaminen oli helppoa kun ne lainasi internetin suuresta, ei niin kirjailijoiden oikeuksia kunnioittavista lainaamoista, muuten pitäisi käyttää Adoben ohjelmaa ja se oli kovin kömpelöä ennen vanhaan, nykyään toivottavasti jo toimii useammalla koneella ja näppärämmin.

Vaatii hyvän valaistuksen, löytyy myös valoilla varustettuja(niitä valoja oi tosin kehuta, ei kokemusta). Uudemmissa on myös aina hieman valkoisempi sähköpaperi, mutta ihan niin valkoista se ei ole kuin oikea paperi, mutta huonommassakin valossa tuolla voi lukea kun suurentaa fonttia reilusti (tosin juuri tällä hetkellä lukemassani kirjassa olen ekaa kertaa huomannut ominaisuuden että zoomaustilaa ei voi käyttää, hyppää joidenkin sivujen ohi).

Kannattaa miettiä muutama kirja/kirjailija ja katsoa saako niiden kirjat ja mihin hintaan:
Amazoniinkin on tullut jotain suomeksi
Elisan kirjaan on tullut liityttyä ja jotain ostettuakin

Joillekin sopii selvästi paremmin ja joillekin huonommin ja pari tiedän myös jotka ei juuri enää käytä vaikka onkin, mutta ei nuo lukijat hirveitä maksa, jos vertaa vaikka kirjojen hintaan.

Jotkut lukee myös TABilta/kännykästä itse en kuin hätätapauksessa, eli jostain syystä en tykkää.

En ole seurannut onko suomenkielisten kirjojen hinta laskenut, mutta ainakin se on muuttunut että nykyään melkein kaikki lentoyhtiöt antaa lukea sähkökirjaa myös nousun ja laskun aikana.

Poissa

ViestiLähetetty: 14.12.2016 22:40 

Itse olen lukenut kännykällä jonkin verran ja pohtinut erillisen laitteen hankintaa kun ei tuo luurin näyttö silmillr mukavin ole. Olen vain tykästynyt play kaupan helppouteeb noitten kirjojen hommaamisessa mahtaakohan mikään erillislaite tukea sitä? Tai vaihtoehtoisesti muukin kauppapaikka käy jos on kattavasti teoksia (myös kotimaisia)

Poissa

ViestiLähetetty: 14.12.2016 23:12 
Käyttäjän avatar

Ipadillä lueskellu oon tykästyny helppö käyttää jne ja samassa kaikki muu tietotekniikka,elisakirjasta saa luettavaa suomenkielistä joitain ilmaisena saanut paljon hintaan 3,90€ leena lehtolaista , remestä , nesboötä jne

Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa

ViestiLähetetty: 15.12.2016 00:36 

Kurkkasin mitä elisa tarjoaa lukulaitteeksi, siellä oli pääosin TABeja (ja erilaisia muotoaan muuttavia läppäreitä), ei ollut kuin yksi sähköpaperinäyttöinen Cybook.
https://elisa.fi/kauppa/?gclid=CImBn7DF ... /tabletit/

No Cybook on sentään ranskalainen :) Hyvä syy aloittaa myös ranskalaisen kirjallisuuden harrastaminen, sillä olisi oma kirjakauppa.

Mutta tuota käyttöä saa kokeiltua jollain tabletilla tai isonäyttöisellä puhelimella, mutta jos sellaista ei löydy tai ei saa lainaan, niin ei ehkä kannata sortua kaikista huonoimpaan kiinalaiseen?

adlibris myy näemmä Lettoa
https://www.adlibris.com/fi/haku?q=lukulaite

Suomalainen kirjakauppa kai myy ei oota?

Poissa

ViestiLähetetty: 15.12.2016 10:30 

Pienellä googlettamisella noi Letotkin ovat jotain Cybookin malleja. Eli Elisan ja Adlibriksen myymät laitteet voivat olla sama laite eri nimellä. Muotoilukin sama sd-muistikorttia muistuttava eli vasen alakulma viistetty.

Poissa

ViestiLähetetty: 15.12.2016 14:58 

Niin tosiaan onkin, eli Letto on Adlibriksen oma merkki ja Bookeen/Cybook sen valmistajana.

Eroa on myös mihin ryhmittymään sitoutuu, eli Amazonin Kindleen ei kai voi ostaa muualta kirjoja tai lainata suomalaisista kirjastoista. En ole muuten ikinä kokeillut lainata e-kirjoja kirjastosta, joskus aioin kyllä ottaa ammattikirjallisuutta työmatkalle mukaan, mutta kun huomasin (ei yleinen kirjasto) laina-ajan olevan vain 3 päivää, totesin etten viitsi vaivautua. Nopea kierto on toki hyvä ajatus, mutta... Täytyykin joku päivä ottaa kokeilun alle ja testata.

Samoin jos kerää itselle ison kirjaston Amazonin Kindleen, ei niitä voi käyttää muissa lukulaitteissa (TABeissä ja puhelimistta ja läppäreissä tietyissä käyttiksissä voi onnistua) ja sama toisin päinkin.

(Ja muita isoja ryhmittymiä ulkomailla on Barnes&Nobles kustantamon Nook,sekä Sonyn jonkinmoinen seuraaja Kobo) Suomessa noita ei juuri liene?

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ]