Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: D Super 5 jakopää
ViestiLähetetty: 20.12.2016 13:21 

Viestit: 104
Apua kaivataan jakopään tarkastamisessa,nyt kun kone on irroitettu korista niin olisi helppo tarkastaa hakopään kunto.Mitä kannattaisi uusia?ketju pitkän ohjurin kohdalta 10mm löysä kiristänkö?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D Super 5 jakopää
ViestiLähetetty: 20.12.2016 14:14 

Viestit: 65
No Tuo jakoketun kiristin on öljynpaineella toimiva malli,,,jos moottorissa on öljynpaineet annetuissa arvoissaan niin mitään erillistä kiristystoimenpidettä ei tarvita...jakoketjun voi tietysti vaihtaa uuteen jos edellisellä on jo ajettu miljoonia kilometrejä,,,,kaksirivinen hyvälaatuinen teräsketju ei juurikaan veny tuollaisessa käytössä,,kuluminen tapahtuu lähinnä ketjulenkkien tapeissa,,,,jos on onnistunut huonoa öljyä käyttämään .. En ole uraniaikana kuullut yhtään tapausta että D mallin jakoketju olisi pettänyt normaalin kulumisen seurauksena,,,Ole huoletta kyllä siihen tarvitaan runsaasti ulkopuolista väkivaltaa että se ketju katkeaa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D Super 5 jakopää
ViestiLähetetty: 20.12.2016 15:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 993
Paikkakunta: Seinäjoki

Profiili WWW
Hydro-actiivi kirjoitti:
En ole uraniaikana kuullut yhtään tapausta että D mallin jakoketju olisi pettänyt normaalin kulumisen seurauksena,,,Ole huoletta kyllä siihen tarvitaan runsaasti ulkopuolista väkivaltaa että se ketju katkeaa...


Toista se on nykypäivän moottoreissa, kun ketjut venyy 20tkm kohdalla :|


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D Super 5 jakopää
ViestiLähetetty: 21.12.2016 21:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 533
Paikkakunta: Mäntyharju
Nyt tulee (nuorilta miehiltä) väärää tietoa. Ensinnäkin D-mallissa on oman aikansa jousikuormitteinen jakoketjun kiristin, jolla on oma elinikänsä silläkin, samoin kuin ketjulla. Minulta on kerran hajonnut ajossa DS:n jakopää - ketju oli ilmeisesti niin venynyt, että kiristin tuli ulos kolostaan, ja sitten meni kaikki muusiksi sekä jakopäässä että sylinterinkannessa. Sen jälkeen jouduin ajamaan melkein kaksi vuotta Rättärillä, kun ei ollut opintojen takia aikaa korjata eikä myöskän rahaa teettää muilla.

Minä en lähtisi leikkimään miljoonaa täyteen, varsinkaan tässä tapauksessa, kun moottori on valmiiksi irrallaan. Ilman muuta ketju, kiristin ja ketjunohjain uusiksi, eivät maksa yhteensä kahta sataakaan. Kun D-mallit vielä olivat arkikäytössä, pidettiin jakopään 200tkm:n vaihtoväliä turvallisena. Löystyneen ketjun/kiristimen kuulee, kun lämmin moottori sammutetaan. Kun se yhden sylinterin puristusta vasten pysähtyy ja pyörähtää muutaman asteen takaisinpäin, tulee löysästä ketjusta räpsähdys, joka kuuluu selkeästi ohjaamoon, onhan jakopää parin sentin päässä rintapellin toisella puolella.



[size=50]
DS19 58
DS21ieH 5v. 71
C8 V6 04
BX19GTi 16V 90
Xantia TCT Activa 96
Xantia V6 Break 98, 2 x 00
14 x Xantia 1.8-2.0 95-01
Traction avant B15H -54 (projekti)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D Super 5 jakopää
ViestiLähetetty: 21.12.2016 22:25 

Viestit: 272
Paikkakunta: Punkalaidun
Uutena jakopään kiristimen ja sen rungon väliä jää n. 2-3 mm. Jos on tullu jo sentin ulos, niin vaihtoon. Taitaa se öljykanava olla siinä kiristimessä vaan kiristimen ja ketjun välistä voitelua varten. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D Super 5 jakopää
ViestiLähetetty: 22.12.2016 09:06 

Viestit: 65
No ei se "Ikä" kaikkea ratkaise."Aika Kultaa Muistot" Ymmärrän toki hyvin sen Rane:n hinnoittelu periaatteen jos asiakas osallistuu työhön..on korotus tuntihintaan100%,,se hentoinen jousi siinä ketjunkiristimessä on vain "esikiristystä" varten,,jos ei Öljynpainetta tule kiristimelle varmasti rapisee. No Akateemisia autokorjaajia "älypuhelimella" netti palstoilla on paljon jotka eivät koskaan ole olleet edes fyysisessä kontaktissa moottorin anatomiaan.. Mistä lie tullut sellainen sanonta ne jotka eivät osaa itse tehdä opettaa toisia.. Jos ei osaa on parempi olla tekemättä sekin on turvallisempi vaihtoehto sille että kokoaa moottorin väärin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D Super 5 jakopää
ViestiLähetetty: 22.12.2016 17:56 

Viestit: 272
Paikkakunta: Punkalaidun
40 vuotta oon D-mallin kanssa elänyt ja ajanut, myös jokamiesluokkaa. Pidimpä aikoinaan sitikkakorjaamoakin... :)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: