Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM V6 automaattilaatikko
ViestiLähetetty: 27.12.2016 11:11 

Viestit: 58
Välipäivien puuhasteluna menossa vaihtoon ZPJ:n automaattilaatikko vm 1995, 200Z5E, nurkista löytyi toimiva 2GZ93, vm 1992(DIRASS?).
Onko laatikoilla merkittäviä eroja?



DS 4DSedan, 2CV 51KA, XM Y4 V6, XM Y4 2,5 DSL, Xantia Activa HDI, Xantia Activa 97 2L, Valmet 565, Ferguson TEF-20 Diesel
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 automaattilaatikko
ViestiLähetetty: 29.12.2016 16:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Nopeasti katseltuna, 2GZ93 olis tosiaan V6:n kaverina, mutta Dirass -ohjauksella. Se vähä mitä ymmärrän, niin ero Diravi- ja Dirass-ohjauksen kannalta olisi se että Diravin kanssa nopeusmittarin rattaat eivät olisi muovia, kuten Dirassin kanssa. Välityksissä on eroa vain jos vaihteisto on parilitraisen, V-kutosen tai TD:n, välitysten harventuessa tuossa järjestyksessä...

Turbiineissa on myös eroja, momentinmuuntosuhteen sekä sen kierrosluvun kannalta. Nopeusmittarien rattaat on muuten samat, paitsi yhden "mopokoneisen" osalta, sekä aiemmin mainitun materiaalieron kannalta...

Vaihteiden vaihtoajankohdat poikkeaa myös, ja nämä sitten on saatu aikaan kuvernöörin venttiilien painoilla. Kevyemmät luistit venttiileissä, vaihtokohdat korkeammalla. Näistä en mitään tietoa ole löytänyt, muuta kuin sen että ovat eri osanumeroilla...

Nämä tiedot ovat tosin Y3:n osalta, eli ei sisällä -95 tietoja, eikä siitä löytynyt 200Z5E -tietoja mitään...

Lisää eroja uskoisin löytyvän sitten sisältä, eli kytkinpakkojen levyjä voi hyvinkin olla eri määriä. Tällaiset tuli eteen kun 4HP14 askien kanssa aikanaan pelattiin, mitä pienempi/väännöttömämpi kone, sitä vähemmän levyjä kytkinpakoissa, näinollen voisi olettaa että V6 ja TD olisi enemmillä levyillä kuin 2.0i. Sopivasti ja sopiviin paikkoihin levyjä lisäten, sai 4HP14:n pitäytymään kasassa myös 1,9TD:n perässä, yhdistelmä jota ei Sitikalta koskaan tehtaalta saatu, ainakaan Beksiin...

Semmoinen "pikkuero" on vielä V6:n ja muiden kesken, että ns. kytkinkoppa on V6-kutosessa ihan omansa, muissa on sitten keskenään samanlainen. Kopan voi kyllä vaihtaa vaihteistosta toiseen, mutta on hyvä muistaa sekin selvittää ettei tule turhaan ihmeteltyä miksei konetta saa vaihteistoon kiinni...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 automaattilaatikko
ViestiLähetetty: 29.12.2016 21:17 

Viestit: 58
Kiitos Jasu, mullakin loppuu manuaalit Y3:een, Y4 on uusi tuttavuus. Täytynee kait päivittää jostakin Y4 manuaaleja.
Hajonnut laatikko oli kiinni -95 loppuvuoden XM V6 Exclusive mallissa. Vaihdokki taasen -92 Y3 AG:stä, ilmeisesti Dirass koska nopeusmittarin rattaat muoviset. Täytynee tutkia sopiiko hajonneen rattaat muovisen tilalle.



DS 4DSedan, 2CV 51KA, XM Y4 V6, XM Y4 2,5 DSL, Xantia Activa HDI, Xantia Activa 97 2L, Valmet 565, Ferguson TEF-20 Diesel
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 automaattilaatikko
ViestiLähetetty: 29.12.2016 22:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Diravi on jo tullut käsitteenä tutuksi, mutta mikä on DIRASS?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 automaattilaatikko
ViestiLähetetty: 29.12.2016 23:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
XM-Hannu kirjoitti:
Diravi on jo tullut käsitteenä tutuksi, mutta mikä on DIRASS?

Direction Assistee, siis tehostettu ohjaus elikkäs se "tavallinen" tehostus...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: