|
Kirjoittaja |
Viesti |
Wesa
|
Viestin otsikko: Xantia/XM takakelkan kumit & itseohjaus Lähetetty: 06.01.2017 12:53 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Onkos kellä kokemuksia itseohjaavien takakelkkojen kumihelojen kunnosta tai niiden vaihdon vaikutuksesta? En ole koskaan vaihtanut, katsuri ei ole herjannut ja kumit on näyttäneet kohtuulisilta. Ainoastaan niiden peltirungot olleet kuppaisia. Voisi kuitenkin kuvitella että vähintäänkin löystyvät ja muuttuvat käytökseltään?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xantia/XM takakelkan kumit & itseohjaus Lähetetty: 06.01.2017 14:13 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Wesa kirjoitti: Onkos kellä kokemuksia itseohjaavien takakelkkojen kumihelojen kunnosta tai niiden vaihdon vaikutuksesta? Nyt heitit kysymyksen ominaisuudesta, jota en ole koskaan kuullutkaan. Olen luullut, en siis tiedä varmasti, että sitikoissa takatukivarsien laakerit ovat samassa linjassa. Näin ollen pyöränkulmat eivät juuri muutu jousituskorkeuden muuttuessa. Kelkan toinen takatukikumi, joka siis toimii vain alustaäänien vaimentimena, on minun autossani kerran revennyt irti, ja sen vuoksi vaihdettu purkuosa vähemmän ajetusta. Tuo tapahtui jossain 770 000:n tietämissä. Aiheutti hitaassa vauhdissa outoa kumahtelua kuopissa. Mutta jos olen väärässä tuosta itseohjautuvuudesta, (muuten kuin laakerien rikkouduttua) , niin oikea tieto tietysti kiinnostaa.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia/XM takakelkan kumit & itseohjaus Lähetetty: 06.01.2017 15:13 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Joo, nyt en tarkoita tuota tyypillistä ei-toivottua itseohjautumista, vaan takakelkan kiinnityskumien joustoa joka sivuttaisvoimien vaikutuksesta kääntää kelkkaa (ja pyöriä) sisäkaarteen suuntaan. Eli käytännössä etummaiset kumit joustaa sisäänpäin. Jostain muistan lukeneeni että on myös loppupään XM:ssäkin?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xantia/XM takakelkan kumit & itseohjaus Lähetetty: 06.01.2017 15:37 |
Viestit: 7819 Paikkakunta: Eurajoki
|
Kyllähän tuon vaikutuksen tuntee xantiassa aika selkeästi kun asvaltilla tiukemmin kääntää...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xantia/XM takakelkan kumit & itseohjaus Lähetetty: 06.01.2017 16:30 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Teuski kirjoitti: Kyllähän tuon vaikutuksen tuntee xantiassa aika selkeästi kun asvaltilla tiukemmin kääntää... Tuota eh halua kiistää lainkaan. Se mitä itse kukin tuntee ajaessaan, on mitä subjektiivin tapahtuma. Mutta että ajoominaisuudet, pyöräntuennan geometria havaittavasti muuttuisi, on aika hemmetin vaikeasti mitattavissa. Olettaisin, että renkaiden sorto ja sivuttaiset joustot vaikuttavat 10 - 20 kertaa enemmän  ajettavuuteen, kuin ehjän takakelkan liikkeet. Joihinkin autoihin on tarkoituksella tehtaalla suunniteltu taka-akselin itseohjautuvuus erilaisilla tukivarsirakenteilla, mutta ainakaan XM:ssä en usko tuosta olevan kysymys. Tähän on lopuksi syytä todeta, että en tunne Activan jousitusrakenteita lainkaan.
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Xantia/XM takakelkan kumit & itseohjaus Lähetetty: 06.01.2017 16:51 |
Viestit: 982
|
Mitään en näistä tiedä, mutta... kun ajattelee kuinka pienillä ratin liikkeillä on vaikutusta ajoon maantiellä, niin eipä niiden takapyörienkään suuntia paljoa tarvitse muutella että se tuntuu jossain. Mittaaminen ajon aikana on ehkä vähän haasteellista (takakelkan asentoja varmaan voisi kyllä mittailla jollain datankeruusysteemeillä helpostikin) mutta kallistamalla pyörillään seisovaa autoa sivulle voi simuloida sivuttaisvoimia ja mitata viivottimella paljonko takavanteeseen kiinnitetyn 5 euron laserosoittimen spotti siirtyy, ja siitä kulmia laskemaan.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xantia/XM takakelkan kumit & itseohjaus Lähetetty: 06.01.2017 16:58 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Aina voi näköjään oppia uutta Kuten lopussa totesin, en Xantiaa juuri tunne. Enkä ole omassa autossani aikaan havainnut olennaista takakelkan kääntymistä mahdollistavia tukikumeja. Joustaako nuo etukumit käytännössä useita senttejä sivulle, vai mikä saa takakelkan kiertymään jopa 3 astetta auton koriin nähden? Koskeeko tuo vain activaa, vai onko kaikissa Xantioissa tuo ominaisuus?
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xantia/XM takakelkan kumit & itseohjaus Lähetetty: 06.01.2017 17:17 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Hitsi, kun juuri reilu viikko sitten purkasin XM:n apurungot irti, niin takakelkan etukumit jäivät nyt jo paalattuun koriin kiinni...
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Xantia/XM takakelkan kumit & itseohjaus Lähetetty: 06.01.2017 17:52 |
Viestit: 1114
|
XM-Hannu kirjoitti: Aina voi näköjään oppia uutta Kuten lopussa totesin, en Xantiaa juuri tunne. Enkä ole omassa autossani aikaan havainnut olennaista takakelkan kääntymistä mahdollistavia tukikumeja. Joustaako nuo etukumit käytännössä useita senttejä sivulle, vai mikä saa takakelkan kiertymään jopa 3 astetta auton koriin nähden? Koskeeko tuo vain activaa, vai onko kaikissa Xantioissa tuo ominaisuus? Samaa ihmettelin wanhan patonkin aikoihin, ja joku Tietäjä loihe lausumaan että suunnitelmat oli suunnitelmia, toteutus tais jäädä normiXantian kohdalla uupumaan. Tiedä sitten.. 
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia/XM takakelkan kumit & itseohjaus Lähetetty: 06.01.2017 18:36 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Tuollainen 3 astetta lienee utopiaa tai lieneekö minuuteista kyse? Eikös tuota ainakin ZX:n yhteydessä mainostettu? Keskustelua ei pahemmin ole ollut.., vaikka varsin mielenkiintoinen aihe..
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xantia/XM takakelkan kumit & itseohjaus Lähetetty: 06.01.2017 19:09 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Tuosta Teuskin toisesta linkistä löytyi joku asteluku: Self steering rear shaft Xantia has Citroëns patented self steering rear shaft which improves behavior of the car in cornerings. The Citroën Xantia feature rear shaft design which acts to make the rear wheels steer slightly in the same direction as the front wheels. This movement, up to a possible 3°, gives a significant improvement in roadholding and handling.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xantia/XM takakelkan kumit & itseohjaus Lähetetty: 07.01.2017 00:48 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Tässäpä kuva Xantiasta ja takakelkasta: Kuvan auto siis kulkee oikealle ja kaartaa oikealle. Keskipakoisvoima työntää autoa kuvassa ylöspäin. Yhtä suuret kitkavoimat renkaiden ja pyöränlaakereiden kautta työntävät autoa kuvassa alaspäin. Takakelkan kiinnityskumien paikat on merkitty kaavioon. Taka-akselilinja on vähän, vain vähän, takimmaisten kiinnityskumien etupuolella. Helppoa ja selvää, eikö totta? Sitten kysymys: Kuinka paljon pitää juoda punaviiniä, että noilla voimilla kelkka kääntyy myötäpäivään, eikä vastapäivään? Ovatko ranskan patenttiviranomaiset juoneet samaa viiniä Citroenin suunnittelijoiden kanssa? Kyseessähän on käänteentekevä, patentoitu taka-akseli-ratkaisu
Liitteet: |

Xantiatakakelkka.jpg [ 40.83 KiB | Katsottu 9770 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia/XM takakelkan kumit & itseohjaus Lähetetty: 07.01.2017 12:42 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Heh, no eipä tuon kuvan mukaan äkkiseltään voi kuvitella joustoa kuin väärään suuntaan! Liekö lähtenet soitellen sotaan ja jossain vaiheessa havainneet jottei tukivarren laakereihin, jotka edempänä, vaikuta pelkästään sivuttaisvoima, vaan tukivarren pituudesta johtuva vastakkaissuuntainen momentti myös! Sitten homma on hiljalleen vaiettu eikä löydy netistäkään paljoa kättä pidempää muuta kuin muutama maininta sen aikaisiin mainosteksteihin perustuen?
Voisi tuo ehkä niinkin toimia että sivuvoima aiheuttaa tukityynyjen "liukumista" pituusakselin suunnassa jolloin kääntyminen tapahtuu?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xantia/XM takakelkan kumit & itseohjaus Lähetetty: 07.01.2017 14:03 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Pääseehän purjelaivallakin luovien vastatuuleen... Ehkä nuo kumit, ulkokaarteen puolella tiukempaan puristuessaan, myötäävät myös eteenpäin- Sivtttaisvoimien vängätessä toisinpäin...
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia/XM takakelkan kumit & itseohjaus Lähetetty: 07.01.2017 18:45 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Mitäpäs, jos esimerkiksi taaemmat kumit sallivat vain viiston liikkeen edestä ulkoreunasta keskelle taakse (ja päinvastoin). Mahdollisesti silloin ulkokaarteen puolen takanurkan kumi estäisi liikkumisen taaksepäin, mutta sisäkaarteen puoleinen sallisi?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xantia/XM takakelkan kumit & itseohjaus Lähetetty: 07.01.2017 23:40 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
XM-Hannu kirjoitti: Hitsi, kun juuri reilu viikko sitten purkasin XM:n apurungot irti, niin takakelkan etukumit jäivät nyt jo paalattuun koriin kiinni... Taas puhuin vasten parempaa muistia XM:n takakelkassa on etukumit paikallaan, ja takakumityynyt menivät paaliin. Täytyypä huomenna putsailla ja ihmetellä, ties vaikka kuvankin nappaisi...
|
|
|
|
 |
|
|