Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova
ViestiLähetetty: 14.01.2017 21:39 

Viestit: 58
Ni niin taas tätä iänikuista jousitus jäykkyyttä. Auto tuntuu ja onkin aika pinta kova. On vaihdettu comfort pallot(siis kaikki) ja viistetty ja porattu reikää isommaksiki. Silti on jäykkä verrattuna samanikäiseen toiseen yksilään (2006 2,0 hdi 3+). lexa näyttää ajossa että olisi soft tilassa.Perä ei ole jäykkä eikä levoto= luulisi että kynkät on terveet.Tämä täytyy vielä varmistaa kunhan kerkeän irroitta vakaajatangon. Osaako joku sanoa miten parhaiten voisi testata tuon keskipallon mukanaolon? Sinnehän menee se yxi liitin.Mikä jännite siinä on? Ja milloin se on jännitteellinen?
ilmeisesti se solenoidi mihin se johto tulee avaa venttiilin ja sitten olisi myös se keskipallo mukana.Onko näin? Jos siihen laittais ajonajaksi jonkun led lampun niin näkisi tuleeko siihen singnaali?
Entäpä sitten se mekaniikka puoli? Olisi yx ylimääräinen keskipallon jalka tuossa irrallaan voisko sitä testata miten? Auto nousee ja laskee normaalisti eikä jää mihinkään asentoon jumittamaan.
Vikakoodeja ei ole kuin se ohjauspyöränanturi.Sekin on kyllä vaihdettu ja calibroitu.Näyttää kylläkin aika ihme lukuja kun lexalla katsoo ja kääntää pyörää.
Vinkkejä kiitos


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova
ViestiLähetetty: 14.01.2017 22:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
H3+:ssa taisi olla 100hz se solenoiditaajuus eli 1/10 H2:sta. Tällä lienee haettu sitä että kelan diodi voidaan sijoittaa ecuun? Tasavirtaa mitatessa, oisko ollut jotain 6V luokkaa mittarin näyttö? Itse olen yhden H3+ purettuani sitä mieltä että koko hökötys on huonosti suunniteltu. Venttiili on muuten hyvä ja siinä on hydraulinen tasaus joka poistaa tyypilliset H2:n karan jumittumiset. Mutta se kara joka ohjaa öljyä keskipallolle voi pyöriä virtauskanavan kannalta erittäin huonoon asentoon ja rajoittaa virtausta oleellisesti. Toimiva hydractive ei kaipaa comfort palloja.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova
ViestiLähetetty: 15.01.2017 15:02 

Viestit: 58
Niin, oliko tuo miten tu solenoidin ohjaus? Elikkä kun on soft mod päällä (=keskipallo mukana) niin onko solenoidilla jännite vai onko siinä kaksitoimisuus? Vai onko se jousukuormitettu? Jousi painaa venttiilin kiinni jakeskipallo on pois käytöstä,solenoidi vetää venttiilin soft asennossa auki ja keskipallo käytössä??Onko jollakin ollut tuon jousijalankanssa ongelmia??


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova
ViestiLähetetty: 15.01.2017 15:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7818
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Eihän se sporttinappi keskipalloa suoraan pelistä pudota, sehän saa vain jousituksen menemään herkemmin jäykkään tilaan kuin normaalissa tilassa. Ja siis normitilassakin menee tarvittaessa jäykkään tilaan.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova
ViestiLähetetty: 15.01.2017 15:17 

Viestit: 58
Niin sporttinppi joo. Mutta eikö tuota solenoidia ohjaa juurikin jousituksen ohjausyksikkö?Sporttinappi vaikuttaa joo siihen ohjausyksiköön kyllä muuttaen parametrejä ja juurikin menee jäykempään tilaan herkemmin....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova
ViestiLähetetty: 15.01.2017 15:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
konevelho kirjoitti:
Niin, oliko tuo miten tu solenoidin ohjaus? Elikkä kun on soft mod päällä (=keskipallo mukana) niin onko solenoidilla jännite vai onko siinä kaksitoimisuus? Vai onko se jousukuormitettu? Jousi painaa venttiilin kiinni jakeskipallo on pois käytöstä,solenoidi vetää venttiilin soft asennossa auki ja keskipallo käytössä??Onko jollakin ollut tuon jousijalankanssa ongelmia??

On pehmeä, eli linja auki keskipalloon, vain kun solenoidilla jännite. Jännitteellinen solenoidi kertoo vain sen, että ecu haluaa pehmeän moodin. Loppu on hydromekaniikkaa ja voi toteutua vaihtelevasti..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova
ViestiLähetetty: 15.01.2017 17:05 

Viestit: 58
Ni niin,jännite tulee molemmille keskipallonsolenoidille kyllä. avasin tuon irralla olevan jalan(takakeskipallolle) se solenoidiventiili avaa ja sulkee yhtä kavavaa siina on sellainen 3mm neula mitä se liikuttaa. Tuo tuntui toimivan tuossa irtiolevassa. Mietnkähän noita autossa olevia testais purkamatta????


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova
ViestiLähetetty: 15.01.2017 17:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Se neulaventtiili solenoidin yhteydessä on vain pilottiventtiili joka ohjaa varsinaista venttiilin karaa joka noin 8 millinen. Jos se on jumissa ei mene pehmeäksi vaikka kuinka solenoidi yrittäisi.. Sen varsinaisen karan näet kun otat pallon pois. Siellä sellainen reijällinen kara. En tiedä onko tilaa painaa, mutt sen pitäisi painua jousivoimaa ( n. 4kp) vastaan noin 10 mm jos vaikka kapealla ruuvarilla, joka mahtuu siihen reikään, painat. Älä paina isommalla jottet raavi venttiilirungon porauksen seiniä. Samalla voit yrittää tiirata missä asennossa kara on? Siinä on poikittaisporaus noin 12 mm syvyydellä. Jos poraus on jousisylintereille lähtevien putkien suuntainen, hyvä. Jos poikittain, uskon että jäykistää jousitusta. Porausten suunnan voi selvittää vaikka päästään taivutetulla rautalangalla. Karan saat kääntymään kun painat sitä sisään ja käännät samalla. Menee pikkuhiljaa. Tämä siis oma teoria siitä miten tuo kara asento voi vaikuttaa, enkä ole kokeillut autossa eikä tietääkseni muukaan? Mutta painua pitää joka tapauksessa.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova
ViestiLähetetty: 18.01.2017 18:03 

Viestit: 58
Seuraavaksi täytyy kokeilla uusia palloja. Laitoin tilaukseen 66 bariset Monroenit. Saa nähdä muuttuko auto siitä....En kyllä löytänyt/nähnyt sitä karaa siinä irrallisessa keskipallon jalassa.Siin pallonpuoleisessa kolossa on kaksi reikää pieni ja iso.Ilmeisesti siinä pienemmässä se kara pitäisi olla??


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova
ViestiLähetetty: 18.01.2017 19:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Se kara on siinä isommassa reiässä, mutta on ontto (kuopallinen) päästään. Suuaukolla on pieni lukkorengas joka estää jousta painamasta karaa ulos. Oheisessa kolmilenkkisessä jotain kuvia: viewtopic.php?f=9&t=24578
Kara, jousi ja lukkorengas näkyy puretussa kuvassa vasemmassa laidassa. Poikkileikkauspiirustuksessa näkyy myös karan onttous ja poikkireiät, mutta jousipäästään kuvassa oleva kara on erilainen.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova
ViestiLähetetty: 19.01.2017 13:23 

Viestit: 58
Kiitos! Aivan mahtavat kuvat ! Tuo selventää asiaa paljon. Täytyy purkaa ja katsoa miten toimii.Sitähän voi ajaa virtalähteellä ja sit näkee miten se liikkuu...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2005 h3+ 2,2 hdi break Jousitus kova
ViestiLähetetty: 19.01.2017 17:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
konevelho kirjoitti:
Kiitos! Aivan mahtavat kuvat ! Tuo selventää asiaa paljon. Täytyy purkaa ja katsoa miten toimii.Sitähän voi ajaa virtalähteellä ja sit näkee miten se liikkuu...

Ei voi ajaa sähköllä kuin pientä solenoidin yhteydessä olevaa pilottiventtiiliä. Sen tehtävä on ohjata karaa hydraulipaineella. Ilman painetta se ei liiku. Jos lyöt paineet ilman palloa, tulee lehmää siitä pikkureiästä vaikka kara olisi kiinni. Kovin pitkään ei tasavirralla (12V) kannata solenoidia ajaa. Alkaa lämmetä ja voi kela palaa poikki.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: