Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 02.02.2017 21:54 

Viestit: 45
Paikkakunta: Iitti
Juus,
Kävi niin että kesken ajon hyytyi ensin radio, sitten syttyi abs valo tauluun, hetken perästä syttyi airbag valo. Meni muutama kilometri ja sitten katosi kaikki virrat ja auto sammui. Kun yritti startata niin tuntuu että akku olisi tyhjä. Saatiin auto hinaamalla talliin, jossa alkoi akun lataaminen.

Autossa viikon vanha Exide 95 akku. Lisäksi eilen ja tänään mittariin tullut 400km, joten akulla pitäisi olla virtaa. Mikään akkuvalo ei vilkkunut latausvian vuoksi. Täytyy huomenna koittaa, josko akussa sen verran virtaa että starttais, ja sais latausvirran mitattua.

Kellään kokemuksia.. mihin pitäisi varautua?

J


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 02.02.2017 22:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7793
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Joku maadoitus huonossa kunnossa?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 02.02.2017 22:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Vastaavilla oireilla on tullut jäätyä tielle, sähkönpuutostauti siitä huolimatta ettei latauksen merkkivalo edes vilahtanut. Bx:llä aikanaan, ja viimeksi noin vuosi takaperin Avensiksella (vaikka eihän Tojotassa sähkövikaa olla voi). Sopivasti kun hiilet osaa kulua, niin merkkivalo jääkin syttymättä...

Toimitattoman latauksen kanssa, akkujännitteen laskiessa alkaa eri laitteet antaa omaa vikamerkkivaloaan, yksi kerrallaan. Jännitevahti jokaisessa, ja reagoivat vähän eri jännitetasoon. Bensakoneisella tuli sekin hauska havainto, että tasakaasulla vielä jaksoi mennä mutta kun enemmän kaasua painoi niin eipä jaksanutkaan lähteä kiihtymään...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 02.02.2017 22:29 

Viestit: 980
Onko varma ettei akun vaihdossa ole päässyt käymään vahinko ja mennyt sähköt räpsäyksen ajan väärin päin? Silloin voisi olla laturista pimentynyt osa vaiheista, jolloin vajaatehoisena on kuitenkin vielä hiukan ladannut ja sähköt riittäneet jonkin aikaa. Käyntiin saatua jännitemittauksella selviää kun sähkönkuluttajat on päälle kytkettynä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 02.02.2017 22:38 

Viestit: 5085
Syttyykö akkuvalo kun kääntää virrat päälle?

Akun jännitteen mittaus sammutettuna (Ladattuna ilman kuormaa (ei edes sisävaloja tms.), jonkun aikaa oltuaan yli 12,5 V) ja latausjännitteen mittaus käynnissä (yli 14 V, eikä kauheasti vaikutusta onko kuormana valoja päällä) kertoo jo paljon. Mutta laturinkin hajottua käytös on hyvin tuon kaltaista, uudemmat ehtii valittaa kaikenlaisesta muustakin monitoiminäytössään, Picasso ainakin unohtaa sen latausvian ja alkaa valittaa ihan kaikesta mahdollisesta muusta ennnen kuin lopulta sammuu.

Uusiakin akkuja joskus hajoaa, mutta useimmiten niistä kai tärisee joku liitos kokonaan/osittain poikki, sekin voi tehdä kaikkea ihmeellistä. Itsellä on yksi MP-akku joka toimii pienellä kuormalla suht ok, mutta startti tai bensapumppu/ajovalot jo kyykäyttää jännitteen lähes täysin ja akun sisältä kuuluu surinaa/tms. kipinöinnin ääntä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 02.02.2017 23:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2196
Paikkakunta: Laukaa
Onko se akunkenkävirtakiskohässäkkä kunnossa? Siinä sellainen yhdistelmä että voi kaikenlaisia virtakatkoksia syntyä.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 03.02.2017 09:02 

Viestit: 1228
Paikkakunta: Jokioinen
2l hdi?

Jos, laturiin vuotanut korkeapainepumpusta dieseliä ja laturi rikki...



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 03.02.2017 09:42 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ei kaiketi rikki, mutta hiilet ja liukurenkaat ei pelaa. Laturin putsaaminen auttaisi, myös uudet laakerit.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 03.02.2017 13:49 

Viestit: 1228
Paikkakunta: Jokioinen
Jos menee dieseliä pitkään niin ei siitä kalua enää saa. Kaikki osat sisältä syöpyy, ikävä kyllä.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 03.02.2017 14:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Ja vaikka olisikin vain hiilivika, niin on se silloinkin rikki. Ei tee tehtäväänsä. Eri asia on sitten vikaa poistettaessa, millä tavalla on rikki, helposti, vaikeasti vai mahdoton korjattavaksi...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 03.02.2017 19:52 

Viestit: 45
Paikkakunta: Iitti
Jees,
eli akku oli yön latauksessa ja aamulla lähti Jumpperi 2.2 Hdi tulille kuin palmun alta.
Virtaa näyttäisi tulevan auto käydessä vain 11,9V, siis tyhjäkäynnillä.

Lienee siinä laturissa vikaa. Onko pelkät hiilet vai se jännitteen säädin. Voi myös tosissaa olla ongelma jossain liitoksessakin.
Ainakin silmämääräisesti katsottuna kaikki olisi kunnossa.

Toi laturin irroittaminen aika vaivalloista. Onnistuisikohan hiilien ja säätimen vaihto lennosta. Katselin että tuo öljyputsari oli ainakin tiellä. Tuleekohan öljyy kuinka paljon ulos kun putsarin ottaa ulos?

Jatketaan tutkimuksia.



Ajossa nyt Berlingo 1.6Hdi. Ja Seatti. Harrastuskäytössä MF35 + Anglia.
Omat sitikat ovat olleet: ZX, Xantia, Jumper 1.9TD, 2.2Hdi, Berlingo 1.6Hdi, C4 1.6Hdi, C5 2.0Hdi, 1.6Hdi ja kädet rasvassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 03.02.2017 19:55 

Viestit: 45
Paikkakunta: Iitti
IJN kirjoitti:
Onko varma ettei akun vaihdossa ole päässyt käymään vahinko ja mennyt sähköt räpsäyksen ajan väärin päin? Silloin voisi olla laturista pimentynyt osa vaiheista, jolloin vajaatehoisena on kuitenkin vielä hiukan ladannut ja sähköt riittäneet jonkin aikaa. Käyntiin saatua jännitemittauksella selviää kun sähkönkuluttajat on päälle kytkettynä.


Akku vaihdettiin akkuliikkeessä. En osaa sanoa miten tuo voisi olla mahdollista?



Ajossa nyt Berlingo 1.6Hdi. Ja Seatti. Harrastuskäytössä MF35 + Anglia.
Omat sitikat ovat olleet: ZX, Xantia, Jumper 1.9TD, 2.2Hdi, Berlingo 1.6Hdi, C4 1.6Hdi, C5 2.0Hdi, 1.6Hdi ja kädet rasvassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 03.02.2017 21:05 

Viestit: 5085
Miten se latausvalo käyttäytyy, syttyykö kun laittaa virrat päälle, eli onko se johto ja lamppu ehjä.

Miksi kyselen/kyselin sitä, johtuu siitä että perinteisesti kytketyt vaihtovirtalaturit tarvitsevat sen lampun ja kytkennän syöttämään pienen virran jollekin käämille joka muodostaa magneettikentän ja lataus alkaa. Joskus lataus alkaa ilmankin valon päästämää virtaa, koska usein rautasydämeen jää hieman magneettisuutta, muttei aina.

Pelkkä latausvalon palaminenkin voi aiheuttaa ettei laturi enää kataa, mutta lamppu toki palaa erittäin harvoin, sille kun ei käyttötunteja kerry. Saa mitattua kun mittaa siitä laturin pikkujohdosta, virrat päällä.

Jos hiilet tms. on loppu, eikös silloin syty aina latausvalo, eikä sammu koneen kydessä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 03.02.2017 21:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
olli__o kirjoitti:
Jos hiilet tms. on loppu, eikös silloin syty aina latausvalo, eikä sammu koneen kydessä?

Kuten aiemmin kirjotin, ei aina. Itse, ja lähipiirissäkin koettuna...

Jumper kirjoitti:
Toi laturin irroittaminen aika vaivalloista. Onnistuisikohan hiilien ja säätimen vaihto lennosta. Katselin että tuo öljyputsari oli ainakin tiellä. Tuleekohan öljyy kuinka paljon ulos kun putsarin ottaa ulos?

Ei sieltä paljoa tule muutama desilitra korkeintaan. Tiedän HDI -moottoriseen tehdyn laturille hiilien/säätimen vaihdon laturi paikallaan ja juurikin suodatin irroitettuna... Tosin C-vitosesta, Jumperissa ehkä vähän vielä ahtaammat tilat...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 03.02.2017 22:15 

Viestit: 980
Jumper kirjoitti:
IJN kirjoitti:
Onko varma ettei akun vaihdossa ole päässyt käymään vahinko ja mennyt sähköt räpsäyksen ajan väärin päin? Silloin voisi olla laturista pimentynyt osa vaiheista, jolloin vajaatehoisena on kuitenkin vielä hiukan ladannut ja sähköt riittäneet jonkin aikaa. Käyntiin saatua jännitemittauksella selviää kun sähkönkuluttajat on päälle kytkettynä.


Akku vaihdettiin akkuliikkeessä. En osaa sanoa miten tuo voisi olla mahdollista?

Monestihan vian syyt on siellä suunnalla missä viimeksi on jotain tehty, siksi ehdotin... Mahdollista tuo on niin että on laitettu vahingossa väärän mallinen akku jossa - ja + ovat toisin päin. Navat ovat yleensä akun samalla pitkällä sivulla eikä kaapelit helpolla ylety jos oikean akun asentaa väärin päin, mutta kun väärän akun laittaa niin kaikki sopii hienosti paitsi napaisuuus on nurin päin. Kipinä lentää kengästä ja laturista palaa diodeja. Tämäkin on pitänyt itse kokea. :oops:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 03.02.2017 22:33 

Viestit: 5085
jasu kirjoitti:
olli__o kirjoitti:
Jos hiilet tms. on loppu, eikös silloin syty aina latausvalo, eikä sammu koneen kydessä?

Kuten aiemmin kirjotin, ei aina. Itse, ja lähipiirissäkin koettuna...

No niinpäs siellä olikin. Itse olen törmännyt tuohon vain näissä uudemmissa, joissa perinteinen valo (ja virta käämille) on korvattu vaikka BSI:n älyllä, ja aina se ei sitä valon sytyttämistä älyä tehdä tai anna viestiä monitoiminäyttöönkään, vaikka akku alkaa olla melko tyhjäkin. Kaverille piti lainata Elm, että pääsi näkemään jännitteistä väärämerkkisessä alkaako tänään lataus vai ei, siinä oli joku bitti ennemminkin solmussa kuin varsinainen laturivika.

En huomanut tietoa kuinka uusi Jumperi oli kyseessä, tai tiedä vaihtuuko (ja koska) siinäkin joissain kohtaa valon ohjaus älykkääksi, silloin tuo piuha ei mene pikkupolttimolle vaan jonnekin muualle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 04.02.2017 00:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Sellaistakin on Jumperin kanssa sattunut, että oikariin kärvähtänyt huohottimen lämmitysvastus on polttanut laturin magnetoinnin sulakkeen... :shock:



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 04.02.2017 12:16 

Viestit: 980
Vielä lisättävä: tuolla ylempänä oletin että akku vaihdettiin siksi että akku oli huono ja latauksen on todettu toimivan vielä silloin. Jos taasen laturi onkin ollut viallinen pitempään niin siinä voi toki olla suunnilleen mikä tahansa vika ja akun uusinta oli väärää lääkitystä...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 04.02.2017 17:33 

Viestit: 45
Paikkakunta: Iitti
IJN kirjoitti:
Vielä lisättävä: tuolla ylempänä oletin että akku vaihdettiin siksi että akku oli huono ja latauksen on todettu toimivan vielä silloin. Jos taasen laturi onkin ollut viallinen pitempään niin siinä voi toki olla suunnilleen mikä tahansa vika ja akun uusinta oli väärää lääkitystä...


Akun kanssa oli ongelmia ja mittasin lataus virran ennen akun vaihtoa. Silloin se oli yli 14V tarkkaan en muista.

Mutta joo, nyt lataa tyhjäkäynnillä 11,9V eli pitäisi jotenkin ladata. Täytyy testailla vielä miten käyttäytyy kun laittaa kuormitusta päälle. Koitetaan koeponnistaa noita johtoja ennenkuin vaihdan hiiliä tai säädintä..



Ajossa nyt Berlingo 1.6Hdi. Ja Seatti. Harrastuskäytössä MF35 + Anglia.
Omat sitikat ovat olleet: ZX, Xantia, Jumper 1.9TD, 2.2Hdi, Berlingo 1.6Hdi, C4 1.6Hdi, C5 2.0Hdi, 1.6Hdi ja kädet rasvassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 04.02.2017 17:49 

Viestit: 5085
Jumper kirjoitti:
Mutta joo, nyt lataa tyhjäkäynnillä 11,9V eli pitäisi jotenkin ladata...


Tai pikemminkin ei lataa yhtään/ollenkaan, pelkän akun jännitteen (ihan ilman laturia) pitäisi täytenä reilusti yli 12 V (Uusi ehkä 12,6....12,8 V) ja vasta sitä isommalla jännitteellä akkua ladataan.

No periaatteessa aivan täysin tyhjän akun lepojännite voisi olla noin 11 V, eli silloin 11,9 V ihan hieman lataisi, mutta kertoisi silti että laturi on kuitenkin rikki tai pahasti alitehoinen. Voisi tietysti olla myös yksi kenno oikosulussa, mutta silloin lepojännite olisi alle 11 V?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 04.02.2017 23:18 

Viestit: 45
Paikkakunta: Iitti
olli__o kirjoitti:
Jumper kirjoitti:
Mutta joo, nyt lataa tyhjäkäynnillä 11,9V eli pitäisi jotenkin ladata...


Tai pikemminkin ei lataa yhtään/ollenkaan, pelkän akun jännitteen (ihan ilman laturia) pitäisi täytenä reilusti yli 12 V (Uusi ehkä 12,6....12,8 V) ja vasta sitä isommalla jännitteellä akkua ladataan.

No periaatteessa aivan täysin tyhjän akun lepojännite voisi olla noin 11 V, eli silloin 11,9 V ihan hieman lataisi, mutta kertoisi silti että laturi on kuitenkin rikki tai pahasti alitehoinen. Voisi tietysti olla myös yksi kenno oikosulussa, mutta silloin lepojännite olisi alle 11 V?


Kokeilin valojen kanssa, ja puhaltimen, sekä radion ja ilmastoinnin kanssa niin tuntuu lataus olevan silloin 11,6V eli ei juurikaan lataa. Mietin vaan sitä, että olisiko tuo uusi akku voinut kestää näin kauan latingissa, kun pieni lataus vireillä.. Toisaalta, koitin antaisiko virtaa isommilla kierroksilla, mutta 2000rpm ei vielä tuottanut tulosta..

Kyllä se taitaa olla niin jotta se lataussäädin on varmaan risa. Akkuvalo kun syttyy, ihan normaalisti, kun virrat laittaa päälle. Sammuu heti käynnistyessä. Eli ehkei ne hiilet olekaan vielä mykkänä..

Josko huomenna ennättäisi auton alle, ja öljyputsarin irroitushommiin, sekä säätimen vaihtoon. Näyttäisi olevan aika yksinkertainen homma, jos vaan kädet ja työkalut taipuu rakoihin.



Ajossa nyt Berlingo 1.6Hdi. Ja Seatti. Harrastuskäytössä MF35 + Anglia.
Omat sitikat ovat olleet: ZX, Xantia, Jumper 1.9TD, 2.2Hdi, Berlingo 1.6Hdi, C4 1.6Hdi, C5 2.0Hdi, 1.6Hdi ja kädet rasvassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 04.02.2017 23:30 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Virtaa ei tule n. volttia, jännitettä kyllä. 11,6V kertoisi laturista puuttuvan 1 vaihe. 3-vaihetasasuuntaussillasta ehkä diodi oikkarissa, tai poikki.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 05.02.2017 00:17 

Viestit: 5085
Kannattaa muistaa myös, että jos on 95 Ah akku, niin pienellä 4 A akkulaturilla ei yön yli tule kuin jonkun verran latausta pohjalle, eli täyteen vaatii ainakin vuorokauden (ilman pienintäkään häviötä, joita oikeasti on, eikä 4 A ilmoitettu laturi anna koko aikaa täyttä ampeerimäärää, jos edes ikinä.

(24 h * 4 A = 96 Ah, itse lataisin ainakin 1,5 vuorokautta pikkulaturilla, älylatureiden pitäisi myös osata lopettaa lataus, älyttömällä laturilla voi olla hieman varovaisempi, jollei yhtään tiedä sen jännitteistä)

Diodivika kai voisi olla, mutta yhden tai kahdenkin vaiheen puuttuminen ei pitäisi vaikuttaa jännitteeseen vaan pikemminkin tehoon/ampeereihin (tai miten tuon sanoisi kun sykkivästä tasavirrasta jää pulsseja pois), eli minimikuormalla ilman valoja ja puhaltimia sekä isommilla kierroksilla 2500 rpm... pitäisi silti olla ainakin likemmäs 14 V. Joskus vioissa jää kaksikin vaihetta kadoksiin ja laturi toimii silloin 1/3 kapasiteetilla, tuon näkisi helpoiten oskilloskoopilla.

Ne diodit ovat laturin sisällä eivätkä vaihdu samalla kuin säädin/hiilet, itse kallistuisin silloin tehdaskorjattuun vaihtolaturiin

En yhtään osaa arvioida mitä 2.2 HDI kuluttaa sähköä, mutta pelkät ajovalotkin+parkit vie yleensä reilut 120 W, eli ihan täydellä akulla ei pääse millään yli kymmentä tuntia, veikkaan että muu kulutus (puhaltimet, pumput, ecut, suuttimet ja hetkellisesti startti ja hehkut) huomioiden ei nykydieselilläkään juuri yli kolmea tuntia ajele. Mutta molemmissa vikatavoissa on mahdollisuus että toimii vajaateholla/ajoittain, muistan vuosien takaa yhden juhannusreissun, jossa hiilet olivat loppu jo menomatkalla (bensakone kaasareilla) ja silti vielä kotiinkin päästiin, täsinä ja kuopat antoivat välillä virtaa. Vanhat dieselit ei taas sähköä muuhun tarvinneet kuin startti ja hehkut, kenties sammutussolenoidi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 05.02.2017 00:25 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
2.2dci espacella pääsin ii:stä tornioon ilman laturinhihnaa, ja käynnistyikin vielä
2.7hdi:lla pääsin juuri ja juuri hki:n keskustasta kehä 3:lle kun vapaakytkin petti, tuossa kohdin alkoi auto tiputtelemaan laitteita pois päältä joten pistin tien sivuun, kai se jonkun metrin olisi vielä edennyt.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumper virrat katosi ajossa, eikä starttaa
ViestiLähetetty: 05.02.2017 00:40 

Viestit: 5085
Onko muuten jo havainto mikö laturi tuossa on ja saako siihen säätimiä, uudemmmissa ei aina ole niin näppärästi vaihdettavia hilli/säädin-paketteja kuin joskus.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: