Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone!
ViestiLähetetty: 31.01.2017 13:51 
Lupailin kertoa THP-moottorista: Tuo laitos on BMW:n ja PSA:n 1.6 ketjujakopäällä varustettu yhteistuotantomoottori.
Kaksi perusversiota on, ahdettu ja vapari.
Muita vikoja seuraavien lisäksi ei ole vielä esiintynyt:
-jakopää pitää uusia yleensä 40-70tkm välein, joskus useammin.
-venttiilien varsien kumit kovettuvat, vaihdettava öljyn kulutuksen vuoksi viimeistään 150tkm kohdalla, jos moottoria ei ole vaihdettu kokonaan siihen mennessä.
-vvt, nokka-akselien muuttuva ajoitus ei toimi viallisten säätöpyörien tai solenoidien vuoksi
-imusarjat menevät tukkoon, tämän tiimoilta tehty monta muutosta
-imuventtilien nostoa säätävä moottori rikkoutuu
-vesipumppu kilahtaa tai ainakin sitä pyörittävä välirulla

Viat ja niiden esiintyminen riippuu, onko kyseessä vapari vai turbo.

Jakopää on nyt suurin ongelma, muita on parsittu jo vuosia. Pahin tiedossani, luotettava mekaanikko kertoi, oleva tapaus on nokka-akseleiden välissä olevan ohjaimen rikkoutuminen, jolloin rautapala siitä putosi alas ja rikkoi alaketjupyörän. Kuusitoista venttiiliä solmussa, ketjupyörät päreinä.
Lasku oli kuulemma hirmuinen. Läheltä piti tilanteita on myös kuulemma esiintynyt.

Mielestäni, jos kuulee sanan THP PSA-autoihin liittyen, kannattaa kääntyä ympäri ja juosta kauas ja kovaa.

Jos jakopää on juuri uusittu, voi odottaa edessä olevan 40-70tkm huolettomia kilometrejä.
Käyttöominaisuudet ovat hyvät, jos moottori on kunnossa.


   
 
 Viestin otsikko: Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone!
ViestiLähetetty: 31.01.2017 18:10 

Viestit: 306
Kumpi malleista on viallisempi?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone!
ViestiLähetetty: 31.01.2017 19:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
biätare kirjoitti:
Kumpi malleista on viallisempi?


Thp. Vti on yllättävän paljon toimivampi, mutta en sellaistakaan omaksi riesaksi ottaisi. Thp 200 koneessa on kai vähän tukevampi jakopää kuin 156.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone!
ViestiLähetetty: 31.01.2017 23:27 
Löytyyhän juttuja, kun osasin hakea: https://www.autostadium.fi/index.php?topic=563.0 http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=54605.45


   
 
 Viestin otsikko: Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone!
ViestiLähetetty: 01.02.2017 01:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Oman kokemuksen perusteella lisäisin listaan ainakin hihnapyörien vulkanoinnin pettämisen, traktorimaisen käyntiäänen ehjänäkin, sekä uusimmalla imusarjaversiolla törkeän kylmäkulutuksen.

Riippuen autosta mihin kone on asennettu on myös muita ongelmia.

Reilun vuoden ajoin tarhaperseellä ja se riitti kyllä vähäksi aikaa.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone!
ViestiLähetetty: 01.02.2017 06:19 

Viestit: 1212
Paikkakunta: Turku
Kooma kirjoitti:
biätare kirjoitti:
Kumpi malleista on viallisempi?


Thp. Vti on yllättävän paljon toimivampi, mutta en sellaistakaan omaksi riesaksi ottaisi. Thp 200 koneessa on kai vähän tukevampi jakopää kuin 156.


Oho, mä en tiennytkään, että VTi on kans tuota PSABMW:n Prince-moottorisarjaa? Eli se on vaan ahtamaton, mutta on kuiteskin bemulta saadut vanos-nokat yms ja periaatteessa sama rakenne? Ja THP on sitten ahdettu versio tuosta? En muista kovasti kuulleeni VTi:n ongelmista kylläkään.

Oliks PureTech sitten PSA:n ihan iki-ikiomaa tuotantoa taas? Siitä on ilmeisesti olemassa myös EB2DTS-malli, josta on kuitenkin otettu rivakat 130 heppaa: onko tuon kanssa ollut tiedossa olevia ongelmia?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone!
ViestiLähetetty: 01.02.2017 09:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2819

Profiili ICQ
eikös toi thp ole sama mitä esim. Mini Cooper S:ssä käytetään?
Yhden sellaisen matkaa seurasin pari vuotta ja se on lähtenyt jo kiertoon kommenteilla oli kallein auto jota ikinä on ollut. Siinäkin tuli tuo jakopää remontti eteen, hintaa siellä 5t€ kieppeillä. Lavetilla tuota kuskattiin myö muutamaan otteeseen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone!
ViestiLähetetty: 01.02.2017 12:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
On sama. Minin nokalla se pääsee irti. Lasinpesunestesäiliö on esim. turbon vieressä.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone!
ViestiLähetetty: 03.02.2017 14:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Minin nokalla tästä Princestä on ollut kahta versiota: N14 ja uudempi N18. Jotain muutostarvertta lienee siis ollut?

Onko kellään täällä tietoa miten Princet on toimineet bemarien (ainakin 1-sarja) nokalla?




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone!
ViestiLähetetty: 04.02.2017 20:14 

Viestit: 96
Paikkakunta: Espoo
Taloudesta löytyy yksi kappale BMW:n aikaisempia katastrofi-moottoreita E46 Compact mallin keulalla. Tuossa on BMW:n N42B18-moottori, joka kärsii osin samoista ongelmista näiden uudempien kanssa. Kilometrejä on mittarissa 210 000, kolmas ketju menossa ja venavarren kumit vaihdettu kerran.

Jakoketjun ongelmat liittyy ilmeisesti osin ylläpitoon ja osin kyse on vain kehnosta rakenteesta. Pitkät öljynvaihtovälit ja huonolaatuiset öljyt on omiaan tuhoamaan näitä moottoreita. Yksi ongelma taitaa olla se, että BMW:n huoltoväli perustuu kulutettuun polttoainemäärään ja jos autolla ajetaan vähän ja lyhyttä pätkää saattaa öljy mennä aika kehnoksi.

Huonoa rakennetta näissä sekä tässä vanhemmassa, että uudemmissa on muoviset laahaimet, jollaisella myös kiristetään ketju. Ajanoloon ketju syö itseään laahaimen sisään ja jossain vaiheessa ketju ei enää kiristy riittävästi tai laahain luovuttaa --> jako hyppää ja moottori mahdollisesti tuohoutuu.

En usko, että on erityisempää syytä olettaa tuon jakopään kestävän VTI:ssä yhtään paremmin kuin THP:ssa.

Onko kellään parempaa käsitystä näiden VTI- ja THP-moottorien venavarren kumien ongelmista? Itse en ole tästä BMW-puolella kuullut mitään. Luulin, että olisi näissä jo kunnossa. Osa itsessään on sama, eikä näissäkään näiden kahden moottorin välillä varmaan suurempaa eroa kestossa ole. Ehkä ahdettu kone käy kuumempana ja vanhentaa kumia nopeammin?

Onneksi PSA ei ottanut BMW:ltä dieselmoottoreita. Sieltä löytyy loistavia ratkaisuja kun tämä rakenteeltaan itsetuhoinen jakoketju on keksitty asentaa eri päähän moottoria, eli siis sinne moottorin vaihteistonpuoleiseen päätyyn. Tätä ketjua ei sitten ihan vähällä vaihdetakaan.



Xantia Activa 2,0 tct
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: THP: Moottori vai katastrofi? 1.6 ketjukone!
ViestiLähetetty: 04.02.2017 21:50 

Viestit: 367
Paikkakunta: Paimio
BMW:n vaihteiston puolelle asennettu jakoketju 2-litraisessa dieselissä kuuluu olevan melko erikoinen kestoltaan, se nimittäin kulahtaa pian jos autoa käytetään paljon tyhjäkäynnillä, pitkän matkan ajossa kestää kauan, ja taksiajossa lyhytikäinen kun ruksuttaa joutavaa kyytiä tai aisiakasta odotellessa enemmän. Mahtaako bensakoneessa tyhjäkäyttämisellä olla kestävyyteen vaikutusta?



2001 Citroën C5 2.0i SX Break
2003 Citroen C5 2,0i SX Berline
1999 Peugeot Partner Van
1999 Peugeot 306 HDI
1998 Peugeot 605 ST V6 Aut
1994 Peugeot 405 1,6 GLi
1990 Citroen BX 16 GTI
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron