Jumper kirjoitti:
Jos diodissa vikaa, voisiko joku kolauttelu / naputtelu auttaa?
Sanoisin ettei ikinä (mutta kai jostain voi löytyä joku poikkeus, jossa joku irtitärissyt liitos menee eri asentoon ja hitsautuu kiinni)
Hiilien suhteen olen aikoinaan kokenutkin että vasaralla taputtelu auttaa, mutta se oli startin hiilet, eikä apu riitä kovin moneen starttikertaan. Ja se oli sitä aikaa kun konehuoneessa oli tilaa ja starttikin näkyvillä purkamatta tai ilman gynekologin taitoja, saattoipa tuossa melkein seistä moottorin ja lokasuojan välissä, kun ilmanputsari oli korvattu erilaisella. Laturinkin saattoi siinä autossa (-74) helposti irroittaa mukana olleilla työkaluilla huoltoaseman pihassa (ja muistan että jonkun ihmevirityksen sain siihen tehtyä että pääsi 100 km kotiin kun laturin rungosta oli korvake katkennut, kai sillä hissukseen jäähdyttelemällä olisi päässyt ilman hihnaakin, mutta vesipumppu oli samalla hihnalla.
Laitoin muuten juuri moposkootterin akun lataukseen, tuossakin on joku latausvika, kestää ehkä noin kuukauden ja sitten ei enää starttaa sähköstartilla, lataamalla taas toimii aika pitkään. Akku ollut lataamatta jostain syyskuusta (ei muistikuvaa miten oli ladattu ennen ajojen päättymistä) Akussa oli 12.11 V jota pidän melkein tyhjänä.
Uusikin akku voi jäätyä aika pienessäkin pakkasessa jos se on tyhjä, tyhjän akun elektrolyytti on pelkkää vettä, eli kannattaa pitää näin talvella ladattuna.
Joku taulukko akun jännitteistä, lämpötilakin tosin vaikuttaa.
http://www.miljoonalaatikko.com/dokumen ... jyakku.pdf