Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Automaattijarru pakolliseksi
ViestiLähetetty: 05.02.2017 11:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
maasturisti kirjoitti:
No kun Suomessa ei saa ajella kuin 120 km/h Autobahnalla voi merkin signaali olla "no limit"

Aivan! Ja kun laitat rinnakkain suomen vs. saksan automarkkinoiden koot, niin autovalmistajathan noita rajoittimia rupeavat just suomea varten sinne ohjelmoimaan. Jep jep :lol: Kummastipa tuo takavalottomuuskin päivävaloilla tuli meillä voimaan, vaikka ns. huomiovalosäännöshän on ollut voimassa suomessa voimassa iät ja ajat, jossa parkkien niin edessä kuin takana piti huomareiden lisäksi palaa aina :roll:

Tokihan jokaisella autoilijalla on itsellä mahdollisuus kytkeä tuo cruisessa oleva rajoitin päälle jos niin haluaa 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaattijarru pakolliseksi
ViestiLähetetty: 05.02.2017 12:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
HiTec kirjoitti:
Aivan! Ja kun laitat rinnakkain suomen vs. saksan automarkkinoiden koot, niin autovalmistajathan noita rajoittimia rupeavat just suomea varten sinne ohjelmoimaan.

Kyllä varmasti jos se on ehto että autoaan saa täällä myydä. Dubaihinkin ovat ohjelmoineet äänimerkin joka alkaa kun 120km/h ylitetään, koska se on vaatimus. Jännä muuten kun se alkaa taksin kyydissä pimputtaa taajamassa..



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaattijarru pakolliseksi
ViestiLähetetty: 05.02.2017 15:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Kaapelimies kirjoitti:
Kyllä varmasti jos se on ehto että autoaan saa täällä myydä.

No olisihan siinä taas erään sortin kansallinen poikkeus EU-pykäliin :lol: Ja mitenkäs sitten ulkomaiset autot? Tai käytettynä tänne tuodut? Jälkiasenteinen blommattu rajoitin on asennettava valtuutetulla asentamolla -ko? :roll: Miksei mennä samointein kunnon isoveli valvoo ja laiteta noita mustia laatikoita joka kärryyn, niin saadaan ne ylinopeudet valtion kassaa kartuttamaan kaikkialla muuallakin kuin vain yli 120km/h nopeuksista :D



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaattijarru pakolliseksi
ViestiLähetetty: 05.02.2017 16:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Nopeusrajoituksiakin kovasti vastustettiin silloin kun maitokin oli parempaa(1970 luvulla) Jotenkin ne rajoittimet on kuitenkin saatu busseihin ja kuorma-autoihin (sekä juniin toim.huom) tietynlainen ennakoitavuus on paikallaan ennen kuin siirrytään kokonaan autonomisiin autoihin. Ja vielä että Saksan tieverkosto valtaosa on max 130 km/h ja muissa Euroopan maissa on rajoitukset suomen tapaan koko tieverkolla samoin kuin maailman suurimmalla automarkinalla yhdysvalloissa.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaattijarru pakolliseksi
ViestiLähetetty: 05.02.2017 17:44 

Viestit: 624
Valtavaa rahan haaskausta koko järjestelmä toteutuessaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaattijarru pakolliseksi
ViestiLähetetty: 05.02.2017 19:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
maasturisti kirjoitti:
Jotenkin ne rajoittimet on kuitenkin saatu busseihin ja kuorma-autoihin

No ehkä se on "pikkasen" eri luokan kineettinen pommi tuollainen 60tn ja 25m pitkä rekka vs. 2tn ja 4m "pitkä" henkilöauto => en yhtään ihmettele että on raskaalla kalustolla rajoittimet - ja silti niillä aikaansaadaan varsin pahaakin vahinkoa niin halutessaan :(

http://www.mtv.fi/uutiset/aihe/rekka-sy ... le/6219950
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201607 ... 0_ul.shtml

Siinähän tietty voi hyvin ajatella millaista jälkeä tuollainen 60tn sanotaan nyt vaikka tnt:tä aikaansaa esim. pariisin keskustassa, mutta tällä ei ole nyt mitään tekemistä näiden nopeuksien kanssa 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaattijarru pakolliseksi
ViestiLähetetty: 05.02.2017 22:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Kuten tunnettua liike-energia lasketaan 0,5m*v^2, jolloin 80 km/h ja 60tn painavan rekan liike-energia on n. 15 MJ. Jos tätä vertaa 3500 kg painavan G mallin amg mersun potentiaaliin 290 km/h on energia sama kuin 60 tn rekalla.

Kun toppuutellaan 235 km/h ollaan enää 30 tn rekan energiatasoissa



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaattijarru pakolliseksi
ViestiLähetetty: 06.02.2017 09:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Aika moni rekka tuolla tienpäällä on noita 60tn jättejä, mutta aika harvassa on nuo G Mersut kaikista henkilöautoista, saati ne jotka sitten painavata tuota lähemmäs 300km/h nopeuksia siellä, suomessa missään. Olikohan tuo esimerkkisi nyt kuitenkaan "ihan" edes samalla tontilla :roll:

Sinällään tietty yksi reikäppä painaa Munkkivuoren suoraa sen lähemmäs 200km/h prätkällä ja kappas, kohta on tuolla pätkällä ex. 50km/h sijaan 40km/h - ihan kuin se reikäpää olisi tuosta tikkarista muutenkaan mitään välittänyt, mutta saatiinpas taas kansalle näytettyä että jotain konkreettista on sentään tehty. Viis siitä vaikka tuolla ei mitään vaikutusta siihen reikäpäähän olekaan, mutta kun mennään politiikalla yksi mokaa niin kaikki kärsii ja siihenhän tuollainen systeemi istuu kuin nenä päähän :evil:

Eikös niin että keskikaiteetkin pitäisi suomen tiestölle saada, jotta saataisiin nuo kohtaamisonnettomuudet kuriin. Viis siitä vaikka niiden seurauksena sen pihtiputaan mummon körötellessä 50km/h tuollaisella 80km/h alueella kilometri toisensa perään aikaansaakin melkoisen jonon kun ohikaan ei kaiteen vuoksi pääse - mutta eipähän tule niitä nokkakolareitakaan :roll:



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaattijarru pakolliseksi
ViestiLähetetty: 06.02.2017 13:08 

Viestit: 5858
Paikkakunta: Lahti
Lapissa ajetaan yli satatonnisella, etelässäkin on useampi 84tonninen erikoisluvilla.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaattijarru pakolliseksi
ViestiLähetetty: 06.02.2017 20:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
HiTec kirjoitti:
Viis siitä vaikka tuolla ei mitään vaikutusta siihen reikäpäähän olekaan, mutta kun mennään politiikalla yksi mokaa niin kaikki kärsii ja siihenhän tuollainen systeemi istuu kuin nenä päähän :evil:

Eikös niin että keskikaiteetkin pitäisi suomen tiestölle saada, jotta saataisiin nuo kohtaamisonnettomuudet kuriin. Viis siitä vaikka niiden seurauksena sen pihtiputaan mummon körötellessä 50km/h tuollaisella 80km/h alueella kilometri toisensa perään aikaansaakin melkoisen jonon kun ohikaan ei kaiteen vuoksi pääse - mutta eipähän tule niitä nokkakolareitakaan :roll:


Jo Kekkosen aikaan vastustettiin turhia nopeusrajoituksia ja liikennekuolemia pidettiin asiaankuuluvana kohtalona.
http://yle.fi/uutiset/3-6442260

Helsingin keskustassa nopeusrajoitus on laskenut yleisesti 40 km/h ja paikoin 30 km/h. Tämä on osaltaan johtanut siihen että Helsingin liikenteessä kuoli vain yksi henkilö viime vuonna. Kun esim. 2009 kuoli kuusi.

http://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/es ... t_2009.pdf



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaattijarru pakolliseksi
ViestiLähetetty: 06.02.2017 20:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
"Helsingin keskustassa nopeusrajoitus on laskenut yleisesti 40 km/h ja paikoin 30 km/h. Tämä on osaltaan johtanut siihen että Helsingin liikenteessä kuoli vain yksi henkilö viime vuonna. Kun esim. 2009 kuoli kuusi."

Paljon on helsinginkin liikenne muuttunut. Kun 80-luvun alussa satuin siellä käymään, niin liikennekulttuuri oli sitä, että liikennevaloista lähdettäiessä kiihdytetään 8-) niin paljon, kuin silloiset Corollat, 100A:t, Ladat ja Taunukset kiihtyivät. 75-80 vauhdista sitten taas jarrutettiin liinat savuten :o seuraaviin punaisiin. Taas odoteltiin 40s, jonka jälkeen uusi 8-) kiihdytyskisa. Ja kaikki siis, ainakin minun muistini mukaan, ajoivat samoin :roll: . Kyllä silloin tuntui hyvältä lähteä kotiin, ja päästä pois siitä hullunmyllystä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaattijarru pakolliseksi
ViestiLähetetty: 06.02.2017 21:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
maasturisti kirjoitti:
Tämä on osaltaan johtanut siihen että Helsingin liikenteessä kuoli vain yksi henkilö viime vuonna. Kun esim. 2009 kuoli kuusi.

Ahaa! Sitäkös se olikin kun Kehä I tolpitettiin 2km välein kameroilla, jotta saataisiin se yksikin kuolema pois, joka tuolla väylällä on viimeisen ties kuinka monen vuoden aikana ylipäätään koskaan edes sattunut - ja sekin johtui motoristin varomattomuudesta ynnä paskasta zägästä. Kaveri vetäsi isolla bemullaan ihan kävelyvauhdissa jonossa kökkiessään sen edellä menneen persuuksiin, menetti pyöränsä hallinan ja kaatui vas.kyljelleen. Paskaa zägää vaan oli se että just sillä hetkellä tuota vas.kaistaa painoi rekka menox, jonka renkaan alle tämän onnettoman motoristin pää jäi => motoristi kuoli välittömästi tapahtumapaikalle. Kyllä, itsekin olin tuossa paikanpäällä, n. 100m päässä takana samassa jonossa itsekin prätkällä tuota tapahtumaa todistamassa :(

Ja sen "ylinopeuden" vaikutus tässäkin onnettomuudessahan oli ... ööö ... niin missä? :?

No mutta hei, saatiinhan siitä tolppaviidakosta ainakin hyvä budjetin paikkaaja poliisille :twisted:



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automaattijarru pakolliseksi
ViestiLähetetty: 06.02.2017 21:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Olen ajellut pk seudun kehäteitä eri suuntiin parikymmentä vuotta työmatkaliikenteessä, edelliset kymmenen aluksi kehä 1 itään ja sitten kehä 1 - keskustaan. Kumpaankin suuntaan kuljin pääosin vakkarilla siten että mitattu keskikulutuksen vaihtelu oli vajaasta kuudesta kesälitrasta n. 6.5 talvilitraan. Ajoin etupaloilla 150 tkm ja takapaloilla yli 200 tkm. Levyjä ei tarvinnut vaihtaa.

Tuossa kun omaa tahtiani vasenta kaistaa körötteli, ehti hyvin seurata liikenteen menoa. Peräänajojen yhteydessä auto oli kääntynyt katolleen useammassa törmäyksessä, ilmeisesti siten että vauhtia oli haettu keskikaiteen kautta. Jos noissa tärskyissä ei kuoltu niin ainakin loukkaannuttiin ja oltiin työkyvyttömiä ainakin hetkellisesti. Lisäksi kansantalous kärsi viivytyksistä vain yksittäisten kiireisten ja itsekkäiden ihmisten aiheuttaman sekaannuksen johdosta

Yleistä ennen ohjattua liikennettä tapahtuneissa työmatkoiissa oli havainto että niin lujaa ei päässyt etteikö joku olisi tullut valoja välkyttämään puskuriin. Käänsin ao. Tilanteessa peilit sivuun ja kerran yksi kuumakalle rysäytti Tapiolassa perään kun pysähdyin asiaankuuluvasti valoihin, ehkä hivenen ripeästi mutta kuitenkin lain ja asetuksen mukaan.

Tänään ei kehällä tarvitse pelätä yliajoa. Kamerainvaasion jälkeen keskinopeus tippui 10 km/h ja vakkarilla voi huristella peilit avoinna automaattijarrutusta ja -ohjausta odotellessa. Ja se on hyvä asia.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: