Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 2.0 Hdi käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 25.09.2009 08:49 

Viestit: 3
Xsara 2.0 hdi -01 66kw facelift. Ajettu 355tkm.Auto ollut luotettava matkakumppani kunnes ensin nopeus- ja kierroslukum. meni nollille ajon aikana. Ei muuta oiretta kaikki tuntui toimivan, sitten sammutin, lähti käyntiin. Sammutin pitemmäksi aikaa ja sen jälkeen ei käynnisty. Ilmoitusteksti "engine immobilizer fault" ja "battery charge fault" tulevat näyttöön. Polttoainepumppu kyllä pyörii ja akku on 2v vanha. Lepojännite 12.6V. Sulakkeet yksitellen tarkistettu. Maadoituskaapelit tark. Pyörii iloisesti startatessa. Vikakoodien lukemisesta ei ollut apua. Ei kuulemma kuitenkaan ole ajonesto päällä. Onkohan moottori "jotenkin" lukinnut itsensä. Olisiko kenelläkään vastaavaa sattunut tai muuten tietoa tästä ongelmasta??? Siis mittarit lakkas toimimasta ensin. Kiitos, jos joku näkee vaivaa ja vastaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.0 Hdi käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 25.09.2009 16:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
no tulit sitten tälle puolelle. konehuoneessa kuskipuolella ilmanputsarin vieressä on vaaleanruskea rele ( 60x30x XX ) heiluttele sitä ekaksi . jos ei auta niin sitten kytkentäkaava ja tutkimaan tarvittavia sähköjä. se rele huolehtii kaikista moottorin toimintaan vaikuttavista sähköistä. noista ekaksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.0 Hdi käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 26.09.2009 01:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 20
Paikkakunta: Eteläsuomi

Profiili WWW
Minusta akun jännite on kyllä perin alhainen, Ehjässä akussa on kyllä lähempänä 14v. Koitappa toisella akulla tahi apuvirralla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.0 Hdi käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 27.09.2009 11:17 

Viestit: 3
Kiitos vinkeistä. Akku on ollut latauksessa, ei vaikutusta. Johtosarjat mukaanlukien moninapaliittimet, jotka on akun takana on tsekattu. Näin kotikonstein taidan lopettaa ja hinauttaa paikkaan, jossa oikeasti osataan tutkia tätä. Toivottavasti :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.0 Hdi käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 03.10.2009 23:44 

Viestit: 3
Vika löytyi. Noin 30 cm ecu laatikolta oli johto POIKKI. Ja toinen melkein. Kyseiset johdot menivät vauhtipyörän asentotunnistimelle. Johtosarja on korin ja moottorin välissä, eli heiluminen ja tärinä aiheuttaa tämän harmillisen vian :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.0 Hdi käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 04.10.2009 07:39 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Akun lepojännite on juuri 12V ja risat. Kun täyteen varattua, hyväkuntoista akkua aletaan kuormittaa jatkuvasti , niin aluksi jännite laskee hieman alle 12V, mutta alkaa kohta nousta nimelliseen lepojännitteeseen tai12V:iin. Siinä mennään niin kauan, kuin kapasiteettia on. Sen jälkeen jännite alkaa laskea vähän jyrkemmin. Ei ole syytä päästää jännitettä alle 10V:iin. Ja kohta uudelleenvaraus. Koitapa tämä.
Autokäytössä jännite nouseekin 14v ja rapiat päälle. Jossain varavoimakäytössä olevan akun kennojännite on luokkaa 2,23- 2,26V. (=12V:n akku 13,38 tyyp.) Näin akku pysyy täydessä tällinkissä ja veden kulutus on minimaalista.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: