Jospa sitä kantaisi kortta kekoon hiljalleen huvin ja urheilun vuoksi sekä tervehdin patonkilaisia.
Menen suoraan asiaan:
Hain muutama vuosi sitten itselleni Xsaran pohjoisemmasta. Perus Xsara, uudempi -00 ja 66kw Hdi. Piti saada vain luotettava kulkupeli joksikin aikaa ja ajattelin että iso diesel ja pieni kori on käypänen yhdistelmä siihen tilanteeseen.
Soitin rouvalle(ollut auton ainoa omistaja) joka autoa myi, tinkasin puhelimessa suoraan pikkuisen kulkinetta näkemättä ja tiedustelin huoltohistoriaa.. "Laturi on ainakin uusittu hiljan.." ja muuta ei oikein muistanut.
Hinta oli näillä tiedoilla jo ihan ok kilometreihin nähden joita oli 185tkm. Siispä paikalle toteamaan tapaus ja silloin asia muuttuikin; rouva oli käyttänyt auton huoltoihin ja korjauksiin yli 10 tuhatta euroa sekä jokaisesta oli kuitit tallella. Ymmärrän ettei muistanut kaikkea; vetoakseli ja niiden suojakumeja, laturi, syyläri, etupään palloniveliä "säännöllisesti", siirtopumppu, kaksoisrele, pakoputkiston etu- ja takaosa, jarrulevyjä- ja paloja, tukivarsien takahelat, lämmityslaitteen puhallin kahdesti, etuiskarit, jakopäähuolto kaikkineen, vesip. ja alahihnapyörä, takaluukun kaasujouset, ilmastointia huollettu.. Itselleni ehkä pienenä erikoisuutenakin öljyt ja kaikki suodattimet vaihdettu kaksi kertaa vuodessa kevät syksyisin kilometrien ollessa n.10 tkm, joskus yli joskus jopa ali sekä vaihteistoöljyjä kiertänyt remonteista(kin) johtuen.
Siispä hivenen "omituisen hyvällä pidolla" yksilö ollut kuitenkin vaikka vain melko perusosaa mennyt eikä Stena ole heti hakemassa, näin päätin.. itseäni hintapyyntö ja maksettu euromäärä vähän hävetti. Onhan se omistaminen kallista, mutta silti..
Autossa on nyt 304 tkm.
Itse päässyt näpertelemään myös: Puhaltimen transistorit, flektin vastusten lämpösulakkeet, etupyörän laakerit, etujousi, tukivarsien helat kaikki, kaikki etupään nivelet, ovijohtojen korjausta, kaikki jarrujen kulutusosat eteen ja taakse, jarrusatulat puhallettu ja maalattu sekä uudet tiivisteet, taka-akseli laakereineen puslineen nippoineen, jarruletkut, pakoputkistoa, kytkinpaketti tiivisteineen, vetarin stefat, jakopää, vp ja alahihnapyörä, tuulilasin vaihto, takapyyhin moottori, käsijarruvaijerit, etuiskarien yläpäät, jarrukilvet.. Öljyt vaihtanut säännöllisesti 10tkm välein joskin hivenen kauemmin saa puolestani osa suodattimista olla.. Laitoin rvs liemet viimeeksi mukaan, jännää tavaraa.
Mukavuuden kannalta lisäsin autoon Eberin kelloineen sekä sisäpuhalluksen ja bluetooth hoitaa musiikin.
Mikä siis ongelma on nyt?
Ongelma on se että tavallaan tekisi mieli vaihtaa, mutta en keksi yhtään mitään järkevää vaihtoehtoa tuolle. Tiedä oikein siitä syystäkään.. Omiani en saa ikinä pois eikä kuntoonsa nähden voi työntää stenalle, auto on melko hajuton ja mauton vaikka olen sitä pikkuisen piristänyt.
Tavallaan ottaa kuulaan että olen nyt tuolla pakoitettu ajamaan varmaan lopun ikäni, koska aina löydän syyn korjata seuraavan vian auton kuntoon nähden. Kovasti tykkäisin c5 III, mutta kolistellaan tällä ja harmitellaan huonoja teitä.. Jos marssisin kauppaan ja ostaisin uuden "Kia":n, olisiko sen arvoista. Väitän että ei olisi.
Olisi ehkä kuitenkin pitänyt vain luovuttaa ja laittaa auto vain eteenpäin joskus..
Aika paljon tuossa silti on vielä alkuperäistäkin joka on kestänyt sen 15v. ja 300tkm.. Olisin joissain komponenteissa olettanut jo antautumisen merkkejä. Mikä lie sitten seuraavaksi hajoaakaan, arvauksia?
Sitä en tiedä koska tuo lopullisesti hyytyy, saattaa loppua meno omistajasta ensin.. Hyviä ja luotettavia pelejä Citroenit on sekä jotainhan sitä pitää ihmisen harrastaa.
Hupaisaa ja joskus surkuhupaisaa ollut joskus palstaa lukea, josko sitä itsekkin rivin kaksi saisi aikaiseksi jatkossa jos sanottavaa on..