Tuossa noin viikko sitten 21-vuotias ranskattareni oli ollut varkaan silmään niin kiehtova, että kelmi olisi halunnut sen mukaansa. Sisään oli menty repimällä irti pelkääjän puolen etuoven kahva, ja liikkeelle kissaa oli yritetty saada mitä ilmeisimmin ruuvimeisselillä virtalukkoa soheltamalla. Mihin oli pyritty kasettisoittimen eject-napin rikkomisella tai jälkiasenteisen tupakansytyttimen haaroittimen piuhan katkaisulla ei minulle auennut.
Joka tapauksessa tilanne on nyt sellainen, että virtalukko on riehujien jäljiltä jumissa. Avaimen saa sisään vaikka vähän hanttiin lukko pistää, mutta itse lukko ei käänny. Koitin renkuttaa sinne ja tänne lukkoa ja rattia josko olisi vapautunut, vaan kun ei. Lukko pitää uusia, mutta kuinkas minä nyt saan tuon rikotun tuolta ulos? Lukossahan on se sellainen nasta, joka pitää lukon paikoillaan siinä putkessa, jonne se autossa laitetaan, ja nasta painuu sisään ja lukko vapautuu, vain kun avainta käännetään sopivaan kohtaan lukossa. Ja kun se avain ei nyt käänny.
Älyllä vai voimalla?
Liitteet: |
Tiedoston kommentti: Nasta, joka painuu sisään vapauttaen lukon, kun avainta käännetään lukossa.

lukkonasta.jpg [ 46.26 KiB | Katsottu 2348 kertaa ]
|
Xantia Berline, 1.8 8v -95
|