Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 lämmityslaiteongelma
ViestiLähetetty: 05.03.2017 20:04 

Viestit: 80
Paikkakunta: Toijala
Ostin juuri C5 2.0 vm 2002 automaatti ilmastoinnilla. Ongelma on kun ei tule lämmintä, vaikka moottori tuntuis olevan normaali lämpöinen, ainakin tyhjäkäynnillä flekti menee päälle. Edellinen omistaja oli vaihtanu puhaltimen ja sen nopeutta säätämällä sympolit näytössä vaihtuu normaalisti, moottorin ääni muuttuu vastaavasti, mutta lämpöritilöistä puhallus ei juuri muutu ja on viileää. Voisko syy olla venttiilissä joka säätää veden kiertoa kennossa?

Mietin voisko raitisilmasuodatin olla osasyyllinen ongelmaan ja ei kai pahaa tekis vaikka sen vaihtaisinkin, varsinkin jos joku kertois mistä se löytyy. Uudemmassahan C5 ongelma on jonkun lämmönsäätö akselin katkeaminen, mutta olen kuullut ettei ole tämän vanhemman ongelma

Täältä saanu hyviä neuvoja ja taas olis tarpeen. Vanhat luut kaipaa lämpöä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaiteongelma
ViestiLähetetty: 05.03.2017 20:26 

Viestit: 367
Paikkakunta: Paimio
Näissä ei katkea akseli vaan säätömoottorin kara on alunperin liian lyhyt ja alkaa pyöriä tyhjää. Korjaus on pitkällä kara-akselilla oleva säätömoottori. Omassa -01-mallisessa on ollut se paikallaan jo kolme vuotta vastaavien oireiden jäljiltä ja hyvin toimii edelleen.



2001 Citroën C5 2.0i SX Break
2003 Citroen C5 2,0i SX Berline
1999 Peugeot Partner Van
1999 Peugeot 306 HDI
1998 Peugeot 605 ST V6 Aut
1994 Peugeot 405 1,6 GLi
1990 Citroen BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaiteongelma
ViestiLähetetty: 05.03.2017 20:32 

Viestit: 5134
Tuossa ei ole vesihanaa, vaan lämpötilat ja suunnat tehdään ilmaläpillä, eri puolille eri läpät ainakin automaatti-ilmastoinnilla?

Kokeile toisen puolen lämpötilaa, vaikka suuntaamalla jalkoihin ja vertaat matkustajan ja kuskin lämpötiloja.

Ykköskoppaisessa o myös ongelmia, mutta vika on onneksi helpommin korjattavissa, eli moottori liittyy akseliin booreilla(hampaat) jotka lipsuvat yli.

Jos on boorivika niin useista paikoista saa pidempiboorista akselia, joka korjaa tilanteen: (siellä on useampiakin läppämoottoreita, eli tarkkana että vaihtaa oikean)
http://citroen-foorumi.com/index.php/to ... l#msg99688

Haulla löytää näitäkin täältä tai netistä tai tuolta voi hakea kohdan "I-korisen lämmityslaite" http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=13365.0
Eri puolille eri lämpö


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaiteongelma
ViestiLähetetty: 07.03.2017 22:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 38
Paikkakunta: Lahti
Täältä löytyy C5 uusi Valeon pitkäboorinen säätömoottori paketissa. h.60e+pk.

Löytyy myös C5 uusi lämppärinmoottori (Nissens) paketissa. H.60e+pk.

P.045 3552299


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaiteongelma
ViestiLähetetty: 08.03.2017 18:29 

Viestit: 80
Paikkakunta: Toijala
Juttelin asentajan kanssa, joka vuosia pöyhinyt Citikoita. Kerroin kaikki oireet miten lämmityslaite käyttäytyy, niin arveli kennon olevan osittain tukossa. Kokeilin kennoon tulevia putkia ja tosiaan toinen kuuma ja toinen hieman haalea. Arveli, että olisko joku joskus korjannu jäähdyttimen "syylärisementillä" ja se olis varma surma lämmityslaitteen kennolle. Onko enemmänkin ollu näissä Citikoissa tätä ongelmaa? Onko muuta tehtävissä kuin uusi kenno?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaiteongelma
ViestiLähetetty: 08.03.2017 19:13 

Viestit: 5134
Jos on syylarisementillä saatu tukkoon vesikanavat, niin ei millään huuhteluilla isommin helpotu?, ei liene kauhean tyypillistä, mutta kai sitäkin tapahtuu, mutta mitäköhän kaikkea muuta sitten voi olla tukkinut? Kovin yleinen vika on silti ainakin tuo säätöläpän boorien yli hyppely, jos on sitikkahuoltomies joka on noita vuosimalleja korjaillut, niin pitäisi tunnistaa ja siihen on tosiaan vielä erikseen tehty tuollainen pidempiakselinen korvaava moottori korjaamaan tuo vika.

Vertailitko eri puolten lämpötilan vaikka suuntaamalla suunnan jalkatilaan ja lämpöpyyntö täysille ja antamalla jonkun aikaa puhaltaa (ainakin joissain on kaksi erillista l'ämmönsäätöläppää eri puolille). Mutta jos lisäksi raitisilmasuodatin on oikein tukkoinen, niin sen pitäisi pikemminkin kohottaa lämpötilaa (kun ei ilmavirtaus riitä). Boorien ylihyppelyn luulisi kuulevan napsuina/paukkeena kun säätää lämpötilaa laidasta laitaan tai virrankytkemisen/startin jälkeen, tai ainakin irroittamalla moottorin ja katsomalla sinne akselin reikään (mutta melko ikävässä paikassa moottori (Tai moottorit, olikohan niitä yhteensä kolme eri läpille, kaksi vasemmalla, ei muista? Mutta silti se on kai oikein leppoisaa (ja korjaamolla halvempaa) verrattuna kojelaudan purkamiseen ja lämppärinkennon vaihtoon))?

Raitisilmasuodatin on kuskin jalkatilassa, sekin kankealle meikäläiselle hieman ikävässä kolossa, muistaakseni piti ainakin musta kuitueriste irroittaa (onkohan samanlainen kaikissa malleissa) ja ehkä jotain muovejakin helpotella. Kaasupolkimen lähettyvillä oleva suodatin näytti ulospäin suorakaiteenmuotoiselta "luuukulta" ja se oli yhdellä pultilla varmistettu ja olisiko ollut vielä klipsut. toimiikohan tuo linkki ohjeeseen: https://catalog.mann-filter.com/media/e ... zRyaUb.pdf

Näkeeköhän noiden ilmansäätöläppien toimintaa mitenkään, taitaa akseli olla moottorin alla piilossa, mutta jotenkin kuulostaa että niissäkin on jotain kummallista, jollei yhtään lämpötila muutu edes hiljaisilla puhallinnopeuksilla. Voisi yrittää varmistaa antamalla kennon lämmetä vaikka puhallin täysin sammutettuna (tuskin voi olla niin tukossa etteikö edes hieman kierrä) ja sitten kokeilee laittaa puhalluksen pienelle ja tutkii minkälämpöistä ilmaa tulee. Tai saisikohan jostain kohtaa helpommin letkuja irti että voisi kokeilla jollain puutarhaletkulla meneekö vesi läpi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaiteongelma
ViestiLähetetty: 08.03.2017 19:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7831
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Kyllähän se aika selvä tapaus on jos toisella puolella toimii ja toisella moottorin surinasta huolimatta lämpö ei muutu.

Joskus sain itse säädettyä kylmemmälle kun säädin puhalluksen nollaan ja säädin nupista nopeasti kuumalle ja toviksi kylmälle useaan kertaan, joskus ne boorit kiinni puree...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaiteongelma
ViestiLähetetty: 08.03.2017 19:40 

Viestit: 80
Paikkakunta: Toijala
Kyllä unohtaisin ne läppäongelmat, koska väännän molemman puolen lämmöt täysille kummaltakin puolelta tulee haaleeta ja kun käännän täysin kylmälle tulee kummaltakin puolelta kylmää. Ja sama homma kylmällä ja kuumalla kun säädän tulon mistä tahansa venttiilistä tulevaksi niin nekin toimii kummallakin puolella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaiteongelma
ViestiLähetetty: 08.03.2017 23:32 

Viestit: 5134
Ok, sitten lämmönsäätöläpät oiminee normaalisti, jos joka kerta noin toimii eikä rutise/naksu.

Jos kenno on vesikanavilta tukossa se selittää tuonlämmön vajeen, mutta jos oikein ymmärsin niin lisäksi puuttuu puhallusvoimaa vaikka puhallinmoottorin kierrosten kuulee npousevan? se on ainakin joku erillinen vika, mutta senkin saa tutkittua onko vaan aivan tukossa oleva raitisilmasuodatin.

Kennonvaihto on työläs, itse varmaan kokeilisin ensin erilaisia huuhteluita miten vesi kulkee ja sitten vastavirtaan ja ilmalla lisättynä, tuskin on sopivia kemikaaleja avuksi, mutta en silti usko että paljonkaan auttaa.
(Ja koska se on niin työläs, aloittaisin kuitenkin purkamisen läppämoottoreista ennen koko kojelautaa ja tsekkaisin ne boorit silti :)

Tuossa on muistaakseni sellainen ominaisuus että ainakin täyskuumalle säädettynä säätää lisäksi hieman läppiä osittaiseen sisäkiertoasentoon (yllättäen ja pyytämättä)

Eihän tuohon ole asennettu jotain letkulämppäriä tai webastoa lämppärin letkuihin, muista että jossain autossa webaston vesipumppu yritti puskea väärinpäin asennettuna vastavirtaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaiteongelma
ViestiLähetetty: 09.03.2017 14:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 375
Tuon läppämoottorivian voi testata näin:
Yritä saada sisälämpötila yli 20C. Käännä lämpötilansäätö täysille ja odota pari minuuttia. Käännä lämpötilansäätö minimille (jäähdytys pois) ja odota pari minuuttia. Käännä lämpötilansäätö täysille ja tunnustele sisäänpuhallusilmaa. Jos lämpenee hetkeksi, niin vika on varmistettu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaiteongelma
ViestiLähetetty: 19.03.2017 00:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 38
Paikkakunta: Lahti
Suomikolli kirjoitti:
Täältä löytyy C5 uusi Valeon pitkäboorinen säätömoottori paketissa. h.60e+pk.

Löytyy myös C5 uusi lämppärinmoottori (Nissens) paketissa. H.60e+pk.

P.045 3552299


----- OSAT ON MYYTY -----


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 lämmityslaiteongelma
ViestiLähetetty: 21.03.2017 15:42 

Viestit: 50
Mulla oli 2006 110 farkku. Lämmöt katos ja rupes puhaltaa jalkoihin suoraan ulkoilmaa. Talvella varpaat jääty. Koelauta irti ratteineen. Lämppärimoottorin kansi irti ja molemmat ohjausläpänvarret poikki. korjasin läpät ja vahvistin niitä lisää. Oli aika heppoista muovia.
Koetaulu kiinni ja lämmöt rupes pelaa. Koko työhön meni n. 8h


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: