Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 25 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 23.09.2009 08:46 

Viestit: 5857
Paikkakunta: Lahti
Paikallislehden uutisoinnin mukaan auton valojen maksimi referenssiluku nousee 75 (takaisin) 100:n ja liikenneministeriön mukaan asiat on sovittu mutta viralliset kuviot käsittelyineen menee kevääseen, Euroopassa kun on kuulemma huomattu että pimeässä tarvitaan valoa, kumma kun suomalaiset päättäjät eivät itse ole moista asiaa huomanneet :D

Sijaintia ja määrää koskevat määräykset ei jutun mukaan muutu.

Pitäisiköhän ottaa varaslähtö uusiin määräyksiin ;)



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 23.09.2009 12:33 

Viestit: 287
Jippii!!!!!! Vihdoinkin edes jotain järkeä :shock:
Mutta vielä on piiitkä matka esim Ruotsin valomääräyksiin :x
Vaikka pitä ne Hellat kuiteskin ottaa katsastukseen pois (jos ei ala vääntämään uusia sähköja)...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 23.09.2009 16:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Höh. Sit menee vaan 35 yli sallittujen jos pitää kaikki päällä.. Turha tommosia rajoja laittaa kun ei ne riitä :lol: .



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 24.09.2009 08:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Eipä tuo paljon lämmitä, jos lähivaloille ei saa tehdä mitään. Kyllä pitkille tehoa on saanut näillä nykyisillä säännöilläkin.

nimim. pitäisikö hankkia 70-lukuinen talviauto



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 24.09.2009 08:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
dieselflosse kirjoitti:
nimim. pitäisikö hankkia 70-lukuinen talviauto

Suosittelen :mrgreen:



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 24.09.2009 11:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Sittenhän näistä tulee "lailliset" kun tällää H-nelosistakin valoa tiellepäin..? :roll: Referenssit menee just sataseen...

Xm:n valoihin liittyen sellainen "hauska" huomio, ne on periaatteessa laittomat tehtaan jäljiltä, mikäli tarkkaan luetaan mitä lasissa olevissa merkinnöissä kerrotaan. Siis Y3-laseissa, Y4-laseissa ei tätä "epäkohtaa" enää ole... Näissä vanhemmissa versioissa kun merkinnät väittää kummassakin ruudussa olevan niin lähi- kuin kaukovalonkin, ja kummassakin olevan 30 referenssillä olevan kaukovalonlähteen... Oli hitusen ihmeissäänoleva karsastaja kun tuota tivaamaan aloin, kiemurteli vastauksissaan, eppäili että "olisiko tämä vanhan määräyksen aikainen", johon totesin "ettei tämä oikein sovi vanhaankaan, kun näistähän tulee 120 yhteensä, ja se määräys meni vanhaksi 9 vuotta ennen ekaa Xm:ää"...

Niin, kyllä sinne tielle valoa sopii, mutta jos pelkästään kaukovaloja parannellaan, niin sitten mukaan tulee hankaluus kun kaksi älyttömän hyvillä kaukovaloilla varustettua ajoneuvoa kohtaa joissa kummassakin on esim. Xm:n vakiovaloja vastaavat lähivalot. Kaukovaloilla häikäisee pirusti, lähivaloilla ei näe mitään, eli siihen lähellekin olisi hyvä saada jotain lisää, kuten "vanhoissa määräyksissä" sallitaan tuplata lähivalotkin, sumuvalot eivät tätä "aukkoa" paikkaa kun ovat suunniteltu antamaan aivan toisenlainen, vieläkin lyhyempi alue siihen keulan eteen...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 24.09.2009 11:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Ja sumuvalot itse asiassa huonontavat tilannetta, kun se lisävalo on ihan keulan edessä, ja silmä "säätyy" sen mukaan jolloin lähivaloalue näyttää vieläkin pimeämmältä.
Oma tapani on ollut satsata lähivaloihin eniten juuri sen takia että niillä tilanne on kriittisin ja hankalampi parantaa. Onneksi Volcanessa on kelvot valot, myös lyhyet.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 02.10.2009 17:57 

Viestit: 1999
Paikkakunta: JKL
Voi tätä ilon päivää. Siis jos saa lisää lukseja tien pinnalle. Otetaan esimerkkinä tuo oma C4. Ja eikun kauppaan lisäpitkää ostamaan. Ja mikäs ref. luku mahtaa löytyä omista tuikuista :?: Veikkaan, että 75 löytyy, koska pitkät ja pätkät palaa samaan aikaan. Mutta missä se on merkittynä :?: Ei muuten löydy kuin jotain epämääräisiä numerosarjoja tai "made in eu". Ja umpioissa/muoveissa löydy sitten yhtään mitään tunnistetta. Hjelppinkiä tarvitaan :?



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 03.10.2009 22:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
C4_robotti kirjoitti:
Mutta missä se on merkittynä :?: Ei muuten löydy kuin jotain epämääräisiä numerosarjoja tai "made in eu". Ja umpioissa/muoveissa löydy sitten yhtään mitään tunnistetta. Hjelppinkiä tarvitaan :?

Merkitsemätön halogeenivalaisin: ref 20.



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 04.10.2009 07:29 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Merkitsemätön, kyllä, ref.20. Taannoin katsinssi vaati poistamaan Cibien lisäkaukot juuri nistä puuttuvan ref:n vuoksi. Uskoin sen, kun sama käsky tuli seuraavanakin vuonna. Ja kun alkuperäiset ajovalot olivat ref.25. Nuo pienet Cibiet olivat kyllä hyvät.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 04.10.2009 08:55 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Mites nää nyt paremmaksi... Näillä vanhoillakin säännöillä saa aivan riittävästi valotehoa pitkille. Puolikkaisiin sitä tehoa kaipaisi lisää. Nytkin mulla Hella comet ff 200 xenonina ja just 75 on referenssit. Näkee vaatimattomat 500 metriä ja kunnon leveä keila. Puolikkaat kun laittaa niin ei näe mitään (jos siis lailliset).



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 04.10.2009 16:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
C4_robotti kirjoitti:
Voi tätä ilon päivää. Siis jos saa lisää lukseja tien pinnalle.
Lukseja ei tule lisää vaan taas sallitaan hieman pistemäisemmät valokuviot. Referenssiluku ei siis kerro valotehosta mitään vaan pikemminkin valokuvion muodosta.
Isompi referenssi = kapeampi valokuvio.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 04.10.2009 19:49 

Viestit: 51
Xari kirjoitti:
Paikallislehden uutisoinnin mukaan auton valojen maksimi referenssiluku nousee 75 (takaisin) 100:n ja liikenneministeriön mukaan asiat on sovittu mutta viralliset kuviot käsittelyineen menee kevääseen, Euroopassa kun on kuulemma huomattu että pimeässä tarvitaan valoa, kumma kun suomalaiset päättäjät eivät itse ole moista asiaa huomanneet :D

Sijaintia ja määrää koskevat määräykset ei jutun mukaan muutu.

Pitäisiköhän ottaa varaslähtö uusiin määräyksiin ;)

SUOMI ON PASKA MAA!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 05.10.2009 11:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 119
Voisko olla kuitenkin taustalla nämä häikäisevän kirkkaat (Light Emitting Diode) LED-valot sekä "bi-ksenon"-valot (mitähän "biitä" on siinä että yhdestä tuutista hoidetaan H4-valon tapaan sekä lyhyet valot että kaukovalot?) Kuten pyhän TM-lehden valomittauksista on havaittu, ei yksillä "bi-ksenon"-linssivaloilla varustettu auto valaise tietä kaukovaloilla kuin n. 130 metriä. Nyt jos sallitaan pistemäisempi valo, voisi kantama hieman kasvaa. Joskin luulen että nimenomaan LED:eille tässä pohjustetaan tietä ajovalokäyttöön. Pakko vaan sanoa että LED:it häikäisevät aivan sikamaisesti ja ainakin nykyisen Volvo V70:n perävalot ihmeen hypnoottisesti ikään kuin välkättävät - ihan pahaa tekee jos ei pääse ohi moisesta rohjakkeesta!

Perinteistä suomalaista & etenkin Mattivanhas-meininkiä on siinä ettei keskeneräisestä valmistelussa olevasta asiasta kerrota mitään ihmisten tietoon. Sitten "tää on jo mietitty valmiiksi ei tähän enää voi tehdä muutoksia" -hengessä asia tulee julki aikanaan kuin salama Karpon kamerasta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 05.10.2009 15:36 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Led-takavalot välkkyvätkin pimeällä. Ok, vain välkkytaajuus on liian? alhainen, koska silmä reagoi siihen. Välkkymisellä, so. valoa pätkimällä saadaan kirkkautta passattua sopivaksi. Päiväkäytössä palavat "suorana".


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 05.10.2009 16:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 119
ealab kirjoitti:
Led-takavalot välkkyvätkin pimeällä. Ok, vain välkkytaajuus on liian? alhainen, koska silmä reagoi siihen. Välkkymisellä, so. valoa pätkimällä saadaan kirkkautta passattua sopivaksi. Päiväkäytössä palavat "suorana".


Niin, oishan se ihan liian helppoa jatkaa nykyisten hehkulamppujen käyttöä autoissa. Ne kun ovat helppoja valmistaa sekä halpoja, eivät ole ongelmajätettä, lämpenevät ja ovat "itse-sulattavia" talvikäytössä. Kyllä hampaita naurattaa kun kuuntelee näitä nuoria neropatti-insinöörejä jotka hehkuttavat LED:ien virransäästöstä ja pitkäikäisyydestä mutta samaan hengenvetoon todetaan että talveksi pitää olla sähkölämmitys... Voi haloo elämän kevät ja Matti Näsä sanon minä!

Ihan samoin hymyilyttää ksenon-huuma. Okei kyllähän ksenon-polttimosta saadaan se 3.000 lumenia, tosin H9-polttimosta irtoaa 2.300 lumenia eikä tarvitse monimutkaisia muuntajia yms. systeemejä. Sen kun vaan vetää piuhat ja kytkee tulille. Hmmm, mistähän johtuu ettei Euroopassa ole hyväksytty H9:ää lähivalokäyttöön? Kas kun Yhdysvalloissa se on lähivalokäytössä(kin). Oisko Phiilipsi ja Heella hieman olleet direktiivien valmistelutyössä taustakuvioissa häärimässä?

H7, H3 ja H1 jäävät 1.500 lumeniin, vanhojen partojen kehuma H4 antaa vaatimattomat n. 900 lumenia lähivalolle. Pieni erikoisuus H2 (esim. perinteisissä Hella Rallye-lisäkaukovaloissa käytössä) valaisee 1.800 lumenin voimalla.

Mitä tästä opimme? Nyt joka Eikka laittamaan XM:määnsä H9-umpioita lähi- ja kaukovaloille. Ei tarvi selitellä, ei se katsastussetä sitä umpiota ala purkamaan jos et itse möläytä että tässäpä onkin tehokkaammat polttimot ja erikoisumpiot. Näissä sekavissa ja aiheesta sivuun eksyneissä tunnelmissa syysmyrskytilanteen kehittymistä huolestuneena seuraten :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 05.10.2009 17:51 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Jenkeissä saanee olla h9:t ihan puhtaasti sen takia että nuo DOT-hyväksytyt umpiot ovat totaali paskaa, jenkeissä onkin suurta hupia tehdä "eurolight" konversio ja pistää euromallien valot jos niitä vain on saatavilla.
DOT-umpion paskuudesta kertoo jo sekin että kaikkivaltias ake antaa niihin pultata xenon valot, jotta piruparat näkisivät edes jotain.

miten einomies saattaa ajella xm:llä siinähän on herran jumala kaiken maailman moternia höpötystä, kuten vaikka katalymasaattoria ja polttoaineen ruikinta järjestelmä outoine antureineen ja suuttiminen, kyllähän tuollaisen valveutuneen kansalaisen pitäisi tietää että kyllä kaasari miehen tiellä pitää. (puhumattakaan xm:n sähkölaseista ja muista hömpöttimistä)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 05.10.2009 18:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 119
Kyllhän täshä on jenkhipirssiläkin tulhut ajelthua, pehmee oli kulku ja istuimien samettiverhoilu nätti katsoa. Mutta pitihän ne rusinalaatikon muotoiset umpiot vaihtaa E-versioihin (Hellaan tekemät)! Siis jos meinasi nähdä muutakin kuin täysikuun.

Jos nyt ihan normaalisti saapi sanoa niin totta kai kiinnostanee itse kutakin saada autoonsa tehokkaat valot. Että siinä mielin oikeaan ollaan menossa. Tuntuu vaan monasti menevän niin että se halpa ja helppo konsti kriminalisoidaan (100W-polttimot, lähivalojen kahdentaminen jne...) ja sitten rajoitetusti tarjolle tuodaan todella kallista mutta sinällään hienoa tekniikkaa.

Tarkennuksena edelliselle kommentoijalle kerrottakoon etten aja XM:llä (on niillä jossain vaiheessa kilometrejä kertynyt).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 05.10.2009 18:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 941
Paikkakunta: vihti
Katsastuksen kusetuksesta ei kannata pitää suurta ääntä. Meillä on katsastajia porukassa Sitikkamiehiä. Hyviä miehiä ja asiallisia, mutta niilläkin on vastuunsa. 8-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 05.10.2009 18:40 

Viestit: 2699
Plagu kirjoitti:
miten einomies saattaa ajella xm:llä siinähän on herran jumala kaiken maailman moternia höpötystä, kuten vaikka katalymasaattoria ja polttoaineen ruikinta järjestelmä outoine antureineen ja suuttiminen, kyllähän tuollaisen valveutuneen kansalaisen pitäisi tietää että kyllä kaasari miehen tiellä pitää. (puhumattakaan xm:n sähkölaseista ja muista hömpöttimistä)

Näyttääkö lähivalot paremmin, jos on kaasari annostelemassa polttoainetta?

sahtivaari kirjoitti:
Katsastuksen kusetuksesta ei kannata pitää suurta ääntä. Meillä on katsastajia porukassa Sitikkamiehiä. Hyviä miehiä ja asiallisia, mutta niilläkin on vastuunsa. 8-)


"sahtivaarilta" taas asiaa. Kuva



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 05.10.2009 18:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
r_a_n_u kirjoitti:
Näyttääkö lähivalot paremmin, jos on kaasari annostelemassa polttoainetta?

Ei suoraan. Mutta kaasariautoissa oli usein isohkot pyöreät umpiot. Ja fyssassa aikoinaan opetettiin että pyöreä muoto on paras valojen heijastimille. Toisaalta ei nuo ZXn kohtuullisen kookkaat kantikkaat tuplatkaan huonot ole, mutta yleinen suuntaus on ollut pitkään alaspäin. Pahin vika on muotoilu, keulaa ei uhrata kunnon valoille. Ja ledit ovat eräs tapa rakentaa pienikokoiset mutta tehokkaat valot kohtuukustannuksilla. Ei nyt ihan vielä halvalla, mutta kun katsotaan kuinka paljon ledit ovat laskeneet viime aikoina niin verrattuna monimutkaisiin xenoneihin ei olla enää kaukana.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 11.10.2009 12:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Mitäköhän määräyksiä Ranskassa noudatetaan? :o

Kuva



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 12.10.2009 07:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Putkimies22 kirjoitti:
Kuva

Kaminan keulan muotoilun innoittajana on selvästi ollut Ikarus 55:n perä... :lol:

Kuva



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 12.10.2009 08:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Samansukuista suurisuisuutta :lol:

Kuva



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Valomääräykset muuttuu paremmaksi
ViestiLähetetty: 03.11.2009 11:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Tiesittekö muuten, jottei valaistulla tiellä saa käyttää pitkiä. http://www.iltalehti.fi/autot/2009110110469046_ae.shtml

En sinäällään oikein hiffaa tuon pykälän järkevyyttä, vaikka sen olen tiennytkin...



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 25 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: